Kallista... elämä on!

  • 624 984
  • 2 482

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jeps. Mä törmäsin kerran tyyppiin joka paheksui kaikenlaista matkailua juuri @godspeed syihin vedoten ja kertoi mieluummin lukevansa eri maita käsittelevää kirjallisuutta; näin sai kuulemma aidomman kuvan turreilun sijaan.
Reps. Jep. Vähän samanlaisia kokemuksia kuin neitsyt saa kun hänelle kerrotaan aktista.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ja kyllähän matkoilla pääsee myös murtautumaan hattarakuplan ulkopuolelle, jos haluaa. Liikkuu myös turistialueiden ulkopuolella, antautuu keskusteluun paikallisten kanssa ja käy vaikka katsomossa jotain junnu- urheilua huippumatsin sijaan välillä. Eihän koskaan saa ihan autenttista kuvaa, se tulee sitten siitä, kun oikeasti elää arkea siinä maassa. En mä itse kyllä mikään pioneeri ole tässä suhteessa. Kyllä tuo paikallisten kanssa seurustelu esimerkiksi jää reissuilla enemmän niiden asioiden hoidon tasolle. Mutta toi turistina olo riittää mulle, yritän toki pahimpia junttiturismi- piirteitä välttää ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kirjallisuus ja erilaiset dokkarit ovat mitä parhain keino saada tietoa ja näkökulmia matkailuun(kin), mutta kyllähän se varsinainen elämys silti koetaan paikan päällä. Toisaalta, enemmän kaikesta saa irti, kun tietää jo taustoja asiasta - epäesteettinen tai muutoin vain vähäpätöinen juttu voi avata aivan omat sfäärinsä matkalle, kun asioista on ottanut hiukan selville ensin.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kyllä sä nyt aikamoista norsunluutornia rakentelet.

Sinänsä jos väittää että minä olen sekaisin tai rakentelen torneja, niin en väitä vastaan, sillä saan paniikkihäiriön jo nykyään kaupassakäynnistä. Pääkopassa on sen verran ongelmia. Näin se vain itselläni (ja joillain muillakin) menee, enkä yksinkertaisesti kykene kokemaan enää elämyksiä oikein mitään kautta. Enkä ole kovinkaan kiinnostunut monistakaan asioista. Saatoin toki aiemmin kirjoittaa huonosti sen mitä tarkoitin, mutta jos vieläkin menee yli hilseen niin sitten en voi enää auttaa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En oikein tiennyt, mihin ketjuun juttu kuuluisi, niin laitetaan nyt tänne yleisesti elämän kalleutta käsittelevään ketjuun. Eli lukekaa Hesarista alla oleva artikkeli.

Valtio kustantaa yhä useamman kodin – asuntotukijärjestelmä natisee, kun työssäkäyvillä ei ole varaa vuokraan | Kotimaa | HS

Jutussa yllätti ennen kaikkea se, että jo 60 % vuokralla asuvista saa asumistukea jossain muodossa. Ihan järkyttävän kova luku, joka yllätti ainakin minut. Jos Rion kisat menivät heikosti, niin tukien saamisessa me suomalaiset ainakin ollaan maailman huippua. Ja kohta nämä tukimenot tulevat menemään yli 2 miljardin euron. Koko ajan kasvavat asumistuet näkyvät taas korotuksina vuokrissa, jopa puolet tukimenoista siirtyy vuokraan... Näin ollaan keksitty oravanpyörä, jonka lopputuloksena ei voi olla muu kuin Suomen valtion konkurssi.

Kehitys ei tietenkään voi jatkua nykyisellään, ja jutussa on esitetty korjausehdotuksia tilanteeseen. Professori Matti Virenin mukaan yksi keino voisi olla asumistukien jäädytys nykyiselleen tai palauttaa toimeentulotuen asumismenoihin omavastuu.

Ehkä eniten jutussa ärsytti SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukorannan kommentti, sanatarkka lainaus tekstistä:

”EK:N ehdotus päivähoitomaksujen alentamisesta on oikein hyvä. Rahoitus siihen pitää kuitenkin tulla jostain muualta kuin asumistuen leikkaamisesta, mikä heikentäisi kaikkein köyhimpien asemia. Emme voi kannattaa näin brutaalia keinoa. Asumistuki aiheuttaa toki kannustusloukkuja. Oikeudenmukainen ratkaisu olisi parantaa tukea niin, että tuki ei pienenisi niin nopeasti tulojen kasvaessa.”

”Tällainen pienipalkkaisten tukeminen vaatisi lisää rahaa tukijärjestelmään. Hallitus voisi kaivaa näitä miljoonia vaikkapa niistä verohärpäkkeistä, joita se on omistajille ja perijöille suuntaamassa. Tämä on arvovalinta. Meidän mielestämme sosiaaliturvan taso ei ole liian korkea.”

En usko, että asumistuki nostaa vuokria merkittävästi. Paras keino helpottaa asumista olisi lisätä asuntojen määrää.”

No et varmaan usko, kun SAK on evittänyt lonkeronsa myös tuolle hyvinkin tuottoisalle alueelle, eikö VVO:n hallituksessakin istu Metalliliiton Riku Aalto. Kyllä pistää vihaksi tuollainen lyhytnäköisyys, kai se on ihan oikein, että maa on kohta konkurssissa, jos se suuri kuva on noin pahasti hakusessa. Oma etu edellä, kunnes kaikki lopulta kosahtaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heh, katsoin ensi tai seuraavalle viikolle lentoa vaasaan ja takaisin samana päivänä, niin 398€ näyttäs olevan hinta. Melkoista, kun samalla rahalla pääsee euroopassa mihin vaan käytännössä. Lähtiskö sitä viikonlopuksi lontooseen tai pariisiin ... ei kun hei, mennään Vaasaan, sehän on vain vähän kalliimpi, mutta varmaan kiva paikka.

Ilmeisesti reitillä on liian vähän koneita kun lauantaina sama lento 130€.
 
K

kiwipilot

Heh, katsoin ensi tai seuraavalle viikolle lentoa vaasaan ja takaisin samana päivänä, niin 398€ näyttäs olevan hinta. Melkoista, kun samalla rahalla pääsee euroopassa mihin vaan käytännössä. Lähtiskö sitä viikonlopuksi lontooseen tai pariisiin ... ei kun hei, mennään Vaasaan, sehän on vain vähän kalliimpi, mutta varmaan kiva paikka.

Ilmeisesti reitillä on liian vähän koneita kun lauantaina sama lento 130€.

Tuo hinnoittelu perustuu ihan kysynnän ja tarjonnan lakiin: ei kukaan oikeasti halua matkustaa Vaasaan viikolla huvikseen vaan lennot ovat täynnä työmatkalaisia menossa Helsinkiin tai vaihdolla Eurooppaan. Vkonloppuna taas kukaan ei matkusta duunin perässä jolloin koneet ovat käytännössä tyhjiä. Ihan perusjuttuja nämä. Mut ei senpuoleen; en minäkään menisi Vaasaan lomailemaan kun samaan hintaan pääsee vaikkapa Berliiniin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Heh, katsoin ensi tai seuraavalle viikolle lentoa vaasaan ja takaisin samana päivänä, niin 398€ näyttäs olevan hinta. Melkoista, kun samalla rahalla pääsee euroopassa mihin vaan käytännössä. Lähtiskö sitä viikonlopuksi lontooseen tai pariisiin ... ei kun hei, mennään Vaasaan, sehän on vain vähän kalliimpi, mutta varmaan kiva paikka.

Ilmeisesti reitillä on liian vähän koneita kun lauantaina sama lento 130€.
Jep. Tänne on ruuhkaa. 5 tai 6 lentoa päivässä ja hinnat sen mukaiset. ABB. Wärtsilä, Vacon jne eli liikematkustusta on. Jos on varaa säätää lähtöjä, pääsee usein n. 99€ mutta kuten minäkin usein joudun lentämään aamukoneella HKi ja illalla takaisin, ovat hinnat 250-350€ usein.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo hinnoittelu perustuu ihan kysynnän ja tarjonnan lakiin: ei kukaan oikeasti halua matkustaa Vaasaan viikolla huvikseen....

Tokihan mä ton ymmärrän ja käyhän tuollekin reitille kuten Barcelonan reitille joku aika sitten. Hinnat oli jotain liki 700 ma-pe barcelonasta tänne, mutta kun tuli pari konetta lisää niin nyt pääseekin jo ihan kohtuuhintaan. Näinhän tuollekin reitille joku kilpailija vielä iskee niin hinta asettuu.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Omalla kohdalla on tullut ohjeistus, että esimerkiksi Tre-Oulu suoritetaan ajamalle Hki ja sieltä esim Norskilla Ouluun. Tampereelta ei kestä kenenkään perse lentää minnekään
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sama juttuhan on kotimaan hotelleissa. Liikematkustajat liikkuvat viikolla ja hinnat ovat sen mukaiset. Viikonloppu on yleensä selkeästi halvempi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Heh, katsoin ensi tai seuraavalle viikolle lentoa vaasaan ja takaisin samana päivänä, niin 398€ näyttäs olevan hinta. Melkoista, kun samalla rahalla pääsee euroopassa mihin vaan käytännössä.
Ostin muutamia viikkoja sitten edestakaiset lennot Washingtoniin. Ne maksoivat 340€.

On näille naurettu ennenkin. Myös näin Onnibussin aikakaudella tulee aika mielenkiintoisia hinnoitteluja vastaan.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Ostin ensi kesäksi koko perheelle menopaluu-lennot Los Angelesiin 530€/pää. Tukholmasta tosin lähtö, mutta sieltä pääsee nykyään SAS:in kyydillä suoraan perille ilman vaihtoa.

Mutta itse otsikon aiheeseen. Kävin huvikseni kysymässä tarjousta alle 10kk ikäisen ja 16800km ajetun autoni vaihtamisesta uuteen vastaavaan, mutta hieman tehokkaammalla moottorilla 150hv -> 210hv + automaattivaihteistolla. Autoni arvo oli tuon vaihtotarjouksen perusteella laskenut uutena 45k euroa -> nyt 29k euroon. Ja koska tiedän kokemuksesta, että uuden auton hinnasta saa käteisellä helposti vähintään 2000 euroa ovh-hinnasta pois, voidaan vaihtotarjousyhtälöstä päätellä autoni arvon alentuneen alle vuodessa ainakin 18k euroa. Ei sillä ettenkö tietäisi autoliikkeiden vedätyksistä, mutta tämän tarjouksen vedätyksen suuruus pääsi yllättämään jopa minut. Ja joo tiedän yrittäjätaustaisena varsin hyvin sen että katetta pitää saada, mutta että käytännössä virheettömästä menopelistä, jonka voi laittaa pelkän sisä- ja ulkopesun jälkeen suoraan riviin, antaisin koijareiden tehdä tyhjästä vähintään 8k€ varman tilin, niin joudun kyllä tällä kertaa jättämään väliin. En toki alunperinkään ollut vakavalla mielellä liikkeellä, vaan käytin lasten harrastusten takia syntyvää joutoaikaa kaupungilla tällä tavalla.

Kilpaileva samaa merkkiä myyvä ketju tarjosi muutama päivä sitten identtisessä vaihtokaupassa autostani 32,5k€, joka sekin on jonkin verran alakanttiin. Vastaavat maksavat rivissä nyt 39k€ ja käteisalennus siihen päälle omien neuvottelutaitojen puitteissa, eli lopullinen hinta on luokkaa 37k€.

Näissä tuoreemmissa tapauksissa ei myöskään kuluttajansuojalain mukaiset takuut merkitse mitään, koska tehdastakuutakin on jäljellä vielä vuosia ja auton mahdollisen rikkoutumisen kustannukset maksaa maahantuoja ja vakavammissa tapauksissa talkoisiin tulee tehdaskin mukaan. Kuluttajansuojalain takuuseen vetoaminen on validi pointti käytettyjen kaupassa, jos puhutaan jostain 5 vuotta vanhasta ja 150tkm ajetusta autosta. Silloin vaihtoautokauppias joutuu ottamaan tuon mahdollisen kuluerän huomioon myydessään ja ostaessaan autoja.

Taidan huvikseni tehdä testin muutaman kuukauden päästä ja marssia samaan(tämänpäiväiseen) autoliikkeeseen tekemään tarjousta jostain heidän alle vuoden vanhasta esittelyautostansa, jonka ohjehinta on n. 50k€. Sitten pitkän koeajorupeaman ja hartaan pohtimisen jälkeen annan vakavamielisen ostotarjouksen kiesistä joka on tasan 31k€. Jos myyjä alkaa kakomaan siihen jotain, niin selitän tarjouksen olevan tismalleen samassa suhteessa kuin heidän tarjouksensa toisinpäin oli.

Eli kallista on autoilu Suomessa. Etenkin jos on tyhmä, eli ostaa auton uutena ja myy sen vuoden ikäisenä. Itse olen ajatellut vaihtavani autoni uuteen tehdastakuun loppuessa, siis reilun parin vuoden päästä. Takuuta on tosin mahdollista jatkaa vaikka yhdeksään vuoteen huolenpitosopimuksen kautta, jonka autooni otin uutena. Taloudellisesti se olisi taatusti järkevin vaihtoehto. Näissä asioissa ei vain aina järki ratkaise.
 
K

kiwipilot

Kun muutkin niin sitten minäkin: Thai Airwaysin Lontoo - Bangkok - Auckland m/p ensi keväälle 415€ / lätty. Siihen päälle lennot Lontooseen ja takaisin 80€/pää, niin pari aikuista ja kolme lasta lentävät Suomesta Uuteen-Seelantiin 2300:lla eurolla. Vertailun vuoksi saman köörin reilun parin sadan kilometrin junamatka Helsinki-Vantaalle ja takaisin maksaa 276€.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eli kallista on autoilu Suomessa. Etenkin jos on tyhmä, eli ostaa auton uutena ja myy sen vuoden ikäisenä. Itse olen ajatellut vaihtavani autoni uuteen tehdastakuun loppuessa, siis reilun parin vuoden päästä. Takuuta on tosin mahdollista jatkaa vaikka yhdeksään vuoteen huolenpitosopimuksen kautta, jonka autooni otin uutena. Taloudellisesti se olisi taatusti järkevin vaihtoehto. Näissä asioissa ei vain aina järki ratkaise.
Tähän nyt on hieman kyllä todettava, että wtf. Taloudellisesti järkevin vaihtoehto on ostaa n. 800€ ritsa. Sellainen mikä on mennyt katsastuksesta läpi ja ajettu jotain 200 000km. Mielellään vielä hihna vaihdettuna. Sen jälkeen lähinnä pikku rempoilla (kuluvat osat) ja öljyn lisäämisillä voi ajaa tuon paaliin. Usein vielä niin, että siitä saa pois myydessä jonkun satasen takaisin, kun joku purkaa sen muille varaosiksi. Heti jos hajoaa jotain isompaa, niin ei kun uusi alle, viimeistään katsastuksessa. Tuollaisen 40k€ auton hinnalla noita ostelee 40 vuotta ja jokainen läpäisty katsastus on puhdasta säästöä.

Harrastepelit on sitten ihan eri juttu, mutta käyttöautoksi uuden ostaminen, tai edes liki, on lähinnä rahan tuhlaamista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ostin ensi kesäksi koko perheelle menopaluu-lennot Los Angelesiin 530€/pää. Tukholmasta tosin lähtö, mutta sieltä pääsee nykyään SAS:in kyydillä suoraan perille ilman vaihtoa.

Mutta itse otsikon aiheeseen. Kävin huvikseni kysymässä tarjousta alle 10kk ikäisen ja 16800km ajetun autoni vaihtamisesta uuteen vastaavaan, mutta hieman tehokkaammalla moottorilla 150hv -> 210hv + automaattivaihteistolla. Autoni arvo oli tuon vaihtotarjouksen perusteella laskenut uutena 45k euroa -> nyt 29k euroon. Ja koska tiedän kokemuksesta, että uuden auton hinnasta saa käteisellä helposti vähintään 2000 euroa ovh-hinnasta pois, voidaan vaihtotarjousyhtälöstä päätellä autoni arvon alentuneen alle vuodessa ainakin 18k euroa. Ei sillä ettenkö tietäisi autoliikkeiden vedätyksistä, mutta tämän tarjouksen vedätyksen suuruus pääsi yllättämään jopa minut. Ja joo tiedän yrittäjätaustaisena varsin hyvin sen että katetta pitää saada, mutta että käytännössä virheettömästä menopelistä, jonka voi laittaa pelkän sisä- ja ulkopesun jälkeen suoraan riviin, antaisin koijareiden tehdä tyhjästä vähintään 8k€ varman tilin, niin joudun kyllä tällä kertaa jättämään väliin. En toki alunperinkään ollut vakavalla mielellä liikkeellä, vaan käytin lasten harrastusten takia syntyvää joutoaikaa kaupungilla tällä tavalla.

Kilpaileva samaa merkkiä myyvä ketju tarjosi muutama päivä sitten identtisessä vaihtokaupassa autostani 32,5k€, joka sekin on jonkin verran alakanttiin. Vastaavat maksavat rivissä nyt 39k€ ja käteisalennus siihen päälle omien neuvottelutaitojen puitteissa, eli lopullinen hinta on luokkaa 37k€.

Näissä tuoreemmissa tapauksissa ei myöskään kuluttajansuojalain mukaiset takuut merkitse mitään, koska tehdastakuutakin on jäljellä vielä vuosia ja auton mahdollisen rikkoutumisen kustannukset maksaa maahantuoja ja vakavammissa tapauksissa talkoisiin tulee tehdaskin mukaan. Kuluttajansuojalain takuuseen vetoaminen on validi pointti käytettyjen kaupassa, jos puhutaan jostain 5 vuotta vanhasta ja 150tkm ajetusta autosta. Silloin vaihtoautokauppias joutuu ottamaan tuon mahdollisen kuluerän huomioon myydessään ja ostaessaan autoja.

Taidan huvikseni tehdä testin muutaman kuukauden päästä ja marssia samaan(tämänpäiväiseen) autoliikkeeseen tekemään tarjousta jostain heidän alle vuoden vanhasta esittelyautostansa, jonka ohjehinta on n. 50k€. Sitten pitkän koeajorupeaman ja hartaan pohtimisen jälkeen annan vakavamielisen ostotarjouksen kiesistä joka on tasan 31k€. Jos myyjä alkaa kakomaan siihen jotain, niin selitän tarjouksen olevan tismalleen samassa suhteessa kuin heidän tarjouksensa toisinpäin oli.

Eli kallista on autoilu Suomessa. Etenkin jos on tyhmä, eli ostaa auton uutena ja myy sen vuoden ikäisenä. Itse olen ajatellut vaihtavani autoni uuteen tehdastakuun loppuessa, siis reilun parin vuoden päästä. Takuuta on tosin mahdollista jatkaa vaikka yhdeksään vuoteen huolenpitosopimuksen kautta, jonka autooni otin uutena. Taloudellisesti se olisi taatusti järkevin vaihtoehto. Näissä asioissa ei vain aina järki ratkaise.

Joku maksaa autosta 45k€??? No, kai ylimääräiset rahat täytyy jonnekin tuhlata. Itse lahjoittaisin vähempi osasille ja tarvitseville.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tähän nyt on hieman kyllä todettava, että wtf. Taloudellisesti järkevin vaihtoehto on ostaa n. 800€ ritsa. Sellainen mikä on mennyt katsastuksesta läpi ja ajettu jotain 200 000km. Mielellään vielä hihna vaihdettuna. Sen jälkeen lähinnä pikku rempoilla (kuluvat osat) ja öljyn lisäämisillä voi ajaa tuon paaliin.
Sama vaatteiden kanssa. Jostain kirpparilta saa vaatteita muutamilla euroilla, mitkä uutena ovat maksaneet 50-100€! Niitä voi sitten helposti paikata jos tulee reikiä.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Tähän nyt on hieman kyllä todettava, että wtf. Taloudellisesti järkevin vaihtoehto on ostaa n. 800€ ritsa.

Tottakai noin, mutta tässä mun tapauksessa kun kyseinen auto on jo pihassa. Muutenkin nuorempana tuli noiden halpis-kotteroiden kanssa tapeltua sen verran ettei enää jaksa. Kakkosautona onkin paremmin nuo kriteerit täyttävä Korean ihme, joka on kyllä toiminut erittäin luotettavasti.

Joku maksaa autosta 45k€??? No, kai ylimääräiset rahat täytyy jonnekin tuhlata. Itse lahjoittaisin vähempi osasille ja tarvitseville.

Olen kyllä sponssannut erilaisten verojen kautta kyseistä kansan osaa. Jokunen työpaikkakin on järjestynyt sellaista tarvitseville. Muutenkin sympatiani on aina ollut ja tulee myös olemaan heikoimmassa asemassa olevien suomalaisten puolella.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Erittäin hyvä esimerkki!! Vaatteet ja autot ovat täysin rinnasteisia.
Eikai tässä tarvitse vaatteita tai autoja rinnastaa? Rinnastetaan vähäosaisille lahjoitettavissa oleva raha. Jos ostat yli 800e auto, halveksut vähäosaisia. Jos ostat yli muutaman euron vaatteita, niin väheksyt vähäosaisia. Eli jos kiipeät Maslowin portailla ensimmäisen yli ole huono ihminen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mitä helvettiä. Minä, mielestäni ihan asiallisesti kerroin, mikä on autojen kanssa oikeasti se halvin tapa toimia. Harrasteet ja edustus yms. pelit sitten erikseen. Miten ihmeessä tämä vertautuu johonkin vaatteisiin tai vähäosaisiin? En nyt ihan ymmärrä.

Auton arvo alenee siitä kun sen ajaa kaupasta ulos sellaista kyytiä, että kuka tahansa, joka osaa laskea sijoitukselle arvoa, tajuaa että kyseessä on aivan helvetin huono kauppa. Valitettavasti. Allekirjoittaneella ainakin sotii ajatustajua vastaan, että samaan aikaan kun vaadin osakkeilleni noin. 8% korkoa, niin haluan autoni olevan järkyttävästi tappiollinen kauppa. Siinä saa hetken vääntää sitä matematiikkaa itselleen, että paljonko pitää sijoittaa ja millä tuotolla, että saa tuon nollattua. En ole mikään rikas ja minun sijoitusvarallisuus ei ole toistaiseksi niin iso, että kehtaisin väittää sen olevan, ainakaan minulle, kannattavaa, tuskin on koskaan tai sitten sen auton arvon pitäisi kattaa jossain muussa se menetys. Enkä nyt todellakaan miellä itseäni pihiksi, eikä varmasti kukaan tuttavanikaan. Se kulli ei kasva sentin senttiä, on alla millainen auto tahansa ja paikasta A pääsee sinne paikkaan B samalla tavalla myös vähän vanhemmalla ja halvemmalla autolla (tottakai jotain perusvaatimuksia pitää olla, kuten ilmastointi).

Samaan aikaan voisin kyllä hyvinkin omistaa jonkin harrastepelin, minkä kulutus ja hinta säilyy taas ihan toisella tavalla ja mikä voi hyvinkin maksaa siinä ilossa sen käytetyn rahamäärän takaisin.

Siinä sitä on huumoria kun lapsiperhe päräyttää automarketin pihaan jollain 2015 vuoden katumaasturilla ja painaltaa maitohyllylle vertailemaan 10c hintaeroja, kun sen kauppareissun aikana on rahaa apalanut auton hinnassa sen verran, että se on ihan se ja sama mitä maitoa juo. Kallista... elämä on!
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikai tässä tarvitse vaatteita tai autoja rinnastaa? Rinnastetaan vähäosaisille lahjoitettavissa oleva raha. Jos ostat yli 800e auto, halveksut vähäosaisia. Jos ostat yli muutaman euron vaatteita, niin väheksyt vähäosaisia. Eli jos kiipeät Maslowin portailla ensimmäisen yli ole huono ihminen.

@dana77 rinnasti autot ja vaatteet, joten kysy häneltä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mitä helvettiä. Minä, mielestäni ihan asiallisesti kerroin, mikä on autojen kanssa oikeasti se halvin tapa toimia. Harrasteet ja edustus yms. pelit sitten erikseen. Miten ihmeessä tämä vertautuu johonkin vaatteisiin tai vähäosaisiin? En nyt ihan ymmärrä.

Auton arvo alenee siitä kun sen ajaa kaupasta ulos sellaista kyytiä, että kuka tahansa, joka osaa laskea sijoitukselle arvoa, tajuaa että kyseessä on aivan helvetin huono kauppa. Valitettavasti. Allekirjoittaneella ainakin sotii ajatustajua vastaan, että samaan aikaan kun vaadin osakkeilleni noin. 8% korkoa, niin haluan autoni olevan järkyttävästi tappiollinen kauppa. Siinä saa hetken vääntää sitä matematiikkaa itselleen, että paljonko pitää sijoittaa ja millä tuotolla, että saa tuon nollattua. En ole mikään rikas ja minun sijoitusvarallisuus ei ole toistaiseksi niin iso, että kehtaisin väittää sen olevan, ainakaan minulle, kannattavaa, tuskin on koskaan tai sitten sen auton arvon pitäisi kattaa jossain muussa se menetys. Enkä nyt todellakaan miellä itseäni pihiksi, eikä varmasti kukaan tuttavanikaan. Se kulli ei kasva sentin senttiä, on alla millainen auto tahansa ja paikasta A pääsee sinne paikkaan B samalla tavalla myös vähän vanhemmalla ja halvemmalla autolla (tottakai jotain perusvaatimuksia pitää olla, kuten ilmastointi).
Minä puolestani kerroin mikä on halvin tapa toimia vaatteiden kanssa. Sitä minäkään en ymmärrä mitä vähäosaiset tässä keskustelussa tekevät, mutta en myöskään ala sitä niiltä kyselemään jotka niiltä jotka ne keskusteluun toivat.

Autot ja vaatteet ovat siinä mielessä samanlaisia ostoksia, että niiden arvo romahtaa heti kun ne kaupasta lähtevät ulos vaikka olisivat uusia tai uutta vastaavassa kunnossa. Kumpikaan ei ole normaalisti sijoitus, vaan käyttöesine. Toki jotkut niille laskevat status-arvoa, mutta itse en ole niin kiinnostunut siitä puolesta. Mitä parempi käyttöarvo vs hinta, sen parempi. Toki se ei kummankaan kohdalla haittaa, että näyttävät hyvältä, mutta joku järki siinäkin pitää olla, että paljonko siitä maksaa. Kumpikin toki auttaa pillun perässä juoksemisessa.

Uudessa autoissa maksetaan siitä, että niissä riski että ne jättävät tien päälle kun on vaikkapa asiakkaan luokse toiselle puolelle Suomea menossa käymään sovittulla aikataululla on ihan eri luokkaa kuin halvoissa ritsoissa, Samaten uusien kanssa ei tarvitse varautua siihen, että ne ovat silloin tällöin korjattavana jolla voidaan laskea arvoa, kun autoa tarvitsee säännöllisesti.
 
Autot ja vaatteet ovat siinä mielessä samanlaisia ostoksia, että niiden arvo romahtaa heti kun ne kaupasta lähtevät ulos vaikka olisivat uusia tai uutta vastaavassa kunnossa. Kumpikaan ei ole normaalisti sijoitus, vaan käyttöesine. Toki jotkut niille laskevat status-arvoa, mutta itse en ole niin kiinnostunut siitä puolesta.

Juu etpä varmasti ole kiinnostunut. Käyttöarvon takiahan niitä tyylikkäitä ja suht hintavia kauluspaitoja ja housuja ostellaan, eikä statuksen takia. Vai voiko joku rehellisesti väittää, että pieruverkkarit ja collegepusero olisivat mukavammat päällä kuin kauluspaita ja suorat housut tai farkut?

Tuota itsepetoksen määrää ei vain pysty ymmärtämään, kun joku pistää satoja euroja vaatteisiin ja uskottelee samalla itselleen, että "en minä tässä statuksen perässä ole".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös