Turhaan ja hödyttömään en ota kantaa, mutta eikös tämä lausumasi tarkoita, että kaidalta polulta astutaan rikoksen liukkaille kiville? Ehkäpä jotain tuomion koventamisperusteitakin löytyisi.
Tämä on muuten varsin mielenkiintoista, sitten jos/kun joskus oikeutta käydään näiden partiopoikien tekemistä rikoksista. En oikein tiedä millaisia tuomioita pitäisi antaa, normaaleja vai ankaria; lieviä nyt ei missään tapauksessa. Siis tarkoitan tuomioiden ankaruutta verrattuna samanmoisiin rikoksiin jossa katupartiointi ei ole mukana.
Mielestäni katupartioiden ja muiden väliset selkkaukset tulisi aina tutkia siitä olettamasta että katupartio on syyllinen, tämä ei taida olla tosin laillista. Tämä toivottavasti ehkäisi suurimmat hätävarjelun liiottelut. Tietenkin partioiden itsensä tulee sisäistää tämä asia. Käsittääkseni poliisin toimiakin tutkitaan aina sillä olettamalla että poliisi on tehnyt väärin, ja mikäli poliisi on toiminut oikein niin seurauksia ei tule.
Ankaran tuomion voisi antaa sillä perusteella että kyseinen henkilö on itse omalla toiminnallaan aiheuttanut tilanteen jossa on tehnyt tai joutunut tekemään rikoksen. Ja voidaan myös ajatella että kun henkilö on itse omasta halusta alkanut järjestystä valvoa, niin silloin hänellä tulisi olla myös suurempi vastuu olla tekemättä itse rikosta.
Normaaliasteisen tuomion voisi taas antaa sillä perusteella etteivät partiolaiset nauti minkäänlaisista erikoisoikeuksista partioidessaan, ja tällöin heidät tulee tuomita samalla asteikolla tavalliseen kadunmieheen nähden.