Kahvi

  • 236 665
  • 1 039

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Tuossa olisi kyllä ideaa kun pidän itseäni kuitenkin enemmän maistelijana kuin bulkkijuopottelijana.
Tämä on ihan suositeltavaa, jos suhtautuu kahviin nautintoaineena. Itsellä töissä menee ihan perus-suodatintavara, silloin merkitys on täysin funktionaalinen ja tavaraa kuluu ämpärikaupalla. Mutta viikonloppuisin tykkää vähän hemmotella itseään, siksi käytössä tuollainen perus-OBH Nordican mylly ja Aeropress (kumpainenkin Verkkokaupasta, n. 35€ kipale muistaakseni) sekä paikallisen paahtimon (Taikapapu) pavut. Tällä hedonismilla on toki hintansa - kahvit on luokkaa 25€/kilo (yleensä ostan vain 200g eli viidellä eurolla kerrallaan jotain lajiketta) ja Aeropress, vaikka tekeekin oikein hyvää kahvia, käyttää enemmän puruja kuin moni muu valmistusmenetelmä (eikä oikein sovi isolle ihmisjoukolle, oikein ideaali jos haluaa itselleen kupin). Mutta lopputulos on herkullinen. Myllyn kanssa voi alkaa myös itse hifistelemään, kokeilla sekoitella eri papuja keskenään ja testailla mikä sopii omaan suuhun parhaiten.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Murukahvi + maitojauhe kombo toimii yllättävän hyvin. Joskus reissussa esimerkiksi jos ei ole kahvinkeitintä käytössä, niin tuo on oiva vaihtoehto.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Nyt pitäisi ostaa laadukas pressopannu Ikean pannun tilalle. Tuolla on ihan hyvin pärjännyt ja oppinut kahvin uuttamaan puolen vuoden aikana, mutta onhan se nyt aika halvan oloinen vehje, toki kympin pannuksi täysin hintansa väärti. Tutuissa ei pressopannun käyttäjiä löydy, joten onko palstalla suosituksia heittää? Bodum pikaisella googletuksella pressojen parhaimmistoa, ostanko sellaisen?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mun mielestä pressopannu on kuin pullonavaaja. Jos se ei ole rikki, se ei vaikuta juomanautintoon, vaan mahdollistaa sen. Tyylikysymykset ovat sitten toinen asia. Jos joskus rikon tuon lasikannun, tilaan Verkkokaupasta metallisen tilalle. Ne on aika cooleja. Linkkaisin, mutta en kännykällä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minkä ihmeen takia lähes kaikissa kapakpoissa ja ruokaravintoloissa saa niin perkeleen huonoa kahvia? Joku 2-3€/kuppi on ryöstö seisoneesta termarisumpista. Armeijankin kahvi oli parempaa. Hankkisivat kapselikeittimen, niillä saa kuitenkin ihan juotavaa kahvia ja tuoretta tulee joka kupillinen.

Suomalaiset eivät vaadi parempaa vaan tyytyvät siihen päivän seisoneeseen Juhla Mokkaan joten ei kannata edes tarjota parempaa kun siitä jäisi huonompi kate. Suomalaisethan on muutenkin sellaista kansaa että suoraa palautetta mistään ei koskaan anneta, vaan kun esim. tarjoilija kysyy oliko ruoka hyvää niin väkinäinen hymy naamalla todetaan että "oikein hyvin maistui" vaikka se ruoka olisi ollut ihan karmeaa paskaa.

Joiltakin huoltoasemilta sen nyt vielä ymmärtää että kahvi on siellä "bulkkitavaraa" johon ei sen kummemmin erityistä panosteta, enkä minä ravintoloiltakaan välttämättä mitään hipsteri-barista-hifistelyä tarvitse, mutta jokaisen ravintolan perusvarustukseen pitäisi minusta kuulua kahvimylly että se tarjottu kahvi olisi aina tuoretta. Ja ehkä sitä voisi keitellä vähän pienempiä määriä että se ei ehtisi aina pannussa puolta päivää seisomaan.

Tuolle kapselilinjalle en kyllä lähtisi. Minun mielestäni hidas, kallis ja epäekologinen tapa keittää kahvia, eikä silläkään mitään tuoreen makuista kahvia saa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No niin. Kun tuossa oli noista pressopannuista puhe, niin seuraava ostos sitten joskus on tällainen metallinen termospannu. Köpiksessä toivat brunssiloissa kahvit tuollaisissa pöytään, ihastuin kovin. Makuunhan nuo designit eivät ymmärtääksen vaikuta, kun valmistusmenetelmä on kaikissa kuitenkin sama.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ikeasta joskus kymmenisen vuotta sitten tarttui mukaan tuollainen tuplakuorilla varustettu pressopannu ja hyvin on palvellut. Yleensä aamukahvit valmistetaan lasisella, kun ne tulee hörpittyä nopeammin työaamuina, ja sitten töiden jälkeen tuolla metallisella. Pysyy kohtuu pitkään lämpimänä kahvi, ihan ensiminuutit jopa liian kuumana mulle, ja saapi rauhassa nautiskella.Yksin pientä määrää keitellessä tuo ei tietysti lisäarvoa anna, mutta meillä jo kahdestaan hyöty on selkeä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minä olen 95% pikakahvin käyttäjä. Syyt tähän löytyy tasalaatuisuudesta: koska välttelen torjunta-aineita kuin herpestä, en voi taata työpaikalla luomukahvia muilla keinoin. Vaimon siirryttyä käyttämään mutteripannua (itse en jaksa, ihannoin helppoutta), lopetin suodatinkahvin keiton kotonakin. Kun veneessäkin pikakahvi toimii, aina parempi.

Kylässä, reissussa ja satunnaisesti kahviloissa juon suodatinkahvia, mutta se tuntuu kyllä heti mahassa pahemmalta.

Luomupikakahveja saa näppärästi niin useimmista isoista S-kaupoista (Rainbow), kaikista käymistäni Lidleistä kuin isoimmista K-kaupoistakin (en muista merkkiä). Tällä hetkellä suosin Lidliä ihan maun vuoksi.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Lupasin joskus antaa Rekolle vielä yhden tilaisuuden. Edelliset taisivat olla valmiiksi jauhettuja, en tykännyt ollenkaan. Heitin muistaakseni toisesta yrityksestäkin ekan pannullisen jälkeen loput purut roskikseen. Papuina tämä Mörk (tumma) toimii sentään jotenkuten. Hiukan metallinen sivumaku haittaa jonkin verran. Ei jatkoon.
Yksi parhaista, jollei paras markettikahvi on Pelliini. Löytyy ainakin suurimmista Cittareista. Ja papuina tietenkin kannattaa ostaa.
Tummaa paahtoa ei yleensä kannata ostaa. Hyvää papua ei tarvitse paahtaa tummaksi. Liika paahtaminen eli tumma paahto, peittää hyvän pavun maun mutta toisaalta peittää huonon pavun maun. Paulig paahtaa kaikki kahvinsa liian tummaksi. Maku on paskaa ja heikompien vatsa oireilee..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaa, olen kyllä ollut sinä käsityksessä, että vatsaoireet johtuvat nimenomaan liian vaaleista paahdoista. Ne kun ovat käytännössä raakoja. Hassua, että vain Suomessa on tajuttu tämä juttu, että vaaleapaahtoinen on oikeasti parempaa kuin tumma. Juhlamokkaa tietysti Paulikin joisi.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Luomupikakahveja saa näppärästi niin useimmista isoista S-kaupoista (Rainbow), kaikista käymistäni Lidleistä kuin isoimmista K-kaupoistakin (en muista merkkiä). Tällä hetkellä suosin Lidliä ihan maun vuoksi.

Pikakahvista suosittelen Africafea ja sen erittäin hyvää ja pehmeää makua. Sitä on myös luomuna: Pikakahvi, luomu - Ruohonjuuri

Ja saatavilla isoista marketeista myös.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitenkä muuten @sampio kun ilmeisesti vaikutat Länsi-Uudellamaalla, niin onko kokemuksia Lohjan Paahtimo - Kahvinpaahtimo - Erikoiskahvit - kahvimyymälä- Cafe Barista - Lohja, Perttilä ?
Jep, tuttu paikka ja hyviä kahveja paahtavat. Heillä on ainakin ollut kahvila myös Helsingissä. Hiukan syrjässä kun on Lohjan keskustasta, tulee harvoin käytyä, pitää erikseen lähteä. Heidän kahvejaan myydään käsittääkseni jonkin verran myös ok-seudun ruokakaupoissa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä menee jo ilmaisia ämpäreitä kategoriaan:
AL: Suomalaiset sekosivat Prisman kahvitarjouksesta – kassoilla iltamyöhään 30-metriset jonot! - MTV.fi

Kahvikansaa härmäläiset. Enemmän ihmettelen sitä kusetusta/sisäänheittoa mitä tehdään näillä 3pkt/10€ tarjouksilla missä hyvin marginaalinen alennus. Tämähän on yleensä vielä sen mainoslehtisen isoin tarjousuutinen etusivulla. Ymmärtäisin tämän maaseudulla mutta kaupungissakin missä paljon tarjontaa niin kannattaako tämä oikeasti, siis kahvilla mainostaminen.
Toinen ihmetyksen aihe on itse kahvin hinta, verotetaanko sitä vai miksi on ollut suomessa pirun kallista? Vai onko tämä vain suuri kusetus kun tiedetään että suomi juo sitä joka tapauksessa.
Viimeksi pari viikkoa sitten Tallinnassa ihmettelin marketin hyllyssä olevaa PAULIG:in 1kg kahvipapupussia jonka normihinta 8€/kg. Miten se voi olla suomessa tuplahintainen? Vai riittääkö edes tuplahinta.

Meidän lähi k-supermarketti on myynyt jo pari kuukautta PIRKKA reilun kaupan tumma ja vaaleaa paahtoa 1.99€ 500g paketti. Ei niitä sieltä ole hamstarttu erityisemmin, ostin pari tummapaahtoa himaan vierasvaraksi. Toki päiväys on tässä se syy mutta sekin vasta 3kk päähään.

Niin ja itselle riittää kahvakoneeseen ne lidlin pavut mitä saa alle kympillä kilo, ihan ok espressot siitä pyöräyttää.

_
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toinen ihmetyksen aihe on itse kahvin hinta, verotetaanko sitä vai miksi on ollut suomessa pirun kallista? Vai onko tämä vain suuri kusetus kun tiedetään että suomi juo sitä joka tapauksessa.
Viimeksi pari viikkoa sitten Tallinnassa ihmettelin marketin hyllyssä olevaa PAULIG:in 1kg kahvipapupussia jonka normihinta 8€/kg. Miten se voi olla suomessa tuplahintainen? Vai riittääkö edes tuplahinta.
_

Tätä minäkin olen ihmetellyt että jopa Tanskassa, joka muuten on aika kallis maa, kahvi oli ihan helvetin paljon edullisempaa kuin Suomessa. Kööpenhaminasta sai pikkuputiikeistakin vähän parempia kahveja melkein samaan kilohintaan kuin Suomesta jotain perus-marketkahvia, Ja marketkahvithan siellä oli halpaa kuin saippua. Oikeastaan melkein missä vaan on tullutkin käytyä, kahvi on ollut paljon halvempaa kuin Suomessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tätä minäkin olen ihmetellyt että jopa Tanskassa, joka muuten on aika kallis maa, kahvi oli ihan helvetin paljon edullisempaa kuin Suomessa. Kööpenhaminasta sai pikkuputiikeistakin vähän parempia kahveja melkein samaan kilohintaan kuin Suomesta jotain perus-marketkahvia, Ja marketkahvithan siellä oli halpaa kuin saippua. Oikeastaan melkein missä vaan on tullutkin käytyä, kahvi on ollut paljon halvempaa kuin Suomessa.

Papukahvi on Suomessa kallista, mutta markettikahveista en kyllä allekirjoita. Ruotsissa on tullut pyörittyä viime aikoina, hintataso on about sama ja Saksassa se bulkkikahvi oli kyllä 5+ euroa paketti. Pavut luokkaa samanhintaisia. Tanskassa näyttäisi Netossa maksavan 400 g Gevalia neljän euron luokkaa, ei kai tuokaan juuri halvempaa ole?

Suhde papujen ja jauhetun välillä on Suomessa tosiaan erilainen kuin noissa muissa. Yksi selitys lienee, että Suomessa juodaan niin paljon enemmän suodatinkahvia, että papukahvi on edelleen "luksushyödyke" monille kaupparyhmille.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Papukahvi on Suomessa kallista, mutta markettikahveista en kyllä allekirjoita. Ruotsissa on tullut pyörittyä viime aikoina, hintataso on about sama ja Saksassa se bulkkikahvi oli kyllä 5+ euroa paketti. Pavut luokkaa samanhintaisia. Tanskassa näyttäisi Netossa maksavan 400 g Gevalia neljän euron luokkaa, ei kai tuokaan juuri halvempaa ole?

Suhde papujen ja jauhetun välillä on Suomessa tosiaan erilainen kuin noissa muissa. Yksi selitys lienee, että Suomessa juodaan niin paljon enemmän suodatinkahvia, että papukahvi on edelleen "luksushyödyke" monille kaupparyhmille.

Joo, nimenomaan papukahvia tarkoitin myös tällä marketkahvilla kun ei tule enää valmiiksi jauhettuja edes katseltua "sillä silmällä". Ihan laadusta riippumatta papukahvit on Suomessa järjettömän kalliita. Syy voi olla tosiaan tuo mitä mainitsit.
 
Hmm mitähän sitä keksisi ratkaisuksi, kun olen huomannut, että suodatinkahvi menettää laatuaan todella paljon 3-4 päivää avaamisen jälkeen, vaikka säilytän sitä jääkaapissa rasiassa. Alkaa maistumaan lähinnä vedeltä. Kaikki markettikahvit lienee 400g paketteja? Puolet voisi olla meikäläisen sinkkutaloudelle passeli koko. Saako jostain pienemmästä K-kaupasta pienempää kokoa, valmiiksi jauhettua vaalea- tai keskipaahtoista sumppia?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hmm mitähän sitä keksisi ratkaisuksi, kun olen huomannut, että suodatinkahvi menettää laatuaan todella paljon 3-4 päivää avaamisen jälkeen, vaikka säilytän sitä jääkaapissa rasiassa. Alkaa maistumaan lähinnä vedeltä. Kaikki markettikahvit lienee 400g paketteja? Puolet voisi olla meikäläisen sinkkutaloudelle passeli koko. Saako jostain pienemmästä K-kaupasta pienempää kokoa, valmiiksi jauhettua vaalea- tai keskipaahtoista sumppia?

Ainakin pääkaupunkiseudun Prismoissa on kohtuu hyvä valikoima 250 g pakkauksia. Ne ovat kyllä kilohinnaltaan kalliimpia kuin "tavalliset" mutta ei se kilohinnan tuplaantuminen minun mielestäni kuukausikuluja paljon nosta.
 

B4rre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Blackhawks ja CBJ (tyttöystäväjoukkue)
Onkohan kukaan muu harrastanut tätä uutta muotivillitystä eli cold brew/kylmäuuttokahvia? Itse ihastuin tähän tuotteeseen ihan sattumalta kesällä ja nyt olen tehnyt erinäisiä kokeiluja ja ylivoimaisesti parasta cold brew -kahvia on tullut India Monsoon Malabar -pavuista. Kaffa Roasteryn ao. pavuista paahdettu tuote on kuitenkin erittäin kallista (halvin tähän mennessä Stockalta irtopapuna 38 €/kg), joten jokin edullisempi tuote joka-aamuiseen juomiseen pitäisi löytää. Useampaakin budjettipapua olen kokeillut ja mikään ei ole oikeastaan ollut lähelläkään tuota yllä mainittua. Onko jollain hyviä kokemuksia jostain edullisemmasta kahvista tähän tarkoitukseen?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hmm mitähän sitä keksisi ratkaisuksi, kun olen huomannut, että suodatinkahvi menettää laatuaan todella paljon 3-4 päivää avaamisen jälkeen, vaikka säilytän sitä jääkaapissa rasiassa. Alkaa maistumaan lähinnä vedeltä. Kaikki markettikahvit lienee 400g paketteja? Puolet voisi olla meikäläisen sinkkutaloudelle passeli koko. Saako jostain pienemmästä K-kaupasta pienempää kokoa, valmiiksi jauhettua vaalea- tai keskipaahtoista sumppia?

Nuo pienet pakkaukset on kilohinnaltaan sen verran suurempia että melkein suosittelen että ostat kahvimyllyn ja alat hankkimaan kahvit papuna. Saa taatusti tuoretta kahvia aina kun jauhaa juuri sen minkä juo ja kilohinta jäänee pienemmäksi kuin noissa pienpakkauksissa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siirränpä mielensäpahoittamisviestini vitutusketjusta tänne, kun muistin tämän ketjun olemassaolon:

Ei tämä nyt ihan vitutusta herätä, mutta koska mielensäpahoittamisketjua ei liene olemassa enkä patalaiskana jätkänä jaksa sellaista perustaa, niin mainitsen asiasta täällä. Nyt on käynyt mitä ilmeisimmin (tai ainakin Prisman myyjän mukaan) niin, että lempikahvini on poistunut Prisman valikoimista ja myyjän veikkaus oli, että valikoimista poistamisen syynä on tuotannon lopettaminen. Saatana! Ei enää Skånerostia. Ostin sitten tuosta yhden pykälän tummempaa sumppia, en muista nimeä, mutta toivottavasti se on hyvää, koska pykälän Skånerostia vaaleampi oli aika mitäänsanomatonta tiskivettä.

*e* Maistettuani tuota ostamaani kahvia en ole enää oikeastaan ollenkaan pahoillani tuon Skånerostin häviämisestä. Tämähän on saatana vie ehkä jopa parempaa!

ZOÉGAS Mollbergs - NESCAFÉ® Dolce Gusto®
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvien markettikahvien sarjassa Paulig jatkaa edelleen hyvällä tasolla tässä Presidentti Special Blend/Origin Blend -sarjassa. Tuo 2016 vuosikertakahvi Miramonte on noussut minulla "arkikahviksi" ja nyt ostin kokeeksi Origin Blend sarjan Tanzania-paketin. Sanoisin että ihan markettikahvien parhaimmistoa kun muutenkin tykkään noista vähän marjaisen makuisista afrikkalaisista. Harmi vaan että ei saa papuna, ja siksi tuo Miramonte pysynee edelleen minulla arkiaamujen kahvina siihen asti kun tuota vielä kaupasta saa. Katsotaan sitten mikä on vuoden 2017 kahvi että jatketaanko vielä Pauligin kahveilla vai vaihdetaanko merkkiä.

Viikonloppu-/vapaapäivien & juhlahetkien kahviksi on joutunut taas alkaa etsimään jotain uutta kun Cafetorialta ei enää saa loistavaa kenialaista Baragwi Karumandia. Kokeilin sen tilalle tullutta Thimua mutta ei siinä ihan samaa makua ollut joten kokeilut jatkuu. Onko hyviä vinkkejä marjaisen makuisista afrikkalaisista (tai miksei muualtakin maailmasta voisi olla)?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
nyt ostin kokeeksi Origin Blend sarjan Tanzania-paketin. Sanoisin että ihan markettikahvien parhaimmistoa kun muutenkin tykkään noista vähän marjaisen makuisista afrikkalaisista. Harmi vaan että ei saa papuna
Kyllä muuten saa, juuri toissapäivänä ostin pussillisen paikallisesta K-marketista. Siellä oli laaja valikoima Presidenttejä ja muita mielestäni uutuuksia. Pitkän hypistelyn jälkeen juuri tuo Tanzania jäi kouraan. En nyt muista, mitkä muut olivat vaihtoehtoina, kun niitä oli niin monta. Ensi kerralla sitten joku toinen. Menee kyllä hetki, ennen kuin pääsen testaamaan tuota. Tänään piti avata kaverin kahvimaasta tuoma tuliaispaketti ja sen tuhoamisessa menee vielä muutama viikko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös