Kahvi

  • 237 292
  • 1 039

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Pimp my coffee

Kuten aiemmin kirjoitin, on Presidentin tumma paahto myös minun suosikkini. Nyttemmin olen alkanut virittelemään kahviani, ja toisinaan laitan kahvinpurujen joukkoon hieman kardemummaa. Kardemumma tuo mukavan lisän kahvin perusmakuun.

Tätä olen kanssa harrastanut useamman vuoden aika ajoin. Toiseksi joskus laitan purujen sekaan teelusikallisen aitoa kaakaota. Sekin on hjuvaa. Mutta kardemumma on edelleen no. 1 tuunaus.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Arnold's Donutsista saa hyvää kahvia. Ei mahda olla mitään kotimaista vaan muistaakseni jostain Keski-Euroopasta rahdattua tavaraa.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Tätä olen kanssa harrastanut useamman vuoden aika ajoin. Toiseksi joskus laitan purujen sekaan teelusikallisen aitoa kaakaota. Sekin on hjuvaa. Mutta kardemumma on edelleen no. 1 tuunaus.

Hmm.. Pitääpä itsekin testata tuota kardemummaa, jos vain on tuolla kaapin perukoilla.. Pitää lähteä varovaisella miksauksella alkuun. Jos saisi vaikka kardemumma- kahvilla loihdittua orastavan krapulan pois!

Edit. Eipä ollut kardemummaa jäänyt jäljelle, tujautin sitten pikkaisen kanelia sekaan.. Kohta nähdään mitenkä metsään menee tämä kokeilu.

Edit2. Eipä paljoa säväyttänyt kaneli tuossa kahvin seassa. Pitää kokeilla myöhemmin kardemummaa, jos sitä vain joskus muistaisi kaupasta napata matkaan..
 
Viimeksi muokattu:

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Peruskahvin mauissa en aikuisten oikeasti havaitse suuria eroja. Olen koittanut suosia Pauligin tuotteita sen jälkeen kun kuulin että ne rakensivat Suomeen uuden paahtimon siinä missä muut firmat vievät vastaavat laitokset Viroon jne. Se alkaa olla jo harvinaista.

Markettisumpeista mielestäni ko. lafkan Brazil on ykkönen. Sitä ja Presidenttiä tulee ryystettyä taltriikilta eniten. Pauligille pojoja myös kahvilakulttuurin kehittämisestä Suomessa.

Kummasta Pauligista puhutte? On olemassa Paulig Group ja sen tytätyhtiö Oy Gustav Paulig Ab joka valmistaa juomia, tyylöiin kaakaota ja kahvia. Merkkeinä mm. Brasil, Juhla Mokka ja Presindentti.

Kahvilakulttuurin levittäjänä on sitten Robert Paulig Oy. Yrityksenä aivan eri. Robert on toki sukua Gustaville.
Oy Gustav Paulig Ab rakentaa uutta paahtimoa ja Robert Paulig pyörittää kahviloita kahvin paahdon ja maahantuonnin lisäksi.
 

Old Ray

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens
Ai helmi, kyllä maistuu..

NHL-ottelua odotellessa kuuma kahvikuppi ja suklaata kädessä. Kahvi on Juhlamokan ja jonkun terveyskaupan joulukahvin sekoitus kera Lidlin pähkinäsuklaa, niin on herkullinen sekoitus. Vielä Hofnarin Lilliput Vanilla-sikari perään, mikäs sen maukkaampaa. *<:) *<:) *<:)
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Olipa hyvä, että tämä ketju nostettiin ylös. Pitikin kysyä kahvista tai oikeastaan keittimestä.
Olen harkinnut espresso-keitintä kotiin. Saatiin rouvan kanssa syksyllä Moccamaster, ja sillä tulee loistavaa kahvia. Tekisi mieli välillä vetää nopeasti vain jotain tiukkaa (tuplaespresso esmes), niin pitäisi olla eri kone sitä varten. Olen katsellut jotain koneita, missä on suodarinkahvinkeitin ja espressokeitin samassa. Hintaa alennuksella jotain hieman alle 2000 euroa.

Mitä kokemuksia teillä on, ja mitä voisitte suositella?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olipa hyvä, että tämä ketju nostettiin ylös. Pitikin kysyä kahvista tai oikeastaan keittimestä.
Olen harkinnut espresso-keitintä kotiin. Saatiin rouvan kanssa syksyllä Moccamaster, ja sillä tulee loistavaa kahvia. Tekisi mieli välillä vetää nopeasti vain jotain tiukkaa (tuplaespresso esmes), niin pitäisi olla eri kone sitä varten. Olen katsellut jotain koneita, missä on suodarinkahvinkeitin ja espressokeitin samassa. Hintaa alennuksella jotain hieman alle 2000 euroa.

Mitä kokemuksia teillä on, ja mitä voisitte suositella?
Jos sulla kerran on tuliterä Moccamaster, niin ei varmaan kannata ostaa yhdistelmää enää? Siihen rinnalle hyvä espressokeitin, niin varmasti saat paremma tuloksen. Malleja ja makuja on monia, itse ostaisin koneen mikä jauhaa pavut itse ja pesee itsensä myös. Eli ei mitään valmista jauhetta tai niitä ankeita tabletteja käyttävää konetta kannata edes harkita, jos on tonkin verran budjettia käytössä. Toki jos haluaa parhaan tuloksen ostaa erikseen sen jauhajan siihen viereen, saa säätää sen haluamakseen ja saa aina optimaalisen tuloksen. Jos osaa.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
B1:llä alkaa olla budjetit kunnossa. Milanon la Rinascentessä on ok valikoima laatulaitteita. Pelkkiä espressokeittimiä, mutta hinnat jostain 400 eurosta lähemmäksi tonnia. Mitään jauhimia niissä ei ole, vaan panostus näkyy enemmän designissa. Olisikohan malli joku X1 trio.
 

Nametuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kahvia NAM...

Watsa kahvi on minun ehdoton suosikki mutta melkein kaikki muukin kahvi kelpaa kunhan se ei oo mitään halppis kahvia. Maidon kanssa tuo kahvi uppoaa kaikkein parhaiten mutta kyllä se mustanakin maistuu hyvältä. kahvia menee yksi paketti viikkoon eli kahvia tulee keiteltyä pannullisen verran päivässä sekä sen lisäksi muutama kuppi kavereilla. Tuo Watsa kahvi paketti kestää noin 2-4 päivään niin se on juotu ja maksaa ihan liikaa :/ Ja ihan kysynkin onkos kukaan muu juonut tuota Watsa kahvia?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä kokemuksia teillä on, ja mitä voisitte suositella?
Tuohon budjettiin nyt saa jo Jura Impressa Z5:n:

http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=497

Löytyy vähän kaikki mahdollinen ja tekee vähän kaikkea. Miinuksena ehkä se, että ei ole suoraa liityntää vesihanaan.

Oma masiina on Krupsin perus 149 euron kone, jossa kahvinkeitin (joka surkea) ja espressomasiina, joka tärisee niin saatanasti että alkaa itseänikin itkettää pelosta joka kerta kuin espressoa tekee.

On muuten vatsakivut sun muut kadonneet täysin espresson siirtymisen jälkeen.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletteko kokeilleet My Cafea? http://www.mycafe.fi/?section=introduction Kahvi valmistetaan valmiilla annospusseilla, joita kahvimasiina höyryttää. Itse kokeilin pikaisesti Matkailumessuilla tuota ja ihan hyvältä pähkinäkahvi maistui.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Gellner kirjoitti:
Oletteko kokeilleet My Cafea? http://www.mycafe.fi/?section=introduction Kahvi valmistetaan valmiilla annospusseilla, joita kahvimasiina höyryttää. Itse kokeilin pikaisesti Matkailumessuilla tuota ja ihan hyvältä pähkinäkahvi maistui.

Kehuja olen kuullut, mutta itse karsastan hieman ko. vekotinta, sillä epäilen hieman noiden annospussien saatavuutta esim. 10v päästä. MoccaMaster on vihdoinkin kehittänyt termosmallin, tai sitten en ole vain aikaisemmin moiseen törmännyt, ja sellainen lähti pukinkonttiin.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kiitokset infoista. Tosin, tuli sanottua virheellisesti se, että vaikka olen katsellut tuollaista yhdistelmää, ehkä tosiaan järkevintä olisi hankkia erillinen espressokeitin moccamasterin rinnalle kuten Footless sanoi.

Kunnon espressokeitin on jotain 500 euron paikkeilla, ja todennäköisesti sellaiseen sitten tähtään ostokseni.

Ruutiveijari kirjoitti:
On muuten vatsakivut sun muut kadonneet täysin espresson siirtymisen jälkeen.

Meikä on juonut kahvin mustana nyt noin vuoden ajan, ja minulta ainakin lähti maidon lopettamisen jälkeen myös vatsakivut pois. Ei suoranaiset kivut, mutta vatsassa kiersi aina välillä kahvin juonnin jälkeen. Joskus meni vatsa hieman löysällekin ja kahvipöydästä suoraan vessaan. Nyt tätä ei ole ollut oikeastaan juurikaan havaittavissa. Närästyskin on vähentynyt aikalailla.
 

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
Kiitokset infoista. Tosin, tuli sanottua virheellisesti se, että vaikka olen katsellut tuollaista yhdistelmää, ehkä tosiaan järkevintä olisi hankkia erillinen espressokeitin moccamasterin rinnalle kuten Footless sanoi.

Kunnon espressokeitin on jotain 500 euron paikkeilla, ja todennäköisesti sellaiseen sitten tähtään ostokseni.



Meikä on juonut kahvin mustana nyt noin vuoden ajan, ja minulta ainakin lähti maidon lopettamisen jälkeen myös vatsakivut pois. Ei suoranaiset kivut, mutta vatsassa kiersi aina välillä kahvin juonnin jälkeen. Joskus meni vatsa hieman löysällekin ja kahvipöydästä suoraan vessaan. Nyt tätä ei ole ollut oikeastaan juurikaan havaittavissa. Närästyskin on vähentynyt aikalailla.


Joo,

samoilla linjoilla mennään. Mustana vedetty jo varmaan 8-10 vuotta ja pakki pysyy kasassa. Aiemmin aamukahvipöydästä jopa juoksemalla idon kimppuun. Normaalisti menee n. 10 normikuppia ja jos espressoa tai muita parempia tarjolla niin ok.

Toi närästys-juttu on sitten eri asia. Kahvi tietenkin avittaa tähän mutta meilläpäin ainakin punkku, chili, jalapeno, kepap jne tuo enemmän tuota hienoa valveilla-olo-aikaa.. Pitäiskö tästä avata oma ketju ??

Muuten, parasta närästykseen on reseptilääke Nexium ! Lekurit jarnaa vähän, mutta ei ole närästystä moneen vuoteen ollut tuon jälkeen. Toimii vähän eri periaatteella kuin nuo perus-renskat mutta lopputulos on ok!

Kev
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Epäilyttävän halpa on tämä Gigantin myymä laite: http://tinyurl.com/24e8p8

Onkohan kellään kokemuksia ko. laitteesta ja mistä kohtaa tämä hajoaa? Pavuista keittäväksi keittimeksi vaan hinta tuntuu turhankin edukkaalta.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Jura impressa X9

Pari kuukautta sitten meni hermot jatkuvaan moccamasterin täyttämiseen täällä toimistolla ja sain runnottua lävitse idean kahviautomaatista. (tämä asia olikin koko viime vuoden kohokohta...)

Hommattiin sitten tuollainen Jura Impressa X9. Alkuun muutama kaveri jaksoi vinkua kun on outoa kahvia (eli pavut jauhetaan vasta kun siihen on tarvetta), mutta pikkuhiljaa nekin ovat hiljentyneet. Tuntuu olevan kaikki enemmän tai vähemmän tyytyväisiä tuon koneen hommaamiseen. Jonkin verranhan tuokin aiheuttaa ylimääräistä hommaa, kun koneen maitoletkut pitää putsata päivittäin. Koneen kyljessä on siis jääkaappi, johon menee letkut ja ne pitää puhdistaa.

Itse juon pitkälti normikahvia, espressoa tai lattea ja se ero minkä olen huomannut vanhaan on se, että kahvi maistuu hemmetin paljon paremmalta ja tärkeimpänä se, että närästys on kadonnut kokonaan.

Osaakos joku asiantuntija sanoa, että mistä tuo närästyksen katoaminen voi johtua?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Itse juon pitkälti normikahvia, espressoa tai lattea ja se ero minkä olen huomannut vanhaan on se, että kahvi maistuu hemmetin paljon paremmalta ja tärkeimpänä se, että närästys on kadonnut kokonaan.

Osaakos joku asiantuntija sanoa, että mistä tuo närästyksen katoaminen voi johtua?
En ole asiantuntija, kun en juo kahvia koska maha ei kestä. Närästyksen katoamisen yksi syy voi olla tummemmiksi paahdetut kahvipavut. Yleensä vaaleapaahtoinen kahvi aiheuttaa enemmän mahaongelmia kuin tummaksi paahdettu. Espresso lienee vatsaystävällisintä, tosin minun mahani ei tykkää siitäkään. Suu kyllä joisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Työpaikoilla ei kahvipaketit pitkään kestä, mutta tuli silti mieleen, että voisiko yhtenä vaikuttavana asiana olla myös parempi säilytys? Useinhan nuo kahvikoppien paketit ovat sellaisenaan huoneenlämmössä, kun taas automaattiin on kaiketi säädetty optimaaliset olosuhteet. Itse säilytän kaffen ilmatiiviissä purkissa jääkaapissa.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Itse säilytän kaffen ilmatiiviissä purkissa jääkaapissa.

Ilmatiivin purkin ymmärrän, vaikka itselläni kahvit ovat vain kaupasta ostetussa paketissa, ei missään erillisessä purkissa. Makuun vaikuttaa tämä seikka taatusti, mutta kahviin riippuvaisen ei auta valittaa, tai sitten ostaa se purkki...

Mutta että kaffet säilytetään jääkaapissa, sitä en ymmärrä alkuunkaan. Melkoista hulluttelua....
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Työpaikoilla ei kahvipaketit pitkään kestä, mutta tuli silti mieleen, että voisiko yhtenä vaikuttavana asiana olla myös parempi säilytys? Useinhan nuo kahvikoppien paketit ovat sellaisenaan huoneenlämmössä, kun taas automaattiin on kaiketi säädetty optimaaliset olosuhteet. Itse säilytän kaffen ilmatiiviissä purkissa jääkaapissa.
Pavut ovat säiliössä koneen päällä ja siis huoneenlämmössä. http://www.gilkatho.com.au/shop/Scripts/prodView.asp?idProduct=153

Avatut papupaketit on samassa kaapissa kuin aiemminkin kahvipaketit. Avaamattomat pavut ovat huoneenlämmössä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pavut ovat säiliössä koneen päällä ja siis huoneenlämmössä. http://www.gilkatho.com.au/shop/Scripts/prodView.asp?idProduct=153

Avatut papupaketit on samassa kaapissa kuin aiemminkin kahvipaketit. Avaamattomat pavut ovat huoneenlämmössä.
Ok. Teoriani siis kusaisi.

Ilmatiivin purkin ymmärrän, vaikka itselläni kahvit ovat vain kaupasta ostetussa paketissa, ei missään erillisessä purkissa. Makuun vaikuttaa tämä seikka taatusti, mutta kahviin riippuvaisen ei auta valittaa, tai sitten ostaa se purkki...

Mutta että kaffet säilytetään jääkaapissa, sitä en ymmärrä alkuunkaan. Melkoista hulluttelua....
http://www.viisitahtea.fi/content/view/1416/89/

Lisäksi Finfoodin sivuilta poimittua:
Kahvin makuaineet tuhoutuvat auringossa tai lämpöisessä säilytyspaikassa jo muutamassa tunnissa. Jos säilyttää kahvia jääkaapissa, se täytyy pakata tiiviisti, sillä kahvin aromit tarttuvat herkästi muihin ruoka-aineisiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Epäilyttävän halpa on tämä Gigantin myymä laite: http://tinyurl.com/24e8p8

Onkohan kellään kokemuksia ko. laitteesta ja mistä kohtaa tämä hajoaa? Pavuista keittäväksi keittimeksi vaan hinta tuntuu turhankin edukkaalta.

Kysäisen tämän laitteen perään itsekin, kun pikku-pikkuveljeni säästää johonkin tuollaiseen yhdistelmään rahojaan. Mulla ei ole mitään käsitystä noista, muuta kuin se, että oikeasti hyvään pitää syytää kottikärryllinen kolikoita, enkä osaa häntä hirveästi neuvoa. Tulipa kuitenkin tämä ketju mieleeni. Olisiko jotain muita värkkejä suositella hintaluokassa 300-400 euroa? Lähinnä kai hän hakee sitä, ettei keitin räjähdä käsiin parin kupillisen jälkeen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyllä ne sitten tuolla maailmalla osaavat, kun kahviakin tehdään kissan paskasta. Valmistusmäärä ei vuodessa ole kuin 200 kiloa, mutta en yhtään ihmettele, miksi määrä on noinkin pieni. Hinta on kyllä osattu pistää kohdalleen, kun kupillinen maksaa 50 puntaa.

Montaa lajia sitä on tullut suuhunsa pistettyä, ja kahvin suurkuluttajakin olen, mutta tämä taitaisi jäädä kokeilematta, vaikka joku muu tuon kupillisen maksaisikin.

The register lehden juttu
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kysäisen tämän laitteen perään itsekin, kun pikku-pikkuveljeni säästää johonkin tuollaiseen yhdistelmään rahojaan. Mulla ei ole mitään käsitystä noista, muuta kuin se, että oikeasti hyvään pitää syytää kottikärryllinen kolikoita, enkä osaa häntä hirveästi neuvoa. Tulipa kuitenkin tämä ketju mieleeni. Olisiko jotain muita värkkejä suositella hintaluokassa 300-400 euroa? Lähinnä kai hän hakee sitä, ettei keitin räjähdä käsiin parin kupillisen jälkeen.

Useimman noista espresso ym keittimisä ovat ok, tässäkin hinta korreloi laatua. Kaikkia ominaisuuksia mainostetaan, mutta se tärkeä joka usein puuttuu on monenko bar:in voimalla maito vaahdotetaan. 15 bar on aika lailla riittävä..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös