Kallista... elämä on!

  • 624 975
  • 2 482

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Stadissa Senaatintorin nurkalta Espalle päin kääntyessä on joku Suomi-krääsää myyvä matkamuistokauppa.

Sisällä en ole käynyt, tänään siitä kulmalta kävellessäni bongasin ikkunassa Muumi-pehmolelun, kokoa toki vähän enemmän kuin yleensä eli arviolta sellainen 50-60 senttimetrinen Muumi kyseessä, joka tapauksessa hintalappu kaulassaan kiinnitti huomion kun oli vaatimaton 135 €.

Älytön hinta saatana, turisteilta rahat pois kun saman saisi jostain normilelukaupasta varmaan n. 45-50 eurolla.
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
11-vuotiaan tyttäreni piti ryhmäpaineen vuoksi saada Fjällräven-reppu. Emme viitsineet kuitenkaan ostaa samanlaista pientä Kånkenia kuin kaikilla kavereilla, vaan ostimme hieman isomman jotta sitä voisi käyttääkin. Varuste.netistä löytyi 89 eurolla.

Tuohon hintaan voisi olettaa saavansa laadukkaan viimeisen päälle suunnitellun repun, mutta ainakaan ensivaikutelma ei tuota oletusta tue. Varsin riisutun oloinen malli, vetoketjut tulevat menemään nopeasti paskaksi ketjun neliskanttisten kulmien takia. Valmistusmaa Vietnam.

Tyhmä ei ole se joka pyytää...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En ymmärrä kyllä tuota Kånken hehkutusta. Se oli kova sana joskun 80-luvun alussa eikä se silloinkaan ollut mikään hyvä ja toimiva reppu.
Samalla rahalla saa ihan oikeasti hyviäkin reppuja.
Minulle tulee aina mieleen pahvilaatikko johon on teipattu kahvat tästä Kånkenista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valtion routatiet - jälleen kerran!

Huomenna pitää olla Tampereella puoleltapäivin. Helsinki-Tampere -matka maksaa 39,40€!
Siis yksisuuntainen lippu yhdeltä, eli yhteensä olisi pitänyt maksaa vajaat 160e?!?! Onnibusilla meno-paluu kahdelta henkilöltä varausmaksuineen yhteensä 25€.
Ainoat miinukset ovat puoli tuntia hitaampi matka-aika ja se, että Kalevan pysäkki on hieman sivussa (mutta ei nyt haittaa koska kaveri tulee autolla vastaan)
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Valtion routatiet - jälleen kerran!

Huomenna pitää olla Tampereella puoleltapäivin. Helsinki-Tampere -matka maksaa 39,40€!
Siis yksisuuntainen lippu yhdeltä, eli yhteensä olisi pitänyt maksaa vajaat 160e?!?! Onnibusilla meno-paluu kahdelta henkilöltä varausmaksuineen yhteensä 25€.
Ainoat miinukset ovat puoli tuntia hitaampi matka-aika ja se, että Kalevan pysäkki on hieman sivussa (mutta ei nyt haittaa koska kaveri tulee autolla vastaan)

Jos älyää ostaa edes hieman ennakkoon liput, tippuu VR:n hinnat melko radikaalisti. 3 päivää ennakkoon ostettu lippu HKI-TRE välille on 15 euroa. Ei se vielä Onnibussille pärjää, mutta on jo huomattavasti inhimillisempi hinta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos älyää ostaa edes hieman ennakkoon liput, tippuu VR:n hinnat melko radikaalisti. 3 päivää ennakkoon ostettu lippu HKI-TRE välille on 15 euroa. Ei se vielä Onnibussille pärjää, mutta on jo huomattavasti inhimillisempi hinta.
Tämäkin riippuu mistä lähdöstä on kysymys. Suositut ajankohdat (perjantai-iltapäivä) esim Helsinki Lappeenranta välille olivat ainakin samanhintaisia vaikka puolen vuoden päähän.
 

Pulustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lestaporot, Jussin tussit
Valtion routatiet - jälleen kerran!

Huomenna pitää olla Tampereella puoleltapäivin. Helsinki-Tampere -matka maksaa 39,40€!
Siis yksisuuntainen lippu yhdeltä, eli yhteensä olisi pitänyt maksaa vajaat 160e?!?! Onnibusilla meno-paluu kahdelta henkilöltä varausmaksuineen yhteensä 25€.
Ainoat miinukset ovat puoli tuntia hitaampi matka-aika ja se, että Kalevan pysäkki on hieman sivussa (mutta ei nyt haittaa koska kaveri tulee autolla vastaan)

Kannattaa kokeilla myös V. Paunun tarjouksia, matkahuollon aikatauluhaku näyttää aamulla menolipun hinnaksi 5-10 €.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos älyää ostaa edes hieman ennakkoon liput, tippuu VR:n hinnat melko radikaalisti. 3 päivää ennakkoon ostettu lippu HKI-TRE välille on 15 euroa. Ei se vielä Onnibussille pärjää, mutta on jo huomattavasti inhimillisempi hinta.

Onneksi en ostanut lippuja ennakkoon, säästyipähän nekin rahat sillä Tampereen tapaaminen siirtyi sunnuntailta maanantaille. Noista VR:n käyttämättömistä tarjouslipuista ei taida edes saada rahoja takaisin? Normaaliliput sai ainakin joskus peruutettua mutta siitäkin piti maksaa joku 10e per lippu.

VR ja muut bussiyhtiöt toisinaan tarjoavat hyvinkin edullisia lippuja, mutta harvemmin ne osuvat aikataulujen kanssa kohdilleen. Onnibus on lyömätön nimenomaan perushinnoittelussa. Kalleimmillaankin kuskilta ostettuna Onnibusin lippuhinta on kohtuullinen.

Tampereelle minulla ei normaalisti ole menoa, itse asiassa tämä taitaa olla toinen kerta kun menen Näsävilleen lähes 30-vuotisen elämäni aikana. Olen lähinnä järkyttynyt siitä miten törkeästi kahden suuren kaupungin välinen joukkoliikenne on valtionyhtiön toimesta hinnoiteltu.
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tulipa sitten itsekin koettua VR:n hinnoittelu tänään lompakossa vähemmän mukavasti vaikkakin rakas työnantajani tuon maksaa takaisin.

Kävin tänään Pori-Jyväskylä-Pori välin istumassa hintaan 99€ noin suurinpiirtein. Onhan sitä suurempiakin ryöstöjä ollut, mutta onhan tuo ny posketon summa kun odotin selviäväni alle 50€:lla. Aikataulullisesti bussi ei ollut vaihtoehto, joten tuohon oli tartuttava ja omalla autolla ei houkutellut lähteä kun sitä tulee istuttua siinä muutenkin vuosittain 30000 km ja kerrankin oli mahdollisus mennä hieman rennommin. VR:n junaverkkokin toimi koko matkalla ainoastaan asemilla ja niilläkin hyvin huonosti. Aikas puuhastelua.

Noh onneksi edes aurinko paistoi sen pienen hetken kun kävin paikallisella terassilla juomassa tuopillisen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

bart

Jäsen
Kävin viemässä auton maalikylille fiksattavaksi ja tulin bussilla kotiin. Hintaa kertalipulla oli 8,30€, mikä tuntuu äkkiseltään korkeahkolta 17 km:n matkalle. Mainittakoon, että heinäkuussa sama matka olisi maksanut 5,50€ eli korotusta on tullut kertalaakista vaatimattomat 51%.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joku vihervisertäjä kehtaa vielä suositella julkisia, isona miehenä sinne ei edes mahdu ruuhka-aikana ja mikä parasta, hinta noin 1100 euroa ja talouden molemmille yhteensä siis 2200 euroa vuodessa! Tallinnassa paikalliset ajavat ilmaiseksi julkisilla ja ihan siistejä on ne vanhat trollikatkin. Tuolla päälle kahdella tonnilla hyvin ylläpitää autoa tai kahtakin, ei tietty kokonaan mutta tuo hinta kannustaa ajamaan autolla ja tähän ei tarvitse edes vielä mainita perheellisten lastenistuimista jne jotka ovat syynä autoilla ajamiseen.

_
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Aina kun autoilua verrataan julkisiin, puhutaan kokonaiskustannuksista. Ei niitä kuluja kukaan niin laske. Bensan hinta lasetaan, ei muuta. Miksi? No tietysti siksi, että jos olet johonkin tarpeeseen auton hankkinut, niin se on se matkan todellinen lisäkustannus joka merkitsee. Vakuutukset jne. juoksee joka tapauksessa. VR ja muut saa kyllä laskettua kyytinsä kilpailukykyiseksi kikkailemalla näillä luvuilla, mutta reaalimaailmassa kansa laskee toisin. Bussifirmat alkavat tämän jo tajuta, mutta VR (Verovaroin Raiteilla) ei ilmeisesti ikinä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No verrataan sitten Tallinnan ja Helsingin julkisten hintoja paikkakuntalaisille. :) Toisesta autosta voisikin luopua, monesti sille toiselle autolle ei ole niin vahvoja perusteita, mutta nykyhintatasolla ostan vaikka mieluummin sen täälläkin kehumani a-mallin focuksen kevytkaskolla ja ajelen tyytyväisenä vaikka vain niitä dösäreittejä pitkin. Myin sellaisen 10 vuotta vanhan juuri 1700 eurolla ja vakuutukset oli 400€ vuodessa, bensoihin laitoin vajaan satasen kuussa, ajoneuvovero sen noin 150€, perushuolto öljynvaihtoineen vuosittain n 50-100 euroa, eikä siinä juuri mitään vikoja ollut. Kylllä tuo on jo niin lähelllä seutulipun hintaa vapaine liikkumisineen että helpolla ei meikäläisestä ainakaan saa julkisten vakioasiakasta ja eikös HSL:n lipunhinnat jatka useamman prosentin nousuaan taas ensi vuonna.

_
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
eli ts. jos 10v vanhan auton arvo on pari tonnia ja se uutena maksaa reilu parikymmentä tonnia, niin arvonalenema on 2000€ vuodessa. Kuulostaa yläkanttiin, mutta paljon ajavalle mahdollista
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
eli ts. jos 10v vanhan auton arvo on pari tonnia ja se uutena maksaa reilu parikymmentä tonnia, niin arvonalenema on 2000€ vuodessa. Kuulostaa yläkanttiin, mutta paljon ajavalle mahdollista
Tarkoitin esimerkkinä että ostaa mieluummin tuollainen parin tonnin käytetty kuin ajella julkisilla, arvonalenemä ei ole juuri mitään enää tuossa hintaluokassa kunhan pitää auton katsastuskunnossa. Itse ostin tuon 6v vanhana ja maksoin vajaa 5000 euroa, arvonalenema 4 vuodessa 3000 euroa ei ole ylitsepääsemätön.

_
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kävin viemässä auton maalikylille fiksattavaksi ja tulin bussilla kotiin. Hintaa kertalipulla oli 8,30€, mikä tuntuu äkkiseltään korkeahkolta 17 km:n matkalle. Mainittakoon, että heinäkuussa sama matka olisi maksanut 5,50€ eli korotusta on tullut kertalaakista vaatimattomat 51%.
Kiitä Onnibussia ja muita halpislinja-autoja... Ne vetää hinnat suosituilla reiteillä niin alas että noiden sivukylien reiteillä joutuu väkisin nostamaan hintoja että nekin kannattaisi edes jotenkin... Ennen niillä varmojen menekki vuorojen tuloilla saatiin kuitattua nuo sivukylien linjojen tappiot. Nyt Onnibussi vie kermat kakun päältä ja jättää sivukylällä asuvat pyörimään tyhjille pysäkeille... Eli tasan ei käy onnibussin lahjat...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tarkoitin esimerkkinä että ostaa mieluummin tuollainen parin tonnin käytetty kuin ajella julkisilla, arvonalenemä ei ole juuri mitään enää tuossa hintaluokassa kunhan pitää auton katsastuskunnossa. Itse ostin tuon 6v vanhana ja maksoin vajaa 5000 euroa, arvonalenema 4 vuodessa 3000 euroa ei ole ylitsepääsemätön.

_
Sitten tuollaisilla parin tonnin autoilla niitä korjauskustannuksia tulee. Eli se on vähän joko tai, joskin toki vanhoilla paskoilla ajelu edullisempaa on.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kiitä Onnibussia ja muita halpislinja-autoja... Ne vetää hinnat suosituilla reiteillä niin alas että noiden sivukylien reiteillä joutuu väkisin nostamaan hintoja että nekin kannattaisi edes jotenkin... Ennen niillä varmojen menekki vuorojen tuloilla saatiin kuitattua nuo sivukylien linjojen tappiot. Nyt Onnibussi vie kermat kakun päältä ja jättää sivukylällä asuvat pyörimään tyhjille pysäkeille... Eli tasan ei käy onnibussin lahjat...
Tämä on askel kohti oikeudenmukaisuutta, että jokainen maksaa omien valintojensa kustannukset eikä tule mukana vain vapaamatkustajina.
 

bart

Jäsen
Kiitä Onnibussia ja muita halpislinja-autoja... Ne vetää hinnat suosituilla reiteillä niin alas että noiden sivukylien reiteillä joutuu väkisin nostamaan hintoja että nekin kannattaisi edes jotenkin... Ennen niillä varmojen menekki vuorojen tuloilla saatiin kuitattua nuo sivukylien linjojen tappiot. Nyt Onnibussi vie kermat kakun päältä ja jättää sivukylällä asuvat pyörimään tyhjille pysäkeille... Eli tasan ei käy onnibussin lahjat...
Niin, no eipä minun talous tuohon kertalipun hintaan kaadu. Viime vuonna en tainnut käyttää bussia kertaakaan ja tänä vuonnakin tämä oli kolmas kerta. Lähinnä vain tuo prosentuaalinen hinnan korotus tuntuu huimalta. Tyhjänähän nuo bussit näyttää meidänkin perällä pääsääntöisesti kulkevan pl. ne pari kolme tuntia aamuisin ja iltapäivisin. Vuoroja on kuitenkin mielestäni lisätty parin vuoden takaiseen verrattuna eli sikäli en noita hintoja ihmettele pikemminkin päinvastoin.

Tämä on askel kohti oikeudenmukaisuutta, että jokainen maksaa omien valintojensa kustannukset eikä tule mukana vain vapaamatkustajina.
Näinhän se menee ja pitää mennäkin. Ihan oma valinta oli muuttaa vähän syrjemmäs. Kunpa sama pätisi vain myös esim. tähän pinnalla olevaan monikulttuurisuuden tukemiseen, mutta se on nyt toisen ketjun asiaa...
 
Aina kun autoilua verrataan julkisiin, puhutaan kokonaiskustannuksista. Ei niitä kuluja kukaan niin laske. Bensan hinta lasetaan, ei muuta. Miksi? No tietysti siksi, että jos olet johonkin tarpeeseen auton hankkinut, niin se on se matkan todellinen lisäkustannus joka merkitsee. Vakuutukset jne. juoksee joka tapauksessa. VR ja muut saa kyllä laskettua kyytinsä kilpailukykyiseksi kikkailemalla näillä luvuilla, mutta reaalimaailmassa kansa laskee toisin. Bussifirmat alkavat tämän jo tajuta, mutta VR (Verovaroin Raiteilla) ei ilmeisesti ikinä.

Eräs tuttu möi autonsa pois ja käyttää nykyään oikeastaan vain apostolinkyytiä ja taksia. Parhaillaan hänellä on menossa vuoden kokeilu jossa kaikki taksikuitit lasketaan yhteen ja verrataan onko tämä halvempaa kuin auton omistaminen ja sillä ajaminen. Tosin tästä perheestä löytyy myös toinen auto rouvalta jolla tehdään mökkimatkat ja jota käytetään mikäli se vapaana tarpeen vaatiessa sattuu olemaan.

Mielenkiinnolla odotan "tutkimuksen" tulosta vaikka tietty ennakkoaavistus minulla jo on..
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Näinhän se menee ja pitää mennäkin. Ihan oma valinta oli muuttaa vähän syrjemmäs.
Nämä ovat juuri niitä koko maan asuttamisen kustanuksia ja asiaa pitääkin ajatella, niin että sen minkä edullisimmassa asuntojen hinnoissa voittaa niin kuljetus ja liikkumiskustannuksissa häviää. Joillakin on sellainen ihmeellinen ajatusmalli, että asutaan edullisesti maalla ja odotetaan että muut kustantavat palvelut heille.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Paljon on ihmisiä, jotka myös säilyttävät vaikkapa harrastusvälineitään, työkaluja, lastenvaunuja jne autossaan. Vaikkapa golfbägiä on ihan kätevä pitää sesongin aikana auton perässä. Jos menet ensin viemään lapset, sitten töihin ja sieltä tenniskentälle, niin aika sankari saa olla jos meinaa julkisilla homat hoitaa. Suomessa on outo tapa tehdä kaikesta joko - tai kysymyksiä. Tunnen paljon lössiä, jotka tarvitsevat usein autoa, mutta kulkevat myös paljjon julkisilla.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Joillakin on sellainen ihmeellinen ajatusmalli, että asutaan edullisesti maalla ja odotetaan että muut kustantavat palvelut heille.
Ainoa mitä pitäisi kustantaa/tukea tuollaisissa on luonnollisesti koulumatkat (eikös se ole lain mukainen velvoite?) ja työmatkat. Jos koulumatkat pitäisi jostain maalta maksaa kokonaan vanhempien pussista, veikkaan että opiskelut vähenisivät varsinkin pienempituloisissa perheissä. Toisaalta muutto kaupunkeihin saattaisi lisääntyä ja yhä nuorempana muutetaan omilleen, joka kasvukeskuksissa tarkoittaisi luultavasti pulaa asunnoista ja hintojen nousua. Sekä Kela joutuisi varmaan maksamaan lisää opinto- ja asumistukea. Mutulla ajatellen.

Työmatkat siksi että muuten työssäkäynnistä saattaa jäädä jopa tappiolle. Itsellä joskus oli työmatka 100km per suunta (ironisesti isosta kasvukeskuksesta, pikkuiseen tuppukylään), ilman kilometrivähennyksiä olisi polttoaineisiin ja veroihin+yms mennyt suurin piirtein 50% palkasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ainoa mitä pitäisi kustantaa/tukea tuollaisissa on luonnollisesti koulumatkat (eikös se ole lain mukainen velvoite?) ja työmatkat. Jos koulumatkat pitäisi jostain maalta maksaa kokonaan vanhempien pussista, veikkaan että opiskelut vähenisivät varsinkin pienempituloisissa perheissä. Toisaalta muutto kaupunkeihin saattaisi lisääntyä ja yhä nuorempana muutetaan omilleen, joka kasvukeskuksissa tarkoittaisi luultavasti pulaa asunnoista ja hintojen nousua. Sekä Kela joutuisi varmaan maksamaan lisää opinto- ja asumistukea. Mutulla ajatellen.

Työmatkat siksi että muuten työssäkäynnistä saattaa jäädä jopa tappiolle. Itsellä joskus oli työmatka 100km per suunta (ironisesti isosta kasvukeskuksesta, pikkuiseen tuppukylään), ilman kilometrivähennyksiä olisi polttoaineisiin ja veroihin+yms mennyt suurin piirtein 50% palkasta.
Minä olen tuosta työmatkoistakin eri mieltä. Joko muutetaan lähemmäksi työpaikkaa, etsitään työpaikka lähempää tai sitten ollaan tekemättä sitä työtä. Mikä pointti on työssä, jonka tekeminen on niin kallista että valtion pitää maksaa sen kustannukset. Mitä tarkemmin kustannukset kohdistuvat aiheuttajiin, sitä paremmin yksilöt niihin ratkaisuja löytävät. Jos valtio maksaa aina viulut, niin mitään kehitystä ei tapahdu koskaan.

Nyt pahimmassa tapauksessa syntyy tilanteita, joissa työntekijä X matkustaa paikasta A paikkaan B ja työntekijä Y paikasta B paikkaan A ja valtio maksaa viulut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös