Melko lailla samat kokemukset. Koskaan en ole hernekeitosta tykännyt, mutta intissä päätin, että opettelen syömään, kun muuten voi tulla torstaisin nälkä. Helvetti siitä mitään tullut, vaikka kuinka yritti tursottaa sinappia sekaan. Hernarissa vituttaa vielä sekin, että ainakin meidän oppilaitoksessa hernekeittovaihtoehdon mukana tulee pannukakku ja hilloa. Minkään muun ruuan kanssa ei koskaan ole ilmaista jälkiruokaa. Vituttaa, että se lyödään sitten sen paskimman safkan kanssa yhteen. Jää pannukakut syömättä.Joo, hyi helvetti. Tarhassa muistan joskus maistaneeni kunnes oksensin. Allergian nojalla (oikeasti vain raa'at herneet) reissaattiin ala-aste ja sen jälkeen hernekeittopakkoa ei tietysti ole vastaan tullut, kunnes vuonna 2010 intin ekalla viikolla päätin, että opettelen syömään sitä kun täällä voi ruuasta olla pulaa jossain vaiheessa. Ja vitut, lusikallisen maistoin ja karmeaa tavaraa se oli edelleen. Läpi intin vedettiin metsässäkin sitten muitten kauhoessa rokkaa, niin patukoita ja näkkäriä. Viimeisellä viikolla tuli sitten vastaan elämän todennäköisesti viimeinen hernekeittokokemus mun pari edellistä lämmintäruokaa oli jouduttu heittäämään mäelle spadejen rautalankaa sisältäneiden ruokien takia.
Tämän ketjun ruikutus vain vahvistaa epäilykseni siitä, että suurella osalla jengistä on pikkulapsen makutottumukset.
Ennemminkin kiittäisin vanhempia, jotka eivät osaa, ehdi tai viitsi panostaa kunnon ruokaan. Ihmiset syövät kotonaankin valtavasti eineksiä ja puolivalmisteista tehtyä ruokaa. Kotoa se esimerkki ja kasvatus näissäkin asioissa lähtee. Yhteinen ruokahetki, jolloin syödään hyvää oikeata kotiruokaa tuntuu olevan entistä kaukaisempi käsite.Tästä voidaan kiittää mm. ilmaista kouluruokailua. Suomessakin pitäisi mennä Ranskan malliin, jossa tarhasta asti nautitaan kolme ruokalajia - kiireettömästi ja makuja harkiten. Makuaistia kehitetään kuin mitä tahansa elämäntaitoa. Täällä tuota pidettäisiin turhana snobbailuna.
Avainsanat boldattuna. Peli on takuuvarmasti menetetty, kun tuoreet hyvät vihannekset erehtyy keittämään ylikypsäksi. Sen takia koulussa saatu kesäkeitto on mitä on. Kantsii kokeilla tehdä itse ja kypsennellä siten, että jäävät sopivan rapsakoiksi. Lötkön mössön sijaan jää mukavasti purutuntumaa ja ennen kaikkea tuoreen maku. Ja tarpeet tietenkin tuoreena, eikä mitään esikeitettyä ryönää pakastealtaasta.Karmaisevin ruokakokemukseni oli lapsena, kun söin kaverin äidin valmistamaa kesäkeittoa. Maitopohjainen lötköistä vihanneksista koostuva mauton keitto ei kertakaikkiaan toiminut millään tasolla. Mieluummin olin nälissäni koko päivän. Olen silti melko varma, että kesäkeitostakin saa osaavissa käsissä jos ei nyt uutta lempiruokaani, niin ainakin herkullista apetta. ohjetta? Intissä oli välillä myös suht mielenkiintoisia gastronomisia suorituksia taattuun laitostyyliin.
Kukin tavallaan, mutta oli ainakin juuri toisin päin. Yläaste ja lukio tuli käytyä koulussa, jonka laitosruokaa ei parhaallakaan tahdolla voinut kehua erityisen hyviksi. Sama jatkui kotoa pois muutettua jatko-opintoihin lähdettyä. Huonon laitosruuan vastapainoksi halusin sitten kotona syödä hyvää safkaa.Jos miettii vaikka parikymppistä suomalaista nuorta miestä. Tällaisen ihmisen pääasiallinen ravinto on koostunut 15 vuotta todella heikkotasoisesta ja yksipuolisesta laitosjätteestä, jota ruuaksikin kutsutaan. Ei se varmaan omilleen muuttaessa yhtäkkiä innostu kokeilemaan haute cuisinea tai uskalla ravintolassa tilata muuta kuin pippuripihvin. Poikkeuksiakin on.
Tämän ketjun ruikutus vain vahvistaa epäilykseni siitä, että suurella osalla jengistä on pikkulapsen makutottumukset. Tarhaikäisiä vikiseviä pikkutyttöjä, joille pitää voileivistä leikata reunat pois, siivilöidä jogurtti ja valkata leikkeleistä tasalaatuiset.
Minulla heräsi vähän samat ajatukset. Minulla on kyllä muistikuva, että jotain niin pahaa ruokaa olisin joskus syönyt, että en saanut sitä alas, mutta en muista että mitä se oli. Kuitenkin suurin osa tähän ketjuun kirjatuista ruoista ovat minusta ihan hyviä, kuten lähes kaikki mitä minulle on syötäväksi koskaan tarjottu.
...
Tämän ketjun ruikutus vain vahvistaa epäilykseni siitä, että suurella osalla jengistä on pikkulapsen makutottumukset. Tarhaikäisiä vikiseviä pikkutyttöjä, joille pitää voileivistä leikata reunat pois, siivilöidä jogurtti ja valkata leikkeleistä tasalaatuiset. Äiti käy imuroimassa ja pesemässä lattiat, samalla tuo mukanaan kiisseliä, mutta siitäkin poimitaan kokonaiset marjat pois. Pala mustikkapiirakkaa, toivottavasti ei ole kantoja, yököttää. Viikon päästä Kreetalle, hotellialtaalla koko loma ja aamupalaksi Juhla Mokkaa sekä Reissumiestä.
Pekoni.
Tästä on tullut ketju, jossa jokainen käy haukkumassa ruokalajeja, joista ei pidä, vaikka ketjun avaaja mielestäni haki karmeinta sapuskaa, mitä kukin on sattunut syömään. Nyt täällä lähinnä luetellaan perusruokaa, mistä ei satu syystä tai toisesta pitämään. Ei kaikesta tarvitse pitää, en minäkään pidä, eikä kaikkea tarvitse pystyä syömään, en minäkään pysty, mutta jotenkin hupaisaa kuitenkin on se, että kuorossa huudetaan jonkin maksalaatikon tai hernekeiton karmeutta.Ei ihmisen tarvitse olla myöskään mikään jätemylly joka ylpeänä selittää miten söi just kanan höyhenineen päivineen, kuin kova äijä!!!1 Turha nirsous on turhaa, mutta jos ketjun aiheena on pahanmakuiset ruuat niin varmaan siinä voi vastata että mikä ruoka omasta mielestä on pahaa.
Voi sen noinkin ajatella, tosin pöhlömpää on olla kuvaamani kaltainen makuvammainen uusavuton henkinen teini. Sama jengi varmaan ostelee valmiiksi paistettua jauhelihaa ja vie niitä kahvipaketteja Teneriffalle mukanaan.Onhan se mun mielestäni pikkasen pöhlöä tulla vittuilemaan "Karmein ruoka..." -ketjuun siitä, kun joku nimeää omasta mielestään karmeimman/karmeimmat ruuan/ruuat. Oli sitten kuinka "perusruokia" tahansa.
Hirmuisen tosissani en ole, pois se minusta. Mutta silti vielä vähän jauhan, että eihän täällä kukaan ainakaan vielä ole tullut sanomaan ettei kelpaa muu kuin Mäkkärin safkat, ranskalaiset ja nauravat nakit sekä Mummon muusi. Luulisin että tähän ketjuun kirjoittaneista ylivoimaiselle enemmistölle maistuu suurin osa niistä perusruuista.Voi sen noinkin ajatella, tosin pöhlömpää on olla kuvaamani kaltainen makuvammainen uusavuton henkinen teini. Sama jengi varmaan ostelee valmiiksi paistettua jauhelihaa ja vie niitä kahvipaketteja Teneriffalle mukanaan.
No joo, ehkä mua enemmän huvittaa tuo pikkulapsilta tuttu reaktio, "En syö, pahaa!" kuin se, ettei jostain ruoasta sen kummemmin pidä. Kuten mainitsin, en minäkään pidä kaikesta, mutta aika hyvällä prosentilla ainakin kaikkea suomalaista syön vaikka kohteliaisuudesta. Jengi luettelee täällä jotain ulkomailla koettuja peräsuolia tai kännissä väsättyjä edamin grillailuja, ja sitten tulee se kaikista pahin eli... hernekeitto!Luulisin että tähän ketjuun kirjoittaneista ylivoimaiselle enemmistölle maistuu suurin osa niistä perusruuista.
No joo, ehkä mua enemmän huvittaa tuo pikkulapsilta tuttu reaktio, "En syö, pahaa!" kuin se, ettei jostain ruoasta sen kummemmin pidä. Kuten mainitsin, en minäkään pidä kaikesta, mutta aika hyvällä prosentilla ainakin kaikkea suomalaista syön vaikka kohteliaisuudesta. Jengi luettelee täällä jotain ulkomailla koettuja peräsuolia tai kännissä väsättyjä edamin grillailuja, ja sitten tulee se kaikista pahin eli... hernekeitto!
En nyt oikein ymmärrä tätä kitinää.