Kahvi

  • 237 274
  • 1 039

Nipsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, Canadiens
Kahvia tulee litkittyä melkoisen paljon päivittäin. Nyt kun pitäisi jaksaa yölläkin valvoa NHL:län takia niin kahvia kuluu miltei n. 2l/vrk.
Normaalisti kahvia menee vajaa litra päivässä. Ilman 2-3 kuppia aamulla ei työpäivästä tule mitään. Töissä tulee sitten litkittyä muutama kuppi ja kun töistä tulen niin yleensä vielä sen kupillisen juon. Merkki on yleensä Juhla Mokka tai Presidentti. Halpiksetkin kyllä käyvät.


Ender00 kirjoitti:
Ei saatana mitkä sivut..:) Päivän piristys.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Keskusta-asumisen myötä on tullut vietettyä melko paljon aikaa kahviloissa. Usein menemme koko perheenä, mutta minulle ja tyttärelleni on muodotunut hauska tapa käydä hoidostahaun jälkeen kahdestaan kahvilassa. Se on kivaa aikaa kahdestaan, kun illat menevät yleensä omissa touhuissa itse kullakin. Minä tykkään kokeilla erilaisia (erikois)kahveja ja tytölle taas vesilasi parilla erivärisellä pillillä saa riemun aikaan. Siinä on kiva jutella juniorin kanssa ja samalla tyttö tottuu muuhunkin kuin normiruokailuun.

Tässä yhteydessä voi varmaankin antaa pari kahvilavinkkiä, mikäli joku sellaista Jypissä etsii. Liikenneaseman vieressä vanhalla rautatieasemalla sijaitseva Karoliinan kahvimylly on maininnan arvoinen kahvila kivan ympäristön (antiikkihunekaluja myytävänä yms.) ja jättimäisten leivonnaisten vuoksi. Kahvikupin kokokin on riittävä, vaikka koko näkyy myös tuotteiden hinnoissa. Toinen kiva paikka on Mummin pullapuoti aivan keskustassa, Forumin liikekeskuksessa. Mummilta ei saa erikoiskahveja, vaan kyseessä on vanhan ajan peruskahvila, mutta siisti sellainen. Voisilmä- ja rahkasilmäpullat ovat aivan törkeän hyviä.

Keskustassa on myös muutama muu kahvila, mutta ketjumaisen steriilit Wayne's Coffee ja Elonen sekä S-ryhmän Coffeehouse eivät erityisesti säväytä, vaikka itse kahvivalikoimat ovat hyviä. Forumissa sijaitseva kosovolainen Voca on ok paikka, vaikka siinäkin häiritsee tietty mielikuvituksettomuus ketjumaisine sisustuksineen. Kosovolaisleivoksista kuitenkin plussaa.

Kuinkas muiden paikkakuntien kahvilatarjontaan on perehdytty? Edellisestä kotikaupungistani voin sanoa sen verran, että Lohjalla ei kannata edes harkita mitään muuta kuin St. Honorea. Miljöö ei ehkä ole kympin arvoinen, mutta ne leivonnaiset... Parempia ei ole tullut vastaan tähän ikään.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kahvia tulee juotua päivässä 5-10 kuppia. Kotona en ennen duuniin lähtöä ennätä kahvia keittää, mutta töissä tulee sitten heti vedettyä pari kuppia. Päivän mittaan sitten tasaisesti lisää, talvella enemmän, valoisaan aikaan vähemmän. Kotona kahvia tulee litkittyä sen mukaan pitääkö illlalla valvoa vai ei. Brasil on oma suosikkini, ei sokeria, maitoa vaan.
Kahviloissa parasta on ihan perinteinen cappuccino. Parasta kahvia ikinä missään olen juonut Wienissä viime tammikuussa. Melange-kahvi oli aivan jumalaisen ihanaa, samanlaista kuin cafe au lait, mutta jostain syystä paljon parempaa.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä yhteydessä voi varmaankin antaa pari kahvilavinkkiä, mikäli joku sellaista Jypissä etsii. Liikenneaseman vieressä vanhalla rautatieasemalla sijaitseva Karoliinan kahvimylly on maininnan arvoinen kahvila kivan ympäristön (antiikkihunekaluja myytävänä yms.) ja jättimäisten leivonnaisten vuoksi. Kahvikupin kokokin on riittävä, vaikka koko näkyy myös tuotteiden hinnoissa.
Avauduinkin tästä jo toisaalla, mutta päivitetään tähän ketjuun myös, jos nyt joku sattuisi joskus innostumaan kehuistani. Eli Karoliinan Kahvimylly on lopettanut toimintansa Jyväskylässä. Joutsassa kai meno jatkuu edelleen, mutta muhkean kokoiset juustopiirakat ja tuhdit leivonnaiset ovat nykyään vain muistoissamme näin Jyväskylän osalta.

Edellisestä kotikaupungistani voin sanoa sen verran, että Lohjalla ei kannata edes harkita mitään muuta kuin St. Honorea. Miljöö ei ehkä ole kympin arvoinen, mutta ne leivonnaiset... Parempia ei ole tullut vastaan tähän ikään.
Törmäsin tällaiseen juttuun, kun kahviloita metsästin. Ei mene kehut hukkaan, suosittelen varauksetta St. Honorea kaikille, jotka tuolla suunnalla sattuvat pörräämään. Onhan tuolla leipurilla kohtalaisen kova cv, ja kyllä sen huomaa myös tuotteissa.
 

Vulak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks. Portland Pirates ja HIFK
kahvia on tullut nautiskeltua niin pienestä pitäen etten muistakaan kuinka nuori olin kun ensimmäisen kerran sitä maistoin. Alussa, ala ja ylä-asteella kahvia meni helposti 8+ isoa kuppia päivässä ja nykyään normaalina työpäivänä sen 10-15 kupposta. vatsa ei ole vielä alkanut temppuilemaan ja kun alkaa niin sitten juodaan laimeampaaa kahvia.

Paras merkki on Juhla Mokka ja Katriina on hyvä kakkonen. Armeijassa kahvin nälkä kuitattiin murukahvilla, ankeaa aikaa.

Kahviin laitetaan maitoa ja sininen kevyt maito on maidoista se oikea lisuke.

Maitokahvin lisukkeista paras on punainen LM.
 

scholl

Jäsen
Suurin osa meistä juo kahvia. Miten sinä?

Aika harvoin juon. Italiassa useammin espressoa. Täällä Suomessa oikeastaan aika harvoin ja silloinkin tuota espressoa lähinnä ruoan jälkeen, jos ramaisee. Cappuccino maistuu myöskin joskus, muttei kovin usein. Muita kahveja en juo ollenkaan. Tuota täällä Suomessa yleistä isosta kupista nautittua suodatinkahvia, mitä kai myös americanoksi kutsutaan, en juo lainkaan. Joskus vähän yli parikymppisenä sitä maistoin ja olipa kauhean makuista. Senkin jälkeen korkeintaan pitkin hampain hyvin monella sokeripalalla varustettuna. Yhteensä olen elämäni aikana sitä juonut ehkä vajaat 5 kupillista.

Sokerista vielä. Niin sitä laitan yhden sellaisen pitkulaisen pussin. Jos pussia ei ole niin sitten kaadan hieman enemmän summamutikassa sitä hienoa sokeria.

Entä millaista laitteistoa kotoanne löytyy?

Ei löydy mitään laitetta. Olen sen verran laiska, joten en niitä saisi puhdistettua. Toisekseen en oikein keksi tilannetta, jolloin kotona tekisi mieli kahvia juoda. Ja jos tekee niin hakee jostain Robert's Coffeesta.
 
Itse olen juonut kahvia oikeastaan vasta vuoden verran. Aiemmin join muutaman kupin vuodessa, nyt vähän useammin. Kotoa löytyy Philipsin joku peruskeitin, mutta itse itselleni en koskaan kahvia keitä - eli ainoastaan silloin kun on joku muukin juomassa.

Kahvimerkeistä suosikikseni on noussut tummapaahtoinen Presidentti. Kahviini laitan maitoa (rasvaton) sekä sokeria (2-3 palaa riippuen kupista). Useimmiten tulee kahvia juotua ystäväpariskuntani luona, jossa isäntä keitteleekin melko kyrväkkäät sumpit. Töissä tulee myös juotua, mutta meidän firman mammat keittelee kyllä aika myrkkyä Juhla Mokasta....

Ja tähän muistutukseksi tutkimustulos: puolisen litraa kahvia päivässä ehkäisee Alzheimeria.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Itse olen siitä erikoinen tapaus,etten kahvia juo ollenkaan.Kahvin sijasta useimmiten juonkin mehua.Kahvia en ole vielä oppinut luomaan ja todennäköisesti en opikaan koskaan.Asunnostani löytyy silti peruskeitin vieraiden varalle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ja tähän muistutukseksi tutkimustulos: puolisen litraa kahvia päivässä ehkäisee Alzheimeria.
Päivän hyvä uutinen meikäläiselle, kun juon n. 5 litraa kahvia päivässä. Varmuuskerroin on luokkaa 10, joten ei tuota tautia/sairautta ainakaan pitäisi kohdalle osua.

Määrä voi jonkun mielestä kuulostaa isolta, mutta kun kroppa toimii moitteetta ja kahvi maistuu hyvältä, niin miksikäs ei terve mies sitä sitten joisi.

Viime viikolla Ranskassa tuli taas juotua sitä kahvia, jota valmistetaan sillä ihmeellisellä hiukkaskiihdyttimellä, joka antaa kyllä vahvat aromit, mutta oikein hyvää kahvia sekin oli parin totuttelukupin jälkeen.
 

pak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikkei se aina niin kivaa olekaan niin, SaiPa.
Kahvi on parasta mustana ja kuumana.

Tuota tuleekin sitten juotua sellainen reilu litran verran päivässä.

Heti aamull 3 mukillista ja päivänmittaan sitten 2-3 kertaa ja lähes aina se 2 mukillista.

Keittimeen en ole itse paljon panostanut, mutta niissä kyllä on suuria eroja.
Jotkut keittimet kun ei lämmitä vettä riittävän kuumaksi ja jää kahvin aromit laihaksi.

Parhaan kahvin saa kun viitsii keittää ihka oikeat pannukahvit. Nuotionkahvihan on tästä se jaloin versio.
 
Päivän hyvä uutinen meikäläiselle, kun juon n. 5 litraa kahvia päivässä. Varmuuskerroin on luokkaa 10, joten ei tuota tautia/sairautta ainakaan pitäisi kohdalle osua.
Mitä hittoo? Voisitko hivenen vaikka laittaa osiksi kuinka tuo kokonaismäärä syntyy...?

Noista erikoiskahveista tuli mieleeni, että myös capuccino ja espresso maistuvat. Tämä kahvinkeittäjäystäväiseni myös espressokoneellaan joskus täräyttelee varsin hyviä sufeita.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mitä hittoo? Voisitko hivenen vaikka laittaa osiksi kuinka tuo kokonaismäärä syntyy...?
Liian henkilökohtaisuuksiin en nyt viitsi mennä, mutta noin karkeasti sanottuna aamulla iso keittimellinen, ja siitä sitten päivän mittaan lisää vähän joka välissä kun se järkevästi on mahdollista, ja illalla vielä esim. tv:n tai tietokoneen ääressä on koko ajan muki nokan alla. Olen muutamaan otteeseen oikein pitänyt kirjaa asiasta, ja kyllä siitä sitä vaan yllättävästi kertyy. Toki mukaan sopii myös päiviä, jolloin ei tule juotua noin suuria määriä, mutta sanotaanko karkeasti, että litra/päivä on kyllä pitkälläkin aikavälillä minimimäärä.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Päivän hyvä uutinen meikäläiselle, kun juon n. 5 litraa kahvia päivässä.

No tuolla ryystämisellä luulisi ainakin aineenvaihdunnan pysyvän kunnossa... Meikäläiselle on pinttynyt tapa huikata kahvin perään aina lasillinen vettä ja jos kaataisin päivässä 5 litraa kaffetta naamattimeen ja siihen pari litraa vetta "niskaan", niin voi sitä vessassa juoksemisen määrää!

Mutta sehän on pelkästään hyvä, että maistuu!
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
No tuolla ryystämisellä luulisi ainakin aineenvaihdunnan pysyvän kunnossa...
No joo, yhden viestin kun tänne ehtii kirjoittamaan, niin sitten pitääkin jo mennä kuselle, kun en omista tuota rekkamiehen rakkoa.

Toinen pointti on se, että olen kuullut kylmän kahvin kaunistavan. Olen sokeasti uskonut tähän teoriaan jo vuosia, mutta pian alkaa usko horjua, jollei sitten peili valehtele kauheasti.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Nytkin töissä kahvimuki naaman edessä. Kyllä se 3 mukillista tulee vähintään juotua päivässä, eli lähemmäs litra. Ja mustana.
Jätin vuodenvaihteessa maidon pois kahvista kokonaan. Avot, ei närästä enää niin paljon. Eikä vatsaan kerry kaasuja kun joi maidon kanssa. Eräs asiakas puhui tästä kerran kun olin siellä huoltokeikalla ja päätin kokeilla. Minun kohdalla ainakin pitää paikkansa tuo väite.

En ole vielä oppinut juomaan kahvia täysin kuumana. Aamulla kotonakin jäähdyttelen mukia varmaan 20 minsaa ja sitten juon mukillisen alle viiteen minuuttiin. Ehkä toisin päin olisi paras. Rauhassa ja nautiskellen.

Espressoa juon aina välillä kun siihen on mahdollisuus.
Eräässä ravintolassa tilasin tuplaespresson. Arvatkaapa mitä sain? Normaalikokoisen kupin kahvia...
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Meikäläinen opetteli parisen vuotta sitten juomaan kahvin ilman sokeria. Nykyään sokeroitu kahvi maistuu ihan järkyttävälle. Pthyi.

Aikanaan join pelkkää teetä, mutta kahvi on vuosien saatossa tullut rinnalle, ensin cappuchinot ym. ja nykyään tämä perinteinen suomalainen suodatinkahvi. Nykyään menee niin, että kotona juon vain teetä ja töissä vain kahvia. Ja muualla vaihtelevasti mielialan mukaan.

Niin joo, ja Juhla Mokkaa tai Presidenttiä sen olla pitää. Juhlapäivänä Brasiliaa. Kulta Katriinat ja muut perkeleet, mitä joku juutalainen töihin satunnaisesti ostaa, ovat kyllä hirveätä schaissea.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Niin joo, ja Juhla Mokkaa tai Presidenttiä sen olla pitää. Juhlapäivänä Brasiliaa.

Räsypentti tai Brazil, niillä mennään... Jahistelen kaupasta aina näitä "vitosella kaksi pakettia" -tarjouksia ja lataan kaapit täyteen Pressaa. Joskus sitten vaihtelun vuoksi keltaisesta paketista herkkua. Ja sumpit juodaan mustana; maito kuuluu kaakaon sekaan! Espressoa varten mutteripannu löytyy toki. Sen verran ulkomailla asustelleena siihenkin on makuhermo tottunut, mutta kyllä normisumppi omasta rakkaasta "krupsista" hivelee kahvihermoja pehmeämmin kuin mikään muu.

Itselläni kaffen juonti alkoi niinkin myöhäisessä vaiheessa kuin intin loppusodassa erään ystävällisen kapiaisen tarjotessa lämmintä kaffetta kesäsateen aiheuttaman vitutuksen laannuttamiseen. No, siitä se ajatus sitten lähti.... Ja nyt kun tarkemmin miettii, niin johan siitä jokunen vuosi on itse asiassa vierähtänyt...

Tätä nykyä keitän neljä mitallista aamulla (= kaksi mukillista), duunissa toimistopäivänä AUtobarin kuraa pari kuppia tai vaihtoehtoisesti palaveripäivänä (pois toimistolta) sitten ihan kunnon suodatinkahvia muutaman kupin verran. Ja illalla sitten se sama neljän mitan setti kotona.

Sellanen kahvimiäs mää oon...
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toinen pointti on se, että olen kuullut kylmän kahvin kaunistavan. Olen sokeasti uskonut tähän teoriaan jo vuosia, mutta pian alkaa usko horjua, jollei sitten peili valehtele kauheasti.
Älähän nyt, meikäläinen on aina juonut kahvin kuumana ja pärstä on aina ollut karmean näköinen. Joten kyllä minun logiikkani sanoisi, että kylmä kahvi vaikuttaa päinvastoin, eiköstä vaan? Ja tähän on sitten kenenkään turha tulla urputtamaan mahdollisista muista tekijöistä, mur mur.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsehän olen siinä onnellisessa asemassa, että appiukkoni on kahvitilallinen, joten tuoretta itse kasvatettua, poimittua ja paahdettua kahvia saa yllin kyllin aina kun vaan kyläreissulle satumme. Välimatka on tosin sellainen, että ihan joka vuosikaan ei ole tullut käytyä, mutta on tuo vaan perkeleen hyvää kahvia ja paahtoasteenkin saa itse pyytää haluamakseen.

Kotioloissa juon ruotsalaista Classic Rekoa, joka on tummapaahtoista reilun kaupan kahvia. Saa kaikista isommista marketeista ja joistain pienemmistäkin. Helvetin hyvää.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Jotain peruskuraa yleensä, Lidlistä hankittua nyt tuhotaan. Sitten ajoittain Mokkamestareilta parempaa sumppia, nyt on menossa King Creole sekoitus, hyvin tummaa paahtoa. Niitä kahveja lirutellaan pressopannulla kuppi kerrallaan, useampaa maisteltu ja useimmiten hyviksi on havaittu.
 

Tollisko

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Semmoinen litra päivässä uppoaa, mieluiten pressan tummaa paahtoa. Töissä tulee litkittyä automaattitavaraa, jota voidaan kutsua kahviksi ainoastaan tietyin varauksin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen siirtynyt erikoiskahveissa pikkuhiljaa lateista cappuccinoihin. Eilen kokeilin maustaa kupilliseni parilla senttilitralla Baileysin kermalikööriä, ja oli oikein hyvää. Taisin kyllästyä latteihin, kun niitä tuli ryystettyä yleensä imelien kastikkeiden kanssa. No, jäälatte on kyllä lämpimällä kelillä edelleen ihan hyvää.

Suodatinkahvia tulee juotua nykyään 3-5 kupillista päivässä, eli siinä litran hujakoilla mennään. Yksi kuppi aamulla, yksi päivällä ja yksi illalla on vakiot, joskus tulee leffan ja pullan kanssa keitettyä hiukan ylimääräistä.

Huvittavaa touhua tämä kahvin litkiminen, kun loppujen lopuksi se ei ole edes mitään erityisen hyvää. Oikeasti, mustan kahvin kitkerä maku on aika paha. Maidolla laimennettuna vedän omani, mutta ei sitäkään voi yleensä pelkästään juoda, vaan se menee aamupalan tms. syömiskelyn yhteydessä. Kyse on mun kohdallani puhtaasti tottumuksesta. Braziliin siirryimme pari kuukautta sitten, kun molemmat pidämme mielummin vahvasta kuin laihasta kahvista. Moccamaster keittelee sumpit riittävän nopeasti ja kuumaksi, suosittelen.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
- Jos kotosalla pelkästään postailee niin menee n.viitisen mukia päivässä.
- Töissä ja sitten ilta kotona menee tuommoiset 7 mukia päivässä.
- Brazil, Costa Rica ja Presidentti kahveina.
- Maidon (HYLA) kanssa ilman sokeria.
- Keittimenä MoccaMaster
- Joku päivä ostin semmoisen "pussukallisen" Pauligin Guatemala-kahvia ja hyvää muuten oli. Hinta tosin oli aika rouhea.
 

Nipsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, Canadiens
Ihan 5-litraan en kyllä pääse vaikkakin aikoinaan on reilu kolmisen litraa tullut päivässä litkittyä.

Tällä hetkellä kahvia menee työpäivänä varmaan noin 1,5 litraa, joista melkein kaikki kuluu töissä. Yllättävän usein olen nyt pystynyt jättämään aamukahvit juomatta. Vapaapäivänä menee varmaan vajaa litra, joskus jopa yllättävänkin vähän eli vain n. pari kupillista. Nykyään vedän melkein jokaista sontaa joka kahvilta näyttää.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Espressoa nautin tällä hetkellä ja keittimen hankittua olen vähentänyt tavallisen kahvin juomista jonkin verran. Lähinnä sitä tulee juotua silloin, kun ei ole muuta(espressoa) tarjolla ja tekee mieli kahvia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös