Ted Raikas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Kai söit ne samantien? =)Mitäkö sain vedon voittajana? Neljä munkkipossua tietysti, yhden jokaiselta vetonsa hävinneeltä.
Noista ruokamääristä johtuen en ihmettele, että olet pisin kääpiö 186 cm...
Kai söit ne samantien? =)Mitäkö sain vedon voittajana? Neljä munkkipossua tietysti, yhden jokaiselta vetonsa hävinneeltä.
Kaikilla ei välttämättä ole halua, vaikka olisikin nälkä, jäädä norkoilemaan yhden kalapalan takia sinne ruokalaan ruoka-ajan loppumista odottelemaan että niitä yli jääviä kalapaloja saisi lisää. Tietenkin voihan se ruokalassa norkoilu olla jostakin hyvääkin ajanvietettä niin mikäs siinä.
Tämä on juurikin se suurin ongelma tai epäkohta koko tapauksessa. On varmasti nyt mukavaa kun julkisesti ihmetellään ja pohditaan pojan käytöstä keskustelupalstoilla ja muualla. Samalla äiti lähettää pojalleen viestin että sinä olet oikeassa ja kaikki muut ovat väärässä.Pari yötä on mennyt ja vieläkin vituttaa tämä:) Tällä hetkellä vituttaa tämä äiti. Selvästikin aikasempien tapahtumien perusteella pojalla on suuria ongelmia toimia koulussa muun ryhmän mukana. Mitä tekee äiti? Uuden konfliktin jälkeen ottaa yhteyttä lehteen ja ilmeisesti laskettelee melko häpeilemättä omiaan tuonne. Minkälaisen mallin tämä antaa lapselle, jonka pää tuntuu olevan muutenkin sekaisin? Valehtelu on ihan ok?
Häpeäisit edes.
Kaikilla ei välttämättä ole halua, vaikka olisikin nälkä, jäädä norkoilemaan yhden kalapalan takia sinne ruokalaan ruoka-ajan loppumista odottelemaan että niitä yli jääviä kalapaloja saisi lisää. Tietenkin voihan se ruokalassa norkoilu olla jostakin hyvääkin ajanvietettä niin mikäs siinä. Ja vaikka kimmopetterit eivät välttämättä mitään hyödyllistä osaa vapaa-ajalla tehdäkään niin en usko että se jonottaminen sinne uudelleen sitä lisäruokaa hakemaan on myöskään se ykkösvaihtoehto, varsinkin jos siellä sitten sanotaan ettei vielä saa ottaa vaan odotetaan lisää..
Siellä on niitä jotka syö vähemmän tai eivät syö ollenkaan, joten jos ruokaa tehdään oletuksella että kaikki syövät sen kolme palaa niin kyllä siellä niitä ylimääräisiä jää. Ja kokemuksella pystyy varmasti sanomaan miten ne ruuat riittää ja kuinka ehdottomia ne ylärajat on. Minä puhun käytännöllisyydestä ja siitä minkä näkee kohtuulliseksi vaivannäöksi sen lisäkalapalan saamiseksi ja kuinka paljon sen takia itsekukin viitsii odotella ja jonottaa..
Ja minä puhun tässä yleisellä tasolla, en ota kantaa kuinka uhri tai syyllinen tuo tämän tapauksen aleksi on, siksi olenkin käyttänyt aivan eri nimiä asiasta puhuessani.
Voidaan tietysti spekuloida toimiko äiti oikein tai ainakaan viisaasti tuodessaan asian julkisuuteen. Toisaalta olen kyllä sitäkin mieltä, että yksi tärkeimmistä vanhempien tehtävistä on puolustaa lastaan kun muut ovat tätä vastaan. Ja tämä huolimatta siitä, onko lapsi itse aiheuttanut toimillaan koko sopan. Lapsella täytyy olla joku, joka uskoo ja luottaa että ongelmista huolimatta tästäkin pojasta tulee vielä mies ja kunnon kansalainen.On varmasti nyt mukavaa kun julkisesti ihmetellään ja pohditaan pojan käytöstä keskustelupalstoilla ja muualla. Samalla äiti lähettää pojalleen viestin että sinä olet oikeassa ja kaikki muut ovat väärässä.
Tarkoitatko, että yksilön tarvitsee noudattaa vain niitä normeja, joita hänelle itselleen autoritääriset tahot asettavat? Sivistyneeseen yhteiskuntaan kuuluu, että on olemassa erilaisia sääntöjä, joita itse kunkin yksilön on noudatettava. Jokainen voi näitä sääntöjä sitten noudattaa tai olla noudattamatta. On kuitenkin syytä muistaa, että täytyy olla valmis myös kantamaan vastuunsa, jos näitä normeja haluaa syystä tai toisesta rikkoa.Koita ny kuitenkin muistaa, että jos meinaa olla se auktoriteetti, pitää asemansa kyetä lunastamaan, niin alaikäisten, kuin aikuistenkin keskellä. Enkös minä tälläisestäkin ihmeestä opettajieni joukossa esimerkin antanutkin? Tiukkuudessaan ja oikeudenmukaisuudessaan on vielä näin vanhoillakin päivillä opettajistani se ykkönen. Merkillepantavaa oli, että kun sitä auktoriteettiä oli, ei sillä ollut mitään ongelmaa opettaa meitä yhteiskunnan roskakoriinkaan ajateltuja turhimuksia menestyksellisesti ja kumma kyllä kaikki pitivät hänestä, niin kiltit kun tuhmatkin.Oisko siinä analyysin paikka, wink, wink.
Jos lapsi ei murrosiän kynnykselläkään osaa hahmottaa miten tämä systeemi pyörii, voi miettiä onko se kotona annettu varhaiskavatus täysin onnistunut. Toisaalta voi miettiä voiko yhteiskunnan normistojen sisäistämistä vaatia lapsilta, kun se ei näytä onnistuvan kaikilta aikuisiltakaan.Sitä kun ei se murkun pakki ihan terävimmillään ole, se oikeiden auktoriteettien puute ikävä kyllä vie siellä lapsen tasolla taistelemiseen, eikä tulos ole koskaan hyvä, mutta lapsen vikahan tämä ilmiselvästi on, kuten täällä on todistettu aikuisethan nyt ei vaan voi osata tämmösiä hoitaa ilman kunnon katastrofia, joka on siis lapsen vika.
Milloin olet JypFabu koulun käynyt?
Ja luuletko oman kokemuksesi perusteella, että tänä päivänä uusien sukupolvien ollessa puikoissa tuolla toimisi jokin natsiporukka oppilaiden kiusana? Käykö ikinä mielessä, että siellä on suurin osa oppilaista ihan mukavia ja kaiken puolin perusporukkaa, jotka yrittävät käydä koulunsa ilman suurempia draamoja. Mutta se vaikutus ja painoarvo minkä sählärit tai pahimmassa tapauksessa fyysisiin väkivaltatekoihin yltävät henkilöt saavat aikaan on erittäin painava ja koko yhteisöä koko ajan koskettava. Silloin on turvattava ensin näiden parinsadan muiden toiminta ennen kuin muiden toimintaa terrorisoivia autetaan. Kaikkien puolesta siellä yritetään toimia, mutta joka paikkaan on helkkarin vaikea joka sekunti venyä.
MACK
Onneksi palkinnot sai lunastaa vähitellen :)Kai söit ne samantien? =)
Noista ruokamääristä johtuen en ihmettele, että olet pisin kääpiö 186 cm...
Muutamia vuosia sitten pikkusiskoni (oli silloin kuudennella luokalla) ja naapurin pikkupoika (mahtoiko olla kakkosella) vetäisivät kalapuikkokilpailun ruokatunnilla. Sisko söi 17 kappaletta, naapurin poju 11. Ja kaikille riitti silti. Jotain hyötyä pikkukouluistakin jossa ruoka valmistetaan paikan päällä.
Sorry offtopic.
Kimmopetterin ei tarvitse nähdä nälkää. Kimmopetterin täytyisi ottaa ensijaisesti kaikkea tarjolla olevaa sallituissa rajoissa ja jos se ei riitä, hän voi ottaa lisää kaikkien saatua annoksensa. Mahdolliset ylijäämäthän ei suinkaan päädy suoraan roskiin, vaan ne ovat tarjolla seuraavana päivänä.Tai sitten meidän vain on hyväksyttävä se että kimmopetterit saa nähdä nälkää vaikka ruokailun lopuksi heitetäänkin näitä yli jääneitä kalapaloja roskikseen.
Suomessa ei siis ole köyhyyttä eikä leipäjonoja? Kaikilla on hyvä olla ja meillä ei ole syrjäytyneisyyttä, eikä näillä syrjäytyneillä ole kouluikäisiä lapsia?
Tästä varmaan kaikki ovatkin täysin samaa mieltä. On suorastaan pöyristyttävää, että nälkäinen kimmopetteri joutuu odottamaan ja näkemään vaivaa saadakseen tuon himoitsemansa lisäannoksen. Joku ahdasmielisempi saattaisi väittää, että oikeasti nälkäinen tyyppi saattaisi extrojen eteen jotain tehdäkin, itse en tähän reoriaan usko. Toisaalta herää kysymys, miksi se alkuperäinen annoskin täytyy jonottaa. Pöydässä valmiina odottava safka varmistaa, että välituntiröökin saa poltella ilman isompaa kiirettä. Rivakkaa kaveri jaksaa vielä käydä lähi-ärrällä nyysimässä pari energiajuomaa varmistaakseen, että jaksaa notkua vielä illan ostarilla.Kaikilla ei välttämättä ole halua, vaikka olisikin nälkä, jäädä norkoilemaan yhden kalapalan takia sinne ruokalaan ruoka-ajan loppumista odottelemaan että niitä yli jääviä kalapaloja saisi lisää. Tietenkin voihan se ruokalassa norkoilu olla jostakin hyvääkin ajanvietettä niin mikäs siinä. Ja vaikka kimmopetterit eivät välttämättä mitään hyödyllistä osaa vapaa-ajalla tehdäkään niin en usko että se jonottaminen sinne uudelleen sitä lisäruokaa hakemaan on myöskään se ykkösvaihtoehto, varsinkin jos siellä sitten sanotaan ettei vielä saa ottaa vaan odotetaan lisää.
Siellä on niitä jotka syö vähemmän tai eivät syö ollenkaan, joten jos ruokaa tehdään oletuksella että kaikki syövät sen kolme palaa niin kyllä siellä niitä ylimääräisiä jää. Ja kokemuksella pystyy varmasti sanomaan miten ne ruuat riittää ja kuinka ehdottomia ne ylärajat on. Minä puhun käytännöllisyydestä ja siitä minkä näkee kohtuulliseksi vaivannäöksi sen lisäkalapalan saamiseksi ja kuinka paljon sen takia itsekukin viitsii odotella ja jonottaa.
Ja minä puhun tässä yleisellä tasolla, en ota kantaa kuinka uhri tai syyllinen tuo tämän tapauksen aleksi on, siksi olenkin käyttänyt aivan eri nimiä asiasta puhuessani.
Maksullinen ruoka ei nostaisi nilkkien kunnioitusta ruokaa kohtaan millään lailla, koska vanhemmathan sen maksaisi. Ei tuntuisi isänmaan toivojen pussissa millään lailla. Toisaalta ruoka ei ole nytkään maksutonta. Kaikki me sitä maksetaan tälläkin hetkellä, ei se mistään ilmaiseksi tipahda.Olisiko pieni, sanotaan vaikka sadan euron, vuosimaksu paikallaan? Tällä ei olisi minkään valtakunnan taloudellista merkitystä kenenkään kannalta, mutta maksullinen ruoka olisi psykologiselta kantilta arvokkaampaa kuin nyt itsestäänselvyytenä otettu eli siis merkityksettömäksi koettu tarjoilu. Maksusta vapautuisi hakemuksesta taloudellisen tilansa todistettuaan.
Tietysti tuosta maksullisuudesta seuraisi automaattisesti se, että ruoalta alettaisiin vaatia enemmän, mutta ehkä tämä olisi vain tervettä ruokakulttuurin edistämistä! Nythän suurin osa laitoskeittiöiden ruoista on Finduksen ja Apetitin pakasteita, jotka siis vain lykätään kiertoilmauuniin ja siitä suoraan pettereiden närkittäväksi. Nämä ruoat eivät takuulla ole kovin maukkaita.
Eri asia sitten osaisiko yläasteikäinen arvostaa ruokaa tuonkaan jälkeen. Mutta silti mielestäni koulun kasvatuksellisiin tehtäviin voisi tämän ruoka-aspektinkin lisätä, totuttamisen kautta koulittaisiin nuoria terveellisten ruokien ääreen, eikä tutustutettaisi heitä ehdoin tahdoin heti puolivalmistepakasteisiin.
Esim. nämä puheena olleet rapeat kalapalat voisi aivan hyvin korvata esim. siialla, kuhalla tai hauella. Tosin aterian hinta ei olisi enää 70 senttiä...
Ei tarvitse huolehtia sen kummenkin, kuin odottaa, että kaikki ovat saaneet ja hakea sitten lisää.Paljon energiaa tarvitsevien tulisi siis sinun mukaasi huolehtia itse sen energian saannista, joka ylittää keskiarvoannoksen? Tämä silti, vaikka monet syövät alle keskiarvon, jolloin ruokaa jäisi tähteeksi. Minusta siinä ei ole järkeä.
Onko se lasta vastaan olemista, jos jatkuvasti häiriköivää lasta yritetään saatta yhteiskunnan normeihin? Lapsestaan välittävä äiti olisi jo aikaa sitten pyrkinyt pureutumaan häiriköivän lapsen ongelmiin ja pyrkinyt selvittämään miksi yhteisten sääntöjen noudattaminen ei onnistu. Mitenkähän aktiivisesti tämä lapsestaan välittävä äiti on ollut yhteydessä kouluun ja käynyt esimerkiksi vanhempainilloissa? Äkkiseltään veikkaisin, ettei lainkaan. Yleensähän vanhempainillat järjestetään samaan aikaan lähibaarin karaokeiltojen ja tietokilpailujen kanssa, joten aikaa koululle ei jää. Ei omia sosiaalisia kontakteja voi uhrata lapsen kasvatuksen takia, onhan se kasvatus vielä kaiken hyvän päälle yhteiskunnan huoli. Mitäpä sitä toisten asioihin puuttumaan.Voidaan tietysti spekuloida toimiko äiti oikein tai ainakaan viisaasti tuodessaan asian julkisuuteen. Toisaalta olen kyllä sitäkin mieltä, että yksi tärkeimmistä vanhempien tehtävistä on puolustaa lastaan kun muut ovat tätä vastaan. Ja tämä huolimatta siitä, onko lapsi itse aiheuttanut toimillaan koko sopan. Lapsella täytyy olla joku, joka uskoo ja luottaa että ongelmista huolimatta tästäkin pojasta tulee vielä mies ja kunnon kansalainen.
Äkksieltään toki tuntuu, että äidin ei ehkä olisi kannattanut avautua lehdille ollenkaan koko asiasta, vaan puida asia lapsensa kanssa hiljaisuudessa. Toivotaan nyt, että tästä seuraisi jotain hyvääkin, vaikkapa korotettujen kouluruokailu-määrärahojen muodossa.
Veikkaan kyllä, että monestakin vaikeaa murrosikää potevasta tuntuu, että koko yhteiskunta on häntä vastaan. Tuskin auttaa, jos fiilikset on samat vanhempiaan kohtaan. Lapsen pitäisi kuitenkin pystyä luottamaan siihen, että vaikka mitä tapahtuisi, niin loppupeleissä vanhemmat ovat hänen puolellaan.Onko se lasta vastaan olemista, jos jatkuvasti häiriköivää lasta yritetään saatta yhteiskunnan normeihin?
Jos ei halua jäädä odottamaan, niin ei ole myöskään nälkä.
Ottamatta kantaa mihinkään muuhun niin faktahan on että ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on niin isoja kouluja ettei tuo odottelu ole edes mitenkään mahdollista kun ruokailu on jaettu 2-3h ajalle ettei ruokalaan tule tungosta, näin ainakin lauttasaaressa.
No minun kouluajastahan on jo aikaa ja paljon.
Sen varmasti uskon ja ymmärrän, ettei kaikkeen venyminen ollut mahdollista silloin, kuin ei nykyäänkään.
En kuitenkaan jostain syystä osannut itse ajatella, että tuolloinkaan mikään natsiporukka olisi kimpussamme hääräillyt, aika vaan oli toinen ja niin myös tavat, toisaalta ihmisen psygologia ja käyttäytymisen perusteet tuskin ovat näin pienessä ajassa muuttuneet mihinkään, samat säädöt hoidellaan vaan toisin painotuksin.
Kertomalla omista taustoistani en ole yrittänyt niitä käyttää kuitenkaan perusteina mihinkään nykyistä koululaitosta tai tätä kalapalajupakkaa kohtaan, enemmänkin, olen perustellut sitä, miksi minä näen siinä muunkin aspektin, kuin että tämä jani-petteri on hirviö ja äitinsä julkisuutta hakeva ääliö, joka on kykenemätön vanhemmuuteen ja tämä jani-petteri ilmeisesti todistusaineistona käytetyn anonyymisti netissä heitellyn paskan perusteella kykenemätön yhtään mihinkään (niin, osa väestä uskoo enemmän anonyymiin keskustelupalstojen läpänheittoon ja osa iltapulujen jutunjuureen ja kun tässä keskustelussa tuo ei ole edes oleellista), kun sitä jossain vastineessa minulta ihan asioikseen kysyttiin.
Tottakai olen kanssasi siitä periaatteesta samaa mieltä, että lasten koulurauha oltava pääasia, mutta kun niin kovin jaksat minulta kysellä käykö mielessäni.., niin käykö omassa mielessäsi, etteä kaikesta huolimatta, vaikka kuinka "aikuiset" kaiken keskiarvoiseksi haluaisivat vääntää, se ei ihmisten osalta koskaan toteudu ja silloin on edessä väkisinkin pohdinta resurssien riittävyydestä, jos ne jotka ei pakollakaan muottiin mene alkavat tuntua riesoilta, riippakiviltä ja ajanhukalta, niinkuin kirjoittamasi rivienvälitkin sitä huutomerkein huutaa, eikö tuossa olla jo tilanteessa, jossa enemmän odotellaan sitä katharsiksen tuovaa lopullista konfrontaatiota, eikä tämän erilaisen avuksi ole mitään oikeasti tehtävissä. _Tällä_ en sitten todellakaan syyllistä opettajakuntaa, vaan asiaa ymmärtääkseen on katsottava sitä isompaa kuvaa tämän koko yhteiskuntamme kyvystä sietää ja kohdata erilaisuutta.
Onks pakko jos ei taho?
Tässä on moni jo todennut, että keskustelun pointti ei suinkaan ole kalapuikot vaan se, mistä tämmöinen tapaus noin yleensä kertoo. Tämäntapainen kommentointi kuvaa minusta älyttömän hyvin tämän päivän Suomessa joskus suorastaan absurdiuteen asti menevää MINUN OIKEUKSISTANI kiinni pitämistä.
.., niin käykö omassa mielessäsi, etteä kaikesta huolimatta, vaikka kuinka "aikuiset" kaiken keskiarvoiseksi haluaisivat vääntää, se ei ihmisten osalta koskaan toteudu ja silloin on edessä väkisinkin pohdinta resurssien riittävyydestä, jos ne jotka ei pakollakaan muottiin mene alkavat tuntua riesoilta, riippakiviltä ja ajanhukalta, niinkuin kirjoittamasi rivienvälitkin sitä huutomerkein huutaa, eikö tuossa olla jo tilanteessa, jossa enemmän odotellaan sitä katharsiksen tuovaa lopullista konfrontaatiota, eikä tämän erilaisen avuksi ole mitään oikeasti tehtävissä. _Tällä_ en sitten todellakaan syyllistä opettajakuntaa, vaan asiaa ymmärtääkseen on katsottava sitä isompaa kuvaa tämän koko yhteiskuntamme kyvystä sietää ja kohdata erilaisuutta.
Kyllä tämä opettaja "omiensa" keskuudessa oli pidetty, olihan hän aina heidän puolellaan. Ja fyysinen pelote tuo helposti auktoriteettia nuorten poikien keskuudessa muutenkin.
Satuin sitten yhden hänen potilaansa kanssa kahnaukseen, joka alkoi ihan siitä että kyseinen potilas kävi yhtäkkiä takaapäin päälle ja iski pääni ilmoitustaulun lasiin.
Pyristellessäni irti otteesta sattui välituntivalvoja paikalle ja vei meidät molemmat klinikalle asiaa selvittämään. Erityisopettaja kysyi potilaaltaan mitä oli tapahtunut ja potilas väitti minun aukoneen päätäni ja näyttäneen sormimerkkejä ensin.
Opettaja sitten kävi minuun kiinni ja sanoi että kyllä hänkin päälle kävisi kun päätä tuolla lailla auotaan ja sormimerkkejä näytellään. Eipä juuri vastaväitteille jäänyt sijaa kun "kyllä hän omansa tuntee, ei ne syyttä suotta päälle käy".
Notta terve...
Kyllä tämä opettaja "omiensa" keskuudessa oli pidetty, olihan hän aina heidän puolellaan. Ja fyysinen pelote tuo helposti auktoriteettia nuorten poikien keskuudessa muutenkin. Minuun ei vaan todellakaan tehnyt vaikutusta, lähinnä säälitti.
Suhteellisen kiistattomalta kyllä tuntuu, että esimerkiksi yliopistoissa didaktikot ovat varsin pihalla koulujen kuriin liittyvissä kysymyksissä ja yrittävät vain lanseerata kaiken maailman huisinhienoja oppimissovelluksia.
MACK
Kiesus sentään, on sulla tuuri käyny tossa, hyvä ettei pahemmin käyny.
Mää luulen, että kyllähän moista uiveloa ne tarkkiksen jannut surutta hyväkseen käyttää, mutta se oikea auktoriteetti on vähän niin ja näin..
Henkisesti on raskasta joutua tollaseen aina syytetty asemaan koko ajaksi ja lähes kaikkien opettajien taholta, niinkun mulle kävi, lopulta mun mutsikaan ei enää tahtonu uskoo, etten mää niitä kaikkia koulun vessan lamppuja oo käyny rikkomassa tai päiväkirjoja varastellu tai yleensä ny mikä häiriö tahansa oli mun aikaansaannostani, mulla meni puol vuotta matikan opiskelu esim. niin, että samalla kun opettaja astu luokkaan, mut heitettiin kyselemättä pihalle ja kun valitin, etten mää tälleenkään mitä opi, se sano ettet sä muutenkaan mitään oppis kuitenkaan, sitten kun opettaja luojan kiitos vaihtu rupes matikkakin sujumaan. Enkä tietenkään ollu syytönkään, sillä olihan mulla hölmöilyni, enkä niistä valehdella halunnu, vaan otin niskaan sen mikä mun oli, niinkun kotona oli opetettu, sit se vaan lipes jotenkin kaikilta aikuisilta, kai mää petin sitte jotkut suuret odotukset ja sitä eivät kyenneet käsittelemään vaan siirtyvät käsittelemään mua..
Kummallinen tapaus oli kyllä tuo sinun kohtaamasi kansan kynttilä, kun luulisi, että agendalla toisiin kohdistuva väkivalta olis kitkettävä numero yksi. Väkisin tulee mieleen, että se heebo on yrittäny ostaa juurikin sitä auktoriteettiään politikoimalla asiassa, vaan uskon kuten aiemmin olen kirjannut, ei mee läpi murkuille, ne on ihan fiksua sakkia ja vaistoo moiset, häiriköissäkin.
Suurin osa nykyisistä yläkoululaisista ei kestäisi viikkoa kymmenen vuoden takaisessa yläastemaailmassa.
- kouluruokailu on osa (siis vain osa, oliko se nyt sen 1/3-osaa) päivittäistä ateriointia. Jos normaali koululainen (nyt ei puhuta mistään 10 kertaa viikossa treenaavista urheilijoista) syö kunnollisen ja ravitsevan aamupalan ennen kouluunlähtöä on normi kouluruoka kaikkine lisukkeineen vähintäänkin riittävä annos.