Nyt kun olemme liiga-avauksen kynnyksellä, vastaan lupaukseni mukaisesti omasta puolestani, mutta tähän, sopivampaan ketjuun
Metukka kirjoitti:
Et todellakaan ole ainoa. Olisi tosiaan kiva kuulla kyseisten nimimerkkien kommentit joukkueesta ja onko näkemys pysynyt vielä samana.
Minä olen kauden aloittavaan nimilistaan helvetin pettynyt.
Aloitan uuden kappaleen, jotta ylläoleva saa tarkoittamani huomion. Miksikö olen pettynyt? Eniten siksi, että Pena on moneen kertaan kesän aikana eri haastatteluissa todennut, ettei tuleva kausi ole välivuosi, kahta - neljää "ykköskentän miestä haetaan". Ilmeisesti uskottelun on "ostanut" myös Shedden, joka noin kuukausi sitten itsekin puhui kahdesta-neljästä selkeästä vahvistuksesta. Eniten minua silti vituttaa, että IFKn on pitänyt mennä uskottelemaan, että vahvistuksia olisi tulossa. Kesän aikana on muihin liigaseuroihin tullut jopa liigatasolla mitattuna kelpo pelimiehiä, mutta IFK-kannattajille tarjotaan tyhjä arpa. Lässytetty on koko kesä ilman, että miehen sanojen takana olisi sanahelinää kummempaa. En muista, milloin olisin ollut niin pettynyt sinänsä arvostamani toimitusjohtajan tekemiseen, siis tekemättömyyteen. Kusetuksen makua, Pentti. Mitä, jos Salmelainen ja Pikkarainen olisivatkin menneet?
Tuossa juuri hetki sitten Pena selitteli telkussa, että pääasia on "paluu juurille". Hyvä ja hieno juttu, mutta silloin olisi kannattanut ehkä pitää suu supussa vahvistusten määrien suhteen koko kesän ajan, jos ei mies pysty pysymään sanojensa alla. Mikäli hallitus on ohjeistanut suu-säkkiä-myöten -säästökuurille, olisi ollut pelkästään suoraselkäistä kertoa siitä kannattajille, joiden edelleen uskon olevan IFKssa tärkeässä asemassa. Kife ja Frankki ainakin ymmärtävät sen. Jos se nyt on ylläolevan perusteella jäänyt kenellekään vielä epäselväksi: olen starttiin helvetin pettynyt.
Sitten positiivinen vaihde päälle:
Parasta, mitä minä olen osannut aistia IFKsta alkavalle kaudelle, on Shedden. Jaksan vakaasti uskoa, että hän
- tarjoaa meille monia viihteellisiiä hetkiä ja tunteen paloa. Lehtiotsikoita unohtamatta.
- saa pelaajien "käyttöasteen" lähemmäs kapasiteettia verrattuna moneen muuhun viime vuosien valmentajiin. Mukayrittämistä ei pidetä minään.
- pystyy, ainakin osittain, palauttamaan IFKn pelityylin lähemmäs juuriaan. Toivottavasti en pety tähän odotukseen. Ison osan kikseistäni saan tästä osiosta
- pystyy tietyllä ankaruudellaan kehittämään pelaajia myös yksilöinä enemmän, kuin esimerkiksi joidenkin arvostama Ape "ajatelkaa mistä olette tulossa ja mihin menossa" -tyyleineen. Olen saanut vaikutelman, että valmennuksensa on suoraviivaista, rehellistä sekä palautteet tulevat heti ja edessäpäin
- tulee ravistelemaan kommenteillaan sinänsä umpiharmaata ja yhä nimettömämpää SM-Liigaa. Viihdettä lie siis tiedossa. I like.
- haluaa Suomen visiitin olevan aidosti hyvä plussa omaan CV:hen
- laittaa itsensä, ammattitaitonsa, arvovaltansa ja osaamisensa peliin umpiköyhästä nimilistasta huolimatta. Antaumus on työelämässä piirre, jota esiintyy peräti harvoin.
Pakotan itseni henkihieveriin ilmentääkseni lisää positiivisuutta: Penalla täytyy olla jokin plan B ja hän nauraa tällä hetkellä partaansa pomppiessaan enterin päällä naureskellen meidän epäuskoisuutta Jatkoajan keskustelupalstalla. Haluan uskoa, että päässäynnäilyni perusteella budjetista käyttämätön noin miljoona euroa käytetään pariin-kolmeen veretseisauttavaan täsmäostoon siinä vaiheessa, kuin kotoliigaa on jäljellä enää alle 6 kuukautta. Nimittäin jos niin ei tapahdu, ihmettelen entistä avoimemmin Penan upporikasta ja rutiköyhää. Nice to see.
Tämän hetkisen rosterin perusteella veikkaan IFKn yltävän monin mustelmin varustettuna runkkiksen sijoille 7-8. Säälipleijarit ovat täysin mahdolliset, kädet ja taito eivät vaan riitä. 5-6 olisi jo Sheddenin ammattitaitoa ja hyvyyttä. Parempi kuin viisi on lapsenuskoa.
Ainiin, ettei kenellekään jää silti koskaan epäselväksi: ylläkirjaamani pettymys ei vaikuta piiruakaan siihen, mitä IFK on ollut ja tulee aina olemaankin minulle:
The.
Siihen ei mahdu kahta sanaa. IFK on minulle aina isompi, kuin työntekijänsä yhteensä, puhumattakaan kenestäkään erikseen. Paska saattaa putoilla rattailta, mutta karavaani kulkee.