Vai ruokakauppojan hinnoista väännetään. Tottahan se on, että maalla ruoka maksaa vähemmän kuin kaupungissa. Yksi iso selittävä tekijä on sekin, että esimerkiksi Helsingissä samalle työntekijälle pitää maksaa enemmän palkkaa kuin vaikkapa Suonenjoella.
Omalla opiskelupaikkakunnallani käyn usein itsestäni lähimmässä isossa ruokakaupassa. Se nyt sattuu olemaan merkiltään Minimani, eli ns. kortiton kauppa. Toki jos hintaeroja verrataan taas Helsingissä omaan omakotialueen lähi K-Kauppaan niin hintaero on jopa järkytys. Sitten taas jos hintoja vertaa edes suuriin Prismoihin ja Cittareihin niin hintaerot alkavat olla jo niin ja näin. Toki on tuotteita jotka Minimanissa on edullisempia, mutta sitten taas tuotteita jotka ovat tyyriimpiä.
Tämä hintaero tippuu edelleen mikäli vertaa sitten opiskelupaikkakunnan isoja toimijoita keskenään.
Mitä Lidliin tulee, niin ikinä en ole sieltä mitään ostanut. Jokusen kerran olen jonkun kaverin mukana käynyt, mutta onhan tuo hirveä paikka. Kuten joku täällä jo kuvasikin on Lidl varastomainen. Itse en halua ostaa ruokaani epäsiististä ympäristöstä, samantien voisin poimia sen roskiksesta.
Ruoka ostokset ovat toki valtava kuluerä. Minulla ruokaan menee helposti yli puolet kuukauden käyttörahasta. Ruuassa on kuitenkin helpohko säästää ja itse olen kokenut tämän jopa mielekkääksi. Ei niinkään se, että juoksen jossain kaupoissa missä maitotölin saa 5s halvemmalla. Vaan valmistan ruokaa niistä raaka-aineista jotka ovat edullisia, tai ovat tarjouksessa. Minimanissa esimerkiksi on aika usein uunilihaa tarjouksessa 3-5€ kilo. Ostan muutaman kilon köntin, vetäsen sen ylikypsäksi, osan syön muutaman päivän sisällä burgerin välissä ja loput pakastan ja laitan sitten tilaisuuden tullen siitä jotain kastiketta.
Olen laskenut, että omalla kokkauksellani annoshinnan tulisi olla alle 2€. Tämä sisältää kaiken, leivät maidot yms. Lisäksi olen iso mies ja syön aika paljon, omaan annokseen kuuluu 150-250g lihaa. Toki välillä annoshinta nousee, mutta keskiarvoisesti se pysyy tuon alla kun välillä tulee ostettua esimerkiksi tarjous jauhelihaa josta tekee useamman annoksen satsin. Cittarissa esimerkiksi usein on jauhelihaa 1-2€/400g. Kolme tuollaista pakettia, kuivapainoltaan puolet makaroonia, munia ja maitoa ja siinä on makaroonilaatikko useammaksi päiväksi, annoshinnalta euron pintaan.
Tietysti ruualla sniiduilu sopii vain silloin kun avokki ei ole maisemissa, nainen kun ei kuullemma voi syödä samaa ruokaa useampana päivänä peräkkäin. Makaroonilaatikkokin kuitenkin muuttuu moneksi, riippuen siitä syökö sen ketsupin, BBQ -kastikken kanssa vaiko kuivilteen.
Ruuassa säästämisen ydinkysymyksiä on se, että ylipäänsä syö kaiken minkä ostaa. Tai sanottaisiinko niinpäin, että ostaa vain sen mitä syö. Toinen ydinkysymys on se, että ei turhaan käytä raaka-aineita. Esimerkiksi hyvä Bolognese tulee naudan lihasta, sipuleista, tomaateista ja lihaliemestä. Ei sinne tarvitse laittaa porkkanaa ja selleriä, tai ainakaan niitä ei tarvitse erikseen ostaa. Samoiten esimerkiksi salaattiin riittää kun siinä on kurkkua ja tomaattia, turhaan ostaa vielä sitä paprikaa. Varsinkin kahden hengen taloudessa käy niin, että salaattia tehdessä tulee laitettua puolikas kurkku ja puolikas paprika, toiset puolet sitten unohtuu ja pilaantuu joka nostaa raaka-aine kustannuksia melko selkeästi. Jätetään se paprika sinne kauppaan ja laitetaan vain kurkkua ja tomaattia, seuraavalla kerralla voidaan sitten laittaa paprikaa ja tomaattia.