Olen nyt ajatellut asiaa ja tullut siihen lopputulokseen, että tämä on välikausi IFK:lle. Eikä siinä mitään pahaa ole. Jos ei menestytä, vaan pudotaan jopa niinkin aikaisin kuin puolivälierissä niin luodaan kuitenkin pohja tulevaisuuden menestykselle. Valmentajan osalta alku näyttää hyvältä ja miehelle pitää antaa nyt työrauha (ellei tule ihan fiaskokautta) luoda jotain suurta tulevaisuutta.
Mietin tuota mitä Rautiainen sanoi Barcelonan futisjengistä niin tottahan se on. Itse olin ihan ihmeissäni, kun Rivaldo ja kumppanit lähtivät mäkeen ja pelit menivät muutaman kauden vituralleen samanaikaisesti, kun Real Madrid osti kaikki kovat nimet. Mutta junioreja tuottavat systeemit olivat kunnossa ja kun täsmähankinnat tyyliin Ronaldinho, Deco, Eto'o ovat nyttemmin onnistuneet paremmin kuin vähän aikaa sitten (Saviola, Riquelme jne.) alkaa tulosta tulla. Pitäisikin ennestään vielä IFK:n panostaa junioripuoleen ja pitää huoli siitä, että se tuottaa huippupelaajia. Miksei niitä voi houkutella jo lukioiässä muualta IFK:hon? siis niitäkin, jotka eivät ole käyneet Kalle Branderin kiekkokoulua. Sehän on niin, että Mäkelänrinteessä on urheilulukio, joten parhaita kundeja vaan sieltä sporareittien ulkopuoleltakin IFK:n junioreihin rohkeasti.
Toinen asia mikä tulee mieleen on se, että on ulkomaalaisia, jotka pelaavat täällä siksikin, että viihtyvät Helsingissä ja että perhe viihtyy täällä. Nyt kun AHL maksaa huonosti, eivät kaikki saa 1-suuntaisia diilejä änäriin. Joillekin Darren Boyko henkisille pelaajille on tavoitteena pidempiaikainen pesti yhdessäjoukkueessa, eikä pelkkä rahanperässä juoksu. Aika moni kanadalainen on lähtöisin vähän pienemmistä ympyröistä ja tällainen ei niin suuri metropoli, mitä Helsinki on sopii heille hyvin. Voi kävellä himasta hallille jne. Pitäisi löytää pari sellaista ulkomaalaista karalahtea ja kiinnittää vuoteen 2010. Uskon, että kun nyt pelataan pari kautta NHL:ää tauon jälkeen ja kaikille tulee selville se, mikä homman nimi uudessa työehtosopimuksessa on ja kelle työpaikkoja sieltä irtoaa, on meille helpompaa saada päteviä vahvistuksia kuin nyt tässä odottavassa tilanteessa, jossa jokainen yrittää siellä vielä onneaan.
IFK:lla pitäisi olla sama systeemi kuin tietyillä futisseuroilla on. Eli puheenjohtajasta olisi vaalit ja jäsenet äänestäisivät. Siis meni IFK:lla ihan miten tahansa niin itse olen sitä mieltä, että sukupolvenvaihdos tarvittaisiin. Eläkeläiset pitää siivota pois ja uusia johtoa. Joku 40-55v ifk-henkinen businessjätkä kehiin ja uudet tuulet. Puheenjohtajalla pitäisi olla selkeä ohjelma, millä seuraa johtaa ja se pitää pystyä viestimään myös ulospäin. Siis jos minut valitaan niin hankin sellaisia ja sellaisia pelaajia ja pelaamme sellaista ja sellaista jääkiekkoa ja saavutamme seuraavat tavoitteet. Jos jääkiekkoseura on oy niin silloin toimitusjohtaja voi olla täysin talousmies, joka toimii vain yhtenä osana puheenjohtajan alaisuudessa. Ei siis mikään entinen pelaaja tai valmentaja, vaan talousmies. Utj tai joku muu olkoon se jääkiekkomies. Ja ennenkaikkea puheenjohtaja on se herra ja hidalgo, joka määrää.