Itse olen kaikki SM-Liiga hallit kiertänyt useampaankin kertaan läpi ja vain muutaman kerran on meinannut käydä, että olisin joutunut tappeluun ja olen käynyt pelejä paikan päältä katsomassa vuodesta 1992 lähtien.
Ensimmäinen kerta, kun olen meinannut joutua tappeluun pelissä oli joskus 90-luvulla TPS-Jokerit pelin jälkeen Turussa, kun TPS oli tainnut ottelun voittaa ja hallin pääoville vievissä rappusissa Jokeri -fani tönäisi minua takaa päin oikein kunnolla ja vältyin kaatumiselta vain, koska olin aivan kaiteen vieressä ja sain siitä kiinni. Saatuani tasapainon takaisin katsoin taakse päin ja näin, että joku iso kokoinen TPS takkinen mies oli käsirysyssä tämän minua tönäisseen Jokerien fanipaita päällä olevan kaverin kanssa. Tiedän, että tönäisijäni oli tämä Jokeri-fani, koska huomasin hänen olevan ihan perässäni ja rappusten alapäässä minulle tuntemattomaksi jäänyt henkilö vielä sanoi, että onneksi sait kiinni kaiteesta, etkä lentänyt rappusia alas Jokeri-fanin tönäisyn takia. 90-luvulla TPS-Jokerit ja Jokerit-TPS peleissä oli aika usein pieniä ja vähän suurempia tappeluita, mutta onneksi nykyään todella harvoin.
MustaEnkeli tuossa jo kertoi mitä Lahdessa tapahtui niin en siihen sen enempää mene.
Hämeenlinnassa olen joutunut tappeluun mukaan katsomossa. Meidän 14 henkisen porukkamme piiritti seisomakatsomossa porukka paikallisia jätkiä ja kun ottelu päättyi ja Tepsi voitti pelin loppui tältä porukalta pinna ja sitten alkoi käsirysy jossa mukanamme ollutta noin 10 vuotiasta poikaa lyötiin takaa päin nyrkillä päähän. Onneksi järkkärit olivat tilanteen tasalla ja olivat nopeahkosti paikalla ja saivat paikalliset ulos ja pyysivät meitä jäämään seisomakatsomoon odottamaan. Lopulta tuli yksi järkkäri ilmoittamaan, että koko tuo jätkä porukka odottaa meitä oven ulkopuolella ja yksi järkkäreistä käski meitä seuraamaan häntä ja hän ohjasi meidät ulos toisen oven kautta ja ennen kuin menimme ulos tuli toinen järkkäri ilmoittamaan, että se porukka on edelleen toisella ovella odottamassa ennen kuin meidät päästettiin ulos. Siitä sitten hipsimme vähin äänin autoon ja minibussiin joilla olimme matkalla ja lähdimme pois. Silloin ei todellakaan ollut valittamista järkkärien toiminnassa vaan päin vastoin he hoitivat hommansa hyvin.
Porissa en ole koskaan joutunut väkivallan kohteeksi tai edes uhkailun kohteeksi, mutta järkkäreistä on jäänyt todella huono kuva. Meidät on meinattu heittää hallista ulos sen takia, että kävimme sanomassa järkkäreille, että voisivatko katsoa hieman paikallisten perään etteivät tulisi koko aikaa meidän eteen aukomaan päätään ettei mitään tapahdu. Samaisella kerralla samat järkkärit käskivät parin TPS:ää kannattavan tytön häipyä etteivät saastuta hallia ja meidän kehoittivat pyyhkimään takapuolemme lippuumme, TPS voitti kyseisen ottelun.
Raumalla viime kaudella joku kännissä kuin käki ollut vanhempi mies tuli minua tönimään seisomakatsomossa ja kun asiasta kävin järkkärille sanomassa niin seuraavalla kerralla, kun hän meinasi taas tulla jotain söpertämään ja tönimään taisi hän lähteä järkkärin ystävällisellä opastuksella ulos hallista.
Tällä kaudella Ilves-TPS ottelussa olisi voinut tulla suurempi tappelu hallin ulkopuolella ilman järkkäreiden toimintaa. Järkkärit antoivat fanien huudella toisilleen, mutta jos yritti jotain muuta niin pääsi samantien mahalleen asfaltille makaamaan kädet selän takana. Järkkärit tekivät työnsä mainiosti.
HIFK:n järkkäreistä minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa. Olen aina saanut heiltä hyvän kohtelun ja tasavertaisen kotijoukkueen kannattajiin verrattuna vaikka minulla onkin TPS:n fanipaita ollut päällä.
Tampereella on todella harvoin ollut mitään ongelmia. Tuo Ilves ottelun tapaus oli ensimmäinen kerta minun muistissani, että olisi jotain tapahtunut. Olen aina tuntenut oloni turvalliseksi Hakametsässä jopa ratkaisevassa Tappara-TPS semifinaalissa TPS-paita päällä Tapparan fanikatsomossa istuessa ja Tepsin lippua heiluttaessa.