Katsomoväkivalta liigahalleissa

• 45 647
  • 188

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Viestin lähetti Tomi
Tuo "En edelleenkään.., mutta"-kommentti on vähän vastaava kun toteaisi, että "En ole rasisti, mutta en palkkaisi neekeriä töihin". Toivottavasti sanan neekeri käyttö mustaihoisesta ei häiritse ketään. Tuo ei siis ole oma mielipiteeni, mutta sanoin sen esimerkkinä korkille.
No ei näitä nyt voi mitenkään verrata. Etkö mitenkään sopivampaa vertausta keksinyt.

Jyväskyläläiset ovat alkaneet olemaan hiljaa kun pikkuhiljaa on paljasteltu mitä kaikkea siellä huudeltiin ja uhottiin. Ja rikottiin mm. oven lasi-ikkuna...

Jeff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet
Mitä, jyväskyläläisetkö ei osaa käyttäytyä? Ei pidä paikkaansa! :-)

Ainoa kokemus katsomo"väkivallasta" on tämän kauden ensimmäinen ottelu jossa vastassa oli HPK. Lähellä istui isä poikansa kanssa, jotka kannattivat HPKta ihan asiaan kuuluvalla tavalla. Ottelun loppuhetkillä alkoi takaa kuulumaan parista suusta kommentteja, jos ei turpa mene nyt kiinni niin se suljetaan väkisin. Asiatonta toimintaa, jota pahentaa vielä se, että kohteena oli myös lapsi. Aikuiset, tosin känniset, miehet. Kaveri siinä ehti jo syöksymään tilanteeseen mukaan ennenkuin ehdin katsetta kääntää pelistä takaviistoon. No ei siitä suukopua kummempaa.

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Pysyn edelleen kannassani, jonka mukaan minkäänlainen verbaalinen vittuilu ei saa johtaa fyysiseen väkivaltaan. Kaikista helpoitenhan voi sivuuttaa nuo yhteiskuntamme uljaat amisviiksiset ja Karjala-lippiksiset "vituttaako kun hävisitte hähhähhää" - sankarit - huomattavasti enemmän ärsyttää jos joku osaa provosoida kunnolla ja käyttää sitä verbaaliakrobatiaa. Jokaiselta luulisi löytyvän sen verran itsehillintää ja huumorintajua, että ei anna sille sisäiselle luolamiehelleen valtaa näissä eikä muissakaan tilanteissa.

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Viestin lähetti korkki
Jyväskyläläiset ovat alkaneet olemaan hiljaa kun pikkuhiljaa on paljasteltu mitä kaikkea siellä huudeltiin ja uhottiin. Ja rikottiin mm. oven lasi-ikkuna...
Tai sitten olemme yrittäneet vältellä väittelemistä. Ihan sama mitä täältä sanoo niin sieltä tulee joku vastine joka ei varsinaisesti puolustele, mutta ei tuomitsekaan muita kun ehkä JYPin kannattajia.

Eiköhän sovita niin että Jyväskyläläiset provoilivat herkkiä porilaisia osoittelemalla sormella tulostaulua ottelun päätyttyä ja juhlivat voittoa. Pässien kannattajat käyttäytyivät myös asiattomasti heitellen pulloja jäälle ja yrittämällä pahoinpidellä useita JYPin kannattajia.

Fakta on kuitenkin että katsomoissa on huolestuttavasti lisääntynyt kaikenlainen negatiivinen käyttäytyminen ja tähän olisi ensisijaisesti järjestysmiesten puututtava. Täällä jo ehdotellut ruumiintarkastukset halliin ovilla saa kannatusta myös minulta. Henkilö joka käyttäytyy väkivaltaisesti hallissa ottelun aikana tai välittömästi sen loputtua saakoon myös jonkinlaisen rangaistuksen. Se mikä se rangaistus olisi voi jokainen miettiä.

Jos vierasjoukkue voittaa ja sen kannattajat juhlivat sitä niin kotijoukkueen kannattajan on vain purtava hampaat yhteen ja kädet taskussa käveltävä ohi. Niin minä sen näen. On osattava myös hävitä eikä pelkästään voittaa.

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Pakko vielä kommentoida tätä, sori OT:

Viestin lähetti korkki
Pakko korostaa että jos JYP -fanit olisivat kävelleet turpa kiinni omaan linja-autoonsa tuo otteluketju olisi puolet lyhyempi.

Samaa mieltä siitä, että ala-arvoinen "vituttaako hähhää" - ilkkuminen on vähä-älyisten hommaa. Mutta kuten otteluketjussa totesin, oma porukkamme käveli hallista ulos taputtaen, kannustaen ja Jari Korhosen nimeä laulaen. Siitä tuskin voi olla haittaa kenellekään.

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
On harmillista, että Ässienkin kannattajakunnan rauhalliset normaalit katsojat, joita on n. 99,9% kärsivät näistä idiooteista. Eräs tuttava sanoi heti JYP-ottelun jälkeen, että seuraavan kerran kun Ässät saapuu Turkuun on täällä vastaanottokomitea odottamassa. Nämä MattiNykäsMeikäläiset saattavat kohdata fyysistä väkivaltaa toisten urpojen takia.

Annamaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Koala
On harmillista, että Ässienkin kannattajakunnan rauhalliset normaalit katsojat, joita on n. 99,9% kärsivät näistä idiooteista. Eräs tuttava sanoi heti JYP-ottelun jälkeen, että seuraavan kerran kun Ässät saapuu Turkuun on täällä vastaanottokomitea odottamassa. Nämä MattiNykäsMeikäläiset saattavat kohdata fyysistä väkivaltaa toisten urpojen takia.
Häh? Miten Ässien ja JYPin fanien nahistelu turkulaisiin liittyy? Miksi Turussa joku vastaanottokomitea odottaisi? En ainakaan ole koskaan kuullut, että hallin pusikoissa päivystäisi lauma jotain väkivaltaisia ääliöitä, jotka odottavat innolla tappelunhaluisia vieraskannattajia.

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Viestin lähetti Annamaila
Häh? Miten Ässien ja JYPin fanien nahistelu turkulaisiin liittyy? Miksi Turussa joku vastaanottokomitea odottaisi? En ainakaan ole koskaan kuullut, että hallin pusikoissa päivystäisi lauma jotain väkivaltaisia ääliöitä, jotka odottavat innolla tappelunhaluisia vieraskannattajia.

Ennakkoluuloja on vaikea välttää.

Omasta mielestä tappeleminen on aina tyhmää ja vähäjärkistä, mutta välillä välttämätöntä.

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Tässähän ihan tulee mieleen, viitsiikö tai uskaltaako enää järjestää yhtäkään fanimatkaa, jos tuolla tavoin uhotaan, että turpaan tulee, jos tulette tänne.

Itse olen käynyt lähes kaikissa halleissa Ässä-paita päällä. Raumalla nyt saa aina pelätä ja katsoa taakseen ja toinen paikka, jossa haistattelua naisihmiselle on tullut, oli Hämeenlinna. Jos olisin väkivaltainen ja helposti provosoituva ihminen, olisin varmaan joutunut käsirysyyn. Minua lähinnä nauratti kyseisen henkilön hyvin epäonnistuneet provoiluyritykset.

Pitänee kuitenkin muistaa, että ainakaan meidän fanimatkoilla ei suurempia ongelmia ole ollut. Johtuuko tämä siitä, että nuo Porissa uhoavat henkilöt eivät tule fanimatkoille vai siitä, että olemme osanneet olla ihmisiksi?

Ikäviä yleistyksiä tässäkin ketjussa on taas ollut. Se, että joku kännispäinen porilainen haastaa riitaa ja mottaa vierasfania, ei tarkoita, että kaikki porilaiset olisivat sellaisia. Eivät ainakaan ne, jotka itse tunnen.

Ruumiintarkastukset, joita halleissa tehdään estävät ehkä jotain, mutta eivät kaikkea. Pääsinhän itsekin Tampereella osalliseksi miespuolisen järkkärin tekemästä kopeloinnista, mikä ei varmaan ole aivan sallittua. Raumallahan tarkastus on aika paljon riippuvainen siitä, onko sinulla vierasjoukkueen paita päällä vai ei. Näin ainakin omien kokemusten mukaan ja se ei ole hyvä eikä oikein.

Toivottavasti kaikki osaisivat ottaa joskus järjen käteen. Miksi turhaa provosoida jo lyötyjä tai miksi provosoitua... Naisille varmaan helpompaa kuin miehille, mutta yrittää jokainen saisi. Kyse on kuitenkin vain jääkiekosta, vaikka se onkin yksi elämän kulmakivistä.

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Re: Esimerkki sosiaaliongelmaisten luetun ymmärtämisestä

Viestin lähetti JanJ
Tässä on klassikkoesimerkki siitä, että luetaan ensimmäinen lause puoleenväliin ja sitten virtuaalipippeli pystyssä kirjoitetaan räkä suupielestä roiskuen sontaa.
Niinpäniin, itsekin taisit olla varsinainen malliesimerkki lauseiden lukemisesta puoleenväliin.

Viestin lähetti Annuli
Ikäviä yleistyksiä tässäkin ketjussa on taas ollut. Se, että joku kännispäinen porilainen haastaa riitaa ja mottaa vierasfania, ei tarkoita, että kaikki porilaiset olisivat sellaisia. Eivät ainakaan ne, jotka itse tunnen.
Tuohan se on aina näissä tapauksissa se huonompi puoli, kun iso joukko joutuu kärsimään yhden tai muutaman ihmisen toilailuista. Itsekin olen kiertänyt kaikki liigahallit läpi ja joka paikassa on tullut nähtyä huikeita kieliposkella-vittuilijatyyppejä, joille on hauska naureskella myöhemminkin. Valitettavasti vain se toinen rähisijä-ääripää (ja katsomotappelijat) jättää ne huonot muistot mieliin ja pilaa niiden huumorimouhoajienkin maineen.

JanJ

Jäsen
Re: Re: Esimerkki sosiaaliongelmaisten luetun ymmärtämisestä

Viestin lähetti salla
Niinpäniin, itsekin taisit olla varsinainen malliesimerkki lauseiden lukemisesta puoleenväliin.
Niinpä, turha oli vastata trollille provolla. Sama kuin heittäisi kiimaista homoa rasvatulla dildolla hiljentämistarkoituksessa.

Onhan sitä muuallakin väkivaltaa kuin pyh-hallissa ja Porissa. Kuten taisin kirjoittaa, vain Lappeenranta on halli jossa en ole nähnyt väkivaltaa fanimatkoilla, joissa olen käynyt 1983 vuodesta 90-luvun puoleenväliin aktiivisesti ja sen jälkeen kerran pari vuodessa.

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Re: Re: Re: Esimerkki sosiaaliongelmaisten luetun ymmärtämisestä

Viestin lähetti JanJ

Onhan sitä muuallakin väkivaltaa kuin pyh-hallissa ja Porissa. Kuten taisin kirjoittaa, vain Lappeenranta on halli jossa en ole nähnyt väkivaltaa fanimatkoilla, joissa olen käynyt 1983 vuodesta 90-luvun puoleenväliin aktiivisesti ja sen jälkeen kerran pari vuodessa.

Tämäkin tosin johtuu siitä, että Lappeenrannassahan kotiyleisö poistuu hallista jo kolmannen erän puolivälissä. Oli joukkue johdossa tahi ei.

kurre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ruotsin torpedokiekkoilijat
Re: Re: Re: Re: Esimerkki sosiaaliongelmaisten luetun ymmärtämisestä

Viestin lähetti aHab
Tämäkin tosin johtuu siitä, että Lappeenrannassahan kotiyleisö poistuu hallista jo kolmannen erän puolivälissä. Oli joukkue johdossa tahi ei.

Nyt pisti kyllä naurattamaan. Toi oli hyvä.

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti korkki
Samoin se että jos Isomäen seisomakatsomossa sattuu olemaan taskumatteja. Eivät nuo taskumateista naukkailijat ole näitä häiriön aiheuttajia.

Kyllä ovat, ainakin mitä omalle kohdalleni on sattunut. Juuri niitä omista pulloistaan naukkailevia juntteja. Tämän kauden ensimmäisessä Ässät-JYP-kohtaamisessa JYP:n maalin juhliminen oli liikaa parille juntille. Heidän sisäinen sankarinsa käski tulla riitaa haastamaan ja tönimään. Nyt en tietenkään tarkoita, että kaikki naukkailijat olisivat idiootteja. Halusinpahan vain osoittaa, että tuo korkin väittämä ei pidä paikkansa tuollaisenaan.

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Huolestuttavaa on se, että jotkut pitävät maalien/voiton juhlinnan olevan provosoimista. Missään nimessä sen ei pitäisi mitään hulinoita aiheuttaa. Muutamaan otteeseen olen saanut kuulla, että jos kannustaminen ei lopu, niin turpaan tulee. Nämä sankarit eivät edes itse ole viitsineet omiaan kannustaa. Pienen provoamisenkin vielä ymmärrän, sellainen kuuluu ihan normaaliin katsomokäyttäytymiseen kannattajien kesken. Ainakin mikäli se on tehty jotenkin muuten kuin homottelemalla etc. Provoaminen on myöskin taiteen laji, jossa kannattaa pitää pelisilmää. Aina ei kannatta ihan mitä tahansa huudella, mutta oikein käytettynä hyvä mauste katsomokulttuuriin.

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Täytyy kyllä sanoa että en ole Tampereella koskaan törmännyt katsomoväkivaltaan tai muuhun hallin alueella tapahtuvaan väkivaltaan. Pelejä on tullut kyllä nähtyä sen verran paljon että luulisi että edes joskus, mutta kun ei.

Itse olen näkemäni ja kokemani perusteella ollut siinä uskossa että Tapparan fanit pidättäytyvät väkivallasta, vaikka vittuiluakin tulisi. Eikä nyt pidä ymmärtää että pitäisin tamperelaisia jotenkin laupiaina, vaan yksinkertaisesti näistä faneista osaan sanoa jotain varmaa. Sen verran monet perjantait ja lauantait siellä hallilla on tullut pyörittyä että kosketuspintaakin on.

Vierasfaneista tasan yksi ihminen on kymmenen vuoden aikana tullut päätään aukomaan, tämäkin kyseinen jamppa tosin tyytyi huutelemaan n. 20 metrin päästä kehoittaen minua polttamaan paitani. Vierasjoukkueiden faniryhmissä ei ole suuria eroja. Varsinkin viikonloppumatseissa ollaan kyllä kovaäänisiä ja uhotaan keskenään tupakkapaikalla, mutta tappeluita en ole nähnyt kenenkään aloittavan. Edes nämä paljon mainostetut porilaiset eivät olleetkaan niin "hulluja" vaikka ihan pää jäässä matsissa olivatkin. Fiksuinta jengiä tähän mennessä ovat edustaneet Kärppä-fanit ja yllätys, yllätys Jokeri-fanit (eivät tosin olleet niitä diehard-tyyppejä).

Allekirjoittanut ei nää mitään hirveätä väkivallan leimahtamista kiekkokatsomoissa, ainakaan Tampereella se ei ole näkynyt. Turvatarkastuksista sen verran että tuntuvat menevän enemmänkin naamarajalla kuin paidan värin mukaan. Yksinkertainen päätelmä siitä että meikäläinen joutuu aina tarkastukseen.

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Kuinka joku voi olla niin lapsellinen, että ottaa jääkiekon (tai minkään urheilun) niin vakavasti, että alkaa tappelemaan jonkun naurettavan ottelutuloksen takia?

Näiltä ihmisiltä puuttuu ilmeisesti suhteellisuudentaju kokonaan.

Judge

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Liverpool FC
Viestin lähetti Luiro
Kyllä Hämeenlinnassakin yleisö käyttäytyy törkeästi, mutta olen minäkin saanut Turussa aitioista kaljatuoppeja niskaan (joka kerralla). Tosin on tiedossa, että varakkaat ihmiset eivät osaa käyttäytyä.

Käsittääkseni ainoat kerrat (ainoat jotka tiedän kummiskin) kun tuoppeja on Turussa katsomoon tullut on ollut kyse D-päädyn alakatsomosta (d2 ja D3, joista D" on tyypillisesti vierasjoukkueen fanikatsomo), jonka yläpuolella ei ole aitioita vaan Kurvi-pub. Toki voin olla väärässä, mutta viime vai edelliskaudella muistaakseni kahteen kertaan varsin lyhyen ajan sisällä nimenomaan kurvipubista "satoi" tuoppi/tuoppeja ja niiden sisältöä alapuolella olleen vierasjoukkueen katsomonosan niskaan. Mistä seuraakin ihmettely niin lipunostajan kuin -myyjänkin suuntaan: Miksi ihmeessä ostettiin/myytiin vierasjoukkueelle liput pubin alapuolelle? Sehän on veren kerjäämistä nenästään.

En kyllä suosi sitäkään tapaa, että koti- ja vierasjoukkueen fanikatsomot ovat vierekkäisissä katsomoissa.. Laitettaisiin väliin sitten vaikka poliisikoulun joukko-osasto ihan vain varmuuden vuoksi.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti J.Grönvall

Turvatarkastuksista sen verran että tuntuvat menevän enemmänkin naamarajalla kuin paidan värin mukaan. Yksinkertainen päätelmä siitä että meikäläinen joutuu aina tarkastukseen.
Eikös lain mukaan asia ole niin, että jos sisään pääsyn edellytykseksi on järjestyksenvalvojan tekemä turvatarkastus, pitää tämä turvatarkastus tehdä jokaiselle. Käsittääkseni ei ole luvallista tehdä ns. pistotarkastuksia. Eli tarkastetaan kaikki tai ei ketään.

Hack

Jäsen
Viestin lähetti Judge
En kyllä suosi sitäkään tapaa, että koti- ja vierasjoukkueen fanikatsomot ovat vierekkäisissä katsomoissa.. Laitettaisiin väliin sitten vaikka poliisikoulun joukko-osasto ihan vain varmuuden vuoksi.

Entäs sitten, jos hallissa on esimerkiksi "vain" yksi seisomakatsomo ja ainakin JYP:n fanien ns. perinteisiin kuuluu mennä seisomakatsomoon? Silloin fanikatsomot ovat todennäköisesti vierekkäisissä katsomoissa.

Judge

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Liverpool FC
Viestin lähetti Hurrikaani_89
Entäs sitten, jos hallissa on esimerkiksi "vain" yksi seisomakatsomo ja ainakin JYP:n fanien ns. perinteisiin kuuluu mennä seisomakatsomoon? Silloin fanikatsomot ovat todennäköisesti vierekkäisissä katsomoissa.

Sitten täytynee, ainakin jos tilanne vaatii, niin eristä tujosta seisomakatsomosta vaikka ihmismuurilla (ammattijärkkärit, poiisi, poliisikoululaiset, SUPO) oma karsina vieraskannattajille. Järkevämpää olisi ehkä hallin puolesta raja se seisomakatsomo aidalla kahdeksi seisomakatsomoksi, jolloin tuo karsinointi olisi helpompaa.

Toki, ei näitä minun metodejani yleensä tarvita. Valmius niihin silti pitäisi olla.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Viestin lähetti Judge
Sitten täytynee, ainakin jos tilanne vaatii, niin eristä tujosta seisomakatsomosta vaikka ihmismuurilla (ammattijärkkärit, poiisi, poliisikoululaiset, SUPO) oma karsina vieraskannattajille. Järkevämpää olisi ehkä hallin puolesta raja se seisomakatsomo aidalla kahdeksi seisomakatsomoksi, jolloin tuo karsinointi olisi helpompaa.
Mitä helvetin järkeä on eristää osa katsomosta yhtä tai kahta kertaa varten kaudessa, varsinkaan jos jotain pysyvää rakennelmaa tehtäisiin. Ja välillä seisomakatsomossa on niin mukavasti väkeä että parikymmentä ylimääräistä hemmoa vain tuovat lisää ahtautta.

Kyllä mun mielestä JYP -fanit voisivat luopua "perinteistään" ja mennä istumaan. Voisi ehkä hiukkasen tuoda lisää turvallisuuttakin.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Viestin lähetti J.Grönvall
Täytyy kyllä sanoa että en ole Tampereella koskaan törmännyt katsomoväkivaltaan tai muuhun hallin alueella tapahtuvaan väkivaltaan.

Minäpäs olen. Viime keväänä olin katsomassa Ilves-Kärpät ottelua. No mulla oli TPS:n lippis päässä. Menin hallin pihalle, niin silloin tuli pari ipalaista haistattelemaan ja tönimään. Onneksi siinä oli ihan fiksuja Ilveksen kannattajia ja he tulivat auttamaan mua. Kiitos "pelastajilleni". En oo enää käyny Hakametsässä Tepsin lippiksen kans. Vaarallista hommaa.

EDIT: Sekoilu korjattu. Väärä vastustaja Ilveksellä.

Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Viestin lähetti korkki
Kyllä mun mielestä JYP -fanit voisivat luopua "perinteistään" ja mennä istumaan. Voisi ehkä hiukkasen tuoda lisää turvallisuuttakin.

Korkki on tätä mieltä. Asia selvä.

Itse olen sitä mieltä että porilaiset voisivat luopua omista taskumateistaan pelien aikana. Voisi ehkä hiukkasen tuoda lisää turvallisuuttakin.

Judge

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Liverpool FC
Viestin lähetti korkki
Mitä helvetin järkeä on eristää osa katsomosta yhtä tai kahta kertaa varten kaudessa, varsinkaan jos jotain pysyvää rakennelmaa tehtäisiin. Ja välillä seisomakatsomossa on niin mukavasti väkeä että parikymmentä ylimääräistä hemmoa vain tuovat lisää ahtautta.

No miten olisi vaikka siirrettävien puolikiinteiden rakenteiden teko? Siis esimerkiksi tolpanreiät karsinatolppia varten, jotka voitaisiin tarvitaessa laittaa paikalleen, eli kun ennakkon tiedetään lipunmyynnnistä ja Jatkoajan otteluketjusta, että kuuma peli tulossa.

Tarkoitin lähinnä suunnittelua ja ennaltavalmistautumista ogelmiin mm. remonttien yhteydessä rakenteellisesti mahdollistaa karsinointi. Ei se niin vaikeaa ole jos asia koetaan tärkeäksi.

Toki on ehkä järkvintä olla myymättä vieraskannattajille seisomalippuja, koska seisomakatsomo on tunnetusti helpompi paikka väkivaltaan kuin istumakatsomo. Onhan kontakti muihin ihmisiin läheisempi ja lyönnissäkin on enemmän voimaa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy