Eihä kukaan huudellutkaan vaan sanottiin että jos joku hyvä tarjous tulee niin sitten ehkä mietitään. ...
Tosin kyllä varmaan tuolla Hämeenlinnan pimeän kaupan illalla ol myös osuutta asiaan, mutta silti huonosti oli väkeä mutta mitäpä voi odottaa.
Kuten todettua, HPK-SaiPa -ottelun lähtökohdat olivat erittäin hankalat, sillä:
1) HPK:n kausi on ollut tasapaksua taapertamista,
2) HPK:lla ei ole ollut enää viikkoon realistisia mahdollisuuksia pudotuspeleihin,
3) "tyhjennysmyynti" oli julistettu vähintäänkin kiertoilmauksin, ja
4) tiedettiin, että Suomen maajoukkue pelasi samaan aikaan olympialaisissa.
Jokainen myös ymmärsi, että yleisömäärä jäisi kohtien 1-4 yhteisvaikutuksesta reilusti alle kolmen tuhannen. Mutta mitä teki seuran markkinointiosasto, jolla oli - "hyvästä tarjouksesta" puheen ollen - mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseen edes jollain tavalla?
Oliko tarjolla lipputarjouksia (esim. "kaksi yhden hinnalla", "kaikki paikat 15 euroa (sis. toimituskulut ja hotsin)" tai "minikausikortti - kaikki HPK:n loput kevään 2014 kotiottelut (SaiPa-, Ilves-, JYP-, Tappara-, HIFK-) B- ja D-katsomoihin 50 euroa") tai jotain erityistä lisää ottelutapahtumaan (esim. game worn –paidan arvonta lipun ostaneiden kesken tai yhteistyökumppanin kustantamat ystävänpäiväkahvit), jotka olisivat voineet nostaa yleisömäärää tänään edes muutamalla sadalla hengellä?
Ei. Ei yhtään mitään.
Jos HPK:n markkinointiosaaminen on todella näin heikolla pohjalla, ei ole mikään ihme, että Kerhon yleisömäärät - ja niiden myötä lipputulot sekä muut talouden kannalta kriittiset menestystekijät alkavat olla enemmän kuin huolestuttavalla tolalla. Veteläisen sopimuksen uusimatta jättäminen ja markkinointipuolen täydellinen laiminlyönti uhkaa käydä vielä kalliimmaksi kuin se surullisenkuuluisa ”rasite”, johon seura hirttäytyi Raution kanssa. Oletan ja toivon, ettei kyseessä ole harkittu ja tietoinen organisaation alasajo, minkä vuoksi ennen kaikkea ihmettelen viimeaikaista toimintaa sekä viimeksi kuluneen vuoden aikana tehtyjä resurssien kohdentamisratkaisuja todella paljon.
Toistan loppuun itseäni, ja kysyn jälleen retorisesti, mitkä ovat HPK:n arvot, visio ja missio – eli missä on HPK:n strategia, joka piti esitellä kesällä 2012.