Kahvi

  • 237 274
  • 1 039

JiiTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse tulee juotua kaffeeta hyvin epäsäännöllisesti. Yleensä päivässä menee n. 2-5 kupillista päivästä riippuen. Aamukahvit on kuitenkin aina saatava, silloin menee ainakin se pari kupillista. Sokeria en nykyään kahvissa käytä, ja näyttää siltä että maitokin on pikkuhiljaa jäämässä pois. Etenkin aamulla musta kahvi on poikaa. Merkillä ei ole minulle niin väliä, mutta yleensä tulee litkittyä pressaa tai juhlamokkaa.

Se täytyy vielä sanoa, että mummoni itse jauhama perinteinen murukahvi on parasta mitä olen maistanut. Minä ainakin tykkään.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No tuolla ryystämisellä luulisi ainakin aineenvaihdunnan pysyvän kunnossa... Meikäläiselle on pinttynyt tapa huikata kahvin perään aina lasillinen vettä ja jos kaataisin päivässä 5 litraa kaffetta naamattimeen ja siihen pari litraa vetta "niskaan", niin voi sitä vessassa juoksemisen määrää!

Kahvi ihmee elimistössä sen verran tehokkaasti nestettä, että jokaisen kahvikupillisen jälkeen olisi hyvä juoda pari lasia vettä. Itse kävin kuntotestissä pari kuukautta sitten, ja liikunnanohjaaja kysyi heti arvot otettuaan, että juonko paljon kahvia. Nestearvoni kun olivat aivan liian alhaiset, ja kahvistahan se johtui.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kotona säännöllisesti puhdistettu Moccamaster ja tuore / jääkaapissa säilytetty avattu Juhla Mokka tuottaa mulle parhaan nautinnon. Eikä liian vahvana sekään, vaan kuuteen kuppiin kaksi kukkuramittaa laitteen omalla mitalla (vastaa kahta normaalia). Pienenä hifistelynä veden pitää olla jääkylmää ja mahdollisimman käsittelemätöntä. Maitoa vähän, ei sokeria.

Siitä on Sniperin hyvä kahvi tehty.

Itekkin vähän kahvifriikkinä (Moccamaster/Presidentti/Melitta Original for me) kiinnostuin tuosta jääkaappisäilytyksestä. Minkälaisessa astiassa säilytät kahvia, ettei se ota makuja/hajuja muista ruoka-aineista?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Trangia-Presidentti

Metsässä sprii-Trangialla keitetty kaffi vetää vertoja kaikille maailman muille kaffeille. Myös nuotiolla keitetyt nokipannukahvit ovat mainioita kahveja. Noihin nuotiokahveihin erityistä on niihin tarttunut pieni savun maku, joka on originelliä näin kotoisiin normisuodatin- ja pikakahveihin tottuneille.

Moccamasterilla keitetystä kahvista en ole itse huomannut mitään eroa ainakaan meidän Philips Essence -keittimellä keitettyyn sörriin. Kaiken maailman kultakurkut muka pitävät sen tuottamaa kahvia parhaana. Bah.

Armeijassa kun itse keitettiin kahvit, oli pääasiassa merkkeinä Juhla Mokka (taistelumokka) ja Presidentti (rynnäkkömokka). Ai shaatana sitä ihanaa hetkeä, kun olin ollut ensin päivystämässä kolme tuntia ja sitten vartiopoterossa pari tuntia.

Minua kylmäsi vallan kovin, kahvihammasta kolotti. Kysyin eräältä ryhmäni jäseneltä, onko kahvia. Taisteluparini Bete Lotto (nimi muutettu), sanoi, että "kahvi on porajamas". Meillä oli yhteinen Trangia.

Siitä telttaan kahvia juomaan ja kahvisavut polttamaan ja sitten unta palloon korvatulppien ja Peltorien suomien tuplakuulosuojausten tuudittaessa minut pois tosielämästä. Ah.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Metsässä sprii-Trangialla keitetty kaffi vetää vertoja kaikille maailman muille kaffeille. Myös nuotiolla keitetyt nokipannukahvit ovat mainioita kahveja. Noihin nuotiokahveihin erityistä on niihin tarttunut pieni savun maku, joka on originelliä näin kotoisiin normisuodatin- ja pikakahveihin tottuneille.

Moccamasterilla keitetystä kahvista en ole itse huomannut mitään eroa ainakaan meidän Philips Essence -keittimellä keitettyyn sörriin. Kaiken maailman kultakurkut muka pitävät sen tuottamaa kahvia parhaana. Bah.

Armeijassa kun itse keitettiin kahvit, oli pääasiassa merkkeinä Juhla Mokka (taistelumokka) ja Presidentti (rynnäkkömokka). Ai shaatana sitä ihanaa hetkeä, kun olin ollut ensin päivystämässä kolme tuntia ja sitten vartiopoterossa pari tuntia.

Minua kylmäsi vallan kovin, kahvihammasta kolotti. Kysyin eräältä ryhmäni jäseneltä, onko kahvia. Taisteluparini Bete Lotto (nimi muutettu), sanoi, että "kahvi on porajamas". Meillä oli yhteinen Trangia.

Siitä telttaan kahvia juomaan ja kahvisavut polttamaan ja sitten unta palloon korvatulppien ja Peltorien suomien tuplakuulosuojausten tuudittaessa minut pois tosielämästä. Ah.

No joo joo, armeijassa keitetyt kahvit ovat tietenkin oma lukunsa, eikä pannukahvia voita mikään. Minutkin on joskus herätetty betonisesta vartiobunkkerista vesilätäköstä nukkumasta kahville, joka tuolloin maistui eittämättä maailman parhaalle.

Jotenkin en laiskuuttani viitsi enää tällä iällä soveltaa samoja metodeja saadakseni kahvin maistumaan mahdollisimman hyvälle, joten siis Moccamasteria kehiin.

Ihan totta huomasin eron, kun vanhempani ostivat ko. vehkeen ja heillä käydessäni ihmettelin, mitä kahvia oikein nykyään juotte kun tämä maistuu niin paljon paremmalta. Johtuu kai siitä vedenkuumennusmenetelmästä mitä keitin käyttää.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kahvia tulee harvemmin juotua. Yötöissä olen, mutta yleensä tölkki/pullo energiajuomaa ennen töitä riittää (ED/Teho). Varmaan maksimissaan 3 kupillista kahvia olen juonut viimeisen kuukauden aikana. Kyllä se kahvi alas asti yleensä menee tarjottaessa.
 

FaceOffs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Ässät
Kahvia tulee itse juotua keskimäärin kolmisen kuppia per päivä. Viikonloppuisin kahvia toki kuluu enemmän.Töissä kahvi menee mustana ja muuten maidon kanssa.Erikoiskahveja ei ole tullut toistaiseksi kokeiltua, mutta ehkäpä sitä vielä joku päivä sellaistakin voisi kokeilla.
 

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Kahvini nautin nössötyylillä, eli reiluhkosti sokeria ja punasta maitoa (ei vaan, kyllä se on sitä täysmaitoa, valkosta..). Keittimenäki toimii tommonen perinteinen Philipsi. Parhaat kahvit keittää yleensä avovaimo, vaikkei se nyt raskaana ollessa oo kahvista välittänykään.

Mitäs kahvi-ihmiset on mieltä Ruotsin lahjasta kahvimarkkinoille, eli herättääkö Löfbergs lila minkäänlaisia mielikuvia? Meiän talouteen tuota on tarttunu mm. Ruotsin tourneelta ja ihan hyvää on ollu, vaikka maistuuki aikalailla toiselle ku vaikkapa Juhlamokka. Nyt tosin tullu juotua tuota jälkimmäistä, ku ei viitti yksin juoda Ruotsin tuliaisia pois kaapista.

Tähän loppuun vois heittää sellasen alatyylisen jutun, että allekirjottaneella kahvi saa mahan jatkeineen toimimaan. Eli, jos tuntuu, että maha on vähän jumissa nii kahvit juomalla rupee taas rullaamaan. Ei tästä tämän enempää.. (köh)
 

suomi-poika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olen vasta 15-vuotias,enkä pidä yhtään kahvista. En ymmärrä mikä siinä maistuu hyvälle ,paitsi pohjat jossa on sokeria tarpeeksi. Sen voi kyllä ymmärtää että 15-vuotias ei tykkää, mutta se taitaa olla geeneissä nimittäin minulla on 22-vuotias isoveli , 19v isosisko , 16v isosisko ja hekään eivät juo kahvia yhtään, eivätkä muutkaan meidän perheestä.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen vasta 15-vuotias,enkä pidä yhtään kahvista. En ymmärrä mikä siinä maistuu hyvälle ,paitsi pohjat jossa on sokeria tarpeeksi. Sen voi kyllä ymmärtää että 15-vuotias ei tykkää, mutta se taitaa olla geeneissä nimittäin minulla on 22-vuotias isoveli , 19v isosisko , 16v isosisko ja hekään eivät juo kahvia yhtään, eivätkä muutkaan meidän perheestä.

Melkein väitän ettei kahvi kenestäkään ihan ekalla kerralla maistu mahtavalta. (Toki poikkeuksia on) Ainakin itse olen ns. opetellut juomaan, ensin sokerilla ja sitten ilman jne. Nykyään kahvi on niin niin hyvää ettei sitä osaa sanoin kuvaillakaan! Ihanan makuista tavaraa.

OBH Nordican chill-kahvinkeitin on muuten hyvä vaihtoehto Mocca Masterille. Hemmetin hyvää kahvia, mutta keitin on jotain 89 euroa, eli vähän halvempi kuin Masteri.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kahvia on tullut juotua säännöllisesti jostain 2-3 -vuotiaasta saakka. Nykyään menee 4-8 mukia päivässä. Oma suosikkini on Presidentti tumma paahto.
 

Erik Loka

Jäsen
Jep. Enpä tykännyt minäkään tästä mustasta liemestä kun ensimmäistä kertaa maistoin. Jäähallilla kuitenkin sitten C-junnuissa ennen jokaista reeniä ja peliä oli kahvia tarjolla, ja kun sitä muutkin joi, ni kai munkin oli pakko! Siitä se sitten lähti..
Alkuaikana käytin runsaasti maitoa ja sokeria, kun taas nykyään menee jo mustana, tosin melko harvoin.

Säännöllisesti en kahvia juo, mutta sillointällöin keittelen itse, tai jos joku tarjoaa, niin en kieltäydy.
 

suomi-poika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Noh kyllä kai siitä ehkä jossaki vaiheessa voi alkaa tykätä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Onko kukaan muu maistanut S-ryhmän halpamerkin X-tran Cappuccino-jauhetta, joka sekoitetaan kuumaan veteen? En jaksa enää aamuisin kikkailla kahvinkeittimen kanssa vaan käytän tuota tavaraa. Ja hyvin uppoo...

Hinta-laatusuhde kohdallaan. Pussi jauheta maksaa noin 2,40 e ja siitä tulee ehkä kolmisen kymmentä kuppia. Riippuen kuinka vahvaa tavaraa haluaa.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Aamulla täytyy mukillinen saada, muuten tulee helvetillinen pääkipu.

Jos kahvi keksittäisiin nyt, kiellettäisiin se huumaavana/riippuvuutta aiheuttavana aineena. Ne kahvia juovat ihmiset jotka tunnen ovat pahasti riippuvaisia kyseisestä aineesta. Puhuvat aina että ei herää kunnolla ilman kahvia. Samaten tietyt päivärutiinit menevät kahvin mukaan. Itse juon vain juhlatilaisuuksia kupposen silloin tällöin, sokerilla ja kermalla.

Kai se riippuu vähän perheen tavoista, että alkaako juomaan kahvia vaiko ei. Meillä joi kahvia vain isä ja muu perhe teetä. Edelleenkin siskot juovat vain teetä, samoin kuin itse. Kahvin maussa ei ole kyllä mitään hirveän kiehtovaa, mutta en olekaan koukussa, tsk tsk.
 

Lapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Maple Leafs, Kärpät NE Patriots, RoPS
Myös nuotiolla keitetyt nokipannukahvit ovat mainioita kahveja. Noihin nuotiokahveihin erityistä on niihin tarttunut pieni savun maku, joka on originelliä näin kotoisiin normisuodatin- ja pikakahveihin tottuneille.

Tottahan on että nokipannukahvit on kyllä kahvielämyksiä parhaillaan. Käväisin juuri parin viikon lomalla ja isän (iskäksi myös sanotaan) kävin kalalla ensimmäistä kertaa 10v. ja nuotiolla isä kaivoi oman varmaan n.20 vuotta vanhan pienen nokipannun esiin ja pyöräytti kahvit niin oli pojalla kissanpäivät. Varsinkin kun sai kahvin kanssa nauttia tuoretta ruisleipää. jostain kumman syystä Kahvi + ruisleipä on täydellinen yhdistelmä.

Sitten normaalielämässä tulee töissä juotua päivästä riippuen 4-7 kuppia. Tosin välillä otan automaatista cappucinoa ettei vallan vatsa menis kuralle pelkästä mustasta kahvista. Kotona taas kämppis jauhaa jotain papuja ja niistä sitten keitetään Moccamasterilla. Ehdottomasti tarvitsen sokeria ja mielellään vielä pien pien tilkka maitoa, tosin maidon osuus on vähentynyt vuosien saatossa.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko kukaan muu maistanut S-ryhmän halpamerkin X-tran Cappuccino-jauhetta, joka sekoitetaan kuumaan veteen?

Hyvää on ja halpaa. Tätä menee talvella jonkun verran. Eihän tuo tosin miltään kahvilta muistaakseni maistu (edes Cappuccinolta) vaan kyseessä on enemmänkin kahvijuoma.

Jos kahvi keksittäisiin nyt, kiellettäisiin se huumaavana/riippuvuutta aiheuttavana aineena. Ne kahvia juovat ihmiset jotka tunnen ovat pahasti riippuvaisia kyseisestä aineesta.

En usko tuota. Vaikka kahvi onkin lievästi riippuvuutta aiheuttavaa niin kahvin haittapuolet ihmiselle ovat aika mitättömät. Itselleni kahvi ei ole tosin aiheuttanut edes mitään riippuvuutta vaikka sitä töissä tuleekin juotua 4-6 kuppia päivittäin. Kotona ei ole ollut kahvinkeitintä moneen vuoteen ja töissäkin tuli oltua pari kuukautta ilman kahvia kun kahvitarjoilu loppui ja ei jaksanut putsata pitkään käyttämättömänä ollutta omaa keitintä. Ei tullut vieroitusoireita.

Kahvini juon pääosin mustana. Ruuan jälkeen kahvin voi juoda jälkiruokakahvina ei runsaalla sokerilla ja maidolla höystettynä. Lähes kaikki sekoitukset kelpaavat myös.
 

vojislav

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko kukaan muu maistanut S-ryhmän halpamerkin X-tran Cappuccino-jauhetta, joka sekoitetaan kuumaan veteen? En jaksa enää aamuisin kikkailla kahvinkeittimen kanssa vaan käytän tuota tavaraa. Ja hyvin uppoo...

Hinta-laatusuhde kohdallaan. Pussi jauheta maksaa noin 2,40 e ja siitä tulee ehkä kolmisen kymmentä kuppia. Riippuen kuinka vahvaa tavaraa haluaa.

Juu joka aamu tulee sitä juotua sitä kun määkin oon kyllästynyt kahvinkeittimiin...ei kovin hyvää mutta silti sitä vaan menee :D
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
---Moccamasteria kehiin.
---Johtuu kai siitä vedenkuumennusmenetelmästä mitä keitin käyttää.

Eikös Masteri tee ihan saatanan kuumaa siitä tsufesta, pienemmälläkin asetuksella? Pannukahvia tuli juotua ennen mummolassa, nykyisin sitäkin pitää välttää kolestrolin takia.

Itse olen muutenkin koittanut vähentää koko ajan, nykyisin tarviin enää aamufiksin... töissä en juo ollenkaan. Armeijassa alkoi nyppiä kun tuli päänsärkyä kofeiinin (?) puutteesta. Ei näin.

Peruskahvin mauissa en aikuisten oikeasti havaitse suuria eroja. Olen koittanut suosia Pauligin tuotteita sen jälkeen kun kuulin että ne rakensivat Suomeen uuden paahtimon siinä missä muut firmat vievät vastaavat laitokset Viroon jne. Se alkaa olla jo harvinaista.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Olen koittanut suosia Pauligin tuotteita sen jälkeen kun kuulin että ne rakensivat Suomeen uuden paahtimon siinä missä muut firmat vievät vastaavat laitokset Viroon jne. Se alkaa olla jo harvinaista.

Markettisumpeista mielestäni ko. lafkan Brazil on ykkönen. Sitä ja Presidenttiä tulee ryystettyä taltriikilta eniten. Pauligille pojoja myös kahvilakulttuurin kehittämisestä Suomessa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Peruskahvin mauissa en aikuisten oikeasti havaitse suuria eroja.
Sokkotestiä en ole koittanut, mutta kun itse tulee kahvi useimmiten keitettyä, niin kyllä se kahvi on vaan yksi niistä harvoista Suomessa myytävistä elintarvikkeista, jossa hinta ei ole määräävä tekijä. Fiilikset menee ihan täysin, jos paskaa kahvia joutuu keittämään.

Kahvipakettihan tuoksuu jumalaiselle avatessa. Siis ”kunnon” kahvi, joita omasta mielestäni näistä peruskahveista on Juhla Mokka, Presidentti ja varauksin Kulta Katriina. Monesta muusta kahvista, esim. Brazil, Saludo ja Gevalia, haistaa heti, että metsään mennään. Valmiissa tuotteessa tuo ero ei ole tuoksussa enää niin suuri, mutta siinä vaiheessa tulee maku vastaan. Kuten mainittu, sokkotestiä en ole tehnyt, mutta väittäisin, että erottaisin Juhla Mokan ja vaikka Saludon ~kahdeksan kertaa kymmenestä.

Täysin oma lukunsa on tietysti nämä halpa-kahvit, kuten Hyvä Ostos ja Aromi Mokka tjsp. Ihan hirveätä kuraa, jota ei pitäisi myydä kahvi-nimellä missään tapauksessa.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Täysin oma lukunsa on tietysti nämä halpa-kahvit, kuten Hyvä Ostos ja Aromi Mokka tjsp. Ihan hirveätä kuraa, jota ei pitäisi myydä kahvi-nimellä missään tapauksessa.

Juu ne korvikekahvit minäkin erotan perussumpista. Ja sitten toisessa laidassa erikoiset sekoitukset ja kahviloiden spesiaalikahvit.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kahvipakettihan tuoksuu jumalaiselle avatessa. Siis ”kunnon” kahvi, joita omasta mielestäni näistä peruskahveista on Juhla Mokka, Presidentti ja varauksin Kulta Katriina. Monesta muusta kahvista, esim. Brazil, Saludo ja Gevalia, haistaa heti, että metsään mennään.

Kylläpä voi olla erilaiset mielipiteet ihmisillä. Minulle esim tuo Juhla Mokka on hyvä ostos kahvin tasoista sontaa, jota en ikinä edes ostaisi, jos jaksaisi vain käydä joka kerta erikseen siwasta sen Saludo paketin.
Ja sama noissa hajuissa. Juhla Mokka haisee luotaan työntävän pahalle, kun taasen Saludo tarjoaa parhaat elämykset.
Geviliat, kulta katriinat, sun muut vastaavat, menee myös hyvä ostos tasolle.

Tosin täytyy myöntää, että presidentin tummapaahto, on ehkä sitä kaikkein parasta kahvia. Mutta normaalisti, meillä juodaan saludoa, jota meillä molemmat pitää hyvänä kahvina.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosin täytyy myöntää, että presidentin tummapaahto, on ehkä sitä kaikkein parasta kahvia.
Kuten aiemmin kirjoitin, on Presidentin tumma paahto myös minun suosikkini. Nyttemmin olen alkanut virittelemään kahviani, ja toisinaan laitan kahvinpurujen joukkoon hieman kardemummaa. Kardemumma tuo mukavan lisän kahvin perusmakuun.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Dynamo kirjoitti:
Nyttemmin olen alkanut virittelemään kahviani, ja toisinaan laitan kahvinpurujen joukkoon hieman kardemummaa. Kardemumma tuo mukavan lisän kahvin perusmakuun.

Juu, samaa tulee itsekin tehtyä välillä. Kahviin tulee mukava vivahdus pullan makua, ja tuoksu paranee myös. Itse juon perinteistä Juhla Mokkaa, tosin Presidentistä en erityisemmin välitä, vaikka yleensä Juhla Mokan juojat diggaavat myös Presidentistä, ja päinvastoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös