Katupartiot – ”nyt voin tuntea oloni turvalliseksi/turvattomaksi”

  • 195 079
  • 1 974

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Erottaisin kuitenkin nationalismin pois tästä rasistisesta läyhäämisestä, sitä on tietysti eri tasoista.
Näen itseni hyvinkin isänmaallisena ihmisenä, armeijassa menestyin hyvin jne. mutta en ymmärrä rasistista agendaa ja pelottelua eri ihmisistä. Ja tottakai pakolaiset tuo ongelmia eikä niitä voida määräänsä enempää ottaa, siitä ei ole kyse. Maahanmuuttokritiikki on erittäin suotavaa, mutta tuokin termi on liattu, kun kaikki natsitkin ovat nyt maahanmuuttokriittisiä

Ongelma on siinä, että nämä SOO:t näyttäytyy nimenomaan rasistisena porukkana, jonka tarkoitus ei ole ylläpitää järjestystä, vaan lähinnä omaa agendaansa pönkittää. Tarkoitus ei ole turvata kansalaisten selustaa.
Suomessa ei kovinkaan oppinut porukka hirveämmin persuja äänestä, lähinnähän tuo voima tulee työttömistä ja palkansaajista. Tämän hetken SDP:n politiikasta on aika vaikea tosiaan ottaa koppia, kenen etua siellä ajetaan, jos vielä poiketaan aiheesta.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tästä olen melko pitkälti samaa mieltä.

Nyt vaan lähdettiin täysin väärään suuntaan, kun itse ongelmaa lähdettiin purkamaan väittelyillä suuntaan ja toiseen katupartoiden kieltämisestä tai ei-kieltämisestä.

Helpompaa olisi ollut tulla ulos suunnitelmalla poliisien resurssien lisäämiseksi ja harrastaa avointa keskustelua siitä, mitä tehdään jos/kun ennusteet pitävät paikkansa ja vuoden päästä itärajan yli on tullut 45k-65k uutta turvapaikanhakijaa.

Niin, kyllähän päät pitäisi pystyä ottamaan pois pensaista monellakin taholla. On hyvin erikoista mikäli näinkin pitkälle kehittynyt maa ei pysty rakentavasti ratkaisemaan tällaista asiaa.

Kansalaiskeskustelun tasolla taas pitäisi pystyä hyväksymään se että a) kaikki turvapaikanhakijat eivät tee rikoksia ja b) osa heistä tulee joka tapauksessa jäämään Suomeen, jolloin täällä pitää tehdä töitä kotouttamisen parantamiseksi. En jaksa uskoa että "Odinin Sotilaat" voisivat edesauttaa kenenkään sopeutumista Suomeen.

Haitaksi ei tietysti olisi sekään jos entistä useampi suomalainen nostaisi perseensä pois Facebookista ja tekisi ihan aidosti jotain asioiden parantamiseksi. Vähän tuntuisi että turhan moni on puolihysteerisesti huolissaan turvallisuudestaan samalla kun istuu turvallisesti kotona tietokoneen ääressä. Jos ääriliikkeitä jokin kasvattaa, niin valtaenemmistön passiivisuus ja/tai näennäinen aktiivisuus ja se, että tunteille annetaan valta liian helposti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuten kirjoitin, niin jos kävelen rauhassa kadulla, ja siihen tulee joku useaksi minuutiksi pyörimään ympärille, seuraamaan ja lällättämään puolen metrin etäisyydelle naamasta, niin aivan varmasti saa vähintään tuuppauksen siirtyäkseen kauemmaksi, ja täysin saa itseään siitä syyttää. Se miten sait tuohon kirjoittamaani liittymään työrooliin tai tunnuksilla partioinnin meni kyllä minulta hieman ohi.

Tunnuksilla partioinnilla viittasin Soldiers of Odin partioihin.

Ihmettelen edelleen, miksi et poistu vain tilanteesta, jos joku sinulle tulee lällättämään? Miksi tarvitaan fyysinen kontakti, joka varmasti provosoi lisää lällättäjää?

Tämä turvapaikanhakijatilannehan on suorastaan lottovoitto äärioikeistolaisille liikkeille: nyt heidän agendansa ja toimintansa saa ikään kuin hyväksynnän "tavallisilta kansalaisilta"...

Soldiers of Odin järjestö ei ole muodostanut katupartioita vilpittömästä auttamisen halusta vaan omaa propagandaa levittääkseen. Jos kyse olisi ollut vilpittömästä auttamisesta ja suojelusta, partiointi olisi tapahtunut ilman tunnuksia ja julkisuutta. SOO pyrkii valkopesemään toimintaansa, tekemään siitä hyväksyttävää ja lisäämään vastakainasettelua. Hyvin harva tavallinen ihminen, joka on huolissaan maahanmuuton aiheuttamista ongelmista, hyväksyy SOO:n ideologiaa.

Pitää erottaa tavallinen katupartiointi, jota tapahtuu ja on tapahtunut Suomessa jatkuvasti ja propaganda mielessä tehty partiointi.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Tunnuksilla partioinnilla viittasin Soldiers of Odin partioihin.

Ihmettelen edelleen, miksi et poistu vain tilanteesta, jos joku sinulle tulee lällättämään? Miksi tarvitaan fyysinen kontakti, joka varmasti provosoi lisää lällättäjää?

Sinulla on jännä asenne. Lällättäjä ja iholle tunkeva häirikkö ei provosoi, vaan se rauhassa kadulla kävelevä henkilö? Ei pysty ymmärtämään. Ja eikös nuo odinitkin siinä videossa yrittäneet poistua paikalta? Auttoiko se?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No olihan tuo nyt provosoivaa. Ja ainoa tarkoituskin oli luultavasti provosoida.

Jos joku, ihan kuka vaan tulisi pyörimään ympäilleni kadulla ja lällättelemään naamaan alta puolen metrin useaksi minuutiksi, niin vähintään tuuppaisun saisi sietää ja ihan omasta syystään.

Näin kirjoitit aluksi.

Sinulla on jännä asenne. Lällättäjä ja iholle tunkeva häirikkö ei provosoi, vaan se rauhassa kadulla kävelevä henkilö? Ei pysty ymmärtämään. Ja eikös nuo odinitkin siinä videossa yrittäneet poistua paikalta? Auttoiko se?

En ole syyttänyt kävelijää provosoinnista, ihmettelin sinun tapaasi ratkaista kuvatun kaltainen (SOO vst. LOO) tilanne. Kirjoitit aikaisemmassa viestissäsi, että sinun reaktio provosointiin on vähintään tuuppaisu eli fyysinen kontakti. Minusta tämä on mielenkiintoinen lähtökohta virkamieheltä, joka on koulutettu näihin tilanteisiin. Olen ollut useammalla poliisin luennolla ja poikkeuksetta heidän neuvonsa näihin tilanteisiin on tilanteista poistuminen. Provosoitumista pitäisi välttää ja mielummin nopeat jalat, kuin nopeat kädet. Ehkä sinä neuvot nuoria toisin.

Soldiers of Odin on järjestö, jota tullaan provosoimaan varmasti, kaikki eivät allekirjoita heidän ideologiaa. Järjestö on voimakkaasti maahanmuuttokriittinen ja ajaa valkoista Suomea. Kun tältä pohjalta lähtee partioimaan uniformussa katuja, täytyy pystyä olemaan provosoitumatta.
 

Johnnie

Jäsen
Kannattaa tutustua järjestön facebook sivuihin.

Soldiers Of Odin Finland

SVL:a ja Soldiers of Odinia yhdistää ihmiset, jotka toimivat molemmissa järjestöissä.

Uusnatsien SVL ja Kemin Odinin soturit yrittävät laajentua - Kotimaa - Turun Sanomat

Facebook-sivuihin tutustuin, ja en löytänyt sieltä erikoisemmin viitteitä että kyseessä olisi jokin natsijärjestö. Aate on toki aika kaukana oikealla, mutta mihinkään skinhead-toimintaan en osaa organisaatiota tuon FB-sivun perustella liittää. Tuosta toisesta linkittämästäsi uutisesta lainaan pätkän:

Useammalla paikkakunnista, joille sanotte laajentuneenne, toimii myös Suomen Vastarintaliike. Esimerkiksi tänään Satakunnan Kansa kertoi, että SVL on aloittanut Porissa katupartioinnin. Onko kyseessä yksi ja sama asia?

– Ei ole.

Eli Porissa on erikseen SVL:n ja teidän toimintaa?

– Joo. Ne on aivan eri porukkaa.

Eli vaikka yhteyksiä löytyykin, niin voiko Soldiers of Odinia väittää perustellusti natsijärjestöksi? Mielestäni ei.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Facebook-sivuihin tutustuin, ja en löytänyt sieltä erikoisemmin viitteitä että kyseessä olisi jokin natsijärjestö. Tuosta toisesta linkittämästäsi uutisesta lainaan pätkän:

Useammalla paikkakunnista, joille sanotte laajentuneenne, toimii myös Suomen Vastarintaliike. Esimerkiksi tänään Satakunnan Kansa kertoi, että SVL on aloittanut Porissa katupartioinnin. Onko kyseessä yksi ja sama asia?

– Ei ole.

Eli Porissa on erikseen SVL:n ja teidän toimintaa?

– Joo. Ne on aivan eri porukkaa.

Eli vaikka yhteyksiä löytyykin, niin voiko Soldiers of Odinia väittää perustellusti natsijärjestöksi? Mielestäni ei.

No, jokainen tekee omat johtopäätöksensä. Joka tapauksessa Soldiers of Odin on voimakkaan maahanmuuttokriittinen järjestö, joka ajaa valkoista Suomea.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Näin kirjoitit aluksi.

En ole syyttänyt kävelijää provosoinnista, ihmettelin sinun tapaasi ratkaista kuvatun kaltainen (SOO vst. LOO) tilanne. Kirjoitit aikaisemmassa viestissäsi, että sinun reaktio provosointiin on vähintään tuuppaisu eli fyysinen kontakti. Minusta tämä on mielenkiintoinen lähtökohta virkamieheltä, joka on koulutettu näihin tilanteisiin. Olen ollut useammalla poliisin luennolla ja poikkeuksetta heidän neuvonsa näihin tilanteisiin on tilanteista poistuminen. Provosoitumista pitäisi välttää ja mielummin nopeat jalat, kuin nopeat kädet. Ehkä sinä neuvot nuoria toisin.

Niin, ja jos lähdet juoksemaan karkuun, saat aina juosta karkuun. Ei ole vaihtoehto minulle henkilökohtaisesti.
 

cornix

Jäsen
Eli vaikka yhteyksiä löytyykin, niin voiko Soldiers of Odinia väittää perustellusti natsijärjestöksi? Mielestäni ei.

Mielestäni voi. FDL ja SVL ja ripaus haja-asutusalueiden natseja vaihtaa hihamerkit ja vihreät liput mustaan takkiin ja pääkallologoon ja pum! Eri järjestö kyseessä.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Minun nähdäkseni tässä on kaksi eri tasoa, miksi itse en yhtään tykkää näistä Odinin soltuista.

Ensimmäinen on periaatteellinen. Minusta tuonne kaduille ei tarvita yhtään mitään poliittisesti latautuneita ryhmittymiä 'turvaamaan järjestystä.' Meillä on poliisi ja ääritilanteessa armeija, jotka toimivat demokraattisen valvonnan alla. Ei sinne mitään punakaarteja tarvita tai haluta.

Toinen on sitten puhtaasti käytännöllinen: lisääkö vai vähentääkö tällainen toiminta katuväkivaltaa? Minun nähdäkseni tässä on suuri riski, että väkivalta ennemminkin lisääntyy kuin vähentyy. Vielä väkivallantekoja toki ei näiden partioiden toimesta ole raportoitu, mutta eipä ole raportoitu yhtään heidän estämäänsä tai keskeyttämäänsä väkivallantekoakaan. Kyse on kui5tenkin kouluttamattomista ihmisistä, joilla on ilmeisesti vahva poliittinen agenda, joten riski siihen, että he esim. provosoituvat väkivaltaisiksi, jos näkevät jotain omasta mielestään kuohuttavaa, mutta jopa täysin laillista tai rikkeenä vähäpätöistä, on aivan todellinen. On syytä muistaa, että kun henkilö A lyö nyrkillä henkilöä B, se on rikoksena ihan yhtä paha oli A tai B sitten minkä värinen tai minkä maan kansalainen tahansa. Jos joku turvapaikanhakija saa turpiinsa kadulla, koska yritti ehdotella jotain suomalaiselle naiselle, niin juuri se turpiin antaminen oli sitä katuväkivaltaa ja rikos. Ehdottelu korkeintaan rumaa käytöstä, jos sitäkään.

Kolmas, sitten enemmän imagollinen juttu on se, että on ikäövää, että äärijärjestö yrittää näin valkopestä itseään. Ikävää on myös se, että heidän partiointinsa heinkentää tavallisten kansalaisten turvallisuudentunnetta, mutta se nyt tietysti on riippuvainen kokijastakin
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, ja jos lähdet juoksemaan karkuun, saat aina juosta karkuun. Ei ole vaihtoehto minulle henkilökohtaisesti.

Miten niin saat aina juosta karkuun? Onko ikävästä tilanteesta poistuminen sinulle mahdoton ajatus kasvojen menettämisen takia?

En ole koskaan ymmärtänyt tätä ajattelua, missään tilanteessa ei voi väistää vaan aina pitää aiheuttaa hässäkkä.
 

Johnnie

Jäsen
Mielestäni voi. FDL ja SVL ja ripaus haja-asutusalueiden natseja vaihtaa hihamerkit ja vihreät liput mustaan takkiin ja pääkallologoon ja pum! Eri järjestö kyseessä.

Vaikka Soldiers of Odinin riveistä näitä natsiyhteyksiä löytyykin, niin käsittääkseni siellä on myös paljon sellaisia jannuja joilla ei sellaisia ole. Joten tässäkään valossa en allekirjoittaisi väitettä SOO:sta natsijärjestönä. Eivätköhän nämä uusnatsitoimintaan liittymättömät kaverit olisivat jättäneet liittymättä organisaatioon, jos kokisivat sen jotenkin natsiseksi.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Miten niin saat aina juosta karkuun? Onko ikävästä tilanteesta poistuminen sinulle mahdoton ajatus kasvojen menettämisen takia?

En ole koskaan ymmärtänyt tätä ajattelua, missään tilanteessa ei voi väistää vaan aina pitää aiheuttaa hässäkkä.

Ja minä en ole koskaan ymmärtänyt tuota asennetta, että häirikkö on aina tilanteen hallitsija, ja normi ihmisen kuuluu väistää heitä. Kukin tyylillään, sinun tyyli ei sovi minulle ja näillä mennään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja minä en ole koskaan ymmärtänyt tuota asennetta, että häirikkö on aina tilanteen hallitsija, ja normi ihmisen kuuluu väistää heitä. Kukin tyylillään, sinun tyyli ei sovi minulle ja näillä mennään.

Olen joutunut työssäni joitakin kertoja painimaan, mutta ohjenuoranani on aina ollut se, että minä en ole se virkamies joka painii. Ihan samaa ajatusmaailmaa noudatan siviilissä, en ole vielä elämäni aikana tapellut kaduilla ja pyrin välttämään tätä viimeiseen asti. Suomessa on virkamiehet näitä häiriköitä varten.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole koskaan ymmärtänyt tätä ajattelua, missään tilanteessa ei voi väistää vaan aina pitää aiheuttaa hässäkkä.

Käsitän viesteistäsi että mikäli joku tulee provosoimaan ja iholle kun olet vaikka kävelemässä kauppaan, on sinun vaan kestettävä se ja juostava karkuun. Käsintinkö oikein? Lain mukaanhan pitäisi ilmeisesti juuri näin toimia, mutta mikäli joku tulee minun henkilökohtaiselle alueelleni, niin kyllä minä hänet siitä tönäisen pois. Poliisitkin soitan mikäli häiriköinti jatkuu.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Ja minä en ole koskaan ymmärtänyt tuota asennetta, että häirikkö on aina tilanteen hallitsija, ja normi ihmisen kuuluu väistää heitä.

Ei sitä ymmärtää tarvitsekkaan, mutta yleisesti ottaen tilanteissa joissa häirikkö ja "normi-ihminen" kohtaavat näkökulmien ollessa erisuuntaan jyrkät on pääsääntöisesti järkevää väistää. Usein väistämällä "normi-ihminen" välttää eskaloitumisen, loukkaantumisen tai pahemman vaihtoehdon riippuen häirikön mielentilanteesta. Tottakai on henkilöitä, jotka pystyvät kepittämään isommatkin häirikkölaumat Norrisin tapaan, mutta näin työn puolesta kun aina ei voi väistää, niin kyllä se silti lähes aina on järkevämpää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Käsitän viesteistäsi että mikäli joku tulee provosoimaan ja iholle kun olet vaikka kävelemässä kauppaan, on sinun vaan kestettävä se ja juostava karkuun. Käsintinkö oikein? Lain mukaanhan pitäisi ilmeisesti juuri näin toimia, mutta mikäli joku tulee minun henkilökohtaiselle alueelleni, niin kyllä minä hänet siitä tönäisen pois. Poliisitkin soitan mikäli häiriköinti jatkuu.

Minä pyrin aina ensin pois tilanteesta, jos tämä ei onnistu puolustan tietysti itseäni. Eli kyllä, otan mielummin muutaman juoksuaskeleen, kuin alan fyysisesti vääntämään.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minä pyrin aina ensin pois tilanteesta, jos tämä ei onnistu puolustan tietysti itseni. Eli kyllä, otan mielummin muutaman juoksuaskeleen kuin alan fyysisesti vääntämään.

Tilastojen mukaan 90 %:a tilanteista selviää tällä yksinkertaisella keinolla, että jos ongelmia ilmenee niin lähdetään eri suuntiin.
 
Mistä lähtien tuo SOO on ollut natsijärjestö?

Siitä lähtien, kun se kertoi taistelevansa valkoisen Suomen puolesta. Sinä saat toki tarkkailla neutraalisti ja kysellä, että mitä pahaa väärän väristen vihaamisessa muka on. Jos avoimessa rasismissa ei ole mielestäsi mitään vikaa, en yhtään ihmettele, ettei Loldiers of Odin naurata. Et kuulu kohderyhmään, jos rasismi on sulle ihan OK.

Eivätköhän nämä uusnatsitoimintaan liittymättömät kaverit olisivat jättäneet liittymättä organisaatioon, jos kokisivat sen jotenkin natsiseksi.

Jos et ole natsi, miksi ihmeessä liittyisit järjestöön, joka ilmoittaa tavoitteekseen valkoisen Suomen? Yksi syy voisi toki olla se, ettei pysty lukemaan järjestön esittelytekstiä, koska ei osaa lukea.
 
Viimeksi muokattu:

Johnnie

Jäsen
Siitä lähtien, kun se kertoi taistelevansa valkoisen Suomen puolesta. Sinä saat toki tarkkailla neutraalisti ja kysellä, että mitä pahaa väärän väristen vihaamisessa muka on. Jos avoimessa rasismissa ei ole mielestäsi mitään vikaa, en yhtään ihmettele, ettei Loldiers of Odin naurata. Et kuulu kohderyhmään, jos rasismi on sulle ihan OK.

Jos Soldiers of Odin on kertonut taistelevansa valkoisen Suomen puolesta, niin tällainen uutinen on mennyt itseltäni kokonaan ohi. Kuten myös se että SOO "vihaisi väärän värisiä ihmisiä". Laita toki linkkiä tällaisiin, niin voin vetää tarvittaessa sanani takaisin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos Soldiers of Odin on kertonut taistelevansa valkoisen Suomen puolesta, niin tällainen uutinen on mennyt itseltäni kokonaan ohi. Kuten myös se että SOO "vihaisi väärän värisiä ihmisiä". Laita toki linkkiä tällaisiin, niin voin vetää tarvittaessa sanani takaisin.

Et sitten tutustunutkaan järjestön facesivuun? Sieltä löytyy.
 

Johnnie

Jäsen
Et sitten tutustunutkaan järjestön facesivuun? Sieltä löytyy.

Itse asiassa tutustuin, vieläpä toisen kerran tuon Kirjoittelijan viestin jälkeen. Tsekkasin tiedot joissa lukee vain SOO:n toimivan 23 eri paikkakunnalla sekä hiukkasen aikajanaa. Olenko sitten sokea vai pelkästään uusavuton, mutta en tosiaan löytänyt vihapuheita väärän värisiä ihmisiä kohtaan tai arjalaisen aatteen korostamista. Jos siellä jossain tällaista lukee, niin seison tämän asian suhteen korjattuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös