Mua kiinnostaisi myös sama kysymys. Olen alkanut pitää espressosta viime aikoina, ja sitä haluaisin toisinaan keitellä. Otan myös ilolla vastaan kaikki vinkit ja kokemukset tuollaisista muutaman satasen vehkeistä. Jättävätkö nuo vehkeet creman espresson pinnalle? Kuinka tärkeää korkea paine on?
Paine on erittäin tärkeä että saat mahdollisimman hienon ja tampatun kahvin läpi sitä vettä. Itse en suosittelisi näitä kalliita kahviautomaatteja ollenkaan, liian monimutkaisia ja paljon avoimia kysymyksiä laitteen suhteen, miten kahvi säilyy jne.
Suosittelen kotibaristalle että sijoittaa sen muutaman satasen tälläiseen, nuo ovat simppeleitä kahvakoneita, eli samaa teknikkaa mitä käytetään parhaissa kahviloissakin vaikkapa siellä italiassa. Tyylikkään yksikertaisia ja mikä yllättävän tärkeää niin simppelit ja kestävät kytkimet.
Gaggia Classic Coffee Machine
Ja jos haluaa hyvän kahvimyllyn espressokahville niin edullisimmalla pääsee kun ostaa tälläisen. Saa tarvittaessa erittäin hienoa jauhatusta mikä on edellytys jos on kovan paineen omaava laadukas espressolaite.
Zassenhaus Santiago Espresso käsikäyttöinen kahvimylly - Crema
Jos lähtee ostamaan näitä edullisempia automaattimyllyjä missä ei saa riittävänä hienoa jauhatusta niin voi äkkiä käydä niin ettei siitä espressolaitteesta ole mitään hyötyä kun se puskee voimalla sen veden siitä jauhatuksen läpi ihan sukkana eikä uuta sitä niin kuin pitäisi, tulee kökköä luirua.
Tarvitset siis:
Puoliautomaattisen kahvakoneen esim Gaggialta
Laadukkaan myllyn eli erittäin tärkeää saada sitä todella hienoa jauhatusta
pari filtteriä koneeseen, normi ja doppio, ja sitten blind että voi putsata konetta
laadukas tampperi, laitteen mukana tulee yleensä muovinen, 20€.llä saa laadukkaan
kahville jokin järkevä säilytysjuttu, itsellä tiiviissä lasipurkissa
Noin 400-450 euroa riittää tuohon ja en itse ainakaan osaa vaatia paljon parempaa. Niin ja kyllä varmasti tulee ne cremat siihen pinnalle. ;)
Ainoa minkä negatiivisen asian tuosta keksin, tai ei se edes ole mulle negatiivinen asia on se että tuossa joutuu sen 5min toimia baristana kun tekee sitä aamukahvia itselle ja daamille. Jauhaa käsipelillä se 1-2min, täyttää kahva, uuttaa kahvi 15-30s , tyhjennellä puruja biojätteeseen, putsata kone pikaisesti.
Koko homma kestää sen noin 5min kun homma on hanskassa ja tietää mitä tekee, helppoa ja hauskaa, niin ja tulee pirun hyvää kahvia. Itse teen näin tuplaespressot joka aamu ja vaimolle vielä vaahdotan siihen maidot mukaan. Voi vaikka sellaisen sydämen siihen kyhätä jos oikein aamuromantiikkaa hakee, ei sekään vaikeata ole.
_