Ostin ensi kesäksi koko perheelle menopaluu-lennot Los Angelesiin 530€/pää. Tukholmasta tosin lähtö, mutta sieltä pääsee nykyään SAS:in kyydillä suoraan perille ilman vaihtoa.
Mutta itse otsikon aiheeseen. Kävin huvikseni kysymässä tarjousta alle 10kk ikäisen ja 16800km ajetun autoni vaihtamisesta uuteen vastaavaan, mutta hieman tehokkaammalla moottorilla 150hv -> 210hv + automaattivaihteistolla. Autoni arvo oli tuon vaihtotarjouksen perusteella laskenut uutena 45k euroa -> nyt 29k euroon. Ja koska tiedän kokemuksesta, että uuden auton hinnasta saa käteisellä helposti vähintään 2000 euroa ovh-hinnasta pois, voidaan vaihtotarjousyhtälöstä päätellä autoni arvon alentuneen alle vuodessa ainakin 18k euroa. Ei sillä ettenkö tietäisi autoliikkeiden vedätyksistä, mutta tämän tarjouksen vedätyksen suuruus pääsi yllättämään jopa minut. Ja joo tiedän yrittäjätaustaisena varsin hyvin sen että katetta pitää saada, mutta että käytännössä virheettömästä menopelistä, jonka voi laittaa pelkän sisä- ja ulkopesun jälkeen suoraan riviin, antaisin koijareiden tehdä tyhjästä vähintään 8k€ varman tilin, niin joudun kyllä tällä kertaa jättämään väliin. En toki alunperinkään ollut vakavalla mielellä liikkeellä, vaan käytin lasten harrastusten takia syntyvää joutoaikaa kaupungilla tällä tavalla.
Kilpaileva samaa merkkiä myyvä ketju tarjosi muutama päivä sitten identtisessä vaihtokaupassa autostani 32,5k€, joka sekin on jonkin verran alakanttiin. Vastaavat maksavat rivissä nyt 39k€ ja käteisalennus siihen päälle omien neuvottelutaitojen puitteissa, eli lopullinen hinta on luokkaa 37k€.
Näissä tuoreemmissa tapauksissa ei myöskään kuluttajansuojalain mukaiset takuut merkitse mitään, koska tehdastakuutakin on jäljellä vielä vuosia ja auton mahdollisen rikkoutumisen kustannukset maksaa maahantuoja ja vakavammissa tapauksissa talkoisiin tulee tehdaskin mukaan. Kuluttajansuojalain takuuseen vetoaminen on validi pointti käytettyjen kaupassa, jos puhutaan jostain 5 vuotta vanhasta ja 150tkm ajetusta autosta. Silloin vaihtoautokauppias joutuu ottamaan tuon mahdollisen kuluerän huomioon myydessään ja ostaessaan autoja.
Taidan huvikseni tehdä testin muutaman kuukauden päästä ja marssia samaan(tämänpäiväiseen) autoliikkeeseen tekemään tarjousta jostain heidän alle vuoden vanhasta esittelyautostansa, jonka ohjehinta on n. 50k€. Sitten pitkän koeajorupeaman ja hartaan pohtimisen jälkeen annan vakavamielisen ostotarjouksen kiesistä joka on tasan 31k€. Jos myyjä alkaa kakomaan siihen jotain, niin selitän tarjouksen olevan tismalleen samassa suhteessa kuin heidän tarjouksensa toisinpäin oli.
Eli kallista on autoilu Suomessa. Etenkin jos on tyhmä, eli ostaa auton uutena ja myy sen vuoden ikäisenä. Itse olen ajatellut vaihtavani autoni uuteen tehdastakuun loppuessa, siis reilun parin vuoden päästä. Takuuta on tosin mahdollista jatkaa vaikka yhdeksään vuoteen huolenpitosopimuksen kautta, jonka autooni otin uutena. Taloudellisesti se olisi taatusti järkevin vaihtoehto. Näissä asioissa ei vain aina järki ratkaise.