Katsomoväkivalta liigahalleissa

• 45 641
  • 188

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Keltainen kirjoitti:
Väkivaltaa katsomoissa on onneksi vähän, joitain tönimistapauksia tietysti mahtuu joka peliin, mutta harvemmin tosissaan lyödään. Itseäni häiritsee muu katsomokäyttäytyminen. Ei humalaisten huutelu aikuista haittaa, olenhan siihen itsekin syyllistynyt. Vaan on veikeää kun nelikymppinen mies huutaa vittua pää punaisena, homottelee tuomarin ja huorittelee tämän vaimon Noin 78 kertaa pelin aikana. Ja vieressä kysyy kuusivuotias, että miksi hoitopaikassa joutuu toiseen huoneeseen kun sanoo tuolleen.
Tuo häiritsee kyllä hieman itseänikin. Onko tosiaan niin, ettei ihminen osaa kannustaa joukkuettaan muuten kuin huutamalla mahdollisimman paljon törkeyksiä? Välillä hävettää oikein kunnolla, kun perheenisät ja -äidit katsovat korvat punaisina kun aikuiselta mieheltä ei tule kuin "vittuhomorunkkuhuora"-juttua koko 60 minuuttia.

Itsekin kannustan kovaäänisesti, ja haukun runsaasti vastustajan pelaajia. Tyylinäni on kuitenkin sarkasmi eikä törkeyksien huutaminen. Huomautan yleensä myös kavereitani, jos jollain menee jutun taso turhan huonoksi.

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Itsekin olen kyllä muutaman viimeisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä, että monilla katsojilla olisi peiliin katsomisen paikka. Enkä rupea tässä syyttämään tiettyjä paikkakuntia tai tiettyjen joukkueiden kannattajia, kyllä näitä valopäitä löytyy kaikista porukoista ja kaikista kaupungeista, valitettavasti.

En sitten tiedä onko tämä joku marttyyrin rooli tai jotain maitoilua, mutta itse olen jopa vähentänyt lauantai-peleissä käyntejä em. syiden takia. Jokainen tietää, minkä takia launtain pelit ovat erilaisia kuin arkipelit -ihmetyttää silti, miten hirveässä kunnossa katsojia pääsee välillä sisään liigapeleihin. Mielestäni linja voisi olla kovempikin, ei toivoa sisäänpääsystä jos on melkein nakit silmillä - onpa sitten tullut 200 metrin tai 500 kilometrin päästä hallilta. Ei armoa myöskään jälkimmäisessä kohtaa, juominen on jokaisen oma valinta. Sinänsä en ole kieltämässä lauantai-pelejä, antaahan ne monille mahdollisuuden seurata joukkueitaan vieraskentille, eikä se sitä paitsi olisi edes teoriassa mahdollista. Kuitenkin näitä onneksi vielä harvinaisia väkivaltauutisia syntyy yleensä vain lauantaipelien jälkeen.

Tämän takia monesti arkipeleistä jää parempi mieli, vaikka tunnelma olisikin hiljaisempi. Valitettavasti vaan aika monella kannattajalla tahtoo se tunnelma syntyä lähinnä vastustajan pelaajien, fanien ja tuomarien pilkkaamisesta ja rivouksista. Edelleenkään ei voi nimetä vain yhtä tai kahta paikkakuntaa tai liigaseuraa.

Ja loppuun vielä tiedoksi:kyllä, olen absolutisti. En silti ole kieltämässä alkoholin myyntiä kiekkopeleissä, se ei minua häiritse. Ainoastaan häiritsee älyttömät pohjat/lärvit ottaneet katsojat.

Sister luck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä ketjussa aikaisemmin joku kiinnitti huomiota järkkäreiden toimintaan. Itselläni on muistissa ikävä tilanne muutaman vuoden takaa Helsingin vanhasta hallista lauantai-pelistä, jossa vahvasti känninen iso n. 50 v. mies änkesi väkisin istumaan väärille paikoille. Siitähän seurasi tietysti sanomista ja uhkaavaankin sävyyn, koska mikään ei tuntunut menevän perille. Sinänsä sillä ei ole merkitystä kenen kannattaja tämä urpo oli, mutta oli huomattavan paljon provosoivampaa, kun kaveri kuitenkin oli vanhasta pääkaupungista. Onnistui sitten vielä kaatumaan edessään istuvien päälle. Oli ihme ettei mitään vakavampaa sattunut.
Häkellyttävää ja huolestuttavaa oli kuitenkin se ettei järkkäri, joka oli aivan lähellä, reagoinut millään tavalla ihmisten huutoihin hänelle tai halunnut nähdä mitään. Näytti siltä että tulee kaverille oikein niskavamma kun niin kovasti täytyy vääntää katsetta pois kys. tapahtumista. Järjestysmiesten vastuu on suuri, sillä katsojien turvallisuuden takaaminen on iso asia. Ei ole tarvetta kuitenkaan yleistää, vain kerran tällaista on osunut kohdalle.

Ja tuosta omasta peiliin katsomisesta. Kyllä, aihetta on. Myönnän, on tullut huudettua ja raivottuakin katsomossa. Tunteet nousee pintaan kaukalon lisäksi myös katsomossa. Ja on hävettänytkin joskus kun on huomannut jonkun tenavan suu auki katsovan vieressä, että mikä setää vaivaa. Haluan silti voida eläytyä täysillä peliin silloin kun siihen aihetta on.
Yö-yhtyeen Olli Lindholm kuvasi jossain yrittäneensä hyökätä Mika Strömbergin kimppuun vaihtoaitioon syystä että se oli kohdellut kaltoin porilaisuuden ruumiillistumaa Japa Levosta. Oli pitänyt kavereitten oikein repiä alas kesken kostoretken. Varmaan lapsellista käytöstä, mutta jotain hienoa on myös tuollaisessa heittäytymisessä tunnelmaan. Että näin.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sister luck kirjoitti:
Ja tuosta omasta peiliin katsomisesta. Kyllä, aihetta on. Myönnän, on tullut huudettua ja raivottuakin katsomossa. Tunteet nousee pintaan kaukalon lisäksi myös katsomossa. Ja on hävettänytkin joskus kun on huomannut jonkun tenavan suu auki katsovan vieressä, että mikä setää vaivaa. Haluan silti voida eläytyä täysillä peliin silloin kun siihen aihetta on.
Peliin eläytyminen toki asia erikseen, itseltäkin tipahtelee kirosanoja aika tiuhaan tahtiin. Se mitä mä tarkoitin on joidenkin harrastama täysin järjetön koko pelin kestävä suunsoitto, jolla ei mun mielestä kauheesti saada kannustettua omaa joukkuetta.

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Pelkään pahoin, että väkivaltainen katsomokäyttäytyminen tulee vuoden kahden sisällä myös meidän liigaan ja arvaukseni on, että ensimmäisessä kahakassa ovat mukana tietyt Jokeri-fanit. Ettei nyt kukaan hermostuisi, niin suurin osa Jokereiden faneista on ihan tavallisia asiallisesti omiaan kannattavia, mutta joukkoon on valitettavasti pesiytynyt myös näitä, joiden intressit ovat muualla.

Se mihin pitäisi mielestäni järjestysmiesten puuttua katsomossa on sitten jatkuva alatyylinen huutaminen tuomareita, vastustajia ja omia pelaajia kohtaan. Aika voimakas kannanotto, mutta nykyään kun joutuu käymään omien lasten, tulevien HIFK-fanien kanssa otteluissa, joutuu esimerkiksi tarkoin valitsemaan, missä katsomonosassa istuu. HIFK:n fanikatsomo käyttäytyy pääsääntöisesti hyvin, mutta katsomossa on esimerkiksi eräs jo aikuinen mies, jonka huutaminen on jatkuvaa vittua, homottelua jne. Kertoo tietysti vain huutajan älykkyysosamäärästä, mutta olen muidenkin nuorten lasten kanssa liikkuvien todennut katsovan asiaa aika karsaasti ja aiheesta.

Kannustusta ja "kilpalaulantaa" halleihin tarvitaan lisää, mutta häiriköt ulos, jääkiekon kuitenkin pitäisi olla iloinen ja nautittava asia. Tietyllä tavalla naivia, että puututaan johonkin pikku nahisteluun, kuten Nielikäisen ja naapureiden goonin välillä, mutta katsomokäyttäytymisestä ei puhuta juuri mitään.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
ultrar kirjoitti:
Se mihin pitäisi mielestäni järjestysmiesten puuttua katsomossa on sitten jatkuva alatyylinen huutaminen tuomareita, vastustajia ja omia pelaajia kohtaan. Aika voimakas kannanotto, mutta nykyään kun joutuu käymään omien lasten, tulevien HIFK-fanien kanssa otteluissa, joutuu esimerkiksi tarkoin valitsemaan, missä katsomonosassa istuu. HIFK:n fanikatsomo käyttäytyy pääsääntöisesti hyvin, mutta katsomossa on esimerkiksi eräs jo aikuinen mies, jonka huutaminen on jatkuvaa vittua, homottelua jne. Kertoo tietysti vain huutajan älykkyysosamäärästä, mutta olen muidenkin nuorten lasten kanssa liikkuvien todennut katsovan asiaa aika karsaasti ja aiheesta.
Kyllä se on helpompaa ja järkevämpääkin selittää lapsille että tuollaista kieltä ei saa käyttää muualla kuin lähteä karsimaan huutajia pois. Eikä seuratkaan siihen lähde koska se tietää niiltä tulojen vähenemistä. Tottakai toiset katsojat voisivat nätisti käydä kaverin kanssa keskustelun mitä on järkevää huutaa ja mitä ei.

Olen edelleen sitä mieltä että lipun ostaneella on oikeus huutaa katsomossa mitä vaan. Toisaalta luulisi että jokaisella on sen verran järkeä päässä että tajuaisivat mitä huutavat (Hämeenlinnassa ei taida olla, kuten Mikko Koivulle huudetut syöpäjutut osoittavat). Sopiva "kannustus" vastapuolen pelaajalle saattaa sekoittaa häneltä koko pelin. Ja lisäksi täällä on muutama tuomari jonka toiminta on sitä luokkaa että heille ei edes löydy tarpeeksi rumia huutoja.

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Heh, ei ollut minun kirjoittamani juttu tuo lehtilinkki. Olisi kyllä voinut olla. Kyllä hallissa kaljaa saa myydä, pakkokin kun ajattelee millaisen summan sillä tekee ottelua kohti. Jokaiseen suomalaiseen tapahtumaanhan kuuluu kiintiö humalaisia häiriköitä, oli kyseessä kiekkomatsi tai kesäiset herättäjäjuhlat.
Lasten kanssa voi peliin mennä vaikka anatomiaa huutavatkin, mutta sitten kyllä loppuu jos joutuu nyrkkiä pelin lomassa heiluttamaan.

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
ultrar kirjoitti:
Tietyllä tavalla naivia, että puututaan johonkin pikku nahisteluun, kuten Nielikäisen ja naapureiden goonin välillä, mutta katsomokäyttäytymisestä ei puhuta juuri mitään.
En millään tavalla halua puolustella katsomoväkivaltaa tai edes kiroilua katsomossa.

Hymyilyttää kuitenkin usein, kun kentällä tapahtuvaa tappelua katsotaan muna pystyssä, mutta samat jannut huutavat pihalla tapahtuvan nahistelun jälkeen Tanja Karpelaa apuun. Tämä ei sitten liittynyt quotettuun nimim. ultrariin mitenkään.

kosh kirjoitti:
Hymyilyttää kuitenkin usein, kun kentällä tapahtuvaa tappelua katsotaan muna pystyssä, mutta samat jannut huutavat pihalla tapahtuvan nahistelun jälkeen Tanja Karpelaa apuun.

Täytyy tunnustaa, että itse katson mielelläni mättöä kaukalossa, tosin se ei ole millään tavalla pakollista ja viihdyn varsin hyvin vaikkei kaukalossa tapeltaisi koskaan. Sitä vastoin en vain käsitä pihalla tapahtuvia nahisteluja.. etenkään riidan haastamisia haastamisen vuoksi. Itsehän en näe edes sitä, miten tällaisen nahistelun voisin voittaa. Selkään antamalla saan penaltia tuomioistuimelta ja selkään saamisesta tulee vitutus.

P.S. Ei tule seisokkia tosin kentällä tapahtuvasta tappelusta. Onko minussa jotain vikana?

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
korkki kirjoitti:
Kyllä se on helpompaa ja järkevämpääkin selittää lapsille että tuollaista kieltä ei saa käyttää muualla kuin lähteä karsimaan huutajia pois. Eikä seuratkaan siihen lähde koska se tietää niiltä tulojen vähenemistä. Tottakai toiset katsojat voisivat nätisti käydä kaverin kanssa keskustelun mitä on järkevää huutaa ja mitä ei.

Hiukan eri mieltä, tosin saatoin selittääkin asian huonosti. Esimerkkitapauksessani puhun yhdestä ainoasta henkilöstä koko katsomon osassa ja muualla hallissa ne saattavat olla satunnaisia kävijöitä. Puhutaan siis marginaalisista asioista, jotka kuitenkin tavallaan pilaavat koko tunnelman tietyssä osassa katsomoa. Täysin eri asia on mielestäni, jotkut spontaanit huudot tuomarille, jokainenhan meistä ymärtää ettei kaikkea voi aina kieltää, eikä pidäkään.

Onko se sitten luvallista, niin en jaksa lähteä selvittämään, mutta käsittääkseni joku raja menee myö siinä, mitä saa julkisella paikalla huutaa esimerkiksi erotuomarille. Kukaan ei vain ole koskaan lähtenyt selvittämään ja vaatimaan rangaistusta kyseisistä tapauksista, tietyllä tavalla pitäisin sitä terveenä, että testattaisiin missä se raja menee. Pitää kuitenkin koko ajan muistaa, että puhutaan marginaaleista, sillä 99,99% katsojista käyttäytyy ihan hienosti katsomossa. Itsekin olen joskus menneisyydessä huutanut tuomaria nuijaksi, mutta en menisi huutamaan, että v... homo tapa ittes.

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Joskus olen aiheuttanut hämmästystä tiedustelemalla kuinka tuomarin mahdollinen seksuaalinen suuntautuminen vaikuttaa juuri vihellettyyn jäähyyn. Ei, en ole. Juice-vainaata lainatakseni entinen kaappihetero, nykyinen umpihetero.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
kosh kirjoitti:
Hymyilyttää kuitenkin usein, kun kentällä tapahtuvaa tappelua katsotaan muna pystyssä, mutta samat jannut huutavat pihalla tapahtuvan nahistelun jälkeen Tanja Karpelaa apuun. Tämä ei sitten liittynyt quotettuun nimim. ultrariin mitenkään.
Ootko nyt ihan tosissasi sitä mieltä, että koska jääkiekko on kontaktilaji, ovat kaikki jotka eivät halua mättää toisiaan kadulla turpaan jotenkin kaksinaismoralistisia tai tekopyhiä?

Ei mun mielestä kadulla saa ketään taklata, ja aika moni soittaa poliisit kun menet esimerkiks Hansatorille lämimään kiekkoja Stockmannin ovista sisälle.

Vaikka mä hyväksyn kaukalossa tappelun (silloin kun se on pelitilanteesta johtuvaa), niin en todellakaan hyväksy tappelemista kaukalon ulkopuolella.

tulppaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jokainen saa huutaa hallissa ihan mitä lystää. Monesti vastustajan syvällinen ärsyttäminen aiheuttaa hyvää paheennusta eikä vastustaja pysty hillitsemään itseään. Myös vastustajan kannattajien kannustusmoraalia pystyy rikkomaan hyvin kun huutaa vaan niin paljon sikäläiseen kulttuuriin sopimattomia asioita että heillä menee into koko peliin koska hämmästys on niin suuri. Tämä kaikki on riippuvainen hetkellisistä ja pysyvistä mielenhäiriöistä, ainakin minun mielestä. Joskus kannattaminen on isompi asia joskus pienempi, varmaan siitä, miten tuon asian punnitsee jollain tietyllä hetkellä, riippuu se, kuinka verbaalisesti brutaaleihin tekoihin kykenee.

Joskus näkee tilanteita missä vihollisen kannattaja kysyy joltain oman puolen kannattajalta että oletko oikeasti tota mieltä, niin vastaus on jotain että "tottakai painu vittuun homo". Viimeksi kun muistan niin tälläisessä tilanteessa oli kyse taas palavasta halusta jonkun vastustajan pysyvään pelikyvyttömyyteen :)

Oivoi, mitä voinkaan tehdä.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tulppaani kirjoitti:
Jokainen saa huutaa hallissa ihan mitä lystää. Monesti vastustajan syvällinen ärsyttäminen aiheuttaa hyvää paheennusta eikä vastustaja pysty hillitsemään itseään.

Jos olet oikeasti tuota mieltä, niin sinulla on varmasti hyvin paha olla. Ai, mutta sinä oletkin Ässät-kannattaja, se selittääkin.

bunghole

Jäsen
tulppaani kirjoitti:
Jokainen saa huutaa hallissa ihan mitä lystää. Monesti vastustajan syvällinen ärsyttäminen aiheuttaa hyvää paheennusta eikä vastustaja pysty hillitsemään itseään. Myös vastustajan kannattajien kannustusmoraalia pystyy rikkomaan hyvin kun huutaa vaan niin paljon sikäläiseen kulttuuriin sopimattomia asioita että heillä menee into koko peliin koska hämmästys on niin suuri. Tämä kaikki on riippuvainen hetkellisistä ja pysyvistä mielenhäiriöistä, ainakin minun mielestä. Joskus kannattaminen on isompi asia joskus pienempi, varmaan siitä, miten tuon asian punnitsee jollain tietyllä hetkellä, riippuu se, kuinka verbaalisesti brutaaleihin tekoihin kykenee.

Joskus näkee tilanteita missä vihollisen kannattaja kysyy joltain oman puolen kannattajalta että oletko oikeasti tota mieltä, niin vastaus on jotain että "tottakai painu vittuun homo". Viimeksi kun muistan niin tälläisessä tilanteessa oli kyse taas palavasta halusta jonkun vastustajan pysyvään pelikyvyttömyyteen :)

Oivoi, mitä voinkaan tehdä.

Sairasta...

Toivon ettet edusta Ässäfanien enemmistöä. Luulen että Porista löytyy ihan järkevääkin jengiä keskimäärin kuten muualtakin. Se on huolestuttavaa että jotkut ottavat lätkän liian vakavasti tai eivät edes mene matsiin sen lätkän takia vaan pelkästään purkamaan omaa sairasta mieltään ja pahaa oloaan. Jos jonkun mielestä "syöpä" ja "pulkkamäki"-huudot ja kaikenlainen lainaamassani viestissä yllämainittu, en voi kuin toivoa näille kavereille itselleen tätä pysyvää "pelikyvyttömyyttä".

Suosikkijoukkue
HPK
korkki kirjoitti:
Olen edelleen sitä mieltä että lipun ostaneella on oikeus huutaa katsomossa mitä vaan. Toisaalta luulisi että jokaisella on sen verran järkeä päässä että tajuaisivat mitä huutavat (Hämeenlinnassa ei taida olla, kuten Mikko Koivulle huudetut syöpäjutut osoittavat).

Eipä taas lähdetä yleistämään koko kannattaja joukkoa yhden-kahden yksittäisen kusipään takia. Olen näitä syöpä ja pulkkamäki huutoja kuullut katsomossa kahden henkilön suusta eikä niitä hyväksy hämeenlinnalaisista kukaan (ja näille huutelijoille on kyllä katsomossa avauduttu ihan oman väen toimesta). Vai pitäisikö minunkin yleistää viime kevään finaaleissa sattuneen epidodin jälkeen kaikki porilaiset psykopaateiksi haiseviksi läskeiksi jotka haluavat tappaa naisia?????
Kävi nimittäin niin että olin finaalipeliä katsomassa kerhon paita päällä Porissa. Olin pihalla tupakalla yksin (nainen 160cm pitkä ja paino 60kg eli todella vaarallisen näköinen tapaus) kun paikallinen Ässien kannattaja ikä noin 50v mies ja painoa reilusti yli 100kg tuli nenääni kiinni, sylki roiskuen naamalleni huusi: "mä tapan sut jumalauta" ja oli käydä kiinni kun omia kannattajia tuli väliin ja esti ettei äijä käynyt minuun kiinni. Sanaakaan en sanonut missään vaiheessa tälle ukolle joten ainoa mikä provosoi häntä oli se että olin väärän joukkueeen kannattaja. Että näin......ja on tuolta reissulta muitakin tarinoita mutta ne jääköön.
Siltikään en yleistä että kaikki porilaiset ovat yhtä kusipäitä, yleisesti ottaen he ovat fiksua porukkaa.

Mwandishi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ikuinen Ritari kirjoitti:
Eipä taas lähdetä yleistämään koko kannattaja joukkoa yhden-kahden yksittäisen kusipään takia.

Siis tuossa lainaamassasi pätkässähän nimenomaan ei yleistetty koko kannattajajoukkoa, vaan todettiin ettei aivan kaikilla kannattajilla ole riittävästi järkeä päässä.

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Lauantaina pelattujen otteluiden ketjuja lukeneena hieman harmittaa. Toivottavasti kyseessä on poikkeuksellinen kierros, eikä hulinointi ole yleistymässä. Eniten harmittaa se, että moni hyväksyy myös nämä asiat. Pelicans-Saipa ketjussa puhuttiin pienestä tapauksesta, jossa jotkut olivat tyytyväisiä, kun vierasfaneja koulutetaan.
Koska tiedän että kirjoitusten perusteella kuulun noihin "joihinkin", niin kommentoidaanpa asiaa.

Sairaalareissua en kenellekään toivo, en edes SaiPafaneille. Muulla kuin ankaralla tappiovitutuksella en niitä kirjoitteluja osaa perustella, joten se niistä. Kyllähän lätkämatsissa täytyy tilaa ja turvallisuutta löytyä kaikille halukkaille, myös vierasjoukkueen paitoja kantaville faneille. Nyt sattui kolme tapausta samalle päivälle mutta eiköhän tuo uhka muuten ole aika vähäinen, ei näitä tapauksia kovin paljoa ole ja halleissa voi aika turvallisin mielin kulkea. Tämä tosin on vain minun näkemykseni, jotkut muut saattavat kokea ilmapiirin toisinkin. Lauantaipelit ovat tietenkin riskialttiimpia alkoholin ja vieraskannattajien paikallaolon johdosta.
ultrar kirjoitti:
Pelkään pahoin, että väkivaltainen katsomokäyttäytyminen tulee vuoden kahden sisällä myös meidän liigaan ja arvaukseni on, että ensimmäisessä kahakassa ovat mukana tietyt Jokeri-fanit. Ettei nyt kukaan hermostuisi, niin suurin osa Jokereiden faneista on ihan tavallisia asiallisesti omiaan kannattavia, mutta joukkoon on valitettavasti pesiytynyt myös näitä, joiden intressit ovat muualla.
Huligaanikulttuuriin jääkiekon puolella on vielä pitkä matka. Sen suuntainen kehitys ei ole aivan täysin poissuljettua, mutta tuskinpa sellaista tapahtuu suuremmassa mittakaavassa. Korkeintaan niin että lauantain vieraspelit alkavat kiinnostaa tappelumielessä muutamia (mies)henkilöitä kaupungissa x, mutta järjestäytymistä ja varsinaisten ryhmien muodostumista tuskin tapahtuu. Nujakoita voi tosin muutenkin syntyä jo nykyisellään johtuen pääasiassa heikosta järjestyksenvalvonnasta ja typeristä katsomojärjestelyistä.

Jalkapallon puolella "huligaani"ryhmät ovat Suomessakin muutamia kertoja ottaneet yhteen keskenään, jonka seurauksena lehdistö paisuttelee ja alkaa puhumaan "katsomoväkivallasta". Sen seurauksena taas suuri yleisö alkaa pelkäämään oman turvallisuutensa puolesta, vaikka tosiasiassa näissä yhteenotoissa jokainen osallinen on omasta tahdostaan eikä ulkopuolisiin pääsääntöisesti kosketa. Sitten jeesustellaan että taas saa pelätä kun ne ja ne saapuvat paikkakunnalle, vaikka tosiasiassa vierasjoukkueen fanien välttäminen on aika yksinkertaista kun käyttää järkeään ja vaikka varmuuden vuoksi valitsee paikkalippunsa kentän toiselta puolelta.

Itselleni on aika yhdentekevää jos tuntemattomat henkilöt tai ryhmät x ja y haluavat pistää keskenään painiksi matsin jälkeen jossain sivukujalla, se on heidän valintansa. Ei missään nimessä maailman fiksuin temppu, mutta siinäpähän kärsivät keskenään. Jos taas hulinat leviävät baarien hajottamiseen tai vastaavaan, niin siinä on jo jotain aihettakin nostaa haloota.

Jos jotain, mitä tahansa, fyysistä on katsojien kesken tapahtuakseen niin ideaalitilannehan olisi että molemmat osapuolet edes ovat tasaväkisiä ja tietyllä tavalla halukkaita ja valmiita kyseiseen toimintaan. Lahden tapauksessa näin ei valitettavasti ollut.

Yleensä myös esimerkiksi ns. Ultras-kulttuuriin liittyvä savujen ja soihtujen polttaminen, ja jostain syystä myös laulaminen - varsinkin jos sisältö on vähänkään kantaaottavampaa - yhdistetään Suomessa aika suoraan huliganismiin. Syytä tähän en tiedä. Vai onko se sitten se että jos jossain ulkomailla on soihdut+tappelut, niin Suomessakin ne nivoutuvat yhteen.

Veikkausliigahan pyrkii asettamaan (ainakin tietyille) faniryhmille erikoisjärjestelyt stadioneilla. Bussit ajatetaan tiettyyn paikkaan jossa vastassa järkkäreitä ja kai poliisejakin, stadionille sisään ja katsomoon päästetään vain tietystä paikasta ja kyseinen katsomonosa eristetään muusta yleisöstä. Lisäksi on omat anniskelualueet ja vessat. Lisäksi vierailijat päästetään ottelun päätyttyä poistumaan katsomosta viimeisinä ja poistuminen tapahtuu vahdittuna.

Siinä nyt on sellainen kokonaisuus jota kannattaisi ehkä liigassakin ruveta kehittelemään. Nykyiselläänhän kiekko-otteluissa känniset vierasfanit laitetaan (istuma-)katsomonosiin joissa "sulassa sovussa" istuu paikallisia irtolipun ostaneita tai pahimmillaan jopa kausikorttilaisia. Lopputuloksena paikalliset hermostuvat vieraiden mölyämiseen ja seisomiseen, vierasfanit paikallisten ja järkkäreiden valittamiseen ja järkkärit vierasfanien pullikointiin, ts. kaikki vituttaa. Allekirjoittanutta myös vituttaa kotipeleissä katsella kun vierasjoukkueen fanit joutuvat painimaan juuri näiden ongelmien takia.

Kaikissa halleissa olisi hyvin tilaa rajata vaikka aluksi 100 paikkaa katsomosta pelkästään vierasjoukkueen faneille myytäviksi. Kahta bussia suuremmille porukoille sitten erikoisjärjestelyillä enemmän tilaa. Täydemmissä otteluissa sitten myytäisin ensin ne kaikki muut paikat ja vasta sitten ruvettaisiin ottamaan noista sadasta jäljelle jääneitä. Hallin lipunmyynnissäkin vierasjoukkueen paitoihin sonnustautuneet voitaisiin ohjata tarkoitetuille paikoille.

Se että vierasfanit eristetään hallissa omaan loossiinsa ei yleisestä luulosta poiketen ole mitään huliganismin hyväksymistä vaan ihan terveen järjen käyttöä ja kaikkien hallissa käyvien hyvinvoinnin turvaamista. Kaikissa liigahalleissa paikalliset katsojat pääsevät aivan vapaasti liikkumaan jopa kosketusetäisyydelle vieraskannattajista provosoimaan, ja saavat jatkaa sitä provoamistaan aivan rauhassa. Joskus näkee niitä että jotkut paikalliset vaihtavat toiseen erään paikkaansa sinne kotijoukkueen hyökkäyspäätyyn ja päättävät käyttää tilaisuuden samalla provosoimiseen.

Useimmiten lähintä järjestyksenvalvojaa kiinnostaa peli enemmän kuin katsomon räjähdysaltis tilanne ja heitä saa erikseen mennä pyytelemään paikalle poistamaan häiriköt. En sitten tiedä kuinka paljon johtuu kannattajista itsestään, mutta mutu-tuntumalla 3/4 matseista jossa lahtelaiset ovat paikalla löytyy näitä paikallisia kusipäitä. Ei siinä mitään jos kannattajaryhmien kesken vittuillaan vaikkapa lauluilla ja banderolleilla, ja muutenkin se perus-päänaukominen kuuluu suosikkijoukkueiden välille, mutta rasittavampaa on se että matkustat satoja kilometrejä ja kuuntelet kun joku keskittää kaiken energiansa vieraskannattajille vittuilemiseen pahimmillaan koko pelin ajan. Tänä syksynä Tampereella mylly olisi ollut selviö jos lahtelaiset olisivat täkyyn tarttuneet. Matsin jälkeen ihan vapaasti, ei katsomossa.

korkki kirjoitti:
Olen edelleen sitä mieltä että lipun ostaneella on oikeus huutaa katsomossa mitä vaan.
"Mitä vaan" on aika laaja käsite. Ei se ihan niinkään voi mennä. Jossain menee se raja että järjestyksenvalvojan on syytä puuttua siihen päänaukomiseen.

Viimeksi muokattu:

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
RV16 kirjoitti:
Nykyiselläänhän kiekko-otteluissa känniset vierasfanit laitetaan (istuma-)katsomonosiin joissa "sulassa sovussa" istuu paikallisia irtolipun ostaneita tai pahimmillaan jopa kausikorttilaisia. Lopputuloksena paikalliset hermostuvat vieraiden mölyämiseen ja seisomiseen, vierasfanit paikallisten ja järkkäreiden valittamiseen ja järkkärit vierasfanien pullikointiin, ts. kaikki vituttaa.

Juuri näinhän se menee. Tuossa viimeisimmässä TPS-Ässät ottelussa vieläpä oli koko Ässien risteilylle lähtevä fanilauma sijoitettu aivan paikallisen sissiryhmän viereen. Tällaisella järjestelyllä suorastaan kerjätään ikävyyksiä. Turkuhallissahan on aina puolet hallista tyhjänä, joten kyllä sinne toiseenkin päätyyn olisi mahtunut, kun nyt oli kyseessä muutenkin väärä pääty, eli se, johon Ässät hyökkäsi vain yhden erän ajan. Toki olisihan sinne sissiryhmän sekaan voinut silti joku eksyä.

Ammattitaitoiset järjestysmiehet halleihin (eikä pelkkiä ottelua katselevia makkaranmussuttajia) ja jotain järkeä vierasfanien sijoittamiseen, niin vältytään monelta turhalta nahinalta.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
kosh kirjoitti:
Hymyilyttää kuitenkin usein, kun kentällä tapahtuvaa tappelua katsotaan muna pystyssä, mutta samat jannut huutavat pihalla tapahtuvan nahistelun jälkeen Tanja Karpelaa apuun.

Onhan tämä sarkasmia, onhan?

Ehkä siinä kohtaa kannattaa hakeutua hoitoon, jos ei ymmärrä eroa fyysisten kamppailulajien katsomisen ja julkisella paikalla tapahtuvien satunnaisten ihmisten pahoinpitelyn välillä.

S Gagnon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Rangers FC, HJK
Väärin sijoitettu ryhmä

Tämä ei liity kotimaiseen kiekkoon, mutta ihan vertailun vuoksi kerron yhdestä Praha-reissusta.
Oltiin muutamia vuosia sitten Slavian vanhassa hallissa. Halli on/oli todella vanhanaikainen, mutta viihtyisä. Päädyissä ei ole katsomoita ja suorilla on toisella puolella istuimia ja toisella ei. Ennen peliä ihmeteltiin mellakkapoliisien määrää, ehkäpä 50. Kotijoukkueen fanit oli sijoitettu samaan katsomoon kuin vierasfanit, mitä ihmeteltiin. Peli alkoi ilman ihmeellisyyksiä ja päästiin ensimmäiselle tauolle juomaan bisseä.

Kaljajonossa vierasjoukkueen kannattajat (olikohan Vsetin) tuli tönii, mutta välikohtauksilta vältyttiin. Kuitenkin oli jotain aistittavissa... Toinen erä alkoi ja peliä oli pelattu pari minuuttia kun vierasjoukkueen kannattajaryhmä hyökkäsi Slavia-fanien kimppuun. Mellakkapoliisi hoiti tilanteen suhteellisen kovakouraisesti ja vei monet kannattajat ulos.

Tämä vaan esimerkkinä siitä miten väärin sijoitettu ryhmä voi aiheuttaa. Tokihan me saatiin sirkushuveja, mutta se on toinen asia;-D

Viimeksi muokattu:

tulppaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se on vähän erilaista se katsomokulttuuri tuolla etelämpänä. Mikäs siinä jos tappelevat molemmat omasta tahdostaan, mutta siinä vaiheessa kun asiaan kuulumattomat sivulliset ja haluttomat kärsivät fyysisesti, niin yleensä olen itsekin mennyt väliin ja antanut pari napakkaa tukevan rauhan merkiksi. Tunteita on paljon ja se on hyvä, mutta kunhan ei sivulliset kärsi niin mun puolesta pienet painit ja kevyet nahjaukset on ihan hassua, kun eihän niissä ketään pahasti satuta. Tietty isoimmat kahakat voisi sitten hoitaa ulkopuolella, jos sellainen sitten pakko on tehdä.

Ei se valtio käske ja ohjaa kaikkea, vaikka niin luuleekin demarit ja muut pakkoholhoojat, vallasta juopuneet itsekkäät röyhkeät paskiaiset.

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Vierassektioita täälläkin päin kovin paljon kaippaillaan. Vaikka SR tunkee itsensä yleensä aina seisomakatsomoon, niin oma katsomon lohko kelpaisi varsin hyvin. Turkuhallissa varsinkin vieraskannattajia laitetaan sinne tänne ja vielä sekaisin, niin todella heikolta vaikuttaa. Ilmeisesti siellä toimistolla on joku joka katselee netistä hulinapätkiä ja toivoo Turussa samaa. Jos muualla maailmassa pystytään omat sektiot tekemään, niin mikä siinä niin vaikeaa on Suomessa?

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Jaakko kirjoitti:
Jos muualla maailmassa pystytään omat sektiot tekemään, niin mikä siinä niin vaikeaa on Suomessa?
Eikä pelkästään muualla maailmassa vaan kuten todettua myös Suomessa futiksen puolella.

Kiinnostaisi kyllä tietää mikä on ollut taustalla näissä finaalipelien lippusekoiluissa, jossa osapuolet vuorotellen kyykyttävät toisen seuran faneja pirstomalla massan ympäri hallia. Onko siellä todellakin vain niin pikkusieluisia henkilöitä toimimassa että kävisi liikaa kunnian päälle jos vierasjoukkueen fanit kansoittaisivat kokonaan hallin toisen päädyn yhtenäisenä merenä ja todennäköisesti siis huutaisivat kotiyleisön suohon. On niin täysin järjen vastaista toimintaa että jostain todella typerästä syystä tuon on täytynyt tapahtua.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy