Kahvi

  • 236 303
  • 1 039

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ite tykkään Rekosta enemmän kuin Kharismasta, ja jotenkin se uppoaa paremmin ja laajemmin myös kanssakahvittelijoihin. Presson hankin vuodenvaihteessa ja moccamasteria olen käyttänyt nolla kertaa presson hankinnan jälkeen. Vaikka siitä vähän isompi vaiva on (jos edes on) niin maku on paljon parempi, ja olen saanut muutaman vannoutuneen moccamasteroijankin vaihtamaan puolta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä olen Rekoa kokeillut joskus, mutta en jotenkin siitä syty. Ihan ok ja juon mieluummin kuin monia muita kahveja, mutta en sitä kotiini jaksa kantaa, kun on vielä kalliimpaakin. Tietysti siinä on se paremman ihmisen leima, mikä kiinnostaisi, mutta ihan sama. Pressopannu on kyllä kiva, itte en ole kotiini tavallista keitintä kaivannut sen jälkeen kun edellinen Mokkis meni katki joskus vuosia sitten. Ikeasta löytyi vielä sellainen tuplapinnalla varustettu isohko pannu, jolla saa neljä isoa mukillista kaffetta.

Lidlin vihreää italialaista kannattaa joskus jonkun kokeilla. Sopii erityisen hyvin aeropressiin, ei tuki suodatinta, mutta mausta tulee mun makuuni oikein fantsu ja kivakiva, jos tällein spesifisti määritellään ominaisuuksia. Harmi vain, että aerolla ei saa kovin isoja määriä tuupattua esim. americanoja. Vaimon kanssa kahdestaan se riittää molemmille yhteen isoon klasiin, mutta vieraiden kanssa menisi vähän tupeltamiseksi. Onneksi meillä ei käy vieraita.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pitäisköhän vielä kerran antaa Rekolle mahdollisuus? Oon kaksi kertaa kokeillut ja molemmilla kerroilla tainnut heittää loput roskiin. Ei vain maistunut, paitsi pahalle. Tosin tuo oli suodatinkeitinaikaan, eli aika kauan sitten. Jos tuota papuina löytäisi jostain, saattaisin ehkä ostaa. Kaikki muut paitsi sampio sitä kuitenkin kehuneet.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toin viimeksi Tukholmasta Zoegan Blac Velvetiä ja pidin oikein paljon. Tuon toistekin, ellei ole Stockalle viikon sisään ilmaantunut. Kharisma on aamukahvini tavallisesti. Myös Lidlin ranskalainen käy mainiosti.
 

HokiHero

Jäsen
En juuri kahveista ymmärrä, mutta vakkariksi on noussut mövenpickin der himmlische joka on ilmestynyt lidliin 3,5€ hintaan. Omaa makuun aivan loistava peruskahvi ja duunipaikan juhlamokka on ainakin aivan kuraa tuohon verrattuna. Stockalla huomasin että sama kahvi maksaa vaja 9€/paketti. Löffbergsit tätä ennen olleet pidemmän aikaa käytössä, mutta jokin tuosta tekee maukkaamman.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
En juuri kahveista ymmärrä, mutta vakkariksi on noussut mövenpickin der himmlische joka on ilmestynyt lidliin 3,5€ hintaan. Omaa makuun aivan loistava peruskahvi ja duunipaikan juhlamokka on ainakin aivan kuraa tuohon verrattuna. Stockalla huomasin että sama kahvi maksaa vaja 9€/paketti. Löffbergsit tätä ennen olleet pidemmän aikaa käytössä, mutta jokin tuosta tekee maukkaamman.

Tuo on kyllä hyvä ja hinta on älyttömän halpa mihin tahansa muuhun kauppaan verrattuna. En ole tainnut alta 6€ nähdä tuota myytävän missään.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
En juuri kahveista ymmärrä, mutta vakkariksi on noussut mövenpickin der himmlische joka on ilmestynyt lidliin 3,5€ hintaan. Omaa makuun aivan loistava peruskahvi ja duunipaikan juhlamokka on ainakin aivan kuraa tuohon verrattuna. Stockalla huomasin että sama kahvi maksaa vaja 9€/paketti. Löffbergsit tätä ennen olleet pidemmän aikaa käytössä, mutta jokin tuosta tekee maukkaamman.
Pitääpä testata kun seuraavan kerran on kahvin ostaminen ajankohtaista. Tällä hetkellä tulee tehtyä pelkästään Lidlissä myytävää Cafe del Mundoa, maku kohdallaan ja varmaan ostopäätökseen vaikuttaa jollain tasolla myös maailmanparannusaspekti (tosin en kyllä paskaa sumppia hankkisi vaikka miten olisi fairtrade).
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aamukahvina join juuri Löfbergin Kharismaa. En tiedä miksi sitä ostin taas kun en jotenkin saa mitään otetta sen mausta. Jotenkin mitäänsanomaton minun suuhuni. Ei siis missään tapauksessa kuitenkaan pahaa. Löfbergin kahveista mulle toimii parhaiten ihan tavallinen mellanrost tai sitten crescendo.

Harmitti oikeastaan aamulla, että olin viime viikonloppuna avannut tuon kharisman. Toin Zoegan Skånerostia länsinaapurista viikolla (olen eri mieltä toverin @Leon kanssa tästä kahvista, ja makuasiahan tämä onkin). Koska juon kahvia kotona vain viikonloppuisin, en viitsi pitää useaa pakettia avattuna kerralla.

Noin yleisesti ottaen tummempipaahtoiset kahvit kai on jo jonkin aikaa olleet vähän passé. Varsinkin kun ABC:tkin jo ovat alkaneet tummaa paahtoa tarjota. Vaan aivan sama, juon sitä mikä maistuu hyvältä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No joo, enpä ainakaan itse ole paahtoasteilla hirveästi jaksanut elämöidä, kunhan maistuu. Tummat paahdon ja niistä tietyt vakiomerkit ovat helppoja valintoja, joskus sitten paahtimoiden kahviloissa kokeilen jotain spessumpia lajikkeita, joille suositellaan vaaleampia paahtoja. Viimeksi pari viikkoa sitten Kaffecentralenissa oli joku keskipaahtoinen tuotos suodatinkeittimessä ja hyväähän se oli.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kävin hakemassa paketin tuota yllä kehuttua taivaallista Lidlistä, kun ohi ajoin. En kylläkään muutamaan päivään pääse vielä testaamaan, kun juuri tuli Kharisma-paketti korkattua. Ans kattoo.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minusta kun Pirkka-espressokin on hintaansa nähden erinomainen kahvi.

Jatketaan tästä. Onkos porukka löytänyt muita hyviä arkiespressoja? Papuina siis.
Olen pitkään käyttänyt vain niitä kahta Lidlin 1kg pussia, se perus ja dark roast. Sekä sitten tämä Pirkka, ja nyt olen mennyt jo taas useamman pussin ajan pirkalla. Kriteeri on alle 15€/kg, mieluummin tietty 10€. Pirkka taitaa olla 11-12€/kg.

_
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ovatko muut vielä testanneet noita Pauligin uusia, kahveja? New York , Pariisi ja Havanna kahvi muistaakseni ainakin näin kaupassa. Hinta noilla vähän vaihteli ja tuo Pariisi maku taisi olla kallein.
Paketti New Yorkia tarttui anyway mukaan ja voin suositella.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ovatko muut vielä testanneet noita Pauligin uusia, kahveja? New York , Pariisi ja Havanna kahvi muistaakseni ainakin näin kaupassa. Hinta noilla vähän vaihteli ja tuo Pariisi maku taisi olla kallein.
Paketti New Yorkia tarttui anyway mukaan ja voin suositella.

Ostin duuniin uutta Presidentti Miramonte -sekoitusta. Moni sanoi. että "onpa hyvää kahvia, mitä tämä on".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ostin duuniin uutta Presidentti Miramonte -sekoitusta. Moni sanoi. että "onpa hyvää kahvia, mitä tämä on".

Tuota tullut nyt pari säkkiä papuina ostettua arkiaamujen kahviksi ja hintaansa nähden varsin OK peruskahvi.

Oma kahvimaku mennyt taas vaihteeksi takaisin enemmän vaaleiden suuntaan, ja erityisesti afrikkalaisiin. Suosikkeja tällä hetkellä Cafetorian kenialainen Baragwi Karumandi ja Østerlandskin etiopialainen Yirgacheffe.

Tuota Löfbergin Kharismaa tuli testattua kun sitä on täällä kehuttu. Ei ollut ihan minun makuuni, jotenkin vähän mitäänsanomaton.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Ovatko muut vielä testanneet noita Pauligin uusia, kahveja? New York , Pariisi ja Havanna kahvi muistaakseni ainakin näin kaupassa. Hinta noilla vähän vaihteli ja tuo Pariisi maku taisi olla kallein.
Paketti New Yorkia tarttui anyway mukaan ja voin suositella.

Töissä oli paketti Havannaa. Oli ihan hyvän makuista kyllä, reipas parannus normaaliin Kulta katriinan duunikahviin, mutta ei mitään niin säväyttävää, että 5€ maksaisin paketista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Täällä nyt näköjään väitetään, että Juhla-Mokkaa parempaa kahvia olisi olemassa.
Poimin avoimin mielin muutaman ehdokkaan kokeiltavaksi, varsinkin mikäli nimi viittaa ihannoimaani Ruotsiin. Ja tuote löytyy paikkakunnan kaupasta.
Maakunnan keskukseen en lähde kaffepakettia hakemaan.
Extremekahvista en pidä, hienovarainen terästys Juhlaan kyllä voisi olla paikallaan.

Jumanskekka, kohta arvee on jälleen hippiradikaali!
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Pitääpä testata kun seuraavan kerran on kahvin ostaminen ajankohtaista. Tällä hetkellä tulee tehtyä pelkästään Lidlissä myytävää Cafe del Mundoa, maku kohdallaan ja varmaan ostopäätökseen vaikuttaa jollain tasolla myös maailmanparannusaspekti (tosin en kyllä paskaa sumppia hankkisi vaikka miten olisi fairtrade).
Nyt olen vihdoin saanut testaukseen Mövenpickin der Himmlischen. Tuohon del Mundoon verrattuna hieman voimakkaampi aromi, mutta melko pehmeä makukokemus tämä on. Oikein hyvä aamukahvi.

Tästä viiveestä testaamaanpääsyssä tuli kyllä jälleen mieleen että harvakseen kahvia juoville pitäisi olla myynnissä pienempiä pakkauksia, ihan mielellään tulisi testailtua eri kahveja mutta paketin tuhoamiseen kun menee tuo 1-2kk niin ei ole kovin suurta inspiraatiota hankkia ihan vaan makutestiä varten kahden kuukauden sumppeja jos joutuukin pettymään aromiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hommaat myllyn ja ostelet pienen erän papuja eri plaaduista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lupasin joskus antaa Rekolle vielä yhden tilaisuuden. Edelliset taisivat olla valmiiksi jauhettuja, en tykännyt ollenkaan. Heitin muistaakseni toisesta yrityksestäkin ekan pannullisen jälkeen loput purut roskikseen. Papuina tämä Mörk (tumma) toimii sentään jotenkuten. Hiukan metallinen sivumaku haittaa jonkin verran. Ei jatkoon.
 
Lupasin joskus antaa Rekolle vielä yhden tilaisuuden. Edelliset taisivat olla valmiiksi jauhettuja, en tykännyt ollenkaan. Heitin muistaakseni toisesta yrityksestäkin ekan pannullisen jälkeen loput purut roskikseen. Papuina tämä Mörk (tumma) toimii sentään jotenkuten. Hiukan metallinen sivumaku haittaa jonkin verran. Ei jatkoon.
Tuota Rekoa kehutaan uskomattoman paljon, vaikka siinä (valmiiksi jauhetussa) en havaitse sitten yhtään mitään. Kyllähän sitä nyt huumeena juo, mutta esim. Pauligin tumma presidentti ja Lidlissä myytävä dark roast (olisiko jopa suht samaa kamaa) ovat huomattavasti parempia.

Markettikahvien oma top5:
1) Löfbergs Kharisma
2) Nordquist Festivita
3) Nordquist Franskrost
4) Paulig Parisien
5) Löfbergs Crescendo

Mökille otan aina perinteisesti tumman presidentin jota kaatelen enimmäkseen levylle kiekkojen alle ja vähimmässä määrin kuppiin.

Sen pari-kolme päiväähän nuo suunnilleen avaamisen jälkeen maistuu. Loput kolme viikkoa onkin sitten aika sama mikä merkki ja laatu on kyseessä. Toki ero esim. jäähalleissa tarjottuun tiskiveteen on edelleen huomattava.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Indonesiassa oli metkoja kahveja tarjolla, itse tosin tykkäsin enemmän Laosin ja Vietnamin kahveista. En ole hifisti kahvin suhteen, joten säästän teidät köpelöltä analyysilta. Balilla heidän oma kahvinsa on suodattamaton musta keitto. Suosittelen lämpimästi ummetuksesta kärsiville.

Minkä ihmeen takia lähes kaikissa kapakpoissa ja ruokaravintoloissa saa niin perkeleen huonoa kahvia? Joku 2-3€/kuppi on ryöstö seisoneesta termarisumpista. Armeijankin kahvi oli parempaa. Hankkisivat kapselikeittimen, niillä saa kuitenkin ihan juotavaa kahvia ja tuoretta tulee joka kupillinen.
 
Minkä ihmeen takia lähes kaikissa kapakpoissa ja ruokaravintoloissa saa niin perkeleen huonoa kahvia? Joku 2-3€/kuppi on ryöstö seisoneesta termarisumpista. Armeijankin kahvi oli parempaa. Hankkisivat kapselikeittimen, niillä saa kuitenkin ihan juotavaa kahvia ja tuoretta tulee joka kupillinen.

Kapselikeitin on auttamatta liian hidas, jos menee yli 1 kuppia kahvia kerrallaan. Eikä ne mielestäni kovin hyviä ole vrt. freesiin suodatinkahviin. Tosin eräässä michelin-tähditetyssä helsinkiläisravintolassa on/oli kapselikeitin - tilateknisistä syistä. :)
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Kapselikeitin on auttamatta liian hidas, jos menee yli 1 kuppia kahvia kerrallaan. Eikä ne mielestäni kovin hyviä ole vrt. freesiin suodatinkahviin. Tosin eräässä michelin-tähditetyssä helsinkiläisravintolassa on/oli kapselikeitin - tilateknisistä syistä. :)
Ei tietenkään toimi häissä tai hautajaisissa, mutta jos joku satunnainen kaipaa kahvia? Nykyään alkoholin myyntiin keskittyvistä mestoista saa jotain sotasaalis-korviketta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikä ne mielestäni kovin hyviä ole vrt. freesiin suodatinkahviin.

Mielipiteensä tietysti jokaisella ja hyvä niin. Mun mielipide on, että kapselikahvi hakkaa suodatinkahvin kymmenen kertaa kymmenestä, tämä siis jos suoritan vertailun kapselikeittimelläni tiputellun ja normaalikeittimelläni valutellun sumpin välillä. Tai ei mulla sitä kahvinkeitintä ole enää pitkään aikaan ollutkaan. Hetken seisoivat vanha kahvinkeitin ja uusi kapselikeitin vierekkäin keittiössä ja molempia yritin käyttää ja vertailla tuloksia, mutta kapselikeittimen tuottaman kahvin tasalaatuisuus ja prosessin nopeus/helppous veivät mennessään.

Se on kyllä ihan totta, että kapselikeitin ei enää ole niin käytännöllinen, kun kahvittelijoita onkin yhden sijaan vaikka neljä. Meidän kahden hengen taloudessamme olen ainut kahvittelija ja vieraitakaan en juuri koskaan ovesta päästä, joten kapselikeitin oli loppujen lopuksi helppo valinta. Kalliimpaa kyllä per kupillinen verratuna normikahviin, mutta jos kupillisen tai kaksi päivässä juo, niin aika se ja sama. Sitä paitsi olen valmis maksamaan kahvistani enemmän, jos se on aiempaa laadukkaampaa ja tuo selkeästi on.

Blöö kirjoitti:
Minkä ihmeen takia lähes kaikissa kapakpoissa ja ruokaravintoloissa saa niin perkeleen huonoa kahvia? Joku 2-3€/kuppi on ryöstö seisoneesta termarisumpista. Armeijankin kahvi oli parempaa. Hankkisivat kapselikeittimen, niillä saa kuitenkin ihan juotavaa kahvia ja tuoretta tulee joka kupillinen.

Jos hankkisivat kapselikeittimen, niin joko pitäisi nostaa kupillisen hintaa tai sitten olettaa, että laadukkaampi kahvi kasvattaa kahvittelijoiden määrää, jolloin kohonneet tuotantokustannukset kompensoitaisiin lisääntyneellä kysynnällä. Epäilenpä vain, että sitä baarissa tapakahvinsa juovaa Kerkko Keskivertoa ei juurikaan kiinnosta jos se on vähän seissyttä ja palaneen makuista, kahvi kuin kahvi, on se sitten termarissa seissyttä suodatinsumppia tai juuri tiputeltua kapselikahvia. Näin ollen se on baarin omistajalle vain turha kuluerä alkaa tilauksesta valmistamaan tuoretta kahvia kuppi kerrallaan, kun niille asiakkaille kelpaa se termarissa seisotettu suodatinsumppikin.

Nykyään alkoholin myyntiin keskittyvistä mestoista saa jotain sotasaalis-korviketta.

Kyllä ja sitä samaa korviketta tarjotaan niin kauan, että sille ei enää ole kysyntää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös