Tämä ei pidä ihan paikkaansa. Rahaa on käytetty ihmiskunnan historiassa 3-4 tuhatta vuotta ja ensimmäsiin pariin tuhanteen vuoteen ei harjoitettu kuvaamaasi poliittista ohjausta tai painetta. Se vaan on fiksumpaa, että suutari tekee kenkiä ja ostaa siitä saamillaan rahoilla tarvitsemansa palvelut tai tavarat kuin että hänen pitäisi aina löytää kauppakumppani, jolla tarvisee kenkiä ja jolla on hänen tarvitsemiaan asioita, jotta vaihtokauppa onnistuisi. Tätä on kapitalistinen markkinatalous kaikkein simppeleimmillään.
Tuossa on kyse kaupankäynnistä, jossa käytetään vaihdantavälineenä rahaa. Totta kai suutarin on parempi vaihtaa tuotteensa rahaan, kuin yrittää aina löytää asiakas, jolla on tarjota vaihdossa suutarin tarvitsemia tuotteita, ja joka tarvitsisi juuri uusia kenkiä, ja vieläpä niin, että molempien työpanos vastaisi suurin piirtein toisiaan. Ketjussa, jossa pohditaan nyky-ympäristössä kapitalismin vaikutuksia ihmiskunnan kehitykselle, lienee kuitenkin syytä erottaa tuo yksinkertainen kaupankäynti kapitalismista, missä järjestelmä pyrkii pääomien loputtomaan kasvuun, jolloin suutarillekin olisi voitu lainata rahaa liiketoiminnan kasvattamiseen olettaen, että suutari pystyy talouskasvun myötä maksamaan lainaamansa rahat, ja vielä korotkin, takaisin.
Pointti oli, että kun 1700-1800 luvuilla tuota poliittista ohjausta ei ollut, pääomien kasvu ei tuonut minkäänlaista hyötyä niille, jotka eivät olleet omistavassa asemassa. Ei yleinen hyvinvointi synny milloinkaan itsestään, kautta tunnetun historian ihminen on sen sijaan ollut hyvinkin valmis alistamaan muita oman hyvinvointinsa vuoksi.
Ihan sama pätee Kongoonkin. Ei heidän elämänsä ilan koboltin tuloja välttämättä sen auvoisempi utopia olisi.
Toisaalta, voisivatko kongolaiset nyt itse hyötyä maahansa kätkeytyneistä rikkauksista, jos eivät eurooppalaiset filantroopit olisi kapitalisoineet heidän maitaan?
Ei varmasti olisi näitä ongelmia jos ei oltaisi laskeuduttu puusta tai aloitettu maanviljelystä. Kapitalimin aloittamisesta ei silloin tuhansia vuosia sitten hirveästi poliittista debattia käyty, eli sanoisin että se kehittyi käyttöön evolutionäärisesti useammassakin paikassa.
Toinen kysymys on, että olisiko se että ihmisten odotettavissa oleva keski-ikä olisi 36 vuotta ja lapsista kuolisi aina puolet sitten hirveän paljon toivottavampi vaihtoehto nykyisille globaaleille ongelmillemme on sitten vähän filosofinen kysymys. Johtuu varmasti ihmisluonnosta, mutta minä en osaa nostalgisesti haikailla sitä tilannetta.
Puusta laskeutuminen, eikä edes maanviljelykseen siirtyminen, aiheuttaneet noita mainitsemiani ongelmia, ne ovat huomattavasti tuoreempia asioita.
Tuota keskimääräistä elinajan odotetta tietysti laski merkittävästi valtava lapsi- ja synnytyskuolleisuus. Toisaalta ei ollut myöskään nykyajan elintapasairauksia. Joten ei se elämä metsästäjä-keräilijöilläkään nyt pelkkää kuolemista ollut. En oikein osta ajatusta, jonka mukaan teknologia voisi kehittyä vain markkinavoimien ajamana.
Mielenkiintoista keskustelua kuitenkin, kiitos siitä.
Kiitos itsellesi, kun jaksat näihin ketjuihin kirjoitella. Kun länsimaat haikailevat epärealististen talouskasvulukemien perään, uskoisin tämänkin ketjun tulevan ajankohtaiseksi aina silloin tällöin.