No on sanottava, että en minä ihan pennilleen muista, että mitä ne ovat maksaneet, mutta näillä näytöillä en ala useiden satasien pukuja ostelemaan. Sen verran usein juhlatilanteissa sattuu ja tapahtuu....
Puvut tietenkin tilanteen ja käyttötarkoituksen mukaan. Itse kun asustelen tropiikissa, mutta kuitenkin joudun pukua aika paljon työn vuoksi pitämään päällä, niin huomio kiinnittyy erityisesti siihen, ettei puvun kangas ole liian paksu ja materiaali muutenkin "hengittävää". Käytännössä tämä tarkoittaa väistämättä hyvälaatuisia eli kalliita kankaita. Suomessa ei puolestaan haittaa, vaikka puvun kangas olisikin hiukan paksumpaa materiaalia.
Mutta eihän kalliskaan puku ole loppujen lopuksi kallis sijoitus varsinkaan monikäyttöisyytensä vuoksi, Minulle riittää arkikäyttöön helposti kolme pukua. Puvun hinta tosiaan noin 500 taalaa ja käyttöikä kaksilla housuilla kolmisen vuotta. Kierrätän hommaa siten, että ostan uuden puvun kerran vuodessa, eli loppujen lopuksi aika edullista pukeutumista.
Nyt kun tässä elämä kallista ketjussa ollaan, niin voisi myös sanasen vaatetuksesta muutenkin kirjoittaa. Vanha sanonta köyhän ei kannata huonolaatuista ostaa pitää paikkaansa. Esimerkiksi kengissä jotkut verrattain kalliit, mutta loppujen lopuksi aika heikkolaatuiset Clarkit tai Eccot maksavat helposti sen 150 euroa, mutta eihän niistä ole kengiksi kuin korkeintaan pariksi vuodeksi, jos sitäkään. Minä ostan aidot käsintehdyt kengät, josta koko pohjan pystyy vaihtamaan. Nahka ja tikkaus on laadukasta ja ylipäätään valmistusmenetelmä mahdollistavat sen, että kenkiä huoltamalla käyttöikä on helposti 10 vuotta. Eli satasen tai parin lisäsijoituksella saa parempilaatuista, joka kestää. Henkilökohtaisesti annan ison eettisen arvon myös sille, että ostan ja kulutan vähemmän. Vituttaa nykyajan kertakäyttökulttuuri (vaikken sitä itse harrastakaan), jossa vaate ei ole lähtökohtaisesti tehty kestämään puolta vuotta pidempään.
Toinen keino säästää vaatemenoissa on yksinkertaisesti pienentää vaatekokoelmaa. Tein tämän omalla kohdallani jo monta vuotta sitten, kun kerran vaatekaappia siivotessani tajusin, ettei ole mitään järkeä omistaa 30 t-paitaa tai 20-kauluspaitaa. Minulla on tätä nykyä hyvin jämpti kokoelma vaatteita käytössä, joka riittävät kahden viikon matkustus ja pesulakierrätykseen ja tilalle ostan uutta vasta sitten kun oikeasti tarvitsen. Uuden ostaminen kun tarkoittaa, että jokin vanhoista lähtee roskiin/kierrätykseen. Tämäkin säästää selvää rahaa pitkässä juoksussa, kun välttyy pitkälti heräteostoilta sen lisäksi että ostaa ylipäätään vähemmän. Aina tulee mietittyä, että tarvitsenko oikeasti. Ja onhan se nyt mukavampi käyttää hyvälaatuista kuin sekundaa, asiassa kuin asiassa.