Katsomoväkivalta liigahalleissa

• 45 641
  • 188

JanJ

Jäsen
Miten vaan tuota lukee, niin siinä kehoitetaan porilaisia jäämään kotiin ettei tule turpaan. Toki muuramen murre ei taitu minulla niin hienosti kuin sinulla.

No, jospa puhuttaisiin välillä jostain muustakin hallista kuin Hippos tai Isomäki. Esim. nordis oli jokerifanien aikaan todella paha paikka ajoittain. Muistaako kukaan?

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Viestin lähetti korkki
Ja huolestuttavinta on että esim. Jypin fan clubin puheenjohtajan mielestä vikaa on vain Porilaisissa (vaikkei hän edes käsittääkseni ollut lauantain pelissä) ja he eivät ole valmiita menemään istumakatsomoon ehkäistäkseen levottoman, MOLEMMINPUOLISEN käytöksen.
Nyt on Korkki ymmärtänyt aivan väärin. Mielestäni tälläisissä tilanteissa on aina vikaa molemmissa osapuolissa. Uskon että siellä on tapahtunut provoisointia JYPin kannattajien puolesta jonkin verran. En ollut paikalla kun kyseinen matka ei ollut JFC:n järjestämä niin en voi varmasti tietää. Mutta tuomitsen pullojen heittelyn kentälle pelin aikana sekä juuri pelin loputtua. Oli heittäjä minkä seuran kannattaja tahansa. Sama väkivallan saralla. Tuomitsen kaiken väkivallan, oli turpaan vetäjä kuka tahansa ja minkä seuran kannattaja tahansa.

Se että menemme mielellämme aina seisomakatsomoon ei pitäisi vaikuttaa asiaan kovinkaan paljon. Sanoin tämän aikaisemmin ja sanon tämän uudestaan. Järjestysmiesten työ on pitää järjestystä halleissa. Jos epäjärjestystä tapahtuu on järjestysmiesten toimittava. Oli epäjärjestyksen aikaan saaja kuka tahansa. Se totta kai hieman vaikuttaa kotiyleisöön jos olemme seisomakatsomossa, se on selvää. Se ei kuitenkaan oikeuta ketään fyysiseen väkivaltaan, ei JYPin kannattajia eikä kotijoukkueen kannattajia vaikka joku sanoisi mitä tahansa. Jos seisomakatsomossa on niin se provoilun kestäköön sanon minä. Uskon että alkoholilla on erittäin suuri vaikutus asiaan. Jos JYPin kannattajat menisivät istumakatsomoon se ehkä hillitsisi kotijoukkueen kannattajia jonkin verran. Jos taas kotijoukkueen kannattajat luopuisivat omista pulloistaan niin uskon sen hillitsevän kotijoukkueen kannattajia paljonkin. Se mitä Porissa todella tapahtui, kuka teki mitä jne. ovat tällä hetkeillä huhuissa muuttuneet paljon. Enää en ole täysin varma mitä kaikkea siellä on todellisuudessa tapahtunut kun en ollut paikalla.

Korostan ettei tässä ole kysymys suuresta osaa kannattajista vaan muutamasta nutipäästä jotka eivät osaa käyttäytyä.

Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Pakkipari
Jos taas kotijoukkueen kannattajat luopuisivat omista pulloistaan niin uskon sen hillitsevän kotijoukkueen kannattajia paljonkin.
Ei kuitenkaan jeesustella raittiuskasvatuksen asioilla tässä ketjussa. Kotijoukkueen kannattajien omat pullot ovat vain pieni osa pienenpientä "ongelmaa", eikä kaikki tarvitse sitä pulloa tuomaan lisälatausta.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Viestin lähetti Pakkipari
Uskon että alkoholilla on erittäin suuri vaikutus asiaan. Jos JYPin kannattajat menisivät istumakatsomoon se ehkä hillitsisi kotijoukkueen kannattajia jonkin verran. Jos taas kotijoukkueen kannattajat luopuisivat omista pulloistaan niin uskon sen hillitsevän kotijoukkueen kannattajia paljonkin.
Usko nyt kokeneempaa (varmasti olen ollut Porin seisomakatsomossa useammin kuin sinä). Suurin osa taskumatin omistajista ei tee muuta kuin huutaa vähän rohkeammin kuin yleensä. Olen jopa lähes varma että yhdelläkään tappelijalla ei ollut mitään taskumattia mukana vaan ihan ennen peliä ja pelin aikana juodut oluet ovat saaneet kavereihin virtaa.

Kyllä se että menisitte istumaan ehkäisisi levottomuuksia HUOMATTAVASTI enemmän kuin se että joiltain otettaisiin taskumatit pois. Kaljaa kun saa halliltakin. Ässät vain tuskin haluaa ratsata katsojia koska suurin osa näistä taskumatin tuojista ei kuitenkaan käytä hallin ravintolapalveluja vaan seisovat sitten hiljaa eivätkä edes tuo sitä tunnelmaa halliin... Se on perinne ajoilta jolloin Jyväskylässä ei edes tiedetty liigakiekosta mitään.

EDIT: Ja minua risoo kaikkein eniten tuo jeesustelu tyyliin "se on kielletty laissa tms." Kuinka moni noista lain puolustajista tosiaan noudattaa pilkulleen lakia: Ei aja ylinopeutta, ei kulje päin punaisia tai käyttää aina vilkkua risteyksissä jne. Jos on pakko jeesustella laista niin silloin on syytä noudattaa sitä eksaktisti.

Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Viestin lähetti korkki

Usko nyt kokeneempaa (varmasti olen ollut Porin seisomakatsomossa useammin kuin sinä). Suurin osa taskumatin omistajista ei tee muuta kuin huutaa vähän rohkeammin kuin yleensä.

Varmasti tiedät asian paremmin kuin minä. Sitä en missään nimessä ollut kiistämässäkään. Kuitenkin suurin osa "taskumattilaista" huutaa enemmän ja lujempaa sen sijaan että olisivat hiljaa.
Viestin lähetti korkki

Olen jopa lähes varma että yhdelläkään tappelijalla ei ollut mitään taskumattia mukana vaan ihan ennen peliä ja pelin aikana juodut oluet ovat saaneet kavereihin virtaa.
Sitähän minä en voi varmasti tietää mitä viime kerralla tapahtui. Kuitenkin kauden ensimmäisessä Ässät-JYP ottelussa eräs Ässien kannattaja tuli rähinöimään. Tällä kaverilla oli oma viinapullo mukanaan. Asiasta selvittiin kuitenkin puhumalla. Lopuksi kaveri vielä tarjosi omasta pullostaan huikkaa. Luulisi olevan sanomattakin selvää että kieltäydyin.
Viestin lähetti korkki

Kyllä se että menisitte istumaan ehkäisisi levottomuuksia HUOMATTAVASTI enemmän kuin se että joiltain otettaisiin taskumatit pois. Kaljaa kun saa halliltakin. Ässät vain tuskin haluaa ratsata katsojia koska suurin osa näistä taskumatin tuojista ei kuitenkaan käytä hallin ravintolapalveluja vaan seisovat sitten hiljaa eivätkä edes tuo sitä tunnelmaa halliin... Se on perinne ajoilta jolloin Jyväskylässä ei edes tiedetty liigakiekosta mitään.
Korkki se vaan jaksaa puolustella omia perinteitään, mutta meidän pitäisi hänen mielestään heittää perinteemme romukoppaan koska hän niin haluaa. Huikeaa. Miksi me muuttaisimme perinteitämme jos nyt esim. Ässien kannattajat (se pieni osa joka omia pulloja halliin tuo) eivät suostu muuttamaan omia perinteitään? Se on hienoa että Porissa on muitakin perinteitä kun nuo taskumatit. Hiljaa seisominen, no joo... Onhan se perinne sekin. Totta on se että kaljaa saa halliltakin. Se vaan on huomattavasti laimeampaa juomaa mitä omissa puolloissa on. Ja se taas vaikuttaa humaltumiseen huomattavasti nopeammin.
Viestin lähetti korkki

EDIT: Ja minua risoo kaikkein eniten tuo jeesustelu tyyliin "se on kielletty laissa tms." Kuinka moni noista lain puolustajista tosiaan noudattaa pilkulleen lakia: Ei aja ylinopeutta, ei kulje päin punaisia tai käyttää aina vilkkua risteyksissä jne. Jos on pakko jeesustella laista niin silloin on syytä noudattaa sitä eksaktisti.
Jos tuo oli pelkästään minulle tarkoitettu niin ihmettelen suuresti. Näiden keskustelupalstojen välityksellä kun ei yleensä opi toista kirjoittajaa noin hyvin että voisi kommentoida tuollaisia asioita suoraan toista henkilö tarkoittaen. Jos tuo oli vain yleisesti heitetty niin sitten ymmärrän täysin.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Viestin lähetti JPL
Ei semmoista olekkaan, enkä usko että semmoista missään vaiheessa tuleekaan.

Ongelmaksi voi muodostua 5-15 vuoden aikajanalla se, etta SM-liiga ja erilaiset viranomaistahot ajattelevat samalla tavalla kuin sina.

Toki voi olla myos niin, etta mitaan "yksittaisia idiootteja" suurempaa ongelmaa ei koskaan tule olemaan, mutta kyse on siita, etta kannattaako tahan luuloon tuudittautua. Rikollisuuden eri muodoilla kun on tapana kulkeutua suuremmalla tai pienemmalla viiveella myos Suomeen.

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Viestin lähetti JiiPee
Toisaalta hyvin sijoitettu, oma pieni lippusiimoilla ympäröity seisomakatsomo-osio (miksei myös istumakatsomo-osio) vierasfaniryhmille ratkaisisi rumpujen ym. kannatushärvelien aiheuttamat kuulo-ongelmat natiiveille. Käsittääkseni Jyväskylässä (ainakin 10-vuotta sitten) sambaryhmällä on vakiopaikka, jolloin rumpujen ja muiden kilkattimien ääni ei aiheuta edessä seisoville ”sivullisille” kuulovaurioita, joten miksi tämä käytäntö ei voisi toimia myös vieraspaikkakunnilla.
Sama meininki vieläkin, sambaryhmälle on rajattu D2-katsomosta narulla oma alue. JYPin tapauksessa se ehkä lienee pakollistakin, jotta ne pääkolistajat mahtuvat samaan paikkaan.

Viimeksi muokattu:

Random Hero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti kosh
Olin itse samassa katsomon osassa kuin heittäjä, mutta alempana. Olen lähes varma, että se tuli ifk-fanin kädestä.

Asiaan:
Molemmilla kerroilla (Ipa-TPS, Tappara-TPS) tällä kaudella Hakametsässä olen ollut tyytyväinen, että minulle on tehty ruumiintarkastus. Asia mikä jää ihmetyttämään on, miksi näitä tehdään ainoastaan vieraskannattajille.
Ainakaan minä en nähnyt sitä tehtävän yhdellekään tamperelaiselle.
Eli pointtini on täälläkin jo usein mainittu "pelipaitaan liittymätön kohtelu kaikille".

Ei oo totta! jos tarkoitat tämän vuoden ensimmäistä ilves-tps niin lähes jokaiselle ipan kannattajelle jotka näin tehtiin tarkastus

NHL

Jäsen
Jättäkää ne fanipaidat kotiin ja älkää keljuilko humalaisille/muille sekopäille. Toki jokainen saa pukeutua miten haluaa, mutta aika älytöntä esim. mennä Jokereiden fanikatsomoon vittuilemaan humalassa tai muuten vaan Hifki-paita päällä.

Hartwallilla en ole ikinä nähnyt mitään ongelmia äskeisen syyn takia, mutta Jäähalliin en uskaltaisi ainakaan mennä Jokeripaita päällä. Tosin en sellaista omistakaan. Hifkin järjestys miehet muuten ovat usein seuran entisiä pelaajia esim. miesten salibandyjoukkueesta. Kun joku nimittäin ihmetteli toisessa ketjussa miksi häntä kohdeltiin huonosti kun piti vierasjoukkueen paitaa.

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Viestin lähetti NHL
Hartwallilla en ole ikinä nähnyt mitään ongelmia äskeisen syyn takia, mutta Jäähalliin en uskaltaisi ainakaan mennä Jokeripaita päällä. Tosin en sellaista omistakaan. Hifkin järjestys miehet muuten ovat usein seuran entisiä pelaajia esim. miesten salibandyjoukkueesta. Kun joku nimittäin ihmetteli toisessa ketjussa miksi häntä kohdeltiin huonosti kun piti vierasjoukkueen paitaa.

HIFKillä ei ole järjestysmiehiä muualla kuin kaukalossa. Nordenskiöldinkadun jäähallin järjestyksenvalvojat työskentelevät kiinteistöä hallinnoivan Jääkenttäsäätiön alaisena työvoimana, eikä ohjeisiin varmasti kuulu vierasjoukkueen kannattajien huono kohtelu.

Pikkuseurojen maksamista makkaroista ja lihapiirakoista en osaa kertoa, paljon suuremmalla todennäköisyydellä vapaaehtoista talkooväkeä seuran omasta organisaatiosta. Mutta joskus homma toimii häikäisevästi esim. Tampereella, missä (käsittääkseni?) KooVee ry:n järjestyksenvalvojat ovat saaneet lukuisia punapaitaisia ystäviä - terveisiä Takatukalle! Jossain kuumassa playoff-matsissa järkkärit huolestuivat katsomossa ja käytävillä kuuluneista provosoinneista, olivat omin päin hankkineet käsiinsä kaikki linja-autonkuljettajamme ja ajattaneet fanibussit aivan lähimmän uloskäynnin tuntumaan. Sitten meitä pyydettiin viettämään vielä hetki katsomossa kunnes saimme monihenkisen saattueen käytävän poikki ovelta suoraan bussin sisälle. Hienoimpia projekteja mitä meidän hyväksi on toistaiseksi tapahtunut.

MustaEnkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Evolution
Useimmissa halleissa ei ongelmia ole ollut. Järkkäreitten toiminta on kuitenkin avainasemassa ongelmien ehkäisemiseksi. Jos esim. tulee ns. "tappouhkauksia" mitä ainakin itsellä on tullut mm Lahdessa, niin ei mikään estä ottamasta järkkäreihin yhteyttä ja jos osaavat hommansa tilanne usein laukee sillä.

Em. Lahdessa sattunut tapahtuma oli suurin piirtein niin että "paikallisesta nuorisosta" pari jätkää tuli meidän viereen kahden erän ajaksi miettimään ketä ne hakkaa. 3. erässä toinen soitti kavereita paikalle ottelun jälkeen uloskäyntien kohdille, oli kuulemma "myllyä tiedossa Turkulaisten kaa". Ottelusta poistuttaessa meillä olikin järkkäreiden toiminnan ansiosta "saattaja" osan matkaa autolle, eikä mitään sattunut. Machopisteitä ei saatu, mutta nenä on edelleen paikallaan ja Lahden järkkärit saavat minulta propsit.

Vittuilussa ja uhkailussa on vissi ero. Toinen kuuluu jääkiekkoon toinen ei. Kannattajien kesken harvemmin syntyy suukopua pahempaa. Taannoisessa Hifk-Tps ottelun jälkimainingeissa mentiin muutaman TPS kannattajan kanssa Hadankaan ja homma sujui kaikin puolin fiksusti. Täälläkin "hankaliksi" luokitellut Hifkin kannattajat nostivat osakkeensa minun silmissä selkeästi, ja toivottavasti tunne oli molemminpuoleinen. Meno ainakin maittoi niin paljon että olin lähellä tehdä Karalahdet enkä olisi mennyt maanantaina töihin, oli muuten sama viikonloppu, mutta se on toinen juttu.

Muuten toivoisin että tärkeästä asiasta keskustelu ei menisi pelkästään ässät-jyp maaotteluksi.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Siis todella! Täällä on kirjoittajia joiden mielestä on OK tuoda taskumatti peliin? tai oma pullo (lasia yleensä)? Ne jotka tätä arvostelevat, ovat lakipilkunviilaajia tms.??

Eikö tuo nyt ole aivan selvää miksi ei saa tuoda omia pulloja viihdetilaisuuteen? Siinä ei ole kyse ainoastaan järjestäväntahon rahastuksesta, siinä on ihan oikeasti kyse turvallisuudesta. Säännöt samat kaikille! Ei voida ajatella, että tuo lupsakka setä ei kyllä häiritse ketään, vieköön viinaa mukanansa jne.

Asenne on kuin autoilijalla, jonka mielestä nopeusrajoituksien ylittämisestä ei ole mitään haittaa kenellekään, vaikka tilasto puhuu karua kieltään kuolonkolareista; alinopeutta ajavia "liikenteenvaarantajia" ei noissa tilastoissa näy. Vertauksen tarkoitus siis se, että jos minä en rähinöi juomalla omaa viinaa pelissä = ettei kukaan muukaan? Oikeuttani juoda omaa viinaa ei saa rajoittaa sillä perusteella että joku muu aiheuttaa rähinöitä tästä syystä? Nämä mielipiteet osoittavat kyvyttömyyttä nähdä kokonaisuuksia ja syy ja seuraussuhteita irrallaan omasta käytöksestä osana massan käytöstä.

Täällä penätään katsojien vastuuta toisistaan, ei tule tuolla asenneilmapiirillä toteutumaan…

Tarkastukset kaikkien hallien oville. Pullot pois, jos juot viinaa juot sen paikalla ostetusta muovimukista ja et mene sen kanssa katsomoon. simple? Liikaa pohjia nauttineita ei päästetä sisään (siis kyllä päissään saa olla, mutta valmiiksi kaatokuntoiset voitaisiin surutta karsia pois, myös fanimatkalaisista jotka bussissa ovat ennakkoon vetäneet).

Meillä ei ole katsomoväkivaltaongelmaa , ei vielä. Mutta yksi isompi tapaus riittää päättäjille, ja meille tulee englannista tutu katsojarekisteri ym. mukavaa byrokratiaa. tätä tuskin kukaan haluaa? Tai tuntuu haluavan, kun pitää kynsin hampain kiinni ”perinteikkäästä” taskumatista.

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Perjantai- tai lauantaipeli ilman taskaria on kuin muija ilman p*llua.

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Tarinankertoja
Siis todella! Täällä on kirjoittajia joiden mielestä on OK tuoda taskumatti peliin? tai oma pullo (lasia yleensä)? Ne jotka tätä arvostelevat, ovat lakipilkunviilaajia tms.??
Kaivappas vielä esiin ne viestit, missä niin sanotaan niin on pohjaa keskustelulle.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tarinankertoja, koska sinä nyt minua pääosin tarkoitat niin saanen puolustautua.

Ensinnäkin mielestäni Suomea ja Englantia ei nyt ainakaan vielä voi verrata. Tapahtumat on ihan eri kokoluokkaa. Sitten kun aletaan tappelemaan muuallakin kuin jäähalleilla niin sitten voidaan alkaa vertaamaan. En voi käsittää että kärpäsestä on taas tehty härkänen, pikkuasiasta on noussut maailman suurin ja tärkein. Jääkiekko on minulle pääasia, menen katsomaan peliä enkä sitä moniko nappaa omasta pullostaan.

Ja tuo vertaus lakiin nyt tarkoitti lähinnä sitä että uskon että nämä jeesustelijat jotka täälläkin uhoavat miten lainvastaista on tuoda taskumatti halliin ovat kuitenkin samoja jotka päästelevät ylinopeutta hallille ja kävelevät päin punaisia jne. aivan samanlaisia turvallisuusriskejä he silloin ovat. Mikä tekee hallilla rauhassa taskumatista nauttivan viisikymppisen herrasmiehen sen enempää turvallisuusriskiksi kuin kaksikymppisen kaaharin.

Kuulin muuten eilen että Jokeripelin ja JYP -pelin jälkeisiä tapahtumia ei voi edes verrata (hallin edessä molempien pelien jälkeen olleelta ihmiseltä). Jokeripelin jälkeen tapeltiin kunnolla, asia uutisoitiin lehdessäkin ja sinne tarvittiin lisää poliiseja. JYP -fanit ovat kuulemma "pikkuisen" liiotelleet tapahtumia. On se kumma että tuollaisillakin jutuilla täytyy tätä kahden pikkujoukkueen välistä sotaa suurennella...

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Viestin lähetti korkki
Tarinankertoja, koska sinä nyt minua pääosin tarkoitat niin saanen puolustautua.

Ensinnäkin mielestäni Suomea ja Englantia ei nyt ainakaan vielä voi verrata. T

En tarkoittanut ketään erikseen, vaan ainoastaan tätä "henkeä" tässä keskustelussa

JA ei voidakaan verrata, mutta luuletko että se estää suvilindeneitä toteuttamasta samanlaisia järjestelmiä heti, kun yksi isompi tapaus Suomessa sattuu? Kilvan ovat poliitikot kauhistelemassa ja iltapäivälehdet vaatimassa "turvallisuutta" halleihin. Ei nämä meitä faneja hetkauta, mutta kukkahattutätejä hetkauttaa. Heille ei saa antaa tekosyytä toimia. tätä yritin sanoa

Luiro

Jäsen
Viestin lähetti Black Adder
Perjantai- tai lauantaipeli ilman taskaria on kuin muija ilman p*llua.

Tuossa tekstissä on sinänsä asiaa. Se on vaan harmillista, kun rupeaa olemaan yli kymmenen kaljapulloa mukana. Näyttää ihan michelin-ukolta. Kerran oli ja liikkuminen oli hieman hankalaa, mutta loppua kohden olo alkoi parantua. Liekö johtunut niistä oluista.

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
odotan nimimerkkiä psychodad vaahtoamaan tähän ketjuun, että vain porissa tapellaan.

Kommentoin sitten sitä porua.

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Itse olen kaikki SM-Liiga hallit kiertänyt useampaankin kertaan läpi ja vain muutaman kerran on meinannut käydä, että olisin joutunut tappeluun ja olen käynyt pelejä paikan päältä katsomassa vuodesta 1992 lähtien.

Ensimmäinen kerta, kun olen meinannut joutua tappeluun pelissä oli joskus 90-luvulla TPS-Jokerit pelin jälkeen Turussa, kun TPS oli tainnut ottelun voittaa ja hallin pääoville vievissä rappusissa Jokeri -fani tönäisi minua takaa päin oikein kunnolla ja vältyin kaatumiselta vain, koska olin aivan kaiteen vieressä ja sain siitä kiinni. Saatuani tasapainon takaisin katsoin taakse päin ja näin, että joku iso kokoinen TPS takkinen mies oli käsirysyssä tämän minua tönäisseen Jokerien fanipaita päällä olevan kaverin kanssa. Tiedän, että tönäisijäni oli tämä Jokeri-fani, koska huomasin hänen olevan ihan perässäni ja rappusten alapäässä minulle tuntemattomaksi jäänyt henkilö vielä sanoi, että onneksi sait kiinni kaiteesta, etkä lentänyt rappusia alas Jokeri-fanin tönäisyn takia. 90-luvulla TPS-Jokerit ja Jokerit-TPS peleissä oli aika usein pieniä ja vähän suurempia tappeluita, mutta onneksi nykyään todella harvoin.

MustaEnkeli tuossa jo kertoi mitä Lahdessa tapahtui niin en siihen sen enempää mene.

Hämeenlinnassa olen joutunut tappeluun mukaan katsomossa. Meidän 14 henkisen porukkamme piiritti seisomakatsomossa porukka paikallisia jätkiä ja kun ottelu päättyi ja Tepsi voitti pelin loppui tältä porukalta pinna ja sitten alkoi käsirysy jossa mukanamme ollutta noin 10 vuotiasta poikaa lyötiin takaa päin nyrkillä päähän. Onneksi järkkärit olivat tilanteen tasalla ja olivat nopeahkosti paikalla ja saivat paikalliset ulos ja pyysivät meitä jäämään seisomakatsomoon odottamaan. Lopulta tuli yksi järkkäri ilmoittamaan, että koko tuo jätkä porukka odottaa meitä oven ulkopuolella ja yksi järkkäreistä käski meitä seuraamaan häntä ja hän ohjasi meidät ulos toisen oven kautta ja ennen kuin menimme ulos tuli toinen järkkäri ilmoittamaan, että se porukka on edelleen toisella ovella odottamassa ennen kuin meidät päästettiin ulos. Siitä sitten hipsimme vähin äänin autoon ja minibussiin joilla olimme matkalla ja lähdimme pois. Silloin ei todellakaan ollut valittamista järkkärien toiminnassa vaan päin vastoin he hoitivat hommansa hyvin.

Porissa en ole koskaan joutunut väkivallan kohteeksi tai edes uhkailun kohteeksi, mutta järkkäreistä on jäänyt todella huono kuva. Meidät on meinattu heittää hallista ulos sen takia, että kävimme sanomassa järkkäreille, että voisivatko katsoa hieman paikallisten perään etteivät tulisi koko aikaa meidän eteen aukomaan päätään ettei mitään tapahdu. Samaisella kerralla samat järkkärit käskivät parin TPS:ää kannattavan tytön häipyä etteivät saastuta hallia ja meidän kehoittivat pyyhkimään takapuolemme lippuumme, TPS voitti kyseisen ottelun.

Raumalla viime kaudella joku kännissä kuin käki ollut vanhempi mies tuli minua tönimään seisomakatsomossa ja kun asiasta kävin järkkärille sanomassa niin seuraavalla kerralla, kun hän meinasi taas tulla jotain söpertämään ja tönimään taisi hän lähteä järkkärin ystävällisellä opastuksella ulos hallista.

Tällä kaudella Ilves-TPS ottelussa olisi voinut tulla suurempi tappelu hallin ulkopuolella ilman järkkäreiden toimintaa. Järkkärit antoivat fanien huudella toisilleen, mutta jos yritti jotain muuta niin pääsi samantien mahalleen asfaltille makaamaan kädet selän takana. Järkkärit tekivät työnsä mainiosti.

HIFK:n järkkäreistä minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa. Olen aina saanut heiltä hyvän kohtelun ja tasavertaisen kotijoukkueen kannattajiin verrattuna vaikka minulla onkin TPS:n fanipaita ollut päällä.

Tampereella on todella harvoin ollut mitään ongelmia. Tuo Ilves ottelun tapaus oli ensimmäinen kerta minun muistissani, että olisi jotain tapahtunut. Olen aina tuntenut oloni turvalliseksi Hakametsässä jopa ratkaisevassa Tappara-TPS semifinaalissa TPS-paita päällä Tapparan fanikatsomossa istuessa ja Tepsin lippua heiluttaessa.

Viimeksi muokattu:

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
Viestin lähetti mjarkko
odotan nimimerkkiä psychodad vaahtoamaan tähän ketjuun, että vain porissa tapellaan.

Kommentoin sitten sitä porua.
Kun kerran tiedät nimetä henkilön, joka porua tulee esittämään ja osaat jo sanoa, mitä hän tässä ketjussa vaahtoaa, niin miksipä et sitten uskalla lyödä omia argumentteja pöytään? Vai eikö niitä ole?

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Viestin lähetti JanJ
Kaivappas vielä esiin ne viestit, missä niin sanotaan niin on pohjaa keskustelulle.

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.. En muuten enää ihmettee yhtään minkä takia olet joutunut vaikeuksiin käytännössä kaikissa halleissa. Oletko muuten huomannut että muilla ei ole vastaavia kokemuksia?

Kuulin muuten eilen että Jokeripelin ja JYP -pelin jälkeisiä tapahtumia ei voi edes verrata (hallin edessä molempien pelien jälkeen olleelta ihmiseltä). Jokeripelin jälkeen tapeltiin kunnolla, asia uutisoitiin lehdessäkin ja sinne tarvittiin lisää poliiseja. JYP -fanit ovat kuulemma "pikkuisen" liiotelleet tapahtumia. On se kumma että tuollaisillakin jutuilla täytyy tätä kahden pikkujoukkueen välistä sotaa suurennella...

Nyt on pakko kysyä että kuka on suurennellut ja mitä? Käsittääkseni jos sanotaan että joku on pitänyt jääpussia silmäkulmassa, ei voine mistään liioittelusta puhua. Vai onko joku puhunut joukkotappelusta?

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti zet
En muuten enää ihmettee yhtään minkä takia olet joutunut vaikeuksiin käytännössä kaikissa halleissa. Oletko muuten huomannut että muilla ei ole vastaavia kokemuksia?
Hmm... vaikeuksiin olen joutunut vain pari kertaa. Harmi ettet osaa lukea, mutta kotikaupunkisi sosiaalisen taustan tietäen se ei ole ihme. Onneksi et käy peleissä.

Kerrataan JanJ:n ongelmat halleissa:
- HPK-fanit puukon kanssa
- Tappara-fanit takaapäin kimppuun

Loput on tapahtuneet seurueellemme tai lähietäisyydellä olleille faneille. Semmoista, hyvä seta.

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Viestin lähetti kosh
Asiaan:
Molemmilla kerroilla (Ipa-TPS, Tappara-TPS) tällä kaudella Hakametsässä olen ollut tyytyväinen, että minulle on tehty ruumiintarkastus. Asia mikä jää ihmetyttämään on, miksi näitä tehdään ainoastaan vieraskannattajille.
Ainakaan minä en nähnyt sitä tehtävän yhdellekään tamperelaiselle.
Eli pointtini on täälläkin jo usein mainittu "pelipaitaan liittymätön kohtelu kaikille".

Ainakin itselleni on tehty ko. tarkastus jokaisessa käymässäni perjantaisin ja lauantaisin pelatussa Ilveksen tai Tapparan kotipelissä tällä hallin "uusimmalla ajalla" siis. Mukaan lukeutuu myös tuo Ilves-TPS. Samoin edessäni jonossa sisään menneillä on ollut mielestäni poikkeuksetta sama kohtalo.

Itse yleensä saavun halliin 0-10 minuuttia ennen ottelun alkua ja voi olla, että aiemmin saapuneiden kohdalla tarkastus on vielä pisto-tyyppistä.

Sen sijaan arkisin ei muistaakseni aina tarkastusta tehdä.

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti Luiro
.

.

Riidan haastamisen ja leikkimielisen vittuilun välinen ero on niin selvä, että se pitäisi erottaa. Fanilla ja fanaatikolla on paljon eroa.

Tämän mielenkiintoisen ketjun lukemisen keskeytin sivulle 3 tähän yksityiskohtaan.
Hyllyssäni on kirja ´Tahkon mukana jenkkien maassa´ 20 -luvulta.Siinä Tahko selittää ,että ameriikassa on joukkueilla kannattajinaan myös fanaatikkoja eli lyhennettynä ´faneja´

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti NHL
mutta Jäähalliin en uskaltaisi ainakaan mennä Jokeripaita päällä.

Höh, eihän tuossa nyt mitään ongelmaa ole kun käyttäytyy asiallisesti, tietenkin ei haittaa jos tuntee vihun leiristä pari jamppaa. Itse ole aikamoinen jurpomagneetti mutta viime talvena selvisin naarmuitta IFK - Jokerit matsin B2 : ssa IFK fanilauman keskellä, Jokereiden pelipaita päällä. Tosin Handankaan en meinannut helposti sisään päästä kun jotku jokeriurpot olivat haastaneet tappelua muutama minuutti aiemmin. Aika paljon asiat on omasta itsestä kiinni.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy