Kahvi

  • 237 293
  • 1 039

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Velipoika oli jo hankintansa tehnyt, tosin en muista merkkiä. Hyvät kaffet tuolla sai aikaan, ja intouduin itsekin hankkimaan vihdoin ja viimein kahvimyllyn. Maku on kieltämättä parempi, varsinkin kun paikkakunnalla on Etelä-Amerikasta luomukahvia roudaava pikkupulku.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Itse olen tee-miehiä ja jaksaa aina ihmetyttää miten jotkut voivat kiskoa kahvia naamariin monta kertaa päivässä joka päivä. Kertoo kyllä jonkinlaisesta riippuvuudesta. Itse juon kahvia max kerran kuussa, mutta en koskaan kotona. Hyvä maitokahvi on hyvää juotavaa mutta en ymmärrä miksi sitä pitää litkiä monta kertaa päivässä. Ehkä siksi että se tyydyttää riippuvuuden?
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mutta että kaffet säilytetään jääkaapissa, sitä en ymmärrä alkuunkaan. Melkoista hulluttelua....


Wanha viesti, mutta kun ketju nyt löysi itsensä etusivulle niin vastataan nyt kuitenkin.

Minä lopetin päivittäisen kahvinjuonnin pari vuotta sitten ihan vaan närästyksen takia. Emäntä taas on niin laiska, että ei viitsi keittää kahvia pelkästään itselleen, vaan juo normaalisti noita pikakahveja.

Niinpä meillä kahvipaketti riittää satunnaisiin vieraille keittelyihin yms. todella pitkään. Tällöin jääkaappi on paras säilytyspaikka, koska kahvissa on yllättävän paljon rasvaa, joka tunnetusti härskiintyy lämpimässä.

Meillä kun vieläpä käytetään pressopannua, elikkä pannujauhatuskahvia, niin tuo ongelma on jopa isompi kuin suodatinjauhatusversiossa, joka menee mauttomaksi muutenkin avattuna viikossa parissa.

t. hanu
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olen tee-miehiä ja jaksaa aina ihmetyttää miten jotkut voivat kiskoa kahvia naamariin monta kertaa päivässä joka päivä. Kertoo kyllä jonkinlaisesta riippuvuudesta. Itse juon kahvia max kerran kuussa, mutta en koskaan kotona. Hyvä maitokahvi on hyvää juotavaa mutta en ymmärrä miksi sitä pitää litkiä monta kertaa päivässä. Ehkä siksi että se tyydyttää riippuvuuden?

Tästähän nimenomaan on kyse. Itse vietin kahvitipattoman tammikuun ja olen senkin jälkeen juonut vain vähän kyseistä litkua. Ensimmäiset 2-3 päivää menivät kahvin juonnin lopettamisen jälkeen tokkurassa, keskittymisvaikeuksissa ja päänsärystä kärsiessä, mutta oireet helpottivat nopeasti. Sitten tilalle tuli sikeämmät yöunet ja vireämpi toiminta läpi päivän.

Eikä mennyt kauaakaan tästä, kun televisiosta tuli ohjelma, jossa testattiin kahvinjuojan ja kahvittoman ihmisen vireystiloja. Kahvinjuoja aloitti sitten kahvilakon, jolloinka hänen vireystila laski huomattavasti tästä aloitustilastaan. Kahvilakon jatkuessa muutamaa päivää myöhemmin hän pääsi taas aloitustilaansa. Tämäkin tutkimus tuki sitä väitettä, että kahvi ei oikeasti oikeastaan piristä, vaan se vain palauttaa ihmisen toimintatilan takaisin normaaliksi.

Perkele kun tuo alakerran kahviautomaatin Wiener Melange on niin saamarin hyvää... vaikea olla ilman kofeiinia, olkoonkin, että siinä on sitä vaan vähän.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä lopetin päivittäisen kahvinjuonnin pari vuotta sitten ihan vaan närästyksen takia. Emäntä taas on niin laiska, että ei viitsi keittää kahvia pelkästään itselleen, vaan juo normaalisti noita pikakahveja.

Niinpä meillä kahvipaketti riittää satunnaisiin vieraille keittelyihin yms. todella pitkään. Tällöin jääkaappi on paras säilytyspaikka, koska kahvissa on yllättävän paljon rasvaa, joka tunnetusti härskiintyy lämpimässä.

Meillä kun vieläpä käytetään pressopannua, elikkä pannujauhatuskahvia, niin tuo ongelma on jopa isompi kuin suodatinjauhatusversiossa, joka menee mauttomaksi muutenkin avattuna viikossa parissa.

t. hanu
Tee niin kuin minä. Jos et keitä kotona päivittäin, satsaa kunnolla laatuun niitä hetkiä varten, kun pressopannu kaivetaan kaapista. Ja lakkaa ostamasta niitä kotimaisia kitkeräpaahtoisia litkuja ja keskity vatsaystävällisempiin tummiin paahtoihin. Tosin vieraita varten saattaa olla hyvä pitää kakkoslaatua siellä jääkaapissa. Siis sellaista, joka osuu keskimäärin suomalaiseen makuun. Ja ei-toivottuja vieraita varten voi pitää työpöydällä avatussa paketissa marketin ale-kahvia. Omat laadut toki pusseineen päivineen tiiviissä peltirasiassa jääkaapissa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Maku on kieltämättä parempi, varsinkin kun paikkakunnalla on Etelä-Amerikasta luomukahvia roudaava pikkupulku.

Hakuammuntana totean että jos kyse on pari vuotta sitten Helsingistä sivummalle toimintansa siirtäneestä Andesasta(tai ainakin jtsp.)niin sangen hyvistä "sumpeista" on kyse. Aika paljon tuli aikanaan niiden Tapanilan putkasta kahvia haettua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juuri Andesa on kyseessä. Kiva paikka tuossa jokusen kilsan päässä Lohjalta Helsingin suuntaan, Gran Palomaria ja pari maustesiirapia lähti matkaan viimeksi.

Täytyy tässä julkisesti kehaista yleensä parjaamaani Lohjaa nyt siitä, että keskustaan on ilmestynyt pari varsin viihtyisää kahvilaa. Toivottavasti asiakkaita riittää, koska kahvilat tekevät kaupungin. Toki St. Honoren tasolle ei yllä moni paikka koko Suomessa, mitä konditoriotuotteisiin tulee, mutta kivojahan ne katukuvassa ovat.

Minä liityn tummapaahtoisten kahvien suosittelijoihin. Itse tosin en paria kuppia enempää keskimäärin päivässä juo, mutta esim. velipoika sanoi, että tummapaahtoisiin siirtyminen vei lievät vatsavaivat mennessään.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Juuri Andesa on kyseessä. Kiva paikka tuossa jokusen kilsan päässä Lohjalta Helsingin suuntaan, Gran Palomaria ja pari maustesiirapia lähti matkaan viimeksi.

Onneksi Andesan tuotteet ovat Stadissa löytäneet tiensä myös kauppojen hyllyille. Ainakin jokusesta K-supermarketista niitä löytyy, mm. mainitsemaasi Gran Palomaria.
 

huskis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, HC Boners
Kahvi on hyvää, pienen maitotilkan kanssa. Juhlapäivänä kerman kera. Niitä en ymmärrä, jotka pilaavat kahvinsa sokerilla tai vielä pahemmalla, eli hermesetaksella. Normaalisti juon jotain Juhla Mokkaa taikka Presidenttiä ja avatut paketit säilytän jääkaapissa. Mokkamestareilta ostetut pavut ovat kuiva-ainekaapissa, pitäisköhän ne siirtää kanssa kylmään? Niin joo, saakohan Moccamasteriin ostettua varaosana kantta? Kävi niin, että koira pääsi siihen käsiksi (tai kuonoiksi) ja se kansi on nyt vähän surullisen näköinen. Pannuja ainakin saa ostettua, mutta noita kansia en oo kehdannu kysellä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Läppäse ne kahvit ja pavut ihan suosiolla pakkaseen, siellä ne säilyy parhaiten.

Tällä hetkellä omasta kaapista löytyy Robert's Coffeen loistavaa House Blendiä sekä espressoa varten Segafredon 100% Arabicaa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juuri koneen ääreen tuli istahdettua pitkän tenttiin pänttäyssession jälkeen ja kupissa Harrodsin French Roast espressoa ja lautasella lähes uunituore pitkäwiineri. Lainaan itseäni neljän vuoden takaa tästä samaisesta ketjusta:

Wiinerin kanssa pitää ehdottomasti olla kahvia. Pitkäwiineri (sellainen, missä on punainen ja keltainen raita vierekkäin) ja kupillinen kahvia pelastaa päivän, vaikka just olis äiti palanut hengiltä ja napannut epätoivoissaan perintösetelit roihuun mukaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Läppäse ne kahvit ja pavut ihan suosiolla pakkaseen, siellä ne säilyy parhaiten.
Suositeltavin lämpötila lienee kuitenkin inauksen jääkaappiä lämpimämpi. Joku viinikaappia kaiketi, mutta jääkaappi useimmilla.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Moccamasteriin ostettua varaosana kantta? Kävi niin, että koira pääsi siihen käsiksi (tai kuonoiksi) ja se kansi on nyt vähän surullisen näköinen. Pannuja ainakin saa ostettua, mutta noita kansia en oo kehdannu kysellä.

Saapi ostettua. Yhteys lähimpään valtuutettuun takuuhuoltoon tahi suoraan hedengrenille...
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Suositeltavin lämpötila lienee kuitenkin inauksen jääkaappiä lämpimämpi. Joku viinikaappia kaiketi, mutta jääkaappi useimmilla.
Jaa, mulle Pauligin barista-koulutuksessa neuvottiin pakastimen käyttöön, ja ainakin kahvi on siellä hyvänä pysynyt. Kyseisessä koulutuksessa muuten tuli esille paljon ihan suodatinkahvin keittoon liittyviä asioita, jotka pääsivät yllättämään, esim. vettä ei saisi ikinä mitata keittimeen kahvipannulla.
 

huskis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, HC Boners
Juu ei saakaan mitata, pannusta siirtyy kaikkee epämääräistä kahvilikaa keittimeen. Ja se keitinkin pitäs säännöllisesti puhdistaa, se homma olis taas edessä. Viimeks ajoin soodaa läpi, jos tällä kertaa käyttäis ihan jotain vartavasten tehtyä ainetta.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Juu ei saakaan mitata, pannusta siirtyy kaikkee epämääräistä kahvilikaa keittimeen. Ja se keitinkin pitäs säännöllisesti puhdistaa, se homma olis taas edessä. Viimeks ajoin soodaa läpi, jos tällä kertaa käyttäis ihan jotain vartavasten tehtyä ainetta.
Lähinnä sitä rasvaa kertyy, sehän se kaikkein pahin on koko kahvinkeittoa ajatellen.

Hyvännäköinen oli kun joskus puhdistin tuommoisen isomman aktiivikäytössä olleen kahvimyllyn vähän pidemmän ajan jälkeen, jauhatusrattaissa oli isoja möykkyjä kerrostunutta kahvirasvaa, vähän kuin jotain talia tai vastaavaa. Aika karsean näköinen, aika hyvin herätti siihen, miten paljon kahvissa sitä rasvaa loppujen lopuksi on ja miten tarkkana keittimien ja muiden työvälineiden kanssa saa olla puhtauden suhteen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kahvinkeitin on OBH Nordican "King Of Coffee", joka keittää mielestäni parempaa kahvia kuin Moccamaster. Kahvina on useimmiten Pauligin President. Mustana kaatuu useimmiten mutta joskus myös loraus maitoa ja intiaanisokeria lirahtaa kuppiin. Riippuu nauttiiko kahvin kanssa suolaista tai makeaa purtavaa...tai sitten ihan ilman.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän tuota kahvia kuluu melkoisen reippaasti. Sellaiset neljä-viisi kupillista päivässä ja satunnaiset kahvilareissut päälle. Töissä olen kahvin juontia vähentänyt, koska firman tarjoama First Price- sumppi ei todellakaan ole mitään herkkua. Kotona keittelen sitten Juhla Mokkaa. Keitin on joku tuollainen perusmallin Phillips.

Hifistelyä en harrasta, vaikka kyllähän sellainen kunnolla valmistettu kahvi aikamoista herkkua on. Itsellä ei vaan mielenkiinto riitä tuollaiseen harrastamiseen. Keitin sentään tulee silloin tällöin puhdistettua, mutta sumppia säilytän ihan peltipurkissa keittiön hyllyllä. Joskus tulee toki ostettua niitä Roberts Coffee- sekoituksia, mutta aika harvoin kuitenkin. Eli peruskahvia, himassa mustana ja muualla maidon kera. Sokeria ei milloinkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jaa, mulle Pauligin barista-koulutuksessa neuvottiin pakastimen käyttöön, ja ainakin kahvi on siellä hyvänä pysynyt. Kyseisessä koulutuksessa muuten tuli esille paljon ihan suodatinkahvin keittoon liittyviä asioita, jotka pääsivät yllättämään, esim. vettä ei saisi ikinä mitata keittimeen kahvipannulla.
Viisi tähteä-sivuilla mainittiin taas, että hyvälaatuisia kahveja ei saisi pakastaa, koska aromaattiset öljyt kärsivät alhaisesta lämpötilasta. Mitä tuossa pikaisesti selailin muutamaa kahvisivustoa, ei muilla sivustoilla varoitettu pakastinsäilytyksestä. Eli hiukan vedän sanojani takaisin. Itse olen kuitenkin ollut tyytyväinen jääkaappisäilytykseen, kun pidän pavut tiiviisti alkuperäisissä pusseissa omassa lokerossaan.

Lauantaina pitäisi taas hakea tuorettaa tummaa Gran Palomaria pussillinen. On se vaan hyvää.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
- - - kahvia naamariin monta kertaa päivässä joka päivä - - - Ehkä siksi että se tyydyttää riippuvuuden?

Tästähän nimenomaan on kyse. Itse vietin kahvitipattoman tammikuun ja olen senkin jälkeen juonut vain vähän kyseistä litkua. Ensimmäiset 2-3 päivää menivät kahvin juonnin lopettamisen jälkeen tokkurassa, keskittymisvaikeuksissa ja päänsärystä kärsiessä - - -

Meikäläisellä on vahva kahviriippuvuus. Varasin paastoarvo-verinäytteenottoajaksi tiuku-lukeman 14.30. Paastoarvojen mittaamisen edellähän täytyy olla 12 tuntia syömättä ja juomatta - tilkan vettä saa tosin juoda.

Heräsin klo 10.45. Ja kun on tapanani kissauttaa kahavit heti herräämisen jäläkeen ja kitata sitä yhteen mennoon noin litran verran, olivat heräämisen ja verinäytteen antamisen välissä sijainneet tunnit ja minuutit hirvittävää, saatanallista tuskaa.

Päätä särki, jaloissa ei ollut voimaa, silmä luppasi, ja henkisellä puolella kärsin katatonisesta, vaikeasta ja koomaa lähentelvästä apaattisuudesta.

Kun sain sitten kahvia moottoriin kello 15 (EET), käynnistyi kone ja päänkivistys oli muisto vain. Elämäni polun yllä alkoi paistaa väistyvän udun lävitse jumalallinen aurinko, kukkaset tuoksuivat vienosti, perhoiset lepattelivat autereessa ja olkapäälleni laskeutui polunvarren nuotionjämistä sädehtivä feeniks-lintu (♀).

Sistis kirjoitti:
Tämäkin tutkimus tuki sitä väitettä, että kahvi ei oikeasti oikeastaan piristä, vaan se vain palauttaa ihmisen toimintatilan takaisin normaaliksi.

Tämä mahtaa tarkoittaa vain kahvimustereita. Jos sellainen ihminen, joka ei ole aikaisemmin kahvia harrastanut, piristyy ihan varmasti kahvista. Se on johdonmukaisestikin ihan selkeä fakta.

Wikittelyn tulos: "Kofeiini (1,3,7-trimetyyliksantiini) on piristävä alkaloidi." MOT.

Niitä en ymmärrä, jotka pilaavat kahvinsa sokerilla tai vielä pahemmalla, eli hermesetaksella. Normaalisti juon jotain Juhla Mokkaa taikka Presidenttiä ja avatut paketit säilytän jääkaapissa.

Yksi tykkää makeasta kahvista ja toinen kitkerästä. Kolmas tykkää makeasta viinistä ja neljäs kuivasta. Viides tykkää tyttärestä ja kuudes äidistä. T. Hermesetas-mies lääkärin määräyksestä.

- - - aika hyvin herätti siihen, miten paljon kahvissa sitä rasvaa loppujen lopuksi on...

Kansanterveyslaitoksen mukaan suodatinkahvijuomassa on rasvaa < 0.1 g / 100ml ja pannukahvijuomassa 2 g per 100 ml.

Lähde.

Keitin on joku tuollainen perusmallin Phillips.

Hifistelyä en harrasta, vaikka kyllähän sellainen kunnolla valmistettu kahvi aikamoista herkkua on...

Eipä täälläkään Philips Essence -keitintä kummempaa ole, mutta parhaat kahvit, mitä itse olen juonut notskikahveja lukuunottamatta on valmistettu juuri meidän Philipsillämme. Mocca Master on erittäin yliarvostettu vehjes.

Vanhemmilla on sellainen ja monella kaverilla myös, mutta ei sillä keitetty kahvi paranna makua verrattuna esimerkiksi tuohon Philipsiin. Jopa päinvastoin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole vähään aikaan juonut satunnaisia kuppeja lukuunottamatta muilla kuin MM:lla keitettyjä kahveja, mutta omaan makuun sillä tulee hyvät ja kuumat kahvit.

Tummapaahtoiset loppuivat, joten avasin tuossa pari päivää sitten anopilta saadun paketin Presidentin papuja. Eipä maistu kummoiselta. Pidän vahvasta kahvista, joten jauheen lisääminen tuo vaalean paahdon kitkeryydenvain voimakkaammin esille, ja teevettä saa sitten erikseen. Kaikenlaista.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meikäläisellä on vahva kahviriippuvuus.
Mulla kävi "hauska" episodi tovi sitten. Olin pari kuukautta hikoillut öisin aivan tajuttomasti, ei pystynyt ymmärtämään miksi yllättäen tällainen oli alkanut. Lääkärissäkin kävin, kaikki ok. Aloin sitten yhdistelemään lankoja että mitä siitä pari kuukautta aiemmin oli tapahtunut ja tajusin, että silloinhan tuli ostettua tuo espresso-masiina. Aloin tutkimaan asiaa tarkemmin ja mittailemaan. Heräämys tuli siinä, kun mittasin Iittalan "Taika" -espressokuppini sekä kirpparilta ostetut vaihtoehtoyksilöt. Jokainen näistä täytenä vastasi joko kolminkertaista tai viisinkertaista espressoa. Ja näitä kuppeja join vähintään kuutisen kappaletta päivässä. Yhteensä siis noin 30 kuppia espressoa.

Googleteltuani asiaa hieman lisää selvisi myös, että reilu kofeiininkäyttö aiheutta yöhikoilua. Joten ostin pienen espressokupin ja päätin, että tämän saa juoda kolmesti päivässä, ei enempää. Tiputin siis noin kymmenesosaan käytön. Ja sitten alkoi helvetti. Pari päivää meni aivan ohi. Lihaksia särki, paikallaan ei pystynyt olemaan, päässä jyskytti niin perkeleesti. Suu tuntui olevan kokoajan kuiva ja niska meni aivan jumiin. Jokainen noista kolmesta sallitusta kupillisesti oli oma pieni taivaansa.

Pari päivää eteenpäin ja yöhikoilut loppuivat. Eivätkä ole sen jälkeen palanneet.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pari päivää eteenpäin ja yöhikoilut loppuivat. Eivätkä ole sen jälkeen palanneet.

Ettet olekin viisikymppinen nainen vaihdevuosiongelmien kanssa ja nyt löytänyt avun hormonihoidista...?

Nooh, leikki leikkinä:) Itse huomasin saman asian. Tapana oli juoda aivan järjettömästi kahvia vielä illalla, myöhäänkin. Sitten yöllä heräsin siihen kun tyyny ja peitto olivat aivan hiestä märkinä. Iltakahvittelu loppui ja hikoilut samalla.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
- - - Yhteensä siis noin 30 kuppia espressoa. - - -
Ja sitten alkoi helvetti. Pari päivää meni aivan ohi. Lihaksia särki, paikallaan ei pystynyt olemaan, päässä jyskytti niin perkeleesti. Suu tuntui olevan kokoajan kuiva ja niska meni aivan jumiin. Jokainen noista kolmesta sallitusta kupillisesti oli oma pieni taivaansa.

Huh huh, tuollainen määrä saattaisi laukaista herkemmällä miehellä psykoosin.

Jep, mullakin oli suu aivan rutikuiva, yläraajat olivat hervottomat, haaravälin uloke todennäköisesti tilapäisesti käyttökelvoton muuhun kuin vedenheittoon ja päätä särki ihan perkeleesti. Käveleminen oli zombimaista laahautumista ja melkein piti kontata kotiovelle kun olin päässyt hissistä ulos.

Taisin edellä jo mainita siitä, miten mukavaa olikaan saada sitten kahvia!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös