Kahvi

  • 237 140
  • 1 039

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko kenelläkään kokemuksia "mutteripannusta"? Millaista kahvia silä syntyy ja mitä kahvia siihen kannattaa laittaa? Olisiko tuollainen kannattava ostos? Tällä hetkellä kahvia tiputtelen ihan perus Braunilla, myös tuollainen pannu josta vesi painetaan männän avulla purujen läpi on ollut vähän mielessä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Gleb
Onko kenelläkään kokemuksia "mutteripannusta"? Millaista kahvia silä syntyy ja mitä kahvia siihen kannattaa laittaa? Olisiko tuollainen kannattava ostos? Tällä hetkellä kahvia tiputtelen ihan perus Braunilla, myös tuollainen pannu josta vesi painetaan männän avulla purujen läpi on ollut vähän mielessä.
Tuollaisella väännän aamuisin nykyään Espressot tulemaan. Tujua kamaa, hyvä tuoksu. Tosin väittävät, että aitoa Espressoa sillä ei saa aikaan - paine, lämpö ja aika on kuulemma täysin väärin.

Mutterilla saa tehtyä myös Capuccinoa, itse teen vain perus Espressoa. Illalla lataan kamat pannuun, nostan liedelle ja aamulla ensimmäisenä ryömin vääntämään lieden päälle. Kaksi minuuttia ja pot pot - Espressoa!
 

Sörkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä poika se juo kahvia kuin kahvia. Toiset ovat huonompia ja toiset parempia, mutta ei auta nirsoilla jos kahvia tekee mieli, eikä ole tarjolla kuin yhtä laatua. Kotona on kaapissa yleensä (eli helkutin usein) sitä Juhla Mokkaa. Aina välillä käy Presidenttikin kylässä, ja joskus eksyy joukkoon muitakin paketteja. Tuon kahvin tekemisen suorittaa Moccamasterin CD malli ja kahvi mitataan ruokalusikalla (Moccamasterin mukana tullut kahvimitta hajosi ajat sitten. Lieneekö ollut liian kovassa käytössä?).

Mukiini (eihän kahvia voi juoda mistään pirun pikkukupeista muuten kuin joissakin juhlissa, muki sen olla pitää) lorautan hieman maitoa (mukin pohjalle, ettei tarvitse lusikkaa liata sekoittamiseen) ja kahvia päälle. Ja jos ei ole maitoa tarjolla, niin sitten juon mustana. Ei sen niin väliä. Kermaa käytän aika harvoin. Sokerin jätin pois joskus pari vuotta sitten, enkä ole sitä enää sen jälkeen kaivannut. Ja kaiken maailman leivät ja makeat mussutettavat maistuvat kahvin kanssa, mutta kyllä se kahvi yksinäänkin menee.

Joskus tulee piipahdettua kahvilassa juomassa näitä ulkomaan hömpötyksiä. Onpa mielessä käynyt jopa ostaa näitä kalliimpia kahvilaatuja kotiin ja kokeilla sitä miltä ne maistuvat. Jamaican Blue Mountain olisi kokeilun arvoinen, kun se on olevinaan niin hyvää. Ja jos ei hyvää, niin ainakin pirun kallista.
 

Lady

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen varsinainen kahviaddikti. Jos aamukahvi jää väliin, päivä on pilalla eikä pelkästään päänsäryn takia. Se on se nautinto...

Keittimissä on todella eroja, sen huomaa kun keittää kotona kahvinsa Moccamasterilla ja töissä jollakin viiden euron höyryveturilla (höyryä syntyy enemmän kuin kahvia). Moccamasterilla tulee parempaa, verrattuna kaikkiin muihin kokemiini keittimiin. Olen kuullut sellaisen selityksen asiaan, että Moccamastereissa on kaksi lämpövastusta, siis pannulle omansa, kun muissa keittimissä on vain yksi. Enpä tiedä pitääkö paikkansa (mikä ihmeen lämpövastus? ;) ), mutta varmaa on, että Moccamasterilla saa kuumempaa kahvia kuin muilla keittimillä, ehkäpä siinä aromitkin irtoavat paremmin. Moccamaster on myös nopein keitin, minkä olen nähnyt. No se tästä ylistyslaulusta Moccamaster-kahvinkeittimille.

Kahvilaaduista suosin Brazilia ja Presidenttiä, tosin kun vain raaskin niin ostan aina Jacobsin Krönungia tai Edelmoccaa. Kalliita, mutta toisaalta niitä tarvitsee käyttää vain puolet normaalista kahvimäärästä, joten hinnanero kyllä kapenee käytössä. Arnolds-kahviloissa on myös tarjolla todella hyvää kahvia.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Viestin lähetti sampio
Pitääkö latte nauttia vaahtoineen päivineen naamariin? Olenko vakavasti yksinkertainen, jos sekoitan vaahdon kahviini ennen juoman nauttimista, häh? Onko näiden kaputsiinojen, espressojen ja lattejen juomiseen olemassa joku kermapeppujen laatima etiketti? Auttakaa hädänalaista, olen osittain tosissani tämän "ongelmani" kanssa.

Latte on se ranskalainen gaffe jossa ei ole vaahtoa päällä. Italialaisten cappucciossa taas on.


Saman tapaisen ongelman eteen joutuvat monet italialaiset ja ranskikset päädyttyään ns. puskista suomalaiseen kahvipöytään.

Pähkäilevät munavoin funktiota gaffeen. Sitten pöydästä löytyy maksamakkarasiivuja, isompi metallikannu, pienempi metallikannu, ehkäpä vadillinen raakaa kalaa ja muuta sälää... Pulassa ovat poloiset jos kukaan ei ole prepannut.

Italialaiset pääsääntöisesti jättävät vaahdotetun maidon siihen kahvin pintaan ja ryystävät "kuumaa kylmän alta". Mikä onkin ihan helvetin hyvää. Tästäkään ei tietysti ole olemassa mitään ainoaa oikeaa tapaa olemassakaan, joten ime vaikka pillillä hanuria soittaen ja totea sen olevan täysin normaali tapa teillä päin... Pääasia että osallistut.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti pale
Latte on se ranskalainen gaffe jossa ei ole vaahtoa päällä. Italialaisten cappucciossa taas on.
Väärin korjattu. Se ranskalainen maitokahvi on nimeltään cafe au lait, johon tulee puolet kahvia ja puolet maitoa. Vaahtoa siihen ei tule kovin runsaasti. Latte puolestaan on italialaisten maitokahvi, jossa kahvin (espresson) osuus on kolmannes, loput on maitoa. Latteen tulee yleensä vaahtoa. Capuccinossa pohjana on myös espresso, mutta maitoa on vähemmän. Jos et usko, voit tarkistaa asian vaikkapa Pauligin kotisivuilta (tuotteet-->erikoiskahvit-->kotibarista-->reseptit).

Ja jos yhtään lohduttaa, voin kertoa, että olen nykyään täysin sinut kahvinjuontini kanssa. Mietin aikoinani vain, että onkohan erikoiskahvien nauttimiseen olemassa jotain virallista etikettiä, en sitä, että nolaanko itseni juomalla kahvin väärin.
 

Jason26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Blackburn Rovers,Englanti, Tahko
Itse juon vain Irlantilaista kahvia, muut kahvit jätän suosiolla väliin.
Tosin joskus 6-8 vuotiaana tuli lipitettyä kahvia oikein urakalla.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Viestin lähetti sampio
Väärin korjattu. Se ranskalainen maitokahvi on nimeltään cafe au lait, johon tulee puolet kahvia ja puolet maitoa. Vaahtoa siihen ei tule kovin runsaasti. Latte puolestaan on italialaisten maitokahvi, jossa kahvin (espresson) osuus on kolmannes, loput on maitoa. Latteen tulee yleensä vaahtoa. Capuccinossa pohjana on myös espresso, mutta maitoa on vähemmän. Jos et usko, voit tarkistaa asian vaikkapa Pauligin kotisivuilta (tuotteet-->erikoiskahvit-->kotibarista-->reseptit).

Ja jos yhtään lohduttaa, voin kertoa, että olen nykyään täysin sinut kahvinjuontini kanssa. Mietin aikoinani vain, että onkohan erikoiskahvien nauttimiseen olemassa jotain virallista etikettiä, en sitä, että nolaanko itseni juomalla kahvin väärin.

Juuri näin. Sekoittelin päässäni eri gaffet ja lopputulos oli mitä oli.
Toivottavasti etikettiosuus meni kohdalleen, koska sitä oikeastaan yritin selventää.

Pahoitteluni.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Kahvia menee joka päivä 2-3 "morttelia" keskimäärin, joskus enemmänkin. Pienestä sievästä kupista juominen on kuin yrittäisi kakata juomapulloon sotkematta paikkkoja tjsp. Kupin pitää siis olla riittävän iso ja kahvin TÄYTYY maistua kahville. Mikään kahvinjuonnissa ei vituta enempää kuin laiha kahvi. Hyi saatana...
Kermaa kahvin kanssa käytän tilaisuuden tullen, mutta yleensä maidon kanssa kippailen. Joskus harvoin saan käsiini sellaisen oranssisen kermapurkin, jossa rasvaa on kaiketi jopa kymmeniä prosentteja. Silloin on meikäläisen herkkuhetki tiedossa.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti sampio
Väärin korjattu. Se ranskalainen maitokahvi on nimeltään cafe au lait, johon tulee puolet kahvia ja puolet maitoa. Vaahtoa siihen ei tule kovin runsaasti. Latte puolestaan on italialaisten maitokahvi, jossa kahvin (espresson) osuus on kolmannes, loput on maitoa. Latteen tulee yleensä vaahtoa. Capuccinossa pohjana on myös espresso, mutta maitoa on vähemmän. Jos et usko, voit tarkistaa asian vaikkapa Pauligin kotisivuilta (tuotteet-->erikoiskahvit-->kotibarista-->reseptit).

Ja jos yhtään lohduttaa, voin kertoa, että olen nykyään täysin sinut kahvinjuontini kanssa. Mietin aikoinani vain, että onkohan erikoiskahvien nauttimiseen olemassa jotain virallista etikettiä, en sitä, että nolaanko itseni juomalla kahvin väärin.

Cafe au lait: equal parts of coffee and hot milk

Cafe Latte: A type of espresso coffee topped with foamy steamed milk, and usually served in a tall glass or mug; also called latte.

Capuccino: equal parts of espresso and hot milk topped with cinnamon and nutmeg and usually whipped cream
 
K

kangaroo

Ostinpa kokeeksi paljon kehuttua Jamaica Blue Mountain´ia, kun se sattuu olemaan tarjouksessa keskustan Stockmannin Paulig-myymälässä. Kilohinta vain 55 €, heh. Toivottavasti on maineensa veroista..
 

Tobias

Jäsen
Se on kuulkaa niin, että Tobias on totaalisen koukussa kahviin. Kyseistä juomaa on saatva päivittäin noin 10 kuppia, tai muuten ei tuu mistään mitään. Etenkin aamulla kahvi on aivan täysi välttämättömyys ja juonkin sellaisen puolen litran mukillisen joka ikinen aamu.

Kahvi on jumalten juoma. Tykkään kovasti viineistä, oluesta ja vedestä mutta kyllä kahvi on ykkönen. Ihan sellainen perusmusta kahvi. Kahvilassa tulee kyllä otettua usein vaikka latte macchiato mutta mun peruselintarvike on kahvi mustana.
 

Rocco

Jäsen
Viestin lähetti kangaroo
Ostinpa kokeeksi paljon kehuttua Jamaica Blue Mountain´ia, kun se sattuu olemaan tarjouksessa keskustan Stockmannin Paulig-myymälässä. Kilohinta vain 55 €, heh. Toivottavasti on maineensa veroista..

Olen kerran kahvilassa juonut kyseistä kahvia, n. 4 desin pumppupannullinen maksoi about 10€. Olihan se hemmetin hyvää kahvia. Mutta olen huomannut että ihan "perus"kenialainen tai kolumbialainen on puhtaana laatutavaraa. Huippukahvien erot ovat aika minimaalisia, mutta ero tavallisiin kaupan sumppeihin ovat todella isot. Ei ole hetkeen tehnyt mieli ostaa kotiin "edes" Presidenttiä, Juhla Mokasta puhumattakaan...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsehän olen siinä onnellisessa asemassa, että appiukkoni omistaa ikioman kahvitilan ja on siis ammatiltaan kahvinviljelijä. Tosin sitä perkeleen hyvää kahvia saa tänne kuitenkin aika harvakseltaan.
 

NHL

Jäsen
Kahvi on hyvää ja aiheuttaa riippuvuutta. Jos päivittäistä kahviannosta ei saa, niin tuloksena on helvetillinen päänsärky. Erikoiskahveista mielestäni paras on cappucino. Äsken tuli maisteltua jotain kaupasta saatavaa kylmäkahvia, ihan ok. Tuostahan voisi tehdä Räkän lempipaukkuja eli valkovenäläisiä...
 
Viestin lähetti Lady
....

Keittimissä on todella eroja, sen huomaa kun keittää kotona kahvinsa Moccamasterilla ja töissä jollakin viiden euron höyryveturilla (höyryä syntyy enemmän kuin kahvia). Moccamasterilla tulee parempaa, verrattuna kaikkiin muihin kokemiini keittimiin. Olen kuullut sellaisen selityksen asiaan, että Moccamastereissa on kaksi lämpövastusta, siis pannulle omansa, kun muissa keittimissä on vain yksi. Enpä tiedä pitääkö paikkansa (mikä ihmeen lämpövastus? ;) ), mutta varmaa on, että Moccamasterilla saa kuumempaa kahvia kuin muilla keittimillä, ehkäpä siinä aromitkin irtoavat paremmin. Moccamaster on myös nopein keitin, minkä olen nähnyt. No se tästä ylistyslaulusta Moccamaster-kahvinkeittimille...

Olen antanut itseni ymmärtää, että Moccamasterin ylivertaisuuden taustalla on useamman tekijän summa:

1. Veden esilämmitys ennen puruille menoa.

2. Lämpötila puruille mennessä.

3. Virtausmäärä puruille.

4. Viipymäaika puruissa.

5. Oikea purumäärä, moccamasterin omalla mitalla.

6. Kahvin jatkuva sekoittuminen keitettäessä.

7. Kahvin laskeminen tasaisena virtana pohjalle, jolloin lämpötilamuutos on paljon hellävaraisempi kuin tavallisessa keittimessä, jossa pieniä tippoja tiputetaan kuumalle levylle tai kuumaan kahviin, jolloin saadaan toki aikaiseksi oikein hyvä palanut maku, jos näin halutaan.

Lisäksi on tärkeää laittaa purut suodattimelle 'kuohkeana' kekona eikä missään nimessä vain kauhaista tiiviisti pakatusta paketista.

Ai niin, jos ylläolevasta vuodatuksesta ei selvinnyt, niin juon aika paljon kahvia.
 

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Minulle ei oikeastaan kahvin merkillä ole väliä. Eikä oikein voikaan, tällainen köyhä kun olen... Eli minulle kelpaa kahvi kuin kahvi Presidentistä kaikenmaailman ns. halpiskahveihin Euroshopper tms. Onhan kyllä totta, että makueroja löytyy, mutta minua se ei hetkauta. Minulle PÄÄASIA on se, että saan kahvia päivittäin, muuten seuraa kauhea päänsärky. Ja kahvini juon aina mustana sokerin kera tai jos sokeria ei ole, käy ilmankin. Mutta maitoa, kermaa tms. en kahviini sotke. Aina sanonkin, että kahvi kahvina ja maito maitona... Tai mikä juoma tahansa...
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Ketjun alkupäässä olikin maininta Tampereen Mokkamestareista, kannattaa käväistä jos mahdollista, jo kaupassa leijuva tuoksu on siinä määrin messevä. Teen ystäville on kanssa mukava valikoima teelaatuja. Tuli kotiväkeä käytettyä kyseisessä kaupassa kahvihankinnoilla ja samalla tuli tarkistettua tarjontaa. Näytti olevan pressopannu mitä tahansa kahvia hintaan 3 euroa, jotenka kovamaineinen Blue Mountain (99e/kg) olisi maistettavissa. Pitänee joku päivä käydä testaamassa.
 

Markus91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Normaalina arkipäivänä tulee sellaiset 3-4 kuppia kitattua. Ilman kermoja ja sokereita. Ennen join maitokahvia, mutta nyt kun on joskus tullut maistettua, niin laimealta kylmältä litkulta se maistuu, ei maistu "oikealta" kahvilta. Merkillä ei ole niin väliä, vaikka eroja huomaakin. Tosin todellisia halpiskahveja kuten Euroshopperia en ala juomaan. Sitten käykin melkein kaikki muut. Presidentti ja Juhlamokka on parhaita, mutta se näkyy sitten hinnoissa ja kun meillä tuota kahvia menee paketti viikossa, niin sitten noita "Saludoa kolme pakettia 3,20"-tarjouspakketteja aina ostellaan.
Myös tuota päänsärkyongelmaa tahtoo minullakin olla, tosin ei noin vakavaa kun joillakin tuntuu olevan, mutta joka päivä tai ainakin joka toinen päivä pitää kuitenkin kahvia saada.
 

Lexa

Jäsen
...pidän kahvista ja kulutan sitä vaihtelevia määriä. Tällä hetkellä olen kyllä kotioloissa pitäytynyt pelkissä aamukahveissa. Olen havainnut Presidentin tumman paahdon makuhermojani kutkuttavaksi vaihtoehdoksi. Olen joskus kokeillut myös Pauligin Parisienne:a, mutta se on hieman liian "jyrkkää" minun makuuni.

Höystän kahvin usein kermalla ja aina sokerilla. Maito on myös yleinen höyste ja jollei sitä ole saatavilla niin sitten juon mustana.

Kahvin mausta sen verran, että oletteko koskaan ajatelleet, että kahvin maku koostuu yhdestä tärkeästä elementistä keittimen ja kahvin lisäksi? Kyllä, tuo h2O:nakin tunnettu yhdiste vaikuttaa makuun huomattavasti. Itse totuin vanhempien helmoissa asuessani täydellisen makuiseen kaivoveteen ja poismuutettuani olen saanut juotavakseni jos jonkinlaisia vedeksi tituleerattuja nesteitä.

Oman taloyhtiöni putkista saatu vesi on todella järkyttävää moskaa. Lisäksi se on ydintalvi kuukausia lukuunottamatta aina liian lämmintä suoraan hanasta juotavaksi. Ja kun vesi on lämmintä, niin silloin sen paha maku korostuu entisestään.

Kahvinkeittimeni on Braunin peruskeitin, joka on hintaryhmässään erinomainen. Taloyhtiön surkeasta vedenlaadusta huolimatta kahvista tulee erittäin hyvää. Moccamastereita olen käyttänyt runsaasti ja mitään huonoa sanottavaa niidenkään laadusta tai suodatusnopeudesta minulla ei ole.

Omasta kokemuksesta huonoja kahvinkeittimiä ovat olleet Rowentan laitteet. Yhdessä vuosi irroitettava vesisäiliö ja kaikissa 3:ssa eri mallissa sama vika (tuttavallisemmin: ominaisuus). Kahvin lämpötila on suodatuksen jälkeen liian alhainen. Sellaista varmasti hädin tuskin 70-asteista litkua ei varsinkaaan maidon kanssa kukaan halua juoda. Tämä kun yhdistetään kohtalaisen kuumaan levy-osaan joka lämmittää kahvin suodatuksen jälkeen niin makunautinto jää saavuttamatta. Aivan uusimpia Rowentan laitteita en ole testannut, joten voi olla että kehitystä on tapahtunut.

Jos joku ei vielä tiedä miksi kahvi kitkeröityy sen maatessa pitkään pannulla, niin voin kertoa mistä se ainakin osaltaan johtuu. Keittimen levy ei ole normaalisti yhtäjäksoisesti päällä, vaan lämpörele toimii on/off periaatteella (en nyt tarkoita tällä sitä kodinkone-ketjua *hymiö*). Tällöin kahvi jäähtyy ja lämpenee releen toiminnan mukaan. Jatkuva lämmittäminen "tappaa" kahvin maun. Eron huomaa hyvin jos laittaa kahvin vaikkapa termokseen, jossa sen lämpötila laskee tasaisesti, ilman lämmitysvaiheita.

VINKKEJÄ HYVÄN KAHVIN TEKEMISEEN:

- puhdista keittimesi riittävän usein. Tämä ei koske pelkkiä laitteen ns. pestäviä osia, vaan myös kalkinpoistoa. Kaupoista on saatavilla aineita joilla kahvinkeittimen voi puhdistaa. Jos tökötit ovat kalliita tai et niitä lähimarketista löydy, niin osta pullo etikkaa. Lataa vesisäiliö täyteen vettä ja lisää joukkoon loraus etikkaa, älä silti koko pulloa tai edes puolikasta. Suodata keitin riittävän monta kertaa pelkällä vedellä tämän jälkeen (4-5krt) ja pese halutessasi pannu ja suodatinosa, ettei jää mahdollisia makuhaittoja. Voin kertoa, että kahvin maku paranee huomattavasti, varsinkin jos kyseessä on keitin jota ei ole koskaan puhdistettu. Puhdistus olisi hyvä tehdä 2-3krt vuodessa.

- Kokeile eri kahvimerkkejä. Mauissa on eroja ja jokaisella on omat mieltymyksensä. Hyvä kahvi ei silti välttämättä ole kallista.

- Säilytä kahvi ilmatiiviissä astiassa. Kahvin aromit katoavat nopeasti väärin säilytettynä. Tämä on hyvä huomioida varsinkin silloin jos keität vain harvoin kahvia.

- Käytä kahvimittaa. Yksi kahvimitta vastaa yleensä keittimen suurta kupillista. Makuja on kuitenkin monia. Kahvimittoja on tosin myös eri kokoisia, mikä kannattaa huomioida. Jos käytät lainakeitintä niin on hyvä muistaa, että sen kuppikoko (hassu sana, tässä yhteydessä) voi poiketa omasta keittimestäsi ja kahvista tulee liian laihaa/vahvaa.

- Suomessa on pääsääntöisesti hyvä juomaveden laatu. Jos kuitenkin ns. talousvetesi on huonoa, niin kokeile vaikka lähdevettä kahvin raaka-aineena. Mitään Eviania sen ei tarvi olla, kun parempia ja ennenkaikkea halvempia tuotteita on saatavilla.

- Osta kunnon keitin. Hyvä keitin ei välttämättä ole kallis. Jos kuitenkin haluat laatua niin Moccamaster on hyvä valinta, joskin hintava. Tekniikan Maailma on muistaakseni muutamaan otteeseen laitteita vertaillut ja suuria erojahan niissä on. Hyvässä keittimessä kahvi on kuumaa jo pannulle tippuessaan, ei 15min päästä keittämisen loppumisesta. Yksi hyvä tapa on laittaa muistiin kaverin keitin, jos olet saanut hänen luonaan special-hyvää kahvia. Tässä tapauksessa kahvin makuun on tosin saattanut vaikuttaa myös muut seikat, jos kyseessä on ollut vastakkaisen sukupuolen edustaja. ;-)


...ai niin, jauhekahveista kannattaa kokeilla vaikka Lidl vanilia cappucinoa, bellarom(?). Ei hassumpaa esim. Nescafeen tuotteisiin verrattuna.

Nyt kun vielä tietäisin, minkä takia runoilin tämän pitkähkön viestin tähän aikaan aamusta. Ai niin, Kahvin takia. Pitääkin laittaa "pressa" heti tulille.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Löysinpäs jonkun kahviaiheisen topicin. Ajattelin ensin perustaa äänestyksen, missä kysytään juotko kahvia. No siis, juonhan minä kaffetta. Yleensä kuluu n. 2-5 kuppia päivässä. Se riippuu ihan sitä, että kauan on kotona ja muuta vastaavaa. Juon sen maidon kanssa ilman sokeria.

Yleensä juon aamulla kahvia, sitten kun tulen koulusta, muutama tunti sen jälkeen ja sitten n. tunti ennen kuin menen nukkumaan. Siinä oli mun normaali päivärytmi. Juuri nyt on kahvikuppi vieressä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Kummeli kirjoitti:
Löysinpäs jonkun kahviaiheisen topicin. Ajattelin ensin perustaa äänestyksen, missä kysytään juotko kahvia. No siis, juonhan minä kaffetta. Yleensä kuluu n. 2-5 kuppia päivässä. Se riippuu ihan sitä, että kauan on kotona ja muuta vastaavaa. Juon sen maidon kanssa ilman sokeria.

Yleensä juon aamulla kahvia, sitten kun tulen koulusta, muutama tunti sen jälkeen ja sitten n. tunti ennen kuin menen nukkumaan. Siinä oli mun normaali päivärytmi. Juuri nyt on kahvikuppi vieressä.

Kahvia tulee juotua ja se menee nykyään parhaiten alas maidolla ja sokerilla vaikka on sitä tullut vedettyä ihan raakanakin. Määrä on arkena yleensä 3 kuppia eli aamulla ja kahvitunneilla. Joskus tulee vedettyä myös lounaalla kupillinen ja illalla jos sattuu käymään kahviloissa, vierailuilla tai tulee vieraita. Viikonloppuna kuluu perussäädöillä yksi kuppi aamulla, mutta yleensä tulee vastaan tilanteita, jossa kahvia tulee kitattua myös seurassa jokunen kuppi. Alkomahoolispäissään pitää yleensä saada kahvit konjakilla ryyditettynä. Myös amarettokahvi on oikein kivaa tuolta viinanmaisteluosaston puolelta.
 

Carling

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Löytyi näköjään tällekkin aiheelle ketju kuin tilauksesta. Olisi nimittäin sellainen ongelma, että mahtaako Suomesta saada kofeiinitöntä kahvia? Siis sellaisissa kotiin ostettavissa pakkauksissa. Juon kahvia todella paljon ja ongelma on se, että yleensä iltaisin tekisi mieli juoda kahvia joskus klo. 23 aikoihin, mutta en saa nukutuksi jos juon kahvia vielä tuohon aikaan. Jos jollain olisi tietoa tästä aiheesta ottaisin tiedon ilolla vastaan.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tulee juotua tällä hetkellä noin 3kuppia päivässä ja yleensä siinä iltapäivällä. Maanrakennus hommissa oppi toden teolla juomaan kahvia. Meni siinä sellainen 7-9 kuppia päivässä ja välillä kaikki mustana, yleensä maito/kerma mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös