olkikuukkeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Arnold's Donutsista saa hyvää kahvia. Ei mahda olla mitään kotimaista vaan muistaakseni jostain Keski-Euroopasta rahdattua tavaraa.
Tätä olen kanssa harrastanut useamman vuoden aika ajoin. Toiseksi joskus laitan purujen sekaan teelusikallisen aitoa kaakaota. Sekin on hjuvaa. Mutta kardemumma on edelleen no. 1 tuunaus.
Peruskahvin mauissa en aikuisten oikeasti havaitse suuria eroja. Olen koittanut suosia Pauligin tuotteita sen jälkeen kun kuulin että ne rakensivat Suomeen uuden paahtimon siinä missä muut firmat vievät vastaavat laitokset Viroon jne. Se alkaa olla jo harvinaista.
Markettisumpeista mielestäni ko. lafkan Brazil on ykkönen. Sitä ja Presidenttiä tulee ryystettyä taltriikilta eniten. Pauligille pojoja myös kahvilakulttuurin kehittämisestä Suomessa.
Jos sulla kerran on tuliterä Moccamaster, niin ei varmaan kannata ostaa yhdistelmää enää? Siihen rinnalle hyvä espressokeitin, niin varmasti saat paremma tuloksen. Malleja ja makuja on monia, itse ostaisin koneen mikä jauhaa pavut itse ja pesee itsensä myös. Eli ei mitään valmista jauhetta tai niitä ankeita tabletteja käyttävää konetta kannata edes harkita, jos on tonkin verran budjettia käytössä. Toki jos haluaa parhaan tuloksen ostaa erikseen sen jauhajan siihen viereen, saa säätää sen haluamakseen ja saa aina optimaalisen tuloksen. Jos osaa.Olipa hyvä, että tämä ketju nostettiin ylös. Pitikin kysyä kahvista tai oikeastaan keittimestä.
Olen harkinnut espresso-keitintä kotiin. Saatiin rouvan kanssa syksyllä Moccamaster, ja sillä tulee loistavaa kahvia. Tekisi mieli välillä vetää nopeasti vain jotain tiukkaa (tuplaespresso esmes), niin pitäisi olla eri kone sitä varten. Olen katsellut jotain koneita, missä on suodarinkahvinkeitin ja espressokeitin samassa. Hintaa alennuksella jotain hieman alle 2000 euroa.
Mitä kokemuksia teillä on, ja mitä voisitte suositella?
Tuohon budjettiin nyt saa jo Jura Impressa Z5:n:Mitä kokemuksia teillä on, ja mitä voisitte suositella?
Gellner kirjoitti:Oletteko kokeilleet My Cafea? http://www.mycafe.fi/?section=introduction Kahvi valmistetaan valmiilla annospusseilla, joita kahvimasiina höyryttää. Itse kokeilin pikaisesti Matkailumessuilla tuota ja ihan hyvältä pähkinäkahvi maistui.
Ruutiveijari kirjoitti:On muuten vatsakivut sun muut kadonneet täysin espresson siirtymisen jälkeen.
On muuten vatsakivut sun muut kadonneet täysin espresson siirtymisen jälkeen.
Kiitokset infoista. Tosin, tuli sanottua virheellisesti se, että vaikka olen katsellut tuollaista yhdistelmää, ehkä tosiaan järkevintä olisi hankkia erillinen espressokeitin moccamasterin rinnalle kuten Footless sanoi.
Kunnon espressokeitin on jotain 500 euron paikkeilla, ja todennäköisesti sellaiseen sitten tähtään ostokseni.
Meikä on juonut kahvin mustana nyt noin vuoden ajan, ja minulta ainakin lähti maidon lopettamisen jälkeen myös vatsakivut pois. Ei suoranaiset kivut, mutta vatsassa kiersi aina välillä kahvin juonnin jälkeen. Joskus meni vatsa hieman löysällekin ja kahvipöydästä suoraan vessaan. Nyt tätä ei ole ollut oikeastaan juurikaan havaittavissa. Närästyskin on vähentynyt aikalailla.
En ole asiantuntija, kun en juo kahvia koska maha ei kestä. Närästyksen katoamisen yksi syy voi olla tummemmiksi paahdetut kahvipavut. Yleensä vaaleapaahtoinen kahvi aiheuttaa enemmän mahaongelmia kuin tummaksi paahdettu. Espresso lienee vatsaystävällisintä, tosin minun mahani ei tykkää siitäkään. Suu kyllä joisi.Itse juon pitkälti normikahvia, espressoa tai lattea ja se ero minkä olen huomannut vanhaan on se, että kahvi maistuu hemmetin paljon paremmalta ja tärkeimpänä se, että närästys on kadonnut kokonaan.
Osaakos joku asiantuntija sanoa, että mistä tuo närästyksen katoaminen voi johtua?
Itse säilytän kaffen ilmatiiviissä purkissa jääkaapissa.
Pavut ovat säiliössä koneen päällä ja siis huoneenlämmössä. http://www.gilkatho.com.au/shop/Scripts/prodView.asp?idProduct=153Työpaikoilla ei kahvipaketit pitkään kestä, mutta tuli silti mieleen, että voisiko yhtenä vaikuttavana asiana olla myös parempi säilytys? Useinhan nuo kahvikoppien paketit ovat sellaisenaan huoneenlämmössä, kun taas automaattiin on kaiketi säädetty optimaaliset olosuhteet. Itse säilytän kaffen ilmatiiviissä purkissa jääkaapissa.
Ok. Teoriani siis kusaisi.Pavut ovat säiliössä koneen päällä ja siis huoneenlämmössä. http://www.gilkatho.com.au/shop/Scripts/prodView.asp?idProduct=153
Avatut papupaketit on samassa kaapissa kuin aiemminkin kahvipaketit. Avaamattomat pavut ovat huoneenlämmössä.
http://www.viisitahtea.fi/content/view/1416/89/Ilmatiivin purkin ymmärrän, vaikka itselläni kahvit ovat vain kaupasta ostetussa paketissa, ei missään erillisessä purkissa. Makuun vaikuttaa tämä seikka taatusti, mutta kahviin riippuvaisen ei auta valittaa, tai sitten ostaa se purkki...
Mutta että kaffet säilytetään jääkaapissa, sitä en ymmärrä alkuunkaan. Melkoista hulluttelua....
Epäilyttävän halpa on tämä Gigantin myymä laite: http://tinyurl.com/24e8p8
Onkohan kellään kokemuksia ko. laitteesta ja mistä kohtaa tämä hajoaa? Pavuista keittäväksi keittimeksi vaan hinta tuntuu turhankin edukkaalta.
Kysäisen tämän laitteen perään itsekin, kun pikku-pikkuveljeni säästää johonkin tuollaiseen yhdistelmään rahojaan. Mulla ei ole mitään käsitystä noista, muuta kuin se, että oikeasti hyvään pitää syytää kottikärryllinen kolikoita, enkä osaa häntä hirveästi neuvoa. Tulipa kuitenkin tämä ketju mieleeni. Olisiko jotain muita värkkejä suositella hintaluokassa 300-400 euroa? Lähinnä kai hän hakee sitä, ettei keitin räjähdä käsiin parin kupillisen jälkeen.