Kallista... elämä on!

  • 625 039
  • 2 482

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaa, no mitäs jos niitä bonareita saa niin paljon, että homma kannattaa verrattuna vaikka Lidlissä käymiseen?
Etkö haluaisi, että kaikki se rahallinen hyöty siirtyisi suoraan kuluttajahintoihin eikä tuollaisen systeemin ylläpitoon? Vielä kun otetaan huomioon se, että suurin osa isojen kauppaketjujen kaupoista on hajuttomia ja mauttomia miljoonaa pussileipälaatua tarjoavaa toistensa kloonia, joissa osassa ei ole edes sitä tuoretiskiä, niin ei paljon hymyilytä. Tämä systeemi on aivan dorka. Ei mulla sinänsä ole mitään K- tai S-ketjua vastaan, itsekin niissä asioin ja joissain paikoissa palveluun on jopa satsattu, mutta tämä kahden jättiläisen systeemi on aivan perseestä. Ja jengi alistuu tähän, koska onhan se meidän oma kauppa katos tän vihreän kortin vuoksi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Lidl on aika ylivoimainen kauppa monilta osin. Käymme kerran viikossa tekemässä perusostokset, joilla säästämme 10-20 euroa verrattuna muihin kauppoihin. Ostokset koostuvat aina maidosta (20 litraa ja 5 euroa säästöä), leipää (2 euroa), karkkipäivä (2 euroa) ostokset ja nyt kesäaikaan jäätelöt (useita euroja viikossa). Lisäksi pastat, hedelmät, vihannekset, riisit, liha, olutta tms. muuta tarvittavaa elintarviketta voimassaolevien tarjousten perusteella. Yllättävää on se, että Lidlin lihat eivät ole välttämättä yhtään edullisempia kuin muualla (ellei siis tarjouksessa) ja ne tuleekin ostettua useimmiten lähikaupasta (Lidliinkään ei ole matkaa kuin 2 km).

En ole mikään nuukailija rahan käytössä, mutta kyllä tässä säästetään niin helposti 500-1000 euroa vuodessa, että pakko kuitata säästö kotiin.

Kohta menen Prismaan. Ostin pojalle muutama pv sitten Adidas-lenkkarit 39,90€. Nauhojen kiinnityslenkki meni poikki toisella kiristyskerralla ja nauhojen päät rispaantuivat. Eli palauttelen kengät. Kesportista saa samalla hinnalla kunnon kengät, mutta kauppareissun yhteydessä lankesin ylihinnoiteltuun sekunda-kamaan (kuinkahan moni muu tekee noin ns. bonukset mielessä?). No, tuon reissun jälkeen en ihan heti astu tuohon putiikkiin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Etkö haluaisi, että kaikki se rahallinen hyöty siirtyisi suoraan kuluttajahintoihin eikä tuollaisen systeemin ylläpitoon? Vielä kun otetaan huomioon se, että suurin osa isojen kauppaketjujen kaupoista on hajuttomia ja mauttomia miljoonaa pussileipälaatua tarjoavaa toistensa kloonia, joissa osassa ei ole edes sitä tuoretiskiä, niin ei paljon hymyilytä. Tämä systeemi on aivan dorka. Ei mulla sinänsä ole mitään K- tai S-ketjua vastaan, itsekin niissä asioin ja joissain paikoissa palveluun on jopa satsattu, mutta tämä kahden jättiläisen systeemi on aivan perseestä. Ja jengi alistuu tähän, koska onhan se meidän oma kauppa katos tän vihreän kortin vuoksi.

Tähän pitikin jo lainaamaani tekstiisi kommentoida, mutta kundit halusivat pihalle fudista pelailemaan. Ajatuksesi on toki fiksu mutta kuinka todennäköistä sen konkretisoituminen on, onkin eri asia.

Mä ajattelen (monen suomalaisen tavoin) pääsääntöisesti oma etu edellä tällaisissa asioissa. Mulle on aivan sama, onko halvin Lidl, K-ryhmä, tai S-paska. Osaan myös katsoa, mitä ja kenen tuottamaa ostan jo pelkästään muutaman perheessä olevan ruoka-aineallergian vuoksi. Enkä tietenkään osta ruokaa halvimman hintalapun mukaan, vaan kokonaispaketti yleensä ratkaisee. Miksei Lidl alenna hintojaan niin, että ne ovat mulle samalla tasolla vaikka Prisman ja siitä saatavien alennusten kanssa?

Suomalaiset ovat lisäksi niin muutosvastarintaista porukkaa, etten heidän vuokseen jaksa nähdä ylimääräistä vaivaa ja vielä maksaa enempää esim keskittämällä ostoksiani Lidliin vain isoja ryhmiä boikotoidakseni tai ajaakseni muutosta. Ostan bensanikin Suomesta, vaikka tätäkin käsittääkseni yksi taho hyvin pitkälti pystyy ohjailemaan.

Yhteiskunta muuttuu koko ajan kaikilla sektoreilla. Mulle tärkeitä asioita eivät ole kauppaketjujen väliset nokittelut eikä turkistarhaus. Sen sijaan tietoyhteiskunta, sen kehittyminen ja muutokset kiinnostavat kovastikin. En silti koe olevani urpo, jos en kauppaa valitessa halua "vaikuttaa" ja ajaa sitä vaan valitsen perheelleni helpoimman ja halvimman vaihtoehdon.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Miksei Lidl alenna hintojaan niin, että ne ovat mulle samalla tasolla vaikka Prisman ja siitä saatavien alennusten kanssa?
Ei kannata verrata Lidliä ja Prismaa toisiinsa. Painivat aivan eri genressä. Prisman myyntipinta-ala on keskimäärin varmaan 10000m2 luokkaa ja Lidlillä 10x vähemmän. Silti Lidl kilpailee ruoan hinnoissa jopa Prisman kanssa, Citymarketista puhumattakaan.

Mielekkäämpää on laittaa puntariin S-Market ja Lidl. Tai oikeastaan vielä parempaa vertailua saat laittamalla vertailuun vaikkapa Lidlin, Salen, Siwan, Valintatalon, K-Marketin. Volyymit alkavat olla paljon lähempänä toisiaan ja hintavertailu on paljon realistisempaa. Nuo jos laitat samalle viivalle, niin Lidl pesee ne monessa kohtaa 6-0. Toki yksittäisille plussatarjouksille tai ykkösbonustarjouksille ei pärjää kukaan, mutta siinä samassa ostat helposti kalliita tuotteita ohessa, jota kaupat haluavat.

Suomalaiset ovat lisäksi niin muutosvastarintaista porukkaa, etten heidän vuokseen jaksa nähdä ylimääräistä vaivaa ja vielä maksaa enempää esim keskittämällä ostoksiani Lidliin vain isoja ryhmiä boikotoidakseni tai ajaakseni muutosta.
Moni on boikotoinut Lidliä ja boikotoi edelleen sen saksalaistaustan vuoksi. Nyt kelkka on alkanut kääntyä vuosien saatossa ja monet tosiaan karttavat S ja K-ketjua niiden hurjan aseman vuoksi. Joku mainitsi Lidlin nousseista asiakasmääristä tässä ketjussa ja eihän se mikään ihme ole. Ihmiset hakevat hintalaatusuhteeltaan sitä heidän mielestään parasta ja Lidl juntannut itsensä pysyvästi suomalaiseen ruokakauppakulttuuriin. Asiakasmäärät on noussut Lidleissä hurjasti. Itse olen myös alkanut hieman karttaa S:ää ja K:ta, koska siellä harrastetaan niin paljon "laillista korruptiota ja suosimista". Kunnissa ja kaupungeissa istuu milloin S:n porukkaa ja milloin K:n porukkaa. Tavallinen kuluttaja ei tätä ymmärrä eikä hoksaa, eikä ehkä tarvitsekaan. Itseäni jopa hieman vituttaa tuo laillinen korruptio miedän puhtoisessa maassamme.

Jos tällä hetkellä joku haluaisi perustaa Suomeen ruokakauppaketjun, niin se olisi käytännössä täysi mahdottomuus.

edit. Itseasiassa tuo laillinen korruptio vituttaa ihan reilusti.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ei kannata verrata Lidliä ja Prismaa toisiinsa. Painivat aivan eri genressä. Prisman myyntipinta-ala on keskimäärin varmaan 10000m2 luokkaa ja Lidlillä 10x vähemmän. Silti Lidl kilpailee ruoan hinnoissa jopa Prisman kanssa, Citymarketista puhumattakaan.

Mielekkäämpää on laittaa puntariin S-Market ja Lidl. Tai oikeastaan vielä parempaa vertailua saat laittamalla vertailuun vaikkapa Lidlin, Salen, Siwan, Valintatalon, K-Marketin. Volyymit alkavat olla paljon lähempänä toisiaan ja hintavertailu on paljon realistisempaa. Nuo jos laitat samalle viivalle, niin Lidl pesee ne monessa kohtaa 6-0. Toki yksittäisille plussatarjouksille tai ykkösbonustarjouksille ei pärjää kukaan, mutta siinä samassa ostat helposti kalliita tuotteita ohessa, jota kaupat haluavat.

Tämähän onkin ihan totta. Mä asioin pelkästään Prismassa, joten se selittää tietysti osaltaan tuota kannattavuutta meidän tapauksessa. Jos Lidlillä olisi samankokoisia hypermarketteja, hinnatkin olisivat varmasti nykyistä halvempia. Ideana oli vain dumata ajatus ostamisen urpoudesta, jos käyttää S-ryhmää pääsääntöisenä ostospaikkana.

Toiseen suuntaan on myös runtattu koko S ja K-ryhmät yhteen nippuun ja ilmoitettu, että niiden olevan kalliimpia kuin Lidl, vaikka putiikkeja on tosiaan erilaisia. En mäkään sinkkuna lähtisi ostoskorin kanssa Prisman kilometrikäytäviä mittailemaan, mutta silloin kun ostettavaa on koko kärryllisen verran, tuntuu järkevältä käydä mestassa, josta saa kaikki kerralla. Jos Lidl pystyy kilpailemaan Prisman kanssa hinnoissa, jää se sitten jälkeen kun kerran kuukaudessa sitä paalua S-Paskan toimesta palautetaan tilille. Se on kuitenkin asia, joka mua eniten kiinnostaa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Tämähän onkin ihan totta. Mä asioin pelkästään Prismassa, joten se selittää tietysti osaltaan tuota kannattavuutta meidän tapauksessa. Jos Lidlillä olisi samankokoisia hypermarketteja, hinnatkin olisivat varmasti nykyistä halvempia. Ideana oli vain dumata ajatus ostamisen urpoudesta, jos käyttää S-ryhmää pääsääntöisenä ostospaikkana.
Suomeen kaivattaisiin ehdottomasti kolmas hypermarkettiketju. Se toisi tosiaan noiden kahden duopolia heikemmäksi. Toistaiseksi se on vain kaukainen haave.

Saksassa Lidlin omistajalla Schwartz groupilla on mm. sellainen kauppaketju kuin Kaufland. Ne ovat kunnon hypermarkettihelvettiä ja niistä saa kaikkea banaanin ja perämoottorin välillä. Josko vaikka Kaufland saataisiin Suomen isoimpiin kaupunkeihin edes.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Urpointa tässä kuitenkin on se, että edelleen suurin osa käy noissa S- ja K-paskoissa, saa kato bonuksia.
Minä käyn SKmarketeissa, koska niistä saa ostettua ruokaa. Bonukset on ihan haistapaskatouhua, mutta en minä niitä roskiinkaan heitä. Vaihtoehtona noissa käymiselle minulla olisi käydä ihanvitun kaukana kotoa ruokaostoksilla. Kyllähän sitä aina hehktutetaan asunnonostossa, että sijanti, sijainti, sijainti..., mutta en arvannut, että se kämppä pitäisi ostaa Lidlin vierestä. Niin että mene sinä urpo autolla sinne Lidliin, kun minä kävelen lähimarkettiin.

Tämä ei tarkoita sitä, että kannattaisin tuota puolimonopolia, mitä nuo paskiaiset harrastavat. Mutta mulla ei ole mitään ideologiaa, mikä estäisi ostosten tekemisen noista kahdesta ketjusta. Mulla on vaan muutakin tekemistä, kuin ravata ruuan perässä ympäri kaupunkia. Maidot Lidlistä (en edes juo maitoa, kahviin menee tilkka viikonloppuisin), kalat Hakiksen kauppahallista, chilit etnisistä, liha Wotkinsilta, Leipä ties mistä. No thanks.

En taida muutenkaan edustaa suurinta osaa. Kunhan vain huomautan yleistämisestä heikoin argumentein.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lidlin asemaa heikentää myös S-ja K mafioiden tarve saada Alkot kylkeensä. Nythän taitaa kahden liiterin kyljestä löytyä pitkäripainen koko maassa. Alla lainaus HS:n jutusta 28.9.12. kun ensimmäinen Alko avattiin Lidlin tiloihin.

Kumppanuus Alkon kanssa lisää Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen arvion mukaan supermarkettien liikevaihtoa 10–15 prosenttia. Sipposen mielestä myynti voi lisääntyä joissain tapauksissa jopa 20 prosenttia.

Kun taas Alko muuttaa toiseen paikkaan, marketti saattaa kuihtua. Näin kävi S-marketille Helsingin Konalassa.


Linkki koko juttuun

Kyllähän Lidl saisi potkua, jos Alkoja alkaisi viereen tulla. Nykyään tuo viinakauppa tahtoo olla lähes aina S-marketin tiloissa, vaikka K-market olisi samalla aukiolla. Ainakaan itse en lähiseudullani keksi yhtään K-Alko yhdistelmää, mutta S-Alkoja on useampia. Mitä lienee hyväveliosuuskuntatoiminnan peruja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos Lidlillä olisi samankokoisia hypermarketteja, hinnatkin olisivat varmasti nykyistä halvempia. Ideana oli vain dumata ajatus ostamisen urpoudesta, jos käyttää S-ryhmää pääsääntöisenä ostospaikkana.
En minä ole ketään urpoksi nimittänyt sen vuoksi, että ostaa sapuskansa prismoista. Kuten mainitsin, itsekin joudun niin toisinaan tekemään. Tänään kävimme K-Supermarketissa, jossa on hyvä liha- ja kasvistiski ja otimme sieltä samantien tuotteita, joita äitienpäiväleipomuksiin tarvitsemme ja joita ei Lidlistä välttämättä löydy, kuten kondensoitu maito. Sekä tietysti kaffetta.

En tiedä, millainen hintataso teilläpäin on, mutta meidän Prisma/CM häviää joitain sisäänheittotuotteita lukuunottamatta hinnassa liki järjestään Lidlille. Minä käyn ihan mielelläni hakemassa parinkympin reaalisäästön per viikko-ostos sieltä, kun kyttäilen jotain keskitettyjä bonuksia tililleni, joita tuskin tulee sitä vajaata satasta kuitenkaan. Tankkauksen hoidan yleensä Teboililla, koska se on alueen halvin paikka ja tuossa matkan varrella. Peruslihat löytyy Lidlistä, marinoimattomat haen K-kauppojen tiskeiltä, lähiruokakaupasta ja satunnaisesti suoraan tuottajalta. Kalat samoin. Lohjalla erityisesti tuo S-paskuus korostuu, koska koko keskusta on SOK:n valtaama. Prismassa ei alunperin ollut tuoretiskiä ollenkaan!

En minä näitä ketjuja boikotoi, koska ei ole varaa elää vain luomukaupan tuotteilla. Silti toivon hartaasti, todellakin toivon, että tämä nykyinen järjestelmä murenisi, ja kaupat joutuisivat oikeasti satsaamaan laadukkaisiin tuotteisiin ja palveluun. On niitä paikkoja jo nyt, mutta ei todellakaan liikaa.

Jaa, mutta ABC-ruokailuja olen aloittanut boikotoimaan. Ihan järkyttävää paskaa alusta loppuun. Enkä pysähdy niihin kuin korkeintaan tankkaamaan tai muutoin suuressa hädässä.

Niin että mene sinä urpo autolla sinne Lidliin, kun minä kävelen lähimarkettiin.
No, ei nyt kannata vetää sitä plussapalloa kovin syvälle S-sieraimeen, koska en minä ketään ole urpoksi nimitellyt. Keskusliikkeiden määräysvalta vain on todella urpoa. Helsingissä tämä ei ehkä korostu niin paljon, koska kauppojen valikoima on keskimäärin parempi ja ehkä hinnatkin matalemmat kilpailun vuoksi, jälkimmäisestä en ole varma. Sen sijaan suurin osa Suomea on näiden kahden paskaläjän läpitunkemia hmv-kauppoja täynnä. Ja kansalle toki kelpaa, saahan bonuksia. Niillä ostaa vaikka talvirenkaat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No, ei nyt kannata vetää sitä plussapalloa kovin syvälle S-sieraimeen, koska en minä ketään ole urpoksi nimitellyt. Keskusliikkeiden määräysvalta vain on todella urpoa.
Kuten vihjasin, en minäkään kannata tuota järjestelmää, millä noita kauppapaikkoja jaetaan. Vielä enemmän minua korpeaa se, miten esim. K-ryhmä kohtelee kauppiaitaan. Alkaa lähentelemään järjestäytyneen rikollisuuden menetelmiä.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietenkin pitää olla S- ja K-ryhmää vastaan, kun se on niin tiedostavaa. Paskat. Samaa kurkkua ja tomaattia, samaa ruispalapakettia, samaa kauraryyniä jne ne myyvät kuin muutkin. En vaan ymmärrä, miksi jotkut hehkuttavat Lidlin saksalaista riistokonseptia, jossa työntekijöille ei makseta listahintaa. Ja muutenkin (kerran kävin, loput kuulopuheina) äärimmäisen sotkuisia ja ns varastokauppatyylisiä tuntuvat olevan.

Pitää vaan katsoa, mitä ostaa. Ei rainbowia tai Eldoradoa, eikä todellakaan sakemannien Dulandoa. No, jos kyse on siitä, että pitää säästää paprikan kilohinnassa 25 senttiä, kun auton osamaksut vievät niin paljon tilistä, niin olkaa hyvä vaan.

Ainakin mulle käy hyvin S- ja K-market, paikallisilla on jopa erinomaiset lihatiskit. Kalat sitten paikalliselta kalastajalta.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nykyään tuo viinakauppa tahtoo olla lähes aina S-marketin tiloissa, vaikka K-market olisi samalla aukiolla. Ainakaan itse en lähiseudullani keksi yhtään K-Alko yhdistelmää, mutta S-Alkoja on useampia.

Vanhan Kouvolan alueella menee yllättäen aika tasan, vaikka tämä onkin Osuuskaupan vahvaa aluetta. Alkot on K- ja S-kaupoissa (Anttila ja Prisma). Ja sitten uutena kauppakeskus Veturissa (K).

Lähiseudulla sen sijaan ässä on ässä tässäkin asiassa. Valkealan Alko on ABC:llä (S) ja Kuusankosen sekä Inkeroisten S-marketin kupeessa. Jaalassa näyttää olevan tilauspalvelupiste K-kaupassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tietenkin pitää olla S- ja K-ryhmää vastaan, kun se on niin tiedostavaa.
Kokeilepa lukea uudelleen, ja kelaile vielä, onko viime viesteissä tällaista painotettu. Ja jos puhutaan siitä, mitä kannattaa S-ryhmän kaupoista ostaa, niin Rainbow'lla on kilpailukykyisiä tuotteita joissain peruselintarvikkeissa. Kannattaa käyttää minuutti aikaa tuoteselostuksen lukemiseen ja huomata, ettei brändistä kannata maksaa 30% enemmän hintaa.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Itseäni ei sinänsä ohjaa niinkään tuotteiden alkuperä kaupassa. Vaan se että kauppiaan yritys maksaa veronsa minun kotikuntaan ja "minun" rahoilla ylläpidetään yleistä infraa ja lasteni koulua sun muuta. Naivia tai ei, mutta olen valmis maksamaan muutaman euron extraa saksan pojan hintoihin tästä hyvästä. Myöskään oman kotiseutuni S-ryhmä ei pidä majaa tällä seudulla, joten sitäkin vältetään ettei euroni valu toisiin kaupunkeihin :-)

Lisäksi pyrin tukemaan niitä liikkeitä, joiden logoja näen lasteni harrastuspaikoissa, otteluohjelmissa sun muissa. Yleensä näissäkin on taustalla kauppias. Mutta mielestäni muksujen harrasteiden tukeminen on sen arvoista toimintaa, että voin jälleen omia ostoksia suunnata näin.

Sama koskee suosikkijoukkueideni tukijoita. En mielestäni olisi oikea kannattaja, jos en tukisi myös "oman" joukkueeni tukijoita.

Onneksi nämä asiat eivät mene juurikaan päällekäin, joten valinnat ovat helppoja.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Tietenkin pitää olla S- ja K-ryhmää vastaan, kun se on niin tiedostavaa. Paskat. Samaa kurkkua ja tomaattia, samaa ruispalapakettia, samaa kauraryyniä jne ne myyvät kuin muutkin. En vaan ymmärrä, miksi jotkut hehkuttavat Lidlin saksalaista riistokonseptia, jossa työntekijöille ei makseta listahintaa.

Niin, eivät maksa listahintaa vaan yli sen. Ainakin Suomessa. Tosin kaupan alan listahinta, jolla K & S-ryhmä työntekijöitään kyykyttää, ei ole kummoinen lähtökohta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
En minä ole ketään urpoksi nimittänyt sen vuoksi, että ostaa sapuskansa prismoista. Kuten mainitsin, itsekin joudun niin toisinaan tekemään. Tänään kävimme K-Supermarketissa, jossa on hyvä liha- ja kasvistiski ja otimme sieltä samantien tuotteita, joita äitienpäiväleipomuksiin tarvitsemme ja joita ei Lidlistä välttämättä löydy, kuten kondensoitu maito. Sekä tietysti kaffetta.

Et suoraan, mutta sun mielestä urpoa oli se, että käydään, koska saa bonusta. Bonuksen vuoksi on meille VARMASTI halvempi kuin esim Lidl, jossa käymisen lisäksi joutuisi käymään kuitenkin jossain muualla.

En tiedä, millainen hintataso teilläpäin on, mutta meidän Prisma/CM häviää joitain sisäänheittotuotteita lukuunottamatta hinnassa liki järjestään Lidlille. Minä käyn ihan mielelläni hakemassa parinkympin reaalisäästön per viikko-ostos sieltä, kun kyttäilen jotain keskitettyjä bonuksia tililleni, joita tuskin tulee sitä vajaata satasta kuitenkaan. Tankkauksen hoidan yleensä Teboililla, koska se on alueen halvin paikka ja tuossa matkan varrella. Peruslihat löytyy Lidlistä, marinoimattomat haen K-kauppojen tiskeiltä, lähiruokakaupasta ja satunnaisesti suoraan tuottajalta. Kalat samoin. Lohjalla erityisesti tuo S-paskuus korostuu, koska koko keskusta on SOK:n valtaama. Prismassa ei alunperin ollut tuoretiskiä ollenkaan!

Hintataso Espoossa on suurinpiirtein se, että Prisma ja Lidl ovat samanhintaisia ellei Prisma jopa hieman nokita. Kaupassa en ravaa monessa paikassa ja autonkin tankkaan mielellään melkein lähimmällä asemalla, joten mikäs tässä S-ryhmän palveluja käyttäessä. Jos haluaa asioida useammassa paikassa, niin mikäs siinä, mutta mä en jaksa eikä mun tarvitse sitä tehdä muutamassa tuotteessa muutamankymmentä senttiä säästääkseni. Lihaa ostan satunnaisesti parinsadan metrin päässä olevasta K-supermarketista ja käyn melkein viikoittain jotain hakemassa Stockalta duunimatkalla, mitä en kuitenkaan laske ylimääräiseksi ravaamiseksi.

Mitään kyttäilyä ei muuten tarvita tilisiirron tekemiseen. Meille se bonussumma ei muutenkaan ole mikään syy käydä Prismassa vaan ne halvemmat/samat hinnat ja se, että sieltä saa kaiken kerralla. Totta mooses silti aina mielelläni otan rahaa tililleni, mikä kallistaa meidän tapauksessa sen vaakakupin.

Jaa, mutta ABC-ruokailuja olen aloittanut boikotoimaan. Ihan järkyttävää paskaa alusta loppuun. Enkä pysähdy niihin kuin korkeintaan tankkaamaan tai muutoin suuressa hädässä.

Tähän vahva sama ruokailun osalta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ihan vaan tähän Lidl vastaan muut vääntöön liittyen sellainen kysymys, että käytättekö esimerkiksi noissa maidon hintavertailuissa Milbonaa (vaimikäsenytoli) ja Valiota vai miten tuo ero noin puolen euron ero litrahinnassa tulee? Jos näin, eikö olisi rehdimpää verrata edes halpatuotetta toiseen, sillä sekä S- että K-ryhmällä on myös saatavilla halvempaa maitoa?

Myykö Lidl Valion ja paikallisten meijerien maitoa yleensäkään?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Bonusjärjestelmistä vinkuvien kannattaisi kokeilla kerran elämässään shoppailua jenkkiläisessä ostoskeskuksessa tai outlet-centerissä.
Nm. ei nimittäin riitä edes se että ilmoittaa asuvan ulkomailla, n. 20% paikoista tahtoi silti ihan pikaisesti liittää ostajan johonkin järjestelmään ja spämmiä sataa. Kassoilla on varmasti jotkut provikat noista rekrytöinneistä, koska yksikään n. 10-15 kaupasta joissa tuli käytyä, ei hyväksynyt eitä vastauksena siinä missä ääsboonus tai plussakortin puute lähinnä kuitataan olankohautuksella paikallisissa kaupoissa. Yhdessä paikassa vielä erikseen tulostettiin joku lärpäke jonka antamalla kanta-asiakasjärjestelmään kuuluvalle kaverille hän saisi siitä jotain bonareita ts. jonkinsortin referral-systeemi siinäkin.

Mutta joo, kyllä nyt suomalaisessa kaupassa on paljon muutakin pielessä kuin kanta-asiakasmafiat koska eihän noissa ostoskorivertailuissa kuitenkaan Prismojen ja Lidlien erot ole prosenttejakaan, joskushan jopa toisinpäinkin. Mutta kun käväisee Walmartissa tai Targetissa ja katsoo elintarvikkeitten hintoja niin vähän mietityttää suomalainen hintataso mutta elämä on.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Ihan vaan tähän Lidl vastaan muut vääntöön liittyen sellainen kysymys, että käytättekö esimerkiksi noissa maidon hintavertailuissa Milbonaa (vaimikäsenytoli) ja Valiota vai miten tuo ero noin puolen euron ero litrahinnassa tulee? Jos näin, eikö olisi rehdimpää verrata edes halpatuotetta toiseen, sillä sekä S- että K-ryhmällä on myös saatavilla halvempaa maitoa?

Myykö Lidl Valion ja paikallisten meijerien maitoa yleensäkään?

Mun ei ollut tuossa maitovertailussa tarkoitus aloittaa mitään Lidl vs. S ja K vääntöä, mutta tosiaan otsikon mukaisesti lähikauppani (tavallinen K-supermarket) myy Valion maitoa 1,30€ ja Lidlin oma merkki maksaa täällä sen 0,75€. Pointti oli otsikon mukaisesti se, että maito on maitoa oli se sitten "halpismerkki" tai "laatukampe". Maidolle ne molemmat maistuu, enkä itse ainakaan huomaa niissä eroa. Täten vertailen maidon kohdalla kyllä surutta kaikkien imagoluokkien tuotteet samaan koriin.

Prismassa näytti Valio maksavan 1,05€ tässä kylässä.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ihan vaan tähän Lidl vastaan muut vääntöön liittyen sellainen kysymys, että käytättekö esimerkiksi noissa maidon hintavertailuissa Milbonaa (vaimikäsenytoli) ja Valiota vai miten tuo ero noin puolen euron ero litrahinnassa tulee? Jos näin, eikö olisi rehdimpää verrata edes halpatuotetta toiseen, sillä sekä S- että K-ryhmällä on myös saatavilla halvempaa maitoa?

Myykö Lidl Valion ja paikallisten meijerien maitoa yleensäkään?

Tuo Lidlin Milbona on Valion tekemää. Ihan samaa kuin Valion purkissa K-kaupassa. Lukee myös sen purkin kyljessä. Usein vielä niin, että Milbonassa on parempi päiväys koska Valio täyttää omat purkkinsa ensin ja tekee Lidlille sen jälkeen, osin jo tuoreemmasta raaka-aineesta.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 

#76

Jäsen
Kun lasten tiimoilta maidon kulutus nousi taloudessamme, niin otimme ilman omantunnon tuskia käyttöön Arlan Ruotsista tuomat maidot. Näköjään 0,81 euroa litrahinnaltaan.

Hintavertailuissa oma lukunsa on vastaavien tuotteiden hintaerot ja toisaalta täysin saman tuotteen hintaerot eri liikkeiden kesken. Minusta tuntuu, että hintahaitarit vastaavien tuotteiden kesken vain pitenee, kun tarjotaan aina vain hienompia versioita. Eri asia sitten ovatko hienommat vaihtoehdot oikeasti hienompia vai ei. Samoissa tuotteitakin on välillä komeita hintaeroja, mutta edes samoilla pohjatiedoilla hinnoittelussa voi tulla kovastikin erilaisia vaihtoehtoja ja lopulta kaiken ratkaisee käykö tuote/palvelu kaupaksi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
LIDL on halvin ruokakauppa ns. ruokakorilla mitattuna. Eikähän jokainen tutkimus viime vuosina ole tainnut päätyä tähän. Ja pesee aivan taatusti S- ja K-ketjun suurimmatkin kaupat. Todennan tätä joka viikko käydessäni 2-4 kertaa ruokakaupassa ja suht usein vielä kaikissa em. ketjujen kaupoissa.

Jos on sellainen tilanne kuin meillä, eli käytännössä kahdesti viikossa on tehtävä isompi määrä ostoksia, niin aivan varmasti kannattaa tehdä vähintään kerran viikossa ostokset LIDLissä ns. massaostokset. Eihän tätä sinkun kannata harrastaa, mutta perhe on jo täysin eri asia.

Ja vielä: tottakai LIDLin hintoja pitää verrata kunkin ketjujen halvimpiin tuotteisiin.
 
..

Ja vielä: tottakai LIDLin hintoja pitää verrata kunkin ketjujen halvimpiin tuotteisiin.
En ole viime aikoina tarkistanut, mutta taannoin muistelisin, että aika lähelle tasapeliä pääsen omien yhden ihmisen ostosteni kanssa S-ryhmässä, kun ostan käytännössä pelkästään Rainbow- ja Xtra-tuotteita. Ja siihen päälle muutaman prosentin bonukset. Lisäksi tankkaan ABC:lla, jossa toki on 2-3 senttiä kalliimpaa, mutta se ero kuittaantuu juuri bonuksilla.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Mun ei ollut tuossa maitovertailussa tarkoitus aloittaa mitään Lidl vs. S ja K vääntöä, mutta tosiaan otsikon mukaisesti lähikauppani (tavallinen K-supermarket) myy Valion maitoa 1,30€ ja Lidlin oma merkki maksaa täällä sen 0,75€. Pointti oli otsikon mukaisesti se, että maito on maitoa oli se sitten "halpismerkki" tai "laatukampe". Maidolle ne molemmat maistuu, enkä itse ainakaan huomaa niissä eroa. Täten vertailen maidon kohdalla kyllä surutta kaikkien imagoluokkien tuotteet samaan koriin.

Prismassa näytti Valio maksavan 1,05€ tässä kylässä.

Miksi edelleenkin vertaat sitä Milbonaa Valioon? Vertaa nyt hyvä ihminen vastaavia tuotteita keskenään. Miten hintaerot välillä Milbona, Pirkka ja Rainbow?

Tuo Lidlin Milbona on Valion tekemää. Ihan samaa kuin Valion purkissa K-kaupassa. Lukee myös sen purkin kyljessä. Usein vielä niin, että Milbonassa on parempi päiväys koska Valio täyttää omat purkkinsa ensin ja tekee Lidlille sen jälkeen, osin jo tuoreemmasta raaka-aineesta.

Kai sen nyt jokainen tietää, että suuri osa noista halpatuotteista on ihan samaa tavaraa kuin kalliimpikin. Eli ei ole mitenkään oleellinen tieto, että Milbona on Valion valmistamaa. Toki kotimaisuudesta plussaa, mutta vaihtoehtoja on kotimaisissa edelleenkin muitakin kuin se ainainen Valio.

Hienoja vertailuja jengi tosiaan tekee, kun ostoskorit täytetään halpakamalla Lidlissä ja merkkituotteilla muissa kaupoissa. Sitten päivitellään, miten kauheasti hinnoissa on eroa. Älä hemmetissä!
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Suomen parhaaksi valittu ravintola Olo. Lyhyempi menu "retki" puolikkailla Prestige viineillä. 150e per lärvi. Oli kyllä kokemus ja 4 tuntia nautittiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös