Kahvi

  • 236 308
  • 1 039

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä muuten saa, juuri toissapäivänä ostin pussillisen paikallisesta K-marketista.

Katsos vaan. Minä olen useammastakin kaupasta katsellut eikä ole löytynyt kuin valmiiksi jauhettuna, ja kun Pauligin sivuillakaan ei ollut mitään mainintaa että saisi papuna, niin oletin että tuota ei papuna saa. Pitääpä jatkaa etsintää koska on minusta varsin positiivinen uutuus ja papuna kaikki on vaan aina parempaa kun sen kahvin saa aina tuoreempana.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Katsos vaan. Minä olen useammastakin kaupasta katsellut eikä ole löytynyt kuin valmiiksi jauhettuna, ja kun Pauligin sivuillakaan ei ollut mitään mainintaa että saisi papuna, niin oletin että tuota ei papuna saa. Pitääpä jatkaa etsintää koska on minusta varsin positiivinen uutuus ja papuna kaikki on vaan aina parempaa kun sen kahvin saa aina tuoreempana.
Itse asiassa Pauligin sivuilla löytyy tuo papuversio, mutta se on todella hyvin piilotettu. Piti muistaakseni painaa sitä tutustu-nappia. Mistään muualta sitä ei nähnyt. Hiukan sekavat sivut muutenkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse asiassa Pauligin sivuilla löytyy tuo papuversio, mutta se on todella hyvin piilotettu. Piti muistaakseni painaa sitä tutustu-nappia. Mistään muualta sitä ei nähnyt. Hiukan sekavat sivut muutenkin.

Joo, nyt huomasin minäkin kun tarkemmin vilkuilin. Jännä että tuo papupussi näkyy nyt tuossakin linkissä minkä minä eilen laitoin, ja voisin melkeinpä väittää 100% varmasti että sitä ei ollut siellä eilen kun tuon sivun linkin kopioin.
 

Veijari

Jäsen
Meinasi eilen tarttua mukaan Stockan pöljiltä päiviltä DeLonghin (ecam 21.117) kahvikone mutta kun googletin että edullisemmin saa netistä tilaamalla niin jäi tuo heräteostos ainakin vielä tekemättä. Tekeekö tuollaisella muutaman satasen koneella mitään? Helppokäyttöisyyttä ja vaivattomuutta toivon ja jos sillä kohtuulliset kahvit, lattet ja espressot tekisi silloin tällöin niin riittäisi hyvin kahdelle aikuiselle.

Olisin ostanut kokeilumielessä ihan kapselikoneen mutta vaimo kielsi haukkuen sellaiset ihan paskoiksi. Heillä on töissä sellainen, joten uskoin tällä kertaa hänen sanaansa.

Edit. Siis tämä kone kyseessä Magnifica S ECAM 21.117.W kahviautomaatti
linkki vie valmistajan sivuille
 
Viimeksi muokattu:

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meinasi eilen tarttua mukaan Stockan pöljiltä päiviltä DeLonghin (ecam 21.117) kahvikone mutta kun googletin että edullisemmin saa netistä tilaamalla niin jäi tuo heräteostos ainakin vielä tekemättä. Tekeekö tuollaisella muutaman satasen koneella mitään? Helppokäyttöisyyttä ja vaivattomuutta toivon ja jos sillä kohtuulliset kahvit, lattet ja espressot tekisi silloin tällöin niin riittäisi hyvin kahdelle aikuiselle.

Olisin ostanut kokeilumielessä ihan kapselikoneen mutta vaimo kielsi haukkuen sellaiset ihan paskoiksi. Heillä on töissä sellainen, joten uskoin tällä kertaa hänen sanaansa.

Mua kiinnostaisi myös sama kysymys. Olen alkanut pitää espressosta viime aikoina, ja sitä haluaisin toisinaan keitellä. Otan myös ilolla vastaan kaikki vinkit ja kokemukset tuollaisista muutaman satasen vehkeistä. Jättävätkö nuo vehkeet creman espresson pinnalle? Kuinka tärkeää korkea paine on?

Kapselikeittimistä voin sanoa, että leluja ovat. En suosittele kenellekään.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mua kiinnostaisi myös sama kysymys. Olen alkanut pitää espressosta viime aikoina, ja sitä haluaisin toisinaan keitellä. Otan myös ilolla vastaan kaikki vinkit ja kokemukset tuollaisista muutaman satasen vehkeistä. Jättävätkö nuo vehkeet creman espresson pinnalle? Kuinka tärkeää korkea paine on?

Paine on erittäin tärkeä että saat mahdollisimman hienon ja tampatun kahvin läpi sitä vettä. Itse en suosittelisi näitä kalliita kahviautomaatteja ollenkaan, liian monimutkaisia ja paljon avoimia kysymyksiä laitteen suhteen, miten kahvi säilyy jne.
Suosittelen kotibaristalle että sijoittaa sen muutaman satasen tälläiseen, nuo ovat simppeleitä kahvakoneita, eli samaa teknikkaa mitä käytetään parhaissa kahviloissakin vaikkapa siellä italiassa. Tyylikkään yksikertaisia ja mikä yllättävän tärkeää niin simppelit ja kestävät kytkimet.
Gaggia Classic Coffee Machine

Ja jos haluaa hyvän kahvimyllyn espressokahville niin edullisimmalla pääsee kun ostaa tälläisen. Saa tarvittaessa erittäin hienoa jauhatusta mikä on edellytys jos on kovan paineen omaava laadukas espressolaite.
Zassenhaus Santiago Espresso käsikäyttöinen kahvimylly - Crema

Jos lähtee ostamaan näitä edullisempia automaattimyllyjä missä ei saa riittävänä hienoa jauhatusta niin voi äkkiä käydä niin ettei siitä espressolaitteesta ole mitään hyötyä kun se puskee voimalla sen veden siitä jauhatuksen läpi ihan sukkana eikä uuta sitä niin kuin pitäisi, tulee kökköä luirua.

Tarvitset siis:
Puoliautomaattisen kahvakoneen esim Gaggialta
Laadukkaan myllyn eli erittäin tärkeää saada sitä todella hienoa jauhatusta
pari filtteriä koneeseen, normi ja doppio, ja sitten blind että voi putsata konetta
laadukas tampperi, laitteen mukana tulee yleensä muovinen, 20€.llä saa laadukkaan
kahville jokin järkevä säilytysjuttu, itsellä tiiviissä lasipurkissa

Noin 400-450 euroa riittää tuohon ja en itse ainakaan osaa vaatia paljon parempaa. Niin ja kyllä varmasti tulee ne cremat siihen pinnalle. ;)

Ainoa minkä negatiivisen asian tuosta keksin, tai ei se edes ole mulle negatiivinen asia on se että tuossa joutuu sen 5min toimia baristana kun tekee sitä aamukahvia itselle ja daamille. Jauhaa käsipelillä se 1-2min, täyttää kahva, uuttaa kahvi 15-30s , tyhjennellä puruja biojätteeseen, putsata kone pikaisesti.
Koko homma kestää sen noin 5min kun homma on hanskassa ja tietää mitä tekee, helppoa ja hauskaa, niin ja tulee pirun hyvää kahvia. Itse teen näin tuplaespressot joka aamu ja vaimolle vielä vaahdotan siihen maidot mukaan. Voi vaikka sellaisen sydämen siihen kyhätä jos oikein aamuromantiikkaa hakee, ei sekään vaikeata ole.

_
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin siis vissiin pavuille? Jauhan ainakin itse vain täsmälleen tarpeen mukaan.
Juu juu, nopeasti kun kirjoittaa niin ei tule kerrottua tarkkaan. Pavut mulla tiiviissä lasipurkissa. Ei kannata enempää ostaa mitä niihin saa mahtumaan kun avaa paketin. Jotkut säilyttää pakastimessa papuja, mutta sielläkin pitää olla tiiviissä paketissa avaamisen jälkeen. Mieluummin pakastin kuin jääkaappi missä enemmän hajuja jne.
Paljon on eri tapoja ja ei varmaan parhaat itsellä mutta sopii mun arkikäyttäytymiseen.

Ja jauhaa tietty vain tarpeeseen. Mulla itse asiassa tuo mainostamani mylly, noin 5 vuotta vanhempi painos ja hyvin toimii. Saa erittäin hienoa tavaraa mitä kahvaan laittaa. Olen aina välillä harkinnut vaihtoa automaattimyllyyn, tämä on edullisin minkä kelpuuttaisin Ascaso i-Mini espressokahvimylly - Crema
Mutta sekin on iso raha kun tuossa nykyisessä ei mitään vikaa ja tykkään puuhastella kahvin parissa sen pari minsaa.

_
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Omaa kokemusta ei ole, mutta mitä olen kuullut kalliin italialaisen automaattikoneen (DeLonghi) omistavilta tutuilta, niin tyytyväisiä ovat olleet.

Omassa vaatimattomassa kahden hengen suodatinkahvitaloudessa olen huomannut, että marketkahvin, yleensä Pauligin Cafe Mundo, maku paranee yllättävän paljon, kun kerta-annoksen kolmesta mitallisesta korvaa yhden mitallisen erikoiskahvilla. Nykyään käytämme lohjalaisen Cafetoria-paahtimon eri versioita.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kapselikeittimistä voin sanoa, että leluja ovat. En suosittele kenellekään.

Mielipiteensä tietysti kullakin, mutta vähän jotain selkänojaa kaipailisin tällaiselle dumaamiselle. Voivathan ne ollakin leluja, mutta itse en ole tällaista huomannut. Kahden hengen taloutemme ainoana kahvinjuojana olen sen sijaan ollut hyvinkin tyytyväinen kyseiseen vehkeeseen (Dolce Gusto Melody automatic), vaikka suodatinkahviin verrattuna tietysti kupillisen hinta aika röyhkeä onkin.

*e* Vähän alle kaksi vuotta olen päivittäiset sumppini tuolla tiputellut, eikä niin minkään valtakunnan vikoja ole ilmennyt. Saattaa tietenkin olla, että rajummassa käytössä se ei kestäisi, mutta ainakin näin tasalaatuista kahvia ja sen helppoa valmistamista suosivana ainoana taloutemme kahvinjuojana olen ollut tuohon vehkeeseen varsin tyytyväinen. Vielä kun muistaa kerran-pari vuodessa ajaa ne puhdistusmömmöt keittimen läpi, niin kahvin makukin pysyy erinomaisena.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mielipiteensä tietysti kullakin, mutta vähän jotain selkänojaa kaipailisin tällaiselle dumaamiselle. Voivathan ne ollakin leluja, mutta itse en ole tällaista huomannut.
Mä voisin kärjistää tätä asiaa niin että enemmän kapselikeittimissä on ideaa kuin näissä 1000 euron Jura-automaateissa mitkä menee mulla täysin yli hilseen ja sanonkin aina etten halua juoda automaattikahvia kotona. TIedän jopa yhden jäbän jolla tälläinen on integroituna keittiövarusteisiin ja sitten käy säännöllisesti kahvikoneen putsaajakin kotona. Ei ole sillä pikkurahan puutetta ja asuukin Erian rannassa, mutta silti vaikka rahaa olisi niin mun valinta olisi kahvakone millä saa itse puljailla ja nuuhkia sitä kahvia jo tekovaiheessa.
Omalla mutsilla tälläinen edullinen alle satasen kapselikeitin niin tullut maisteltua paljon eri makuja laidasta laitaan, hyvää kahvia siitä saa, olisikohan Dolce Gusto kapseleita, löytyy paria eri Zoegaa jne. Hyvä hankinta yhden ihmisen talouteen jos mielenkiinto ei riitä kahvakoneella puljailuun ja haluaa nopeasti ja siististi tehdä.
Toki siihen muoviseen rakenteeseen ja keveyteen nähden aika dyyristähän tuollainen on, kovaa rahastusta sanoisin, noin satasen laite monesti ja sitten 10 kapselia 5€, eikös se jotenkin noin mene. Tuolla femmalla saa aika hyvän paketin suodatinkahvia tai sitten 10 eurolla jo ihan ok 1kg paketin papuja Lidlistä.

_
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Suosittelen kotibaristalle että sijoittaa sen muutaman satasen tälläiseen, nuo ovat simppeleitä kahvakoneita, eli samaa teknikkaa mitä käytetään parhaissa kahviloissakin vaikkapa siellä italiassa. Tyylikkään yksikertaisia ja mikä yllättävän tärkeää niin simppelit ja kestävät kytkimet.
Gaggia Classic Coffee Machine

Tarvitset siis:
Puoliautomaattisen kahvakoneen esim Gaggialta
Laadukkaan myllyn eli erittäin tärkeää saada sitä todella hienoa jauhatusta
pari filtteriä koneeseen, normi ja doppio, ja sitten blind että voi putsata konetta
laadukas tampperi, laitteen mukana tulee yleensä muovinen, 20€.llä saa laadukkaan
kahville jokin järkevä säilytysjuttu, itsellä tiiviissä lasipurkissa

Noin 400-450 euroa riittää tuohon ja en itse ainakaan osaa vaatia paljon parempaa. Niin ja kyllä varmasti tulee ne cremat siihen pinnalle. ;)
_

Kiitos Jupe erinomaisesta postauksesta.. Juuri jotain tällaista olen etsinyt kotiin jo pitkään, mutten ole uskaltanut ostaa.

Syynä se, että ravintoloitsija kaverini - joka tosin on täysiverinen kahvi-snobi - onnistui minut vakuuttamaan, ettei kotiin ole mitään syytä ostaa espressolaitetta, koska riittävän laadukkaan hankintahinta on alkaen useita tonneja. Kyllä hän varmasti ihan hyvää neuvollaan tarkoitti...

Taitaa lähteä saman tien tilaukseen suosittelemasi paketti. Viikonloppuisin on kiva nauttia hyvät aamukahvit kodin rauhassa! Arkisin nautin päivittäisen kahvikupin vasta lounaan jälkeen, joten sen tarpeen saa tyydytettyä kahviloissakin, kuten tähänkin asti.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
olisikohan Dolce Gusto kapseleita, löytyy paria eri Zoegaa jne. Hyvä hankinta yhden ihmisen talouteen jos mielenkiinto ei riitä kahvakoneella puljailuun ja haluaa nopeasti ja siististi tehdä.
Toki siihen muoviseen rakenteeseen ja keveyteen nähden aika dyyristähän tuollainen on, kovaa rahastusta sanoisin, noin satasen laite monesti ja sitten 10 kapselia 5€, eikös se jotenkin noin mene.

Se on kyllä ihan totta, että tyyrimmänpuoleistahan tuolla sumpin tiputtelu on, siitä ei pääse mihinkään. Vaan ehkä se on se tasalaatuisuus (edes minä en onnistu kupillisen valmistamisessa mokaamaan) ja helppous, jonka takia luovuinkin jo aikoja sitten suodatinkeittimestäni, kun ei sille enää käyttöä ollut. Meillä tosiaan kahden hengen talous, mutta vain toinen asujista (eli sivullekirjoittanut) juo kahvia, joten itselleni ja joskus harvoin satunnaisille vieraille saan kahvia tiputella.

Hinnasta sen verran, että kyllähän tuossa jäljillä olet. Jos muistan oikein, niin tuo meikäläisen kapselikeitin maksoi 90 ja jotain euroa, siinä satasen pinnassa kuitenkin. Kapseleita tässä uudessa lempikahvissani tulee 16 kappaletta paketissa (tämä on se "normimäärä", tuo arvioimasi kymmenen kapselia on siis jonkun verran alakanttiin) ja paketti maksaa Prismassa sellaiset viisi euroa, tarkkaan en muista, mutta vähemmän kuitenkin kuin tuolta Dolce Guston sivujen kautta tilattuna.

Niin tosiaan se lempikahvi. Ennen se oli tämä ZOÈGAS Skånerost, nykyään tämä astetta Skånerostia tummempi ZOÈGAS Mollbergs blandning.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Taitaa lähteä saman tien tilaukseen suosittelemasi paketti.
Juu eipä kestä, mielelläni jaan vinkkejä asioihin mitkä mulla toimineet ja vielä vahvistukseksi en vain googlannut noita nettisivuja vaan nimenomaan tuolta olen itse tilannut Gaggia Classicin, toimittavat yli 300€ lähetykset muistaakseni ilmaiseksi. Muutenkin todella laadukas kahvikauppa netissä, löytyy paljon muutakin ja jotain kertoo myös se etteivät muu mitään skeidaa(lue:kodinkonemerkkejä jotka on aina kompromisseja, eli ei ominta aluetta kahvikoneet), näin ainakin oli silloin noin 5 vuotta sitten kun itse tilasin.

Crema - Koska sinulla on hyvä maku! on suomessa ihan hyvä ja verkkokauppa.com myös satsaa aika paljon kahviin nykyään ,eli myllyjä ja kahvipapuja saa sieltä ainakin kohtuuhinnalla. Jos stadissa liikut niin chez mariuksesta saa hyvää palvelua liittyen kaikkeen keittiötekemiseen ja olen oman mylllyni täältä ostanut. Chez Marius - Etusivu
Runeberginkadun Cafetoriasta Cafetoria roastery: passion for flavour (kahvipaahtimo, erikoiskahvia, espresso) ostin itselleni tampperin ja jäi siitäkin paikasta hyvä fiilis, todella palvelualttiita ja sanoi että jos ongelmia sopivuuksien suhteen niin vaihto onnistuu jne. Ja crema.fi palvelee myös kivijalassa Arabiassa Krunikassa

Ja vielä tuohon kaverisi kommenttiin niin haistan tuossa kommentissa vastaavaa kun menet erehdyksissäsi kysymään joltain hifistiltä neuvoja kotiteatteriin niin alle 10 000 eurolla ei saa hyvää, joten siitä jokainen voi päätellä itse tarkoittaako se että kannattaako sitä kotiteatteria ostaa ollenkaan vai ei.

Tuossa kahvihommassa vähän sama, on eri vaatimuksia ja kun itse halusin kahvakoneen niin paljon selvittelin taustoja. Aluksi 10 vuotta sitten meillä oli taloudessa sellainen delonghin tuplamasiina missä kahva sekä pannu, mutta se oli sellainen kompromissi, kumpikaan ei oikein ollut laadukas vaan semi ok. Kun tuota päivittelin 5 vuotta sitten kävin juuri niitä mainitsemiani taustoja läpi testejä jne. Gaggia oli edullisin näistä laadukkaammista, hyvistä ja kestävistä osista tehdyistä. Vastaavien kotikoneiden seuraava steppi on Rancilio johon todella monet kotiharrastajat päätyivät, mutta oli mulle 200€ liian kallis. Joten näitä asioita voi puida loputtomiin, eikä mulla ole sitä omaa kokemusta miten tuo Rancilio nyt eroaisi Gaggiasta, nettikokemusten perusteella en löytänyt syytä sijoittaa 200 euroa enempää.
Rancilio Coffee Machines

_
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Juu eipä kestä, mielelläni jaan vinkkejä asioihin mitkä mulla toimineet ja vielä vahvistukseksi en vain googlannut noita nettisivuja vaan nimenomaan tuolta olen itse tilannut Gaggia Classicin, toimittavat yli 300€ lähetykset muistaakseni ilmaiseksi. Muutenkin todella laadukas kahvikauppa netissä, löytyy paljon muutakin ja jotain kertoo myös se etteivät muu mitään skeidaa(lue:kodinkonemerkkejä), näin ainakin oli silloin noin 5 vuotta sitten kun itse tilasin._

Kiitti vinkeistä, vaikka tosin asun Suomen rajojen ulkopuolella, Sen verran ehdin jo kuuklettamaan, että Gaggian masiinoita saa myös täältä, missä majaani pidän! Jos mä opin viikonlopuksi vaahdottamaan sen lehden tai sydämen, niin sängystä ei tarvitse nousta ennen iltapäivää...
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Löysin tällaisen videon Youtubesta. Videolla tehdään maitovaahtoa kahviin ihan tavallisella presso-pannulla. On muuten hienoa tehdä se täydellinen maitovaahto minuutissa aamukahviin! Nyt täytyy pyytää joku kahville niin voin vähän brassailla.

Arjen luksusta. Halvalla. Kahvi tosin nyt on Juhlamokka tummapaahto, mutta ehkä voisin jotain parempaa hankkia vaikka vapaapäiväkahviksi. Tai jos tosiaa haluan vähän brassailla kahvivieraille.

EDIT: Saa suositella hyvää kahvia pressokeittimelle. Vaikka sit siihen latteen. Mielellään markettikamaa.

EDIT: Onkos tää ketju vaan kahvifiilistelijöille? Saanko bannit kun mulla on kapselikeitin ja mokkamaster? Nyt tein Juhlamokkaa kapselikeittimellä (tarttin vaan yhden kupin) ja maitovaahdon pressipannulla.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Konsti tuokin. Tosin itse olen tehnyt vastaavan prosessin siten, että heitän maidot pieneen kattilaan, lämmitän ja sekoitan vispilällä rivakasti. Pressopannuna mulla on Ikean tuplakuorinen reilun litran pannu ja neljän kupin joku Prisman rimpula. Airpress toimii parhaiten, jos kahvilamakuja tavoitellaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
EDIT: Onkos tää ketju vaan kahvifiilistelijöille? Saanko bannit kun mulla on kapselikeitin ja mokkamaster? Nyt tein Juhlamokkaa kapselikeittimellä (tarttin vaan yhden kupin) ja maitovaahdon pressipannulla.
Ehkä se on hifistelyä jonkun mielestä, mutta käyttäisin jotain toista sanaa, monipuolisuutta kahvinautiskeluun. Kaiken tuon mun kirjoitelman jälkeen hyvä myös sanoa että tehdään perheen kanssa retkiä melkein joka viikonloppu milloin keitän ihan 30€ gigantin jollain peruskeittimellä vahvasta pirkan reilun kaupan tummapaahdosta termarikahvit. Hyvä puolen litran termari pitää tuhdit termarisumpit hottina ja hyvänä useammankin tunnin.

Suosittelen tätä kaikille kohtalotovereille jotka on joutunut maksaa paskasta kahvista sen noin 3€ tuolla ympäri härmää. Annan esimerkin, lähdetään korkeasaareen, sikakalliit liput ja ylihinnoiteltua evästä siellä tarjolla. Teen termarikahvit, sandwichit pieneen kylmälaukkuun, baakkelsit mukaan ja nami nami halvalla kun muut juo sitä kallista luirua ja syö ylihinnoiteltua evästä.
Toinen vielä parempi esimerkki, Linnanmäki alle 5 vuotiaiden kanssa. 0€ ! Sisään ja noin 6 laitetta ilmaiseksi, tuo yllämainittu eväs jne.
Viikko sitten oltiin luukissa se 9km reitti metsässä ja nuo samat eväät mukana ja vähän käyrääkin grillille jne.

Käyttäkää mielikuvitusta, syökää mitä lystäätte mutta älkää kahvista tinkikö, laiha ylihinnoiteltu kahvi on yksi vittumaisimmista asioista mitä tiedän kun kahvihammasta kolottaa.

_
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
@Jupe Mietin vain että onko Moccamastertyypeillä asiaa tähän ketjuun :) Jatkiksessa on joskus niin herkkänahkaista porukkaa. En esim juurikaan uskalla kirjoittaa NHL-osioon koska en tiedä tarpeeksi aiheesta ja olen gloryhunter!

Tykkään markettikahveista. Toki varmaan kalliimmistakin - en ole juuri perehtynyt.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mietin vain että onko Moccamastertyypeillä asiaa tähän ketjuun :)

Ei mitään asiaa. Kaikki moccamasterilla kahvinsa keittäjät ovat idioottituulipukukansaa jotka eivät ole kahvia edes koskaan nähneet, saati maistaneet.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mietin vain että onko Moccamastertyypeillä asiaa tähän ketjuun :)

Tästä tuli mieleeni ihmetellä asiaa, jota varmasti joku muukin on ketjussa jo ehtinyt ihmettelemään. Eli miksiköhän juuri Moccamasteria pidetään "normikeitinten" aatelina? Hintansa vuoksiko, tyyliin "ai että kun on hyvät kahvit, kun kalliilla keittimellä tiputtelin"?

En ole koskaan Moccamasteria omistanut, mutta pihauttanut kyllä sellaisella useammatkin sumpit, enkä kyllä ole havainnut mitään eroa johonkin parinkympin Matsuilla tai kaltaisellaan "halpiskeittimellä" tiputeltuun vastaavaan. Tokihan kahvin makuun vaikuttaa myös moni keittimestä riippumaton asia, mutta kuitenkin. Aika nopea Moccamaster muistaakseni on ja melko hiljainenkin. Noidenko ominaisuuksien takia sitä pidetään "peruskeitinten" Mersuna?

Niin joo ja omat kahvit keittelen - kuten olen aiemmin ketjussa maininnutkin - Dolce Guston kapselikeittimellä, tarkempaa mallia en muista, olisiko Piccolo tjsp. Aiemmin suosikkikahvini oli ZOÉGAS Skånerost, nykyään tuota piirun verran tummempipaahtoinen ZOÈGAS Mollbergs.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tästä tuli mieleeni ihmetellä asiaa, jota varmasti joku muukin on ketjussa jo ehtinyt ihmettelemään. Eli miksiköhän juuri Moccamasteria pidetään "normikeitinten" aatelina? Hintansa vuoksiko, tyyliin "ai että kun on hyvät kahvit, kun kalliilla keittimellä tiputtelin"?

En ole koskaan Moccamasteria omistanut, mutta pihauttanut kyllä sellaisella useammatkin sumpit, enkä kyllä ole havainnut mitään eroa johonkin parinkympin Matsuilla tai kaltaisellaan "halpiskeittimellä" tiputeltuun vastaavaan.
Täällä vähän päinvastaiset kokemukset. Opiskeluaikoina kun tuli itsemurhayksiössä keitettyä parinkympin rotsilla kahvia päivittäin, niin viikonloppuisin vanhempien Moccamasterista väännetyt kahvit oli ihan helvetisti parempaa. Ero kuin yöllä ja päivällä. Oikeastaan tuntui siltä, että mitä tahansa papuja tuohon omaan halpikseen laittoi, ulos tuli aina samanmakuista kamaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Moccamaster taisi ainakin joskus olla keitin, joka liki ainoana lämmitti veden riittävän lämpimäksi vrt. kahvin "keittäminen". Nykyään vastaavaan pystyy jo useampi valmistaja. Tuo makuero voit toki johtua jo siitäkin, että onko keitintä puhdistettu. Mieluummin joisin puhtaalla halpiksella keitetyt sumpit kuin ikiaikaisen likaisella Mocciksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös