Karmein ruoka, jota olet elämäsi aikana leipäläpeesi pistellyt

  • 97 813
  • 564
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Hyvä lista, jota omalta osaltani voisin täydentää kaikilla ruuilla, joissa on käytetty valkosipulia. Valkosipuli on narsistien sapuskaa, jotka vähät välittävät muiden hyvinvoinnista.

Kulinarismi ylipäänsä on narsistien hommaa. Siksipä harjoitan sitä mitä suurimmalla antaumuksella.

Näin muuten kerran telkkarista ohjelman, jossa havainnollistettiin kuinka makutottumukset ovat kulttuurisidonnaisia. Ohjelmassa ranskalaismies pakotettiin syömään mädätettyjä kananmunia jotka ovat japanilaisten suurta herkkua. Vastaavasti Jaappanin poika sai eteensä annoksen sinihomejuustoa. Molemmilta lensi laatta.

Sinihomejuuston itse noista söisin nautiskellen, kananmuna taitaisi jäädä syömättä.
 
B

Brenahan

Aurajuuston voisi poistaa kaikessa muodossa. Siinä on ehkäpä ainut ruoka-aine mitä ei ole oppinut arvostamaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Koulun sienikastike oli banaalia.

Valkokastike on myös hyvää koulun ja intin ulkopuolella.
Peruskoulun keittiö vaikuttaisi olevan suurin syy ihmisten rajoittuneisuuteen. Vinkiksi jengille sen verran, että kotona tehtynä kunnon aineksista lopputulos on todennäköisesti hiukan erilainen, kuin laitoskeittiön einesvuoka. Nuo mainitsemasi sieniruot, kasvikset ja maksa- ynnä kaaliruoat ovat herkkuja täälläkin päässä.

Kaalilaatikko on aivan liian aliarvostettu ruoka. Eksoottisella nimellä jossain kinuskiravintolassa kunnon hapanimelä kaalilaatikko olisi varmasti mainostoimistonippanokkien trendilounas. "Miksei tällaista keksitä koskaan Suomessa, niinku."
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Aurajuuston voisi poistaa kaikessa muodossa. Siinä on ehkäpä ainut ruoka-aine mitä ei ole oppinut arvostamaan.

Kuten mainoksessa aikanaan todettiin: "Toiset himoitsevat herkeämättä, toiset inhoavat ikänsä." Itse kuulun edellisiin. Aurajuuston kanssa voisin ehkä harkita syöväni jopa maksalaatikkoa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Peruskoulun keittiö vaikuttaisi olevan suurin syy ihmisten rajoittuneisuuteen. Vinkiksi jengille sen verran, että kotona tehtynä kunnon aineksista lopputulos on todennäköisesti hiukan erilainen, kuin laitoskeittiön einesvuoka.
Onhan se varmasti noinkin, vaikka itse pistelin antaumuksella koulussa laitoskeittiön kesäkeitot ja kaalilaatikot. Ala-asteella olin vielä niin hyvässä asemassa, että piskuisen kyläkoulumme keittäjä väsäsi kaikki sapuskat alusta loppuun itse. Tosin oppilaitakin oli joku neljäkymmentä, että ei ihan kohtuuton urakka. Kaalikääryleet tuo köksä onnistui silti jotenkin perseilemään, mutta kyllä mä itse niistäkin saan ihan hyviä tehtyä.

Kunnon teollisen laitoskeittiön ruoka ei todellakaan ole mitään herkkua, halvalla tuotettua ja pahaa tai parhaimmillaankin mautonta. Muistan kun saarioisten mikropitsaa alkoi ilmestymään kauppoihin, meilläkin oli joskus yläasteella niitä ruokana, yksi per lärvi. Mieluummin olisin silloinkin lusikoinut kunnon annoksen kaali-tai kesäkeittoa.
 

Kaivanto

Jäsen
Kesäkeitto on niinkin neutraalin makuiseksi ruoaksi yllättävän vihattua. Äijäily ja Jatkoaika taitavat kohdata paremmin kuin äijäily ja vihannekset. Kesäkeiton vihaamisen ja pitkien kalsareiden käytöstä kieltäytymisen välillä lienee positiivinen korrelaatio. "I'm so hungry I could eat a vegetable" - Al Bundy

Kiinalainen hapanimelä käsitys huumorintajusta jää kattilaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minulla on ystävä - aikuinen, nelikymppinen mies - joka on nirsompi kuin kukaan tapaamani nirso kakara. Hän ei syö kalaa, sieniä, äyriäisiä, sipulia, valkosipulia, oliiveja... Juustoista kelpaa vain Edam, mausteista suola. Tyyppi elää HK:n sinisellä, Jalostajan hernesopalla ja ruisleivällä.

Omituistahan tuo on jo muutoinkin (minä syön suurella intohimolla kaikkea mitä kaverini ei!), mutta yritäpäs joskus kutsua tuollainen kaveri syömään... mitä sille tekee? Yleensä menee makkaran grillaamiseksi ja kaljoitteluksi. Toisaalta eihän siinäkään ole mitään pahaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Minulla on ystävä - aikuinen, nelikymppinen mies - joka on nirsompi kuin kukaan tapaamani nirso kakara. Hän ei syö kalaa, sieniä, äyriäisiä, sipulia, valkosipulia, oliiveja... Juustoista kelpaa vain Edam, mausteista suola. Tyyppi elää HK:n sinisellä, Jalostajan hernesopalla ja ruisleivällä.

Ei hän ole nirso, hän on sivistymätön. Nirso on ihminen, joka ei kelpuuta lautaselleen muita kuin parhaita ruoka-aineita. HK:n sininen ja Jalostajan hernesoppa eivät kuulu niihin.

Sivistymätön on veljenikin, joka ei suvaitse jauhelihaansa mitään muita mausteita kuin suolan. Mikäs siinä, jos tyyppi on onnellinen Ladalla ajellessaan. Ajetaan me muut sitten Ferrareilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiinalainen hapanimelä käsitys huumorintajusta jää kattilaan.
Älä nyt. Se on hyvää mättöä.

Kuten rajoittuneiden pilkkaaminenkin niin pitkään, kun mennään mun maun mukaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kesäkeitto kuuluu inhokkilistalle kyllä. Maun voisi ehkä sietää jos söisi silmät kiinni. Oksennukselta tuo nimittäin näyttää.

Yliopiston ruokalassa tilasin kerran pahaa-aavistamatta punajuurilaatikkoa. Viattoman tuntuinen nimi, mutta tunkkaista ja kerrassaan outoa. En pystynyt syömään vaikka nuorena sitä upposi yleensä mikä vaan. Muutaman kuukausi em. kokeilusta punajuurilaatikko oli taas listalla ja kokeilin josko 1. kerta olisi ollut vahinko. Ei ollut.

Makkarahan on periaatteessa kunnon ruokaa. Vaan ei ole ruotsalainen Falukorv. Höttöistä sekä ylirasvaista ja rustonkappale voi nirskahtaa hampaissa hetkellä millä hyvänsä. Sinappi ei pelasta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Häh? Ruoasta oli puhe. Sepultura on hyvää mättöä.
Doh, olin varma, että muistaisit edellisen vääntömme mätöstä. No, sen verran kuitenkin takaisin, että kyllä kaalilaatikko on ruokaa ja rasvainen pikaruoka taas mättöä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei hän ole nirso, hän on sivistymätön. Nirso on ihminen, joka ei kelpuuta lautaselleen muita kuin parhaita ruoka-aineita. HK:n sininen ja Jalostajan hernesoppa eivät kuulu niihin.

Sivistymätön on veljenikin, joka ei suvaitse jauhelihaansa mitään muita mausteita kuin suolan. Mikäs siinä, jos tyyppi on onnellinen Ladalla ajellessaan. Ajetaan me muut sitten Ferrareilla.

Ja paskat.

Olenko minä sivistymätön, kun en tykkää äyriäisistä (olen maistanut), oliiveista (olen maistanut) tai vaikkapa homejuustosta (olen maistanut). Samalla voisi nimetä kaikki ulkomaalaiset sivistymättömäksi, jotka eivät syö mämmiä (vaikka ovat maistaneet, ja joiden mielestä se on ihan kuraa)? Tosin määmmikin on aika halpaa tavaraa, joten onko sen syöminen sivistynyttä vai ei. Kertokaa te fiksummat.

Tai juomapuolelta. Kun ei tykkää juoda esim. konjakkia niin on sivistymätön? Meneekö se muuten ihan suoraan hintalapun mukaan? Mitä kalliimpaa, sitä sivistyneempää? Kyllä sitä viiniäkin tulee joskus juotua, mutta olut nyt vaan sattuu olemaan parempaa.

Jos on nälkä ja olen ravintolassa, niin mieluiten tilaan sellaista mistä tykkään, vaikka se olisi "vähemmän köyhempi taideteos". Vaikka sitten vähemmän "sivistynyttä".

Mitä tulee karmeimpaan ruokaan mitä itse olen suuhun laittanut, niin itse en lämpene esim. joulupöydässä oleville silleille enkä muutenkaan hirveästi mereneläville. Äyriäiset yms. jätän kyllä ihan suosiolle niille "sivistyneemmille" ihmisille, tai ainakin niille jotka kuvittelevat olevansa sellaisia.
 

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54
Minulla on ystävä - aikuinen, nelikymppinen mies - joka on nirsompi kuin kukaan tapaamani nirso kakara.

Sama juttu. Ja sitten tämä kyseinen kaveri tapaa kuoria muutaman sitruunan kuten appelsiinin ja vedellä poskeensa ilmekkään värähtämättä. Ensimmäisellä kerralla luulin, että kyseessä ovat jotkut miedommat sitruunat ja heitin palan omaan suuhuni. Ilmeet oli kuin Hannu Virralla tilanteen ollessa 2-2...Vaikka toki sitruunan mausta pidänkin erimuodoissa, mutta että kokonainen helttaan?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hiukan tuo määrittely kalskahtaa omaankin korvaan, koska mun mielestä nirsous on myös sitä, että valikoi ruoka-aineita ennakkoluuloihinsa nojaten. Sivistys taas... no, aika vaikea sitä on yhdistää ruokapuolelle suoranaisesti. Makuasioihin en oiken osaa sitä yhdistää. Jos nyt johonkin, niin lähinnä laadukkaan ruoan arvostamiseen ylipäätään, en niinkään yksittäisten ruoka-ainesten.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oliivit, hyi perse! Kerran tarkkaavaisuuden oltua ilmeisesti hieman vajavainen olin puraisemassa salaatissa olevaa tummaaviinirypälettä. Ei ollut viinirypäle.

Tälle roskalavalle maistuu melkein mikä vaan, mutta oliivit eivät uppoa. Onneksi ovat markettien salaattitiskeillä oppineet laittamaan oliivit lisukkeiksi, joita saa pyytämällä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers

"Olen maistanut, en tykännyt". Juotko kahvia? Maistuiko se hyvältä ensi siemauksella? Juotko olutta? Maistuiko se hyvältä ensi siemauksella?

Olla sivistynyt makujen maailmassa ei tarkoita sitä että pitäisi syödä kalliimmin kuin muut, vaan sitä että on avoin uusille asioille. Kuten sanoin, jos joku on tyytyväinen syödessään HK:n sinistä ja purkkihernekeittoa niin siitä vaan. Jos joku on tyytyväinen lukiessaan 7päivää ja Aku Ankkaa niin siitä vaan.

Silti väitän, että ihminen joka lukee näiden lisäksi myös Herald Tribunea ja Suomen Kuvalehteä ymmärtää maailmanmenosta hitusen enemmän.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
"Olen maistanut, en tykännyt". Juotko kahvia? Maistuiko se hyvältä ensi siemauksella? Juotko olutta? Maistuiko se hyvältä ensi siemauksella?

Olla sivistynyt makujen maailmassa ei tarkoita sitä että pitäisi syödä kalliimmin kuin muut, vaan sitä että on avoin uusille asioille. Kuten sanoin, jos joku on tyytyväinen syödessään HK:n sinistä ja purkkihernekeittoa niin siitä vaan. Jos joku on tyytyväinen lukiessaan 7päivää ja Aku Ankkaa niin siitä vaan.

Silti väitän, että ihminen joka lukee näiden lisäksi myös Herald Tribunea ja Suomen Kuvalehteä ymmärtää maailmanmenosta hitusen enemmän.

Juon kahvia, mustana. Onko se muuten sivistyneempää, kuin blandata sitä maidolla tai vaikkapa kermalla. Kahvi kahvina, maito maitona. Eikö? Juon myös olutta, niinkuin jo edellisestä viestistä kävi ilmi, eikä se 16-vuotiaana maistunut näin hyvältä, mutta väkisin tuli sitä silloin vedettyä. Tykkään erityisesti tummista oluista, ja mielellään niitä sitten nautinkin. Olenko sivistyneempi kuin naapurini, joka juo peruskoffia grillatessaan jotain erikoisia ja erikoisennäköisiä "herkkuja" samaan aikaan kuin minä tykkään eniten siitä perinteisestä grillimakkarasta? Vai kenties vähemmän sivistynyt, juuri tuon makkaran takia?

Se on ihan selvä, että Herald Tibunea tai Suomen Kuvalehteä lukeva tietää enemmän maailmanmenosta, kuin seiskaa lukeva. Entä sitten Hesaria lukeva? Onko esimerkiksi ulkomaalaisia valtalehtiä lukeva, ja ulkolaisia "hienoja" ruokia nauttiva henkilö sivistyneempi kuin suomalaisia lehtiä lukeva, suomalaisia ruokia nauttiva. Ei mielestäni.

Olla sivistynyt makujen maailmassa ei tarkoita siis sitä, että syö kalliimmin kuin muut vaan, että on avoinna uusille asioille? OK. Silti, olen syönyt kyyhkystä ja mustekalaa, mutta jos nälkä yllättäisi ja tarjolla olisi näiden lisäksi lihapullia ja makkaraa, niin todennäköisesti valitsisin jälkimmäisen vaihtoehdon. Syystä että pidän enemmän makkaran ja lihapullien mausta. Tuliko minusta kerralla sivistymätön, koska en syönyt ruokia mistä en pidä? Epäilen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Lanttulaatikko. Aivan karmea "ruoka", jota ei saa alas, vaikka yrittäisi. Ja yritetty joskus onkin... huonolla tuloksella.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
- Toiseksi pahin kokemus: sekin intistä ja KaiPr:n MUKE:sta. Osastomme käveli saliin sisälle, ja tilan täytti sellainen haju, joka syntyy maitopitoisesta yrjöstä.

Hajun lähde oli Suomen raskaan valkohomejuustokastike.

Se haisi oksennukselle, se maistui oksennukselle. Olin kuullut, että valkohomejuusto haisee karsealle, mutta maistuu hyvälle - joten ennakkoluulottomasti maistoin sitä. Silloin yökkäsin.

Joo, tän on pakko olla kyl samaa litkua, mitä itse maistoin Vekaralla vuonna 2005. Valkohomejuustokana oli muistaakseni ruoan nimi ja se maistui niin kuin Uleåborgir kertoi aivan oksennukselle , HYI HEMMETTI. Edelleenkin ihmetyttää, että miten niin pahanmakuista ruokaa voi edes tehdä. Sen muistan, että skapparitkin yökkivät sitä.

Toiseksi pahin, on sekin tietenkin Vekaralta ja se onkin jo edellä mainittu maksapalakastike. Leirillä tietenkin odotetaan koko päivä, että päästään syömään ja sitten kun totuus valkenee, että ruokana on maksapalakastiketta, niin se laittaa kovemmankin miehen silmäkulman kosteaksi. Luulisi, että intinki keittäjillä olisi joku ammattiylpeys, mutta ilmeisesti ei. Toisaalta spadetkin siellä taisivat joskus niitä soppia keitellä.

Summa summarum, intissä on paskaa safkaa!
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Toiseksi pahin, on sekin tietenkin Vekaralta ja se onkin jo edellä mainittu maksapalakastike...

Summa summarum, intissä on paskaa safkaa!

Tätä maksapalakastiketta meilläpäin sanottiin koiranruuaksi. Lisänä oli muistaakseni jotain pekoninpalasia mutta ei se makua paljon parantanut.

Ainakin Rissalan Rennostossa oli enimmäkseen erittäin hyvää ruokaa. Tosin MuKe ei kuulunutkaan armeijalle vaan se oli kaupungin laitoksia.
 

d2uce

Jäsen
Oliivit, hyi perse! Kerran tarkkaavaisuuden oltua ilmeisesti hieman vajavainen olin puraisemassa salaatissa olevaa tummaaviinirypälettä. Ei ollut viinirypäle.

Hah! Tästä tulee mieleen kun joskus kesätyöpaikan ruokalassa duunikaveri lappoi jalapenosiivuja lautaselleen vinon pinon ja ensimmäisen haarukallisen jälkeen ilme vakavoitui hetkeksi, kunnes suusta pääsi "Ai, ei ne ollutkaan suolakurkkuja."

Muutenkin tuollainen paskan naamioiminen joksikin syötäväksi kelpaavaksi on saatanasta. Esimerkiksi juuri se koulun maksakastike jota vielä oli tarjolla pastan kera väärän illuusion maksimoimiseksi.

Kouluruuat nyt yleensä parhaimmillaankin olivat vain "ihan ok", joten niitä en listaile. Hennalan mukessa safka oli pääasiassa paskaa, vaikka välillä yllettiin jopa kouluruuan tasolle, mutta se olikin harvinaista herkkua. Suurimmaksi inhokiksi nousi kuitenkin burgundin pata. Teevalikoima aamupalalla oli kohtalainen.

Freddielle vielä sellainen vinkki, että ei niitä tuoreita rusinoita kannata purkista syödä, tertusta napsittuna paljon parempia mielestäni.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Summa summarum, intissä on paskaa safkaa!

Intin murkinat olivat jostakin syystä hyviä parin ensimmäisen palvelusviikon ajan. Sitten taso syöksyi yht'äkkiä välttävään. Ensimmäisinä päivinä oli safkana mm. wienerschnitzeleitä yms. gourmettia. Oli muutakin leipää kuin näkkäriä ja liebushkan päälle oli laittaa muutakin kuin napista Floraa. Oli leikkeleitä ja juustoa sekä maustettuja sulatejuustolevitteitä.

Sitten, parin-kolmen viikon jälkeen alkoi vuokiin ilmaantua superpalloperunoita kyseenalaisen lihakastikkeen kanssa ynnä muuta scheissea kuten napalmia (tässä on muuten periaatekysymys, eräät sanovat armeijan perunamuusia napalmiksi, toiset sitä kenttäaamiaiseen kuuluvaa hevosen mällin näköistä ja limaa, jota kutsuttiin kaurapuuroksi).

Mutta sitten asia vielä paheni, kun alkoi E-kausi. Spadet eli sotilaskokit pääsivät remmiin ja ruoan taso laski johdonmukaisesti edelleen. Varsinkin salaatit alkoivat mennä yli ymmärryksen. Alussa nekin olivat oikein hyviä, mutta kun palvelus eteni, alkoi salaatteihin ilmestyä naatteja ja nahistuneita elementtejä.

Lienikö hyvien ruokien syynä "sopeuttaminen", SA-INT:in salaliitto. Tarjoillaan pojille pahimmilla hetkillä hyvää evästä, niin eivät lähde maitojunalla heti takaisin siviiliin?

Pahinta, mitä spadet saivat palvelukseni aikaan oli epäonnistunut pannukakun valmistus. Siellä oli perkele omena hernarin jälkiruokana pannarin sijaan.

Armeijan jokatorstainen hernari oli odotettua herkkua pannukakkuineen ja mansikkahilloineen. Se oli oikeasti hyvää.

Mutta takaisin siviilikarmeuksiin, ettei taas yksi ketju repeäisi inttimuistojen setvimiseksi:

Avokado, munakoiso ja kesäkurpitsa ovat groteskeja vihanneksia. Myös selleri on mielestäni täysin turha ja pahanmakuinen kasvi, joka lienee relikti aikaisemmilta ajoilta, kun kaiken oli pakko upota kitusiin. Myös täällä mainittu artisokka on jostakin syystä vielä "listoilla", mutta en ymmärrä miksi.

Tykkääkö joku oikesti artisokasta, selleristä, avokadosta, munakoisosta tai kesäkurpitsasta tai peruskurpitsasta?

Kaverin isäntä vetäisi eräänä työpäivän aamuna maitoa suoraan purkista. Ja ei muuta kuin vessaan oksentamaan. Maito oli hapantunut ryynimäiseksi mössöksi, vaikka parasta käyttöpäivää ei vielä oltu ylitetty. En kadehdi lain.

Nirsoudesta vielä: ehkäpä parempi termi olisi ennakkoluuloisuus. Minullakin on yksi kaiffari, joka aikoinaan pyysi makkaraperunoiden mausteeksi pelkkää suolaa. Nyt - 18 vuoden jälkeen on antanut lisätä ruokaan jopa vähän sipulia. Eräänä päivänä voimme kenties nähdä setissä peräti sinappia.

Ja se, että lukeeko Seiskaa ja Aku Ankkaa kontra Herald Tribunea ja Suomen kuvalehteä ei välttämättä kerro siitä, kuinka paljon maailmanmenosta tietää. Tietävätpähän vain erilaisia asioita maailmanmenosta. Ehkä Seiskan lukijalla on erilaiset informaatiotarpeet kuin Suomen kuvalehden lukijoilla.

Ja kun tätä ajattelua laajennetaan edelleen takaisin ruoka-asiaan, voidaan ajatella, että ei ole hyviä tai pahoja ruokia, on vain ihmisiä, jotka pitävät toisia ruokia pahoina ja toisia hyvinä.

Aku Ankka on muuten hyvä lehti, jota Herald Tribunenkin lukijat voisivat selailla. Aku Ankassa on suomen kielen käyttö ihan loistavaa. Olen lukenut suurin piirtein kaikki Aku Ankat vuodesta -65 alkaen ja koko aikana olen huomannut lehdessä yhden (1) yhdyssanavirheen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kaverin isäntä vetäisi eräänä työpäivän aamuna maitoa suoraan purkista. Ja ei muuta kuin vessaan oksentamaan. Maito oli hapantunut ryynimäiseksi mössöksi, vaikka parasta käyttöpäivää ei vielä oltu ylitetty. En kadehdi lain.
Heräilin kerran kaverin sohvalta railakkaiden jatkojen jälkeen. Suu oli kuiva kuin beduiinin sandaali. Raotin luomia sen verran, että havaitsin ulottuvillani lattialla noin puolillaan olevan olutpullon. Hamusin sen käteeni, vedin ison huikan... ja laatta lensi välittömästi.

Sitä nimenomaista pulloa oli yöllä käytetty ahkerasti tuhkakuppina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös