...Tällaiset firmat oletettavasti osaavat vaatia tiedotustilaisuutta, jossa esimerkiksi kerrotaan, kuten pelien alussa, firman olevan pelaajan nimikkosponsori.
Kun yhteistyösopimus laaditaan, siinä mainitaan kaikki asiat mm. näkyvyydestä, mainosten lukukerroista, mainosten paikoista yms. Tarkoitatko todella, että yritykset oman normaalin liiketoimintansa ohella täytyisi vielä valvoa HPK:n toimintaa, että jo kertaalleen luvatut asiat hoituvat. Kuten esim. Sunny-Trading, joka mainostaa todella hurjia määriä, missä välissä se hoitaisi oman liiketoimintansa, jos se olisi heidän tehtävänsä kertoa, että "hei, järjestäkääs taas lehdistötilaisuus kuten sopimuksessa lukee, että saadaan näkyvyyttä". Saatikka sitten nämä pienemmät firmat, jotka painivat jo omien toimintojensakin kanssa. Just joo.
Noin markkinoinnin ammattilaisena, kerroppa minulle amatöörille, että paljonko lisää näkyvyyttä tuollainen tiedotustilaisuus tuo yksittäiselle HPKn sponsorille. Tuoko se jokaiselle vai vain muutamalle ja onko se oikeasti merkittävää, jos nämä firmat eivät ole sitä vaatineet. Ilmeisesti kuitenkin näitä hyväntekijöitä löytyy, kun tilaisuuksia ei pidetä.
Katsoppa noita kuvia tiedotustilaisuuksista ja telkkarin pelaajahaastatteluista. Siellä on takana niitä verhoja ja seiniä, joissa on firmojen logot. Ne on tarkoituksella värikkäitä, että kerää katseita, samoin pelipaidat, hyvin täälläkin ihmiset muistaa ketkä toimivat Kerhon paidoissa mainostajina. Ei ihminen jaksa kauaa tuijottaa valmentajan tai pelaajan naamaa, vaan katse alkaa tutkia taustaa. Tämä on tutkittu juttu, ei ole oikeasti niin vaikeata ymmärtää.
Ja kun kerran tuntuu sinulla löytyvän määräämättömästi ideoita ja tietoa markkinoinnista, niin oletko käynyt itseäsi ja ideoitasi tarjoamassa HPKn käyttöön. Vai siitäkö tuo johtuukin? Sponsoroiko firma, jossa työskentelet, HPKta?...
Kyllä. Eivät tarvinneet apua, kun osaavat kuulemma tämän itsekin oikein hyvin. Ja ei, siitä ei todellakaan johdu, en ole niin itseriittoinen, että jaksaisin tuommoisesta vetää herneitä nenään. Kaikki tämä "valitus" kuten sinä asian ilmaiset, johtuu täysin halusta saada kuulla ja nähdä paljon enemmän julkisuudessa omasta suosikkijoukkueesta ja että se pärjää, eikä aina vaan jokereista tai kärpistä. Taitaa syyt olla aika liki samat näillä muillakin HPK:n kannattajilla, jotka täällä nurisevat ja syystäkin, sen verran ala-arvoista on HPK:n tiedottaminen, nettisivut ja muu kohtelu ollut meitä kannattajiakin kohtaan. Kaikkia se ei vaan hetkauta.
Ei, minun työpaikkani ei mainosta HPK:n kautta itseään, enkä usko, että tulee mainostamaankaan, koska yrityksen toimiala ei välttämättä hyödy siitä ja alue on väärä.
Jos olet vetoa lyövä ihminen, niin miksi sitten lyöt vetoa epävarmoista kohteista, joista ei voi saada tuota tietoa? Viralliset loukkantumiset ja odotusaikatauluthan löytyvät SM-liigalta...
Ei aina tarvitse hakea varmoja kohteita, vaan pelata riskillä ja hakea kerrointa. Sillä tavalla saa lisää jännitettävää peleihin. Hakee "varmat" voitot muista kohteista/lajeista.
SM-Liigan "viralliset" loukkaantumiset ja aikataulut, ystävä hyvä, ovat ne joukkueitten antamat tiedot, eli siis HPK:n kohdalla päin peetä. Ainakaan vielä ei lääkärinlausunnot kulkeudu liigan toimistoon... Tälläkin kaudella HPK:lla pelasi loukkaantuneitten joukossa olevia, osaa pelaajia ei löytynyt kummaltakaan listalta ja aikataulut olivat hatusta revittyjä.
Tiedottaminen (niin nettisivuilla kuin lehdistössäkin) median suuntaan ja kannattajille on sellainen suuri mahdollisuus pienellä panostuksella, että en oikein ymmärrä miten HPK:n toimistolla on varaa jättää tämä hyödyntämättä. Itse vähän hahmottelin tätä miten kaikki liittyy kaikkeen näin:
* Tiedotustilaisuus lisää näkyvyyttä, näkyvyys lisää mainostajia, mainostajat lisäävät joukkueeseen panostettavaa euromäärää ja se taas korottaa menestymismahdollisuuksia
* Tiedotustilaisuus lisää näkyvyyttä, näkyvyys lisää kannattajia (eli katsojia ja oheistuotteiden ostajia), kannattajat lisäävät joukkueeseen panostettavaa euromäärää ja se taas korottaa menestymismahdollisuuksia
* Tiedottaminen tiedotustilaisuuksista yms. uutisista joukkueesta lisää eri medioiden mielenkiintoa joukkueeseen, joukkueesta kirjoitetaan mediassa enemmän muutenkin kuin vain uutisjuttuja, se lisää näkyvyyttä, näkyvyys lisää mainostajia, mainostajat lisäävät joukkueeseen panostettavaa euromäärää ja se taas korottaa menestymismahdollisuuksia
* Iso näkyvyys mediassa lisää joukkueeseen kohdistuvaa mielenkiintoa myös pelaajien kohdalla, jo kasvaneet tulot mahdollistavat kalliimpien/parempien/isojen nimien hankkimisen, nämä pelaajat lisäävät median kiinnostusta lisää, se lisää taas näkyvyyttä entisestään, näkyvyys lisää mainostajia, mainostajat lisäävät joukkueeseen panostettavaa euromäärää ja se taas korottaa menestymismahdollisuuksia