Kirjoitat varmaan nopeammin kuin ajattelet :)
Mitä on ajatteleminen? Kiehun nopeasti ja unohdan tilanteen sitten nopeasti, kukin tyylillään. Suomihan on pitkävihaisten maa ja olen monesti huomannut tässä(kin) suhteessa syntyneeni väärään paikkaan. Mutta asiaan...
Jos seurassa tehdään pitkäjänteistä työtä, niin se voi menestyä huomattavasti pienemmälläkin panostuksella kuin HIFKissä. Katso vaikka KalPaa tai JYPiä. Mikään tae se ei ole, katso vaikka Pelicansia, vaikka Ara tuskin on sanonut viimeistä sanaansa.
Siis tätähän ei tarvitse mulle selittää ollenkaan. Olen itse käyttänyt Jypiä, Pelicansia ja Bluesia malliesimerkkeinä. Ja joka kausi olen muistuttanut, että HIFK:n on turha inistä markkinoiden niukkuudesta, kun joukkue on joka ainoa kausi kärkipäässä pelaajakulujen suhteen. Kyllähän koko pakettiin suhtautuisi ymmärtäväisemmin, jos se olisi koottu miljoonan verran pienemmällä.
Lisäksi olen itse ollut KJ:ta puolustamassa ja halunnut nähdä hänenkin rakentavan tulevaa. Esimerkiksi Jyp-matsien jälkeen olin vilpittömän tyytyväinen. Mutta sarjataulukko on armoton ja liian monta kertaa on homma ryssitty ihan omaan käteen. Eilen viimeksi mv-valinnasta alkaen, aivan sairasta uunoilua. Toivottavasti Niemisen polla kestää sen, että välillä hän on in, välillä out - ja peliesitykset eivät tähän vaikuta. Niemisen suhteen homma meni btw. niin, että hänet otettiin aluksi vain lainaksi Vantaalta kahden matsin ajaksi (Jyp, HPK). Hämeenlinnan jälkeen tuli kiitokset ja ilmoitus, että palaat takaisin Vantaalle. Ja pari pv tämän jälkeen kutsuttiin jälleen ifk:hon - siis porttia avaamaan. Pitkämäen peluuttamisessa oli paljolti kysymys Saken hirvittävästä tarpeesta osoittaa ammattitaitonsa. Ja nyt toivottavasti silmät aukesivat. Edellinen Saken voimakkaasti pushaama mv oli Lunkka. Nieminen on huonoin mahdollinen mainos Sakelle hänen valmennustyöstään - oma A-junnu (viime keväänä) pelaa paremmin kuin hra pygmin henkilökohtaisesti valitsemat ja valmentamat kalliimmat liigavahdit. HIFK:n maalivahtitilanteesta voi todeta lyhyesti: Sille nauravat edelleen kaikki. Paitsi Sakke ja jokunen fani.
Sitten palataan valmentaja K.Jaloseen. Häneen pitää suhtautua oikeasti samoin kuin esimerkiksi Pitkämäkeen - nyt taloon on tullut kallispalkkainen ammattilainen tekemään tasan yhtä hommaa. Mieheen on siis panostettu lujasti ja hän ei voi saada mitään armopaloja aiheesta "kestää aikansa ennenkuin homma toimii kunnolla". Eihän siinä nyt ole helvetti vieköön mitään järkeä! Juuri siksi, että KJ on iso sijoitus, häneltä pitää odottaa jotain ihan jo ensimmäisellä kaudella. Kukaan realisti ei odottanut, että KJ veisi HIFK:n finaaliin tällä kaudella. Sen sijaan useimmat ammattilaiset (jääkiekkotoimittajat, -valmentajat jne) arvioivat KJ + HIFK -yhdistelmän suunnilleen sijalle 4. Monet veikkasivat jopa mitalia. Eikä HIFK ole mikään median suosikki. Eikä asiaa voi kuitata sillä, että niiden ammattitaito on nyt mitä on, kyllä jatkiksen näppiskunkut tietävät paremmin. Arvioijien joukossa oli oikeasti sen kaliiberin kavereita (mm. Jortikka), joilla on ihan aikuisten oikeaa näyttöäkin jostain. Jatkoajan liigatoimitus on osunut yleensä pirun hyvin liigaennusteessaan. Tällä kaudella HIFK pettää jopa Jatkiksen. Olikohan tässä takana salaliitto? Laitetaan HIFK huvikseen liigan kärkipäähän!
Se, että KJ vetää liigan toiseksi viimeisenä ottaen pataan jumbo-tps:ltä on täydellinen katastrofi realistisiin odotuksiin ja toiveisiin nähden. Ei tän nyt jumalauta pitäisi näin pitkäjänteistä olla. Tätä vauhtia KJ vie HIFK:n mestaruuteen 13 vuoden päästä. Kylmä fakta on se, että KJ:n HIFK on ollut yhtä valju kuin Baxterin HIFK, eikä joukkue ole olennaisesti heikentynyt suhteessa viime kauden asetelmiin. Silloinkin HIFK:ta ennustettiin kärkeen. Ara on kova sälli, hänen pronssikauden jenginsä oli ihan mopo silloisessa liigassa verrattuna nykyjoukkueeseen. Sitä ennustettiin sijoille 8-10 ja ihmeteltiin, miksi Ara lähtee "pilaamaan maineensa".
Jos Paul Baxter, Viiksi-Bob, Alpo tai The Sir Pena olisi valmentajamme, voisimme hyvinkin olla liigassa sijalla 13. pistelaarissa 23 pojoa. Ja kukaan ei ymmärtäisi pätkääkään, miksi tuo pelle on koutsimme. Koetan sanoa asian toisin: KJ on niin kova luu, että hänen sijoituksensa juuri nyt on helvetin iso varoitussignaali. Näin tämän ei pitäisi mennä kuitenkaan. Meininki näyttää oikeasti Mälkiän ja Francisin HIFK:lta, enkä liioittele yhtään. Silloinkin haistoi jo kilometrin päähän, että joukkue on karannut valmentajan lapasesta ja syy siihen on sinänsä yhdentekevä - valmentaja on vastuussa. Olen aivan tyrmistynyt, että näen nyt samanlaisia merkkejä. Jos mulle olisi sanottu ennen kautta, että KJ roudaa maaliin flopanneen ykkösensä 0-pelin pelanneen miehen jälkeen, olisin nauranut. Ei KJ, se on niin ammattilainen. Baxterhan teki juuri tuollaista. Jos joku olisi sanonut, että KJ lähtee hiirimäistä TPS:ää vastaan sukkahousutaktiikalla kotihallissa, olisin nauranut. Ei KJ, se on niin ammattilainen. Baxterhan teki juuri tuollaista. Jos joku olisi sanonut, että KJ ei opi peluuttamaan HIFK:ta sen vahvuuksilla, vaikka saa tästä asiasta kiistatonta näyttöä, olisin nauranut. Ei KJ, se on niin ammattilainen. Baxterhan teki juuri tuollaista.
Että tällaista. Jos HIFK olisi samassa jamassa, mutta taistellut lujaa kaikissa matseissa, en olisi ollenkaan näin huolissani. Mutta ei huippufudiksessakaan katsota ison satsauksen kovaa valmentajaa pitkään, jos joukkue karkaa häneltä lapasesta. Todetaan, että nyt ei matchaa ja on molempien edun mukaista lähteä eri teille. Kysyn edelleen: Miksi kaikki olettavat, että KJ olisi innoissaan jäämässä HIFK:hon? Jos olisin KJ, katselisin duunia muualta ja ottaisin asian rehdisti esille HIFK:n kanssa.
Hyvän valmentajan poikkeuksellisesta huonoudesta kannattaa olla enemmän huolissaan kuin Hantta Virran ja Alpon kriiseistä. Alposta tuli mieleen Ässät. Varmasti Ässät on porilaisten mielestä isompi ja kovempi juttu kuin HIFK. Kuopiolaisten mielestä Kalpa on kovempi kuin Ässät ja HIFK yhteensä. Kylmä totuus on kuitenkin se, että kun tv-ottelun toisena osapuolena on HIFK, katsojia on kautta maan selvästi enemmän kuin jos HIFK:n paikalla olisi Ässät. Tämä on volyymin ja massan laki, enkä minä ole tätä keksinyt, asia menee näin luonnollisella painollaan.
KJ on todellakin niin iso satsaus, että olen aivan valmis myös hankkimaan hänelle sopivamman joukkueen. Tingitään kovuudesta, nyt tarvitaan menestystä. Mutta saako mini-kärppiä kasaan ensi kaudeksi? Ja tykättäisiinkö Nordiksella oikeasti eilisen kaltaisista esityksistä, vaikka ne päättyisivätkin voittoon?
edit: Pitää paikkansa, että KJ:ta on jo kritisoitu jonkun aikaa. Niin minäkin tässä ketjussa aiemmin. Mutta olen ensimmäinen, joka sanoo, että kyseessä on helvetin iso ongelma, jolle on tehtävä jotain asap. Pidän tämän ensimmäisen sijan mielelläni myös siinä tapauksessa, että KJ nostaa HIFK:n ylös. Silloinkin olen mielelläni väärässä, niin kovin mielelläni.
Viimeksi muokattu: