Kahvi

  • 237 274
  • 1 039

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Tätini opetti juomaan kahvia eräs joulu, ja nyt menee alas helposti. Viimeisen parin vuoden aikana kahvinjuontini on lisääntynyt selkeästi. Nyt tulee keiteltyä jopa arki-iltana kahvia, aikaisemmin se oli suuri mahdottomuus.

Tänään esmes mennyt kolme kuppia.
Juhla Mokkaa käytin kauan, mutta sen maku oli jotenkin omituinen. Erään tälle kirjoittavan palstalaisen hehkutuksesta Brazil-kahviin, ostin sitä kotiin. Ja taivas aukeni. Aivan älyttömän hyvää. Jatkossa ostan vain sitä.
Juhla Mokkaa menee eniten ja sitä yleensä saankin lahjana jos joku tuttu tulee käymään, jota ei usein näy.
Taitaa olla peruskahvia mutta ei mitään ihmeellistä mun mielestä.

Töissä menee kahvia pari kuppia päivässä.Maidon kanssa käyttäessä ei kuitenkaan niin paljoa tule juotua.
Jos ei ole maitoa saatavilla, niin sitten mustana sokerin kanssa. Ja nimenomaan niin, että sokeri suuhun ja kahvia perään. Sinne kuppiin ei sitä sokeria laiteta.

Kahvinkeittimeni on Rowenta-merkkinen peruskeitin. Äippä osti sen minulle, kun muutin pois kotoa. Toimii hyvin, niin miksi lähteä muuttamaan? Siihen kun pistää isoja kuppeja kolme kappaletta, niin tulee kahvia juuri sen verran vakiomukiin että maidon kanssa muki on täynnä.
Mukina on Arabian Kosmos-sarjaa oleva sininen muki. Mummon jäämistöä ja sopi niin hyvin, että otin sen jatkuvaan käyttöön.
Olen muutenkin sellainen että tykkään juoda kahvini mukeista. En kahvikupeista. Toki vieraita varten on sellaisetkin olemassa.
Muki on vaan enemmän mun makuun.
 
Viimeksi muokattu:

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti B1


Kahvinkeittimeni on Rowenta-merkkinen peruskeitin. Äippä osti sen minulle, kun muutin pois kotoa. Toimii hyvin, niin miksi lähteä muuttamaan? Siihen kun pistää isoja kuppeja kolme kappaletta, niin tulee kahvia juuri sen verran vakiomukiin että maidon kanssa muki on täynnä.
Mukina on Arabian Kosmos-sarjaa oleva sininen muki. Mummon jäämistöä ja sopi niin hyvin, että otin sen jatkuvaan käyttöön.
Olen muutenkin sellainen että tykkään juoda kahvini mukeista. En kahvikupeista. Toki vieraita varten on sellaisetkin olemassa.
Muki on vaan enemmän mun makuun.

Luulin, että kahvinkeittimissä ei ole eroja, ennen kuin maistoin Moccamasterilla tehtyä kahvia. Siinä oikeasti on ero. En tiedä mistä se johtuu, mutta kahvi maistuu paremmalta siinä.

Itse juon sekä teeni, että kahvini myös mukista, kuten veli B1. Lempimukini on valkoinen iso muki missä lukee kyljessä: The Boss. Myös iso ja hassun muotoinen (muistuttaa vähän aromilasia) Aku Ankka-muki on kovassa käytössä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Juon kahvia melko harvakseltaan, lähinnä silloin kun joku muu sitä minulle tarjoaa. Kun itse joskus sitä värkkäilen on sen onnistuminen lähinnä onnenkauppaa. Välillä keitän liian vahvaa, välillä taas laihaa, mutta kuitenkin niin että mieluummin vahvaa kuin laihaa.

Tuuripeli meikäläisen kahvinjuonnissa ei lopu keittovaiheeseen, vaan se jatkuu makeutus- ja maitovaiheessa. Sopivaa suhdetta en vielä tähän päivään mennessä ole löytänyt, vaan vain harvoin saan alle onnistumisia.

Onnistumisen sattuessa kohdalle voin kuitenkin sanoa pitäväni kahvin mausta.

Melko harvakseltaan kahvia lipittävänä jannuna on sen piristävä vaikutus myös selkeä.

Kahvin kanssa voi onneksi myös juoda viinaa ja mm. Irish Coffee-tyyppinen ratkaisu toimii minulla oikein hyvin.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Viestin lähetti dude
Luulin, että kahvinkeittimissä ei ole eroja, ennen kuin maistoin Moccamasterilla tehtyä kahvia. Siinä oikeasti on ero. En tiedä mistä se johtuu, mutta kahvi maistuu paremmalta siinä...

Syitä on varmaan monia, mutta suurin syy on se ettei Moccamasterissa vesi tai kahvi ole kosketuksissa muovin kanssa toisinsanoen putket yms. ovat pääosin lasia. Muovista kaiketi ajan kuluessa tarttuu hieman sivumakua.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Kohta alkaa taas armoton kahvinkittaus-kahdeksantuntinen.

Kotonakin tulee sitä jonkun verran ryypiskeltyä, aamulla tietysti, aina kun joku tulee kylään ja erityisesti talvella tiettyjen tv-ohjelmien aikana liimaudutaan sohvalle mukin kanssa.

Kuten paikallinen Rumanes-niminen poppoo laulaa "Sä laitoit mun kahviin sokeria, nyt saat taas tennaria". Maito riittää.

Juhla Mokka tai Presidentti, muista ei kovin erikoisia mielikuvia edes ole. Hyvä Ostos kahvi ei ole mitä lupaa.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itselläni olisi ollut tänään mahdollisuus juoda ainakin 13 kuppia kahvia, mutta en juonut ensimmäistäkään. Syy ei kuitenkaan ollut siinä, ettenkö pitäisi kahvista, nyt ei vaan ollut kahvittelu-olo. Eräs ystävä taisi juoda 10 kupposta...

Juon kahvia silloin tällöin, tosin viime aikoina kulutus on hieman lisääntynyt. Joskus jopa keitän kahvia itselleni, tuota tosin tapahtuu yhä melko harvoin. Enemmän juon kahvia esim. kahviloissa tai kylässä käydessä.

Ennen kahvissani piti olla sekä maitoa että sokeria, nykyisin pelkkä maito riittää. Joskus kuppiin tosin saattaa eksyä hieman sokeriakin. Mustanakin kahvi menee, mutta en ainakaan ihan täysin vapaavalintaisesti sellaista kaffea suustani alas laita.

Pienempänä, siis alle kouluikäisenä, olin kuulemma todellinen kahvi-fanaatikko. Kai se johtui siitä, että äiti joi kahvia, ja pikkutytön oli toki saatava samaa kuin äitikin. Tuota vaihetta seurasi kuitenkin useamman vuoden totaalikieltäytyminen kahvista, ja vasta nyt alan taas pikku hiljaa alkaa todella juoda kahvia muuallakin kuin juhlissa.

Coffee Housesta ostan välillä suorastaan syntisen mokka-kahvin, johon tulee maitokahvin lisäksi kermavaahtoa ja ilmeisesti jotain suklaakastiketta ja -hippuja. Hyvää, mutta vain sen yhden kupillisen verran ja riittävän harvoin juotuna. Cappuccino on myös maistuvaa, ja eräänlaista cappuccinon versiota tulee haettua kouluaikana melko useastikin kahviautomaatista. Yhdellä kupilla saa hieman heräteltyä itseä, ja sen voimalla saa lisätsemiä vaikkapa matikan tunnille...
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti TaoTao
Syitä on varmaan monia, mutta suurin syy on se ettei Moccamasterissa vesi tai kahvi ole kosketuksissa muovin kanssa toisinsanoen putket yms. ovat pääosin lasia. Muovista kaiketi ajan kuluessa tarttuu hieman sivumakua.

Höpön höpön, itsellänikin moinen kapistus on, mutta jo vesisäiliö on kyseisessä kapistuksessa muovia. Hyvä keitin kuitenkin joka tapauksessa.
 

MokkaSiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
tappara
Paras kahvi tulee mutteripannulla. Sillä ei kyllä jatkuvasti viitsi tehdä kahvia kun se pitää aina huuhdella keittämisen jälkeen. Mutta silloin kun haluaa parasta ja vain parasta niin silloin vähän vaivaakin voi nähdä.
Mutteripannuhan on sellainen vanhanaikaisen näköinen pikkupannu jossa vesi laitetaan alasäiliöön, kahvi väliin ja laitetaan hökötys hellalle jossa vesi sitten höyrystyy ja painautuu ylös kahvin läpi yläsäiliöön.
Käytän yhden kupin pannua ja jos sattuu vieraita olemaan niin siinä joutuu sitten touhuamaan mutta vieraatkin arvostavat sitä että hyvän eteen tekee myös jotakin. On niitä suurempiakin pannuja olemassa.
Mutteripannu maksaa vajaasta paristakympistä ylöspäin.
Maito, rasvaton ( vaahtoutuu parhaiten ), hyla, lämmitetään ( laiska kun olen niin mikrossa) ja vaahdotetaan sellaisella patterikäyttöisellä pikkuvispilällä. Halvimmillaan tuollainen vispilä maksaa kai kolme euroa mutta ehkä kannattaa panostaa muutama euro enemmän tuohonkin.
Aika moni espressokahvi toimii parhaiten tuolla pannulla.
Suosittelen ehdottomasti.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Viestin lähetti L4E
Höpön höpön, itsellänikin moinen kapistus on, mutta jo vesisäiliö on kyseisessä kapistuksessa muovia. Hyvä keitin kuitenkin joka tapauksessa.

Jaa... Olen taas kuunnellut liian suurella antaumuksella kaverini/myyjän hehkutuksia. Ko. mallissa kyllä taisi olla lasia, paitsi suodatinpussin 'kuppi'. Itse omistan vain tavallisen kahvinlorottajan.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bool
Oon juonu kahvia koko aamun suoraan automaatista.

Kuulostaa omituiselta. Onko teillä mukit loppu? Eikö suusi pala?

Kahvi on parhaimmillaan mukava piriste ja hyvän makuistakin, mutta pahimillaan se on saatanasta. Kunnon kahvikoukussa, jossa olen muutaman kerran elämäni aikana riipppunt, kahvista on piristävä vaikutus kadonnut ja kahvia on juotava, jotta olo olisi normaali. Ilman kahvia taas iskee aivan järjetön väsymys. Koukusta irtipääseminenkin on rankaa, koska ainoa vaihtoehto on muutaman päivän krooninen väsymys eli kahvi määrän vähentäminen.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Kahvia menee monta kuppia päivässä. Kahvin tulee olla sopivan vahvaa ja mustana ilman mitään mausteita. Espresso on ehdoton suosikki, jos käy kahvilassa.

Kotona Presidentin tumma paahto putoaa parhaiten. Töissä on yleensä jotain halppis-kahvia. Espresso-keittimen hankinta kotiin on käynyt mielessä.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Kuppi aamulla ja toinen töistä päästyä. Talvella kulutus on huomattavasti suurempaa kuin näin kesällä. Työnkuvaan kun tietyllä tavalla kuuluu kuppi kahvia n. tunnin välein.

Tavallinen Moulinex tekee peruskahvin. Olen myös hieman hintahtavasti sortunut normaalin Juhlamokan sekaan tupattaviin makukahveihin. Minttu- ja appelsiinikahvia kun pistää normaalin kanssa fifty-sixty niin avot. Ripaus kaneliä suodatinpussiin tekee myös välillä gutaa. Nämä menevät pienen maidon kanssa Mr. Spock mukista.

Omaan myös espressokeittimen, mutta vähemmän sitä tulee käytettyä. Pari kertaa viikossa. Silloin tällöin aamulla cappucino on oikein hyvää, espresso ei koskaan aamuisin. Hyvän ruuan päälle vahva presso on parhaimmillaan. Cappucinoa tehdessä höyryputki tuppaa myös roiskimaan ykkösmaitoa aina keittiön kattoa myöten.

Hankin pari vuotta sitten vanhan veivattavan kahvimyllyn. Sillä aikaansaatu kahvinpuru on kuitenkin liian rouheata suodatinmasiinaan, joten menee aina kattilahommiksi (ja sitätietä hellan siivoamiseksi).

Mutta entäpä kahvin lisukeet? Pitääkö olla känttyä pöydässä, vai meneekö ilman? Pienenähän parasta oli tosi maitoinen kahvi ja sinne upotettu pulla. Nykyisin kahvin kanssa ei minkään sortin pulla putoa, eikä oikein voileivätkään (paitsi aamukupillisen kanssa).
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Viestin lähetti tuuski
Kohta alkaa taas armoton kahvinkittaus-kahdeksantuntinen.


Yön aikana meni 9 kuppia sitä ihteensä. Tarkennetaan nyt että muovimukia, jostain syystä se on siinä laitoksessa tapana. Noh, eipä tarvitse ainakaan tiskata.

En ymmärrä miten teen juojat tai absolutistit selviytyvät yövuoroista.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Kahvi on nautintoaine, jota on tullut hiukan yli 30 vuoden ajan litkittyä aivan tolkuttomasti. Mutta kun on oppinut löytämään hyvää kahvia ja hyviä kahvipaikkoja, niin ei voi mitään.

Parhaimpina vuosina join n. 3,5 litraa päivässä, nykyään n. 1 litran. Syynä on ettei vatsa enää kestä.Välilä menee tosin pari-kolme päivää ilman kahvia että vatsa rauhottuu.

Kotona keitän kahveet Presidentistä tai Pauligin erikoiskahvivalikoiman Kenya-kahvista kun haluan herkutella. Kahviloissa otan capuccinon ja voin sanoa että sillä nimikkeellä saa mitä erilaisimpia litkuja.

Tampereen paras kahvila on Mokkamestareiden kahvila sopivasti Olutravintola Konttoria vastapäätä. Mokkamestareissa nautittu capuccino on juuri passeli ja päivä on taas pelastettu.

Olin juuri jenkeissä ja Kanadassa muutaman hetken ja siellä sai toisista kuppiloista ihan kelpo kahvia. Kun muisti pyytää keskipaahtoa, kofeiinilla ja liraus maitoa joukkoon.

Muutenkin juon kahvin aina maidon kanssa ja ilman sokeria.

Tuossa ylempänä pohdittiin Moccamaster-keitintä. Yksi syy eri laiseen kahviin on se, että ko keitin kuumentaa veden +96 asteeseen ennen valuttamista suodattimeen. Muissa keittimissä veden lämpö vaihtelee +94 - +88 asteen välillä. Tuon opin yhdestä keitinvertailusta, olisiko ollut aikanaan TM:sssä vai Kuluttaja-lehdessä. Näin ollen Moccamaster:illa saa paremmin aromit irti pöönästä.

Ja ei-tamperelaisille tiedoksi, pöönä = jauhettua kahvia.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Oloneuvos
Irlannin Kaffe on tietysti toinen juttu. Siitä pidän, kunhan se on tehty Jamesonin viskiin.

Nii mutku siitä voi tulla krapula - siis jos liikaa sitä juo. Kofeiinipitoinen kankkunen se vasta kamala onkin! Silloin kaikki aistit toimivat ylivilkkaasti - varsinkin hikinen kuulo ja hikinen näkö. Hikinen peräsuoli toimii tuossa tilanteessa myös varsin rapsakal tyylil (niinku Turkkuses hilpeesti joku sanosisisisisi) - just kun kaameessa kankaisessa on ihmispolo karauttanut olohuoneen verhoa pitkin kattoon (lyöden päänsä kipeästi verhotankoihin), ovikellon yllättäen soidessa, niin silloin kaiken muun kropassa tapahtuvan hikisen vikkelyyden kruunaa liukkaan roiskekranaatin singahtaminen ulos peräsuolesta.
Sen jälkeen paskan hajussa parketilla istuessaan voi tuumailla positiivisesti, että "olen aina halunnutkin miljoonia ruskeita pisaroita olkkarin seinille - se on jotenkin ajattoman trendikästä".

Olen teenjuoja. Kahvi menee jostakin ihmeen syytä kyllä alas kerran päivässä, aamulla. Tuo Oloneuvoksen mainitseman Irish Coffee menisi kyllä alas jopa kesken työpäivän, mutta kun .... SE EI KÄY, SE EI KÄY, SE EI KERTAKAIKKIAAN KÄY.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Gagne
Mutta entäpä kahvin lisukeet? Pitääkö olla känttyä pöydässä, vai meneekö ilman? Pienenähän parasta oli tosi maitoinen kahvi ja sinne upotettu pulla. Nykyisin kahvin kanssa ei minkään sortin pulla putoa, eikä oikein voileivätkään (paitsi aamukupillisen kanssa).
Wiinerin kanssa pitää ehdottomasti olla kahvia. Pitkäwiineri (sellainen, missä on punainen ja keltainen raita vierekkäin) ja kupillinen kahvia pelastaa päivän, vaikka just olis äiti palanut hengiltä ja napannut epätoivoissaan perintösetelit roihuun mukaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Ruutiveijari
Wiinerin kanssa pitää ehdottomasti olla kahvia. Pitkäwiineri (sellainen, missä on punainen ja keltainen raita vierekkäin) ja kupillinen kahvia pelastaa päivän, vaikka just olis äiti palanut hengiltä ja napannut epätoivoissaan perintösetelit roihuun mukaan.

Haluutsä tietää, mitä ne värikkäät wiineriraidat pitää sisällään?
Sanotaanko vihjeeksi näin, että harva makkaratehtaalla töissä ollut syö sen duunikomennuksensa jälkeen makkaraa...

Terveisin nimim. konditoriassa kouluaikoina lattioita lakaissut räkätautinen...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Predator
Haluutsä tietää, mitä ne värikkäät wiineriraidat pitää sisällään?
Sanotaanko vihjeeksi näin, että harva makkaratehtaalla töissä ollut syö sen duunikomennuksensa jälkeen makkaraa...
90% kuolaa, joka imeytyy wiineriin välillä pussi - Ruutiksen suu.

Arnoldsin donitsin myös ansaitsevat aina kahvin rinnalleen. Saakos parempia donitseja pk-seudulta mistään? Tuntuu olevan kovin harvinainen erikoistumisen ala.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Ruutiveijari
90% kuolaa, joka imeytyy wiineriin välillä pussi - Ruutiksen suu.

Arnoldsin donitsin myös ansaitsevat aina kahvin rinnalleen.

No juu, kieltämättä halusin vaan kehittää hieman paniikkia sinne maakuntiin "pitkän wiinerin" raidoista. Kyseessähän on "vain" kova kaloripommi - ne raidat ovat sokeroitua mansikka- tai vadelmahilloa ja kananmunaa.

Arnoldsin donitseista sen sijaan en pahemmin tykkää - siis treenattu kyllä on montakin kertaa, niissä on mielestäni jotenkin "teollinen maku" - mutta tämähän on vain yksi mielipide.

Vaikka usein täällä hypetän Stadin erinomaisuutta verrattuna milloin mihinkin maaseudun jutskaan, niin kyllä minun makuuni ne herkullisimmat donitsit, munkkirinkilät ja munkit ovat löytyneet maaseudulta pienten leipomoitten tekeminä.

Tässä meikäläisen makuun lista parhaista munkeista/munkkirinkilöistä paikkakunnan mukaan (eivät kuitenkaan ole missään järjestyksessä ja leipomon nimeä ei voi sanoa (se mainostuskielto?):


- Puumala (ällistyttävän herkullisen epäterveellinen, päistä ja kyljistä rapeisen rouskuva ns, wienermunkki)

- Helsinki (eräs Stadin perinteisimmistä lihis- ja munkkileipomoista valmistaa suussa sulavia rasvapommeja niin jauheliha/kananmuna/riisitäytteellä kuin myös makeilla mansikka- tai omenahillotäytteillä. Myyvät tuotteitaan Stadin keskustassa omassa konditorian myymälässään ja Kauppatorilla (torin sensuellin kauniit naismyyjät saavat vielä plussaa asiasta).

- Kaisan Kammari Mikkeli-Kouvola tien varrella, jo aika lähellä Mikkeli-Anttola risteystä.
Rekkakuskien, pärtsäreitten ja karavaanarien suosima mesta.
Rasva valuu pitkin leukaa, sokeri roiskuu silmille ja otsalle kohoaa nautinnon hiki kun puraisee tämän laitoksen itsevalmistamaa munkkirinkilää... oooooh, orgasmin partaalla...

- Isosaaren linnake - Helsingin edusta merellä, Sotilaskodin kookosrasvassa paistetut munkkirinkilät. Rapeus ja vanilijalla höystetty maku aivan omaa luokkaansa...
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Viestin lähetti Ruutiveijari
Wiinerin kanssa pitää ehdottomasti olla kahvia. Pitkäwiineri (sellainen, missä on punainen ja keltainen raita vierekkäin) ja kupillinen kahvia pelastaa päivän, vaikka just olis äiti palanut hengiltä ja napannut epätoivoissaan perintösetelit roihuun mukaan.

Amen, tuohon ei ole lisättävää. Jos viineriä on tarjolla, pitää sen kanssa olla ehdottomasti kahvia. Ja mielellään paljon. Silloin allekirjoittanutkin vetää pari mukia helposti.
Tosin kuten herra saalistaja sanoi, kaloripommihan se on, eikä todellakaan jokapäiväinen herkku. Mutta silloin kun syö, niin sitä suuremmalla tunteella.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti Rontti
Juon kahvia melko harvakseltaan, lähinnä silloin kun joku muu sitä minulle tarjoaa. Kun itse joskus sitä värkkäilen on sen onnistuminen lähinnä onnenkauppaa. Välillä keitän liian vahvaa, välillä taas laihaa, mutta kuitenkin niin että mieluummin vahvaa kuin laihaa.

Onnistumisen sattuessa kohdalle voin kuitenkin sanoa pitäväni kahvin mausta.
Siinä tapauksessa suosittelisin lisäämään kahvinjuontia ja etenkin -keittoa. Nimittäin onhan kahvinkeittämisessä sama periaate kuin jääkiekon maalivahtipelissä. Tarpeeksi kun saa mahdollisuuksia, niin kyllä niitä onnistumisiakin sieltä tulee.

Vakavasti puhuen vahvuuden saa kohdilleen käyttämällä mitta-astiaa. Yksi kuppi vettä ja yksi mitallinen kahvia. Jos vahvuus ei miellytä, voi aina lisätä ylimääräisiä mitallisia tai jättää mitallisia laittamatta. Tulos on kuitenkin aina vakio.

Itse uskon olevani melko haka kahvinkeitossa, sillä keittelen päivittäin sellaisen pari-kolme pannullista kahvia. Ja tulos on ilmeisen onnistunut, sillä ainakin töissä kahvit katoavat parempiin suihin useimmiten jo ennen kuin olen ehtinyt itse päästä apajille. Näin siis käy, jos ei ole tarkkana ja ensimmäisenä jonottamassa kahvin tippumista. Voin toki joskus pitää kahvinkeittokoulutuksen vaikkapa teillä. Voin tarjota kahvit ja kermatkin sillä edellytyksellä, että sinä tuot Jamesonit.

Itse käytän sokeria ja maitoa vaihtelevissa määrin, joten en näe siinä suurta merkitystä maun suhteen. Joillekin se on tarkempaa. Eräs vanhempi sukulaiseni nimittäin mittaa jokaiseen kuppiin kerman teelusikalla. Joskus tosin menee pari lusikallista yli ja joskus mittalusikka jää vajaaksi sekä tietysti kupin ja lusikan koot vaihtelevat, mutta mittaaminen on aina välttämätöntä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Join ensimmäisen kuppini kahvia ollessani pari kolme vuotias, siitä lähtien tulin juoneeksi kahvia likipitäen päivittäin kupin tahi kaksi - toisinaan jopa enemmänkin.

Lapsena "terästin" kahviani maidolla ja kahdella palalla sokeria - sokerit tietty kahvimukiin, vain mummot ottavat sokeripalan suuhun ja ryystävät kaffen sitten päälle. (Huomaan, että Jatkoajassa on aikas monta mummoa).

Täytettyäni kahdeksantoista sain lopulta tarpeekseni kahvista. Alkuun se alkoi maistua etovalta ja sitten sen hajukin alkoi suorastaan kuvottaa. En voinut kuvitellakaan, että kumoaisin suuhuni kupillistakaan kahvia - muutos tapahtui yhden kevään kuluessa.

Sittemmin siirryttyäni työelämään kahvittomuus ei ole ollut mikään haitta - yövuorotkin ovat sujuneet vallan mainiosti ilman kahvin piristävää vaikutusta. Itseasiassa minua kahvi ei ole oikein koskaan niin hirvittävästi piristänyt, tai en ole tätä tunnetta huomannut. Lapsenakin kahvia tuli aina juotua se kupillinen illalla ennen nukkumaan menoa, ja hyvin nukutti.

Nykyään saatan toisinaan juoda kupin erikoiskahveja, capuccino menee oikein mainiosti, lattekin maistuu toisinaan. Mutta perinteinen kahvi ei sitten maistu ei niin millään, tässä joku aika sitten koetin juoda kupposen sitä mutta juomattahan se jäi.

vlad.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Toisaalla olenkin mainnnut, että kahvia kuluu n. 8-12 mukia päivässä. Tulen toimeen vähemmälläkin, jos on pakko. Armeijassa esimerkiksi ei maastossa saanut kahvia, eikä fyysisiä oireita ilmennyt. Kahvin maku on toisarvoista, eikä se taida edes piristää. Se rytmittää päivää, vähän kuin aikanaan sanomalehti iltapäivällä. (Kyllä, postihan tulee kello 11-13, ja koulu loppui vasta sen jälkeen. Sanomalehti siis kuuluu iltapäivään.)

Koskaan en ole maistanut capuccinoa ynnä muita kaupunkilaisten kotkostuksia. Kulta Katriina on minun kahvini.

Ei sokeria, paljon maitoa. Ja jos jotain syödään kahvin kanssa, niin ruisleipää.
 
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat, Sympatiat: HPK
Meikäläisen kahvittelu loppui oikeastaan ennenkuin alkoikaan. Olen elämässäni juonut ainoastaan yhden kupin kahvia, joku puolituttu taisi tarjota enkä viittinyt kieltäytyä. No nyt voi ainakin sanoa, että on maistettu tuotakin tervaa.
No eipä luulis ainakaan katarrimahaan tulevan. Keskityn mielummin maksan rasittamiseen.
En kyllä ymmärrä miten jotkut voivat kiskoa aamulla jopa pannullisen tuota myrkkyä, mutta kaipa tuokin on tottumuksesta kiinni.
 

Strigidae

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Normaalisti päivässä menee sellainen 5 kuppia. 1 aamulla, pari iltapäivällä, ja pari alkuillasta. Joskus enemmän, jos joskus vähemmän. Koskaan en kyllä kahvitonta päivää vietä.

Lisäaineena kevytmaitoa, sokeri on aivan turhaa. Mustana juon jos ei satu maitoa tms. olemaan, mutta en silloin kahvista kovinkaan nauti. Parhaiten kahvi maistuu jonkun tuoreen pullan, esim. korvapuustin kera ja hyvässä seurassa, kun voi jauhaa kaikenlaista paskaa maailman menosta.

Merkillä ei ole väliä, itse ostan aina halpoja merkkejä. Ihan hyvin uppoaa. Mitään erikoiskahveja en juo, jossei nyt jossakin tarjota. Yleensäkin missään varsinaisessa kahvilassa ei tule koskaan poikettua. Ihan tavallinen kahvi siis kelpaa minulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös