...pidän kahvista ja kulutan sitä vaihtelevia määriä. Tällä hetkellä olen kyllä kotioloissa pitäytynyt pelkissä aamukahveissa. Olen havainnut Presidentin tumman paahdon makuhermojani kutkuttavaksi vaihtoehdoksi. Olen joskus kokeillut myös Pauligin Parisienne:a, mutta se on hieman liian "jyrkkää" minun makuuni.
Höystän kahvin usein kermalla ja aina sokerilla. Maito on myös yleinen höyste ja jollei sitä ole saatavilla niin sitten juon mustana.
Kahvin mausta sen verran, että oletteko koskaan ajatelleet, että kahvin maku koostuu yhdestä tärkeästä elementistä keittimen ja kahvin lisäksi? Kyllä, tuo h2O:nakin tunnettu yhdiste vaikuttaa makuun huomattavasti. Itse totuin vanhempien helmoissa asuessani täydellisen makuiseen kaivoveteen ja poismuutettuani olen saanut juotavakseni jos jonkinlaisia vedeksi tituleerattuja nesteitä.
Oman taloyhtiöni putkista saatu vesi on todella järkyttävää moskaa. Lisäksi se on ydintalvi kuukausia lukuunottamatta aina liian lämmintä suoraan hanasta juotavaksi. Ja kun vesi on lämmintä, niin silloin sen paha maku korostuu entisestään.
Kahvinkeittimeni on Braunin peruskeitin, joka on hintaryhmässään erinomainen. Taloyhtiön surkeasta vedenlaadusta huolimatta kahvista tulee erittäin hyvää. Moccamastereita olen käyttänyt runsaasti ja mitään huonoa sanottavaa niidenkään laadusta tai suodatusnopeudesta minulla ei ole.
Omasta kokemuksesta huonoja kahvinkeittimiä ovat olleet Rowentan laitteet. Yhdessä vuosi irroitettava vesisäiliö ja kaikissa 3:ssa eri mallissa sama vika (tuttavallisemmin: ominaisuus). Kahvin lämpötila on suodatuksen jälkeen liian alhainen. Sellaista varmasti hädin tuskin 70-asteista litkua ei varsinkaaan maidon kanssa kukaan halua juoda. Tämä kun yhdistetään kohtalaisen kuumaan levy-osaan joka lämmittää kahvin suodatuksen jälkeen niin makunautinto jää saavuttamatta. Aivan uusimpia Rowentan laitteita en ole testannut, joten voi olla että kehitystä on tapahtunut.
Jos joku ei vielä tiedä miksi kahvi kitkeröityy sen maatessa pitkään pannulla, niin voin kertoa mistä se ainakin osaltaan johtuu. Keittimen levy ei ole normaalisti yhtäjäksoisesti päällä, vaan lämpörele toimii on/off periaatteella (en nyt tarkoita tällä sitä kodinkone-ketjua *hymiö*). Tällöin kahvi jäähtyy ja lämpenee releen toiminnan mukaan. Jatkuva lämmittäminen "tappaa" kahvin maun. Eron huomaa hyvin jos laittaa kahvin vaikkapa termokseen, jossa sen lämpötila laskee tasaisesti, ilman lämmitysvaiheita.
VINKKEJÄ HYVÄN KAHVIN TEKEMISEEN:
- puhdista keittimesi riittävän usein. Tämä ei koske pelkkiä laitteen ns. pestäviä osia, vaan myös kalkinpoistoa. Kaupoista on saatavilla aineita joilla kahvinkeittimen voi puhdistaa. Jos tökötit ovat kalliita tai et niitä lähimarketista löydy, niin osta pullo etikkaa. Lataa vesisäiliö täyteen vettä ja lisää joukkoon loraus etikkaa, älä silti koko pulloa tai edes puolikasta. Suodata keitin riittävän monta kertaa pelkällä vedellä tämän jälkeen (4-5krt) ja pese halutessasi pannu ja suodatinosa, ettei jää mahdollisia makuhaittoja. Voin kertoa, että kahvin maku paranee huomattavasti, varsinkin jos kyseessä on keitin jota ei ole koskaan puhdistettu. Puhdistus olisi hyvä tehdä 2-3krt vuodessa.
- Kokeile eri kahvimerkkejä. Mauissa on eroja ja jokaisella on omat mieltymyksensä. Hyvä kahvi ei silti välttämättä ole kallista.
- Säilytä kahvi ilmatiiviissä astiassa. Kahvin aromit katoavat nopeasti väärin säilytettynä. Tämä on hyvä huomioida varsinkin silloin jos keität vain harvoin kahvia.
- Käytä kahvimittaa. Yksi kahvimitta vastaa yleensä keittimen suurta kupillista. Makuja on kuitenkin monia. Kahvimittoja on tosin myös eri kokoisia, mikä kannattaa huomioida. Jos käytät lainakeitintä niin on hyvä muistaa, että sen kuppikoko (hassu sana, tässä yhteydessä) voi poiketa omasta keittimestäsi ja kahvista tulee liian laihaa/vahvaa.
- Suomessa on pääsääntöisesti hyvä juomaveden laatu. Jos kuitenkin ns. talousvetesi on huonoa, niin kokeile vaikka lähdevettä kahvin raaka-aineena. Mitään Eviania sen ei tarvi olla, kun parempia ja ennenkaikkea halvempia tuotteita on saatavilla.
- Osta kunnon keitin. Hyvä keitin ei välttämättä ole kallis. Jos kuitenkin haluat laatua niin Moccamaster on hyvä valinta, joskin hintava. Tekniikan Maailma on muistaakseni muutamaan otteeseen laitteita vertaillut ja suuria erojahan niissä on. Hyvässä keittimessä kahvi on kuumaa jo pannulle tippuessaan, ei 15min päästä keittämisen loppumisesta. Yksi hyvä tapa on laittaa muistiin kaverin keitin, jos olet saanut hänen luonaan special-hyvää kahvia. Tässä tapauksessa kahvin makuun on tosin saattanut vaikuttaa myös muut seikat, jos kyseessä on ollut vastakkaisen sukupuolen edustaja. ;-)
...ai niin, jauhekahveista kannattaa kokeilla vaikka Lidl vanilia cappucinoa, bellarom(?). Ei hassumpaa esim. Nescafeen tuotteisiin verrattuna.
Nyt kun vielä tietäisin, minkä takia runoilin tämän pitkähkön viestin tähän aikaan aamusta. Ai niin, Kahvin takia. Pitääkin laittaa "pressa" heti tulille.