Kahvi

  • 236 431
  • 1 039

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Perkolaattori

Olen pohtinut perkolaattorin hankkimista, mutta en tiedä mikä olisi paras vaihtoehto. Vertaa.fi-sivustolla on esitelty toistakymmentä vaihtoehtoa, mutta mihin minun pitäisi kiinnittää huomiota valintaa tehdessäni?
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Mäkin suosittelen, juon nykyään pelkästään tuota vihreää Bellaromia. 100% arabica siis kyseessä ja makua riittää.
+1

Eipä ole tosissaan tullut mieleenkään ostaa enää muuta kuin Lidl:n "Hienoa kahvia" vihreässä paketissa. Silkkaa parhautta sopurahalla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Öö... kahvikupillisen hinta n. 35 c? Erikoiskahvia? Ei kuulosta kovin pahalta minun korvaani. Jos maku on kohdillaan, niin tuohan on aika edullista jopa.
No, pieni kuppi koska espresson tapaista tuolla koetetaan tehdä. Toki edullista kahvilan erikoiskahviin verrattuna, mutta vertailukohta ei silloin ole ehkä oikea. Kapselien hinta saisi toki olla minun puolesta halvempikin, mutta hintaa enemmän haittaa kyseisen kapselimallin niukka makuvalikoima. Hinta on siinäkin mielessä kakkossijalla, että tarkoitus ei olekaan lipittää kapseliespressoa pitkin päivää, eikä edes käyttää kapselilaitetta pääasiallisena keittimenä. Lähinnä vaihtelua tuottamaan siis.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Öö... kahvikupillisen hinta n. 35 c? Erikoiskahvia? Ei kuulosta kovin pahalta minun korvaani. Jos maku on kohdillaan, niin tuohan on aika edullista jopa.

About sama hinta tulee tuplaespresson hinnaksi kun itse jauhan laadukkaista pavuista annos kerrallaan ja teen espressoni puoliautomaattikoneella himassa. Sopu hinta omasta mielestäni ja erittäin namia.
Caffista olen ostanut pavut, halvemmallakin saisi varmaan jostain ulkomailta tilattua.


_
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
About sama hinta tulee tuplaespresson hinnaksi kun itse jauhan laadukkaista pavuista annos kerrallaan ja teen espressoni puoliautomaattikoneella himassa. Sopu hinta omasta mielestäni ja erittäin namia.
Jotain tuollaista epäilinkin, mutten jaksanut alkaa laskea. Itse en jaksa pressokahveja kotona vääntää. Jos olisi pakko ruveta juomaan niitä kotonakin, menisin varmaan kuitenkin samaa latua. Jotenkin nuo kapselivehkeet tuntuvat huijaukselta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Bellaromin metallipurkeissa myytävää espresso-jauhatusta olen silloin tällöin ostellut, en tosin hetkeen enää. Tuota vihreää pakettia, tai sen sisältämää kahvia, maistoin pari viikkoa sitten, ja ihan juotavaa se oli. Maksan kuitenkin pari euroa mielelläni lisää, jotta saan hiukan tummempaa arkikahvikseni. Löfbergs Lilan Cresendo ajaa arkikahvin asemaa tällä hetkellä, kun mulla ei myllyä vieläkään ole vanhan ja vainaan tilalle hankittuna. Myllyn kun hommaan, siirryn lähipaahtimon matskuihin.

Kahviloissa alkaa olla vähän niin, että jos näen pelipaikalla Pauligin perusketjumainokset ja muoviset peruslaitteet, kärsin mieluummin suodatinsumpista kuin juon niitä onnettomia cappuccinoksi ja lateiksi nimiteltyjä keitoksia. Olen tämän jo jonkin aikaa ymmärtänyt, mutta aina sitä vain yhtä heikoksi osoittautuu, viimeksi toissapäivänä. Vaan oli pettymys jälleen. Varsinkin monessa perus pullakahvilassa näkee ja kokee noita onnettomia viritelmiä, kun on otettu kaiketi helpoin ja vaivattomin konsepti käyttöön, jottei jengi valu ohitse vain sen vuoksi, ettei haaleaa lattea saa ryystää pikkurilli pystyssä. Oikeat erikoiskahvilat ovat sitten asia erikseen, niihin ei mun puolestani taas kaivata mitään Fazerin pakastepullia kaveriksi, vaan pointti on kahvissa. Molemmille on paikkansa, mutta enemmän mua harmittaa se, etteivät kaikki tajua kunnon mummonpullakahviloiden päälle enää niin paljon. No, ehkä nämä trendit tästä tasoittuvat.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Juon melko vähän kahvia, mutta silloin kun näin käy, niin se on OLTAVA tummapaahtoista. Päivittäismarketeista saatavilla olevista olen todennut Löfbergs Lilan Crescendon ylivertaiseksi tuotteeksi niin hinnaltaan kuin laadultaankin.

Kyllä Ruotsissa osataan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse en jaksa pressokahveja kotona vääntää.

Itsekin olin pitkään samalla linjalla. Mutta maku vie voiton. Toki pidän jotain perus Löfbergin suodatin kahvia kaapissa backuppina jos tulee isompi setti tuttuja kerralla kahville.

Espresso-pavut säilyvät ihan ok venttiilipusseissa jääkaapissa kunhan ostaa sellaisia määriä että käyttää ne alle kuukaudessa.
Jauhaminen vie sen about minuutin ja puoliautomaattiin lataaminen/kahvin valuminen 1-2min, noin 3 minuutissa on herkullinen tuplaespresso valmis. Itse käytän zassenhausin käsimyllyä jossa keraaminen koneisto. Alle 200€ sähkömyllyt eivät saa kuulemma yhtä hienoa jauhetta aikaiseksi, tästä samaisesta syystä monet kalliit "Jura-automaatit" jättävät jauheen liian karkeaksi ja espressosta tulee litkua. Toki voihan noihin automaatteihin ladata jauheet erikseen mutta itse suosin kahvallisia puoliautomaattikoneita mitä löytyy jo ihan kelpoja noin 200€ hintaluokasta. Esim. Krupsin tuplamasiina on hintansa väärti. Toisaalta hifistit vääntävät espressonsa esim Izzolla.

Tälläinen on ihan kelpo ratkaisu. Ja hinnat männä vuosina pyöriny 200€ molemmin puolin. (linkki Krups.fi)
Espresseria Combi Premium XP2280 - Yhdistelmälaitteet - Krups Finland

Tässä hifisteille.(linkki espressocoffeeshop IZZO)
http://www.espressocoffeeshop.it/izzo_alex_duetto_espresso_coffee_machine.html?category_id=105



_
 

Natural

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Simon Gagne, Keith Primeau, JVR
Itsekin olin pitkään samalla linjalla. Mutta maku vie voiton. Toki pidän jotain perus Löfbergin suodatin kahvia kaapissa backuppina jos tulee isompi setti tuttuja kerralla kahville.

Espresso-pavut säilyvät ihan ok venttiilipusseissa jääkaapissa kunhan ostaa sellaisia määriä että käyttää ne alle kuukaudessa.
Jauhaminen vie sen about minuutin ja puoliautomaattiin lataaminen/kahvin valuminen 1-2min, noin 3 minuutissa on herkullinen tuplaespresso valmis. Itse käytän zassenhausin käsimyllyä jossa keraaminen koneisto. Alle 200€ sähkömyllyt eivät saa kuulemma yhtä hienoa jauhetta aikaiseksi, tästä samaisesta syystä monet kalliit "Jura-automaatit" jättävät jauheen liian karkeaksi ja espressosta tulee litkua. Toki voihan noihin automaatteihin ladata jauheet erikseen mutta itse suosin kahvallisia puoliautomaattikoneita mitä löytyy jo ihan kelpoja noin 200€ hintaluokasta. Esim. Krupsin tuplamasiina on hintansa väärti. Toisaalta hifistit vääntävät espressonsa esim Izzolla.

Tälläinen on ihan kelpo ratkaisu. Ja hinnat männä vuosina pyöriny 200€ molemmin puolin. (linkki Krups.fi)
Espresseria Combi Premium XP2280 - Yhdistelmälaitteet - Krups Finland

Tässä hifisteille.(linkki espressocoffeeshop IZZO)
http://www.espressocoffeeshop.it/izzo_alex_duetto_espresso_coffee_machine.html?category_id=105



_

Tässä viestissä on nyt muutama yleistys, jotka eivät pidä paikkaansa.



Jos jauhatat itse espressopapusi, alle 200 € kahvimylly riittää riittää varmasti ja varsinkin aloittelijalle. Tärkeää on, että kahvimyllyssä on karkeudensäätö kytkin. Suurimmassa osassa kahvimyllyjä on myös teräsmylly, toisin kuin nimimerkki Jupen kahvimyllyssä, jossa on siis keraaminenmylly.

Keraamisenmyllyn suurin etu on se, että se ei pidä niin kovaa meteliä ja ei kulu niin herkästi. Toisaalta se aikajana jona teräsmylly kuluu on useita vuosia joten en itse näe merkitystä kumman valitsee.

Väität, että espresso on valmista kolmessa minuutissa. Tässä pitää ottaa huomioon myös kahvakoneen lämpeäminen. Varmasti saat ajettua koneesta läpi espressoa, mutta se ei ole kuumaa ellei itse kone ole lämmin ennen valutusta (tämä koskee myös kahvaosaa - kahva kannattaa pitää kiinni koneessa koko lämmityksen ajan). Kahvakoneella valmistettaessa espressoa sanoisin että kestää vähintään sen 2-3 minuuttia, että kone lämpenee ja sen jälkeen antaa vasta valuttaa vedet paineella läpi.

Tätä väitettäsi täysautomaattisten kahvikeskusten huonosta myllytekniikasta en ymmärrä. Onko sinulla perusteluita väitteille?

Olkoon kahvikeskuksen merkki Jura, Delonghi, Nivona tai Siemens niin on siihen rakennetussa kahvimyllyssä aina mukana karkeuden säätö. Nämä väitteet "litkusta espressosta" ovat mielestäni huuhaata, sillä tähän vaikuttaa niin paljon kuluttajan/käyttäjän säädöt. Onko esim. kyseessä tumma- vai vaaleapaahtoinen espressopapu ja miten myllyn karkeussäädöt on asetettu? Entä veden määrä?


Kärjistetysti voisi sanoa, että ne jotka haluavat aamuespressonsa nopeasti ja vaivattomasti ostavat automaattisen kahvikeskuksen. Ne jotka haluavat tehdä itse oman kahvinsa ja nauttivat jokaisesta prosessista sitä valmistaessa, ostavat kahvakoneen. Ja minä en suosittelisi kenellekään tuota KRUPS:in yhdistelmäkeitin mallia. Vaikutat varsin kahviharrastukselle omistautuneelta henkilöltä, joten olen hieman yllättynyt että suosittelet yhdistelmäkeitintä.

Yhdistelmäkeitin on siis keitin, jossa on sekä suodatinkahvinkeitin, että espressokeitin. Näiden keittimien osat eivät voi mitenkään olla yhtä laadukkaita kuin 150 - 200 € maksavien yksittäisten kahvakeittimien. Yhdistelmäkeittimet myös jakavat saman boilerin, joka tuottaa lämmön veden lämmittämistä varten. Paineet kahvin uuttamista varten eivät myöskään ole kohdillaan. Ne ovat usein vain 10-12 baria kun vesi ajetaan läpi. Tämä johtuu juuri pienestä boilerista, joka on ympätty mukaan.

Minä en suosittelisi kenellekään ikinä yhdistelmäkeitintä. Jos haluaa hyvää espressoa, keittimen ei tarvitse olla barista-tason jättikeitin joka vie puolikeittiötä tilaa. 150 eurolla pääsee jo hyvin alkuun kuluttajille tarkoitetuissa keittimissä. Haluan korostaa vielä, että jos ostat yhdistelmäkeittimen - muista että käytännössä ostat kaksi halvoista osista rakennettua keitintä 200 eurolla jotka vielä jakavat tärkeimmät osat yhdessä!


Tarkoitukseni ei ole mitenkään päteä, haluan vain kertoa oman mielipiteeni tästä makuasiasta. Kahvista keskustellessa on aina kuitenkin kyse makuasioista.

Tässä vielä minun mielestä kolme tärkeintä vinkkiä henkilölle, joka harkitsee espresson valmistuksen aloittamista kotona

1. Uskalla kokeilla uudelleen. Espresso ei varmasti onnistu heti kahdella tai kolmella ensimmäisellä kerralla.

2.Vesi on kylmää ajettaessa läpi ja kuumaa valuessa ulos

3.Jauhatus on kunnossa (karkeaa tummapaahtoiselle - Hienoa vaaleapaahtoiselle. tämä on jatkuvaa hienosäätöä ja kokeilua)

4. Jos jauhatus on liian karkea, on espresso laihaa, jos jauhatus on liian hieno valuu kahvi liian hitaasti ja se maistuu kitkerältä

PS.

Ylipäätään minusta tuntuu, että tällä hetkellä Suomessa on kehittymässä kahvikulttuuri positiivisempaan suuntaan. Uskalletaan tehdä jotain erikoista eikä osteta tarjouksesta 4 pakettia Saludoa. Espressokoneita menee enemmän kuin koskaan ja ihmiset tuntuvat olevan aidosti kiinnostuneita tekemään itselleen sen täydellisen kupin kahvia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä viestissä on nyt muutama yleistys, jotka eivät pidä paikkaansa.

Ihan hyviä pointteja.

Toki mulla kokemusta on jos yleensäkään aiheesta nettiin kirjoittelen.

- Halvat sähkömyllyt joissa teräksiset terät eivät jauha riittävän hienoa, tästä kokemusta ja asiantuntija kommentteja myllyjen myyjiltä. Hyvä sähkömylly vaatii vähintään keraamisen koneiston, sen jälkeen tulee vielä muut ominaisuudet, osien laatu, säätömahdollisuudet jne.

- 3 minuuttia on toki pieni kärjistys mutta ei se juuri enempää vie. Kone lämpiää noin 1-2min.

- Krups tekee yllättävän hyviä yhdistelmäkeittimiä joissa 15bar paine, on kokemusta sellaisesta ja muistakin saman hintaluokan espresso-puoliautomaateista. Tässä pointtina hinta. Krupsin pelkässä espresso-laitteessa sama tekniikka. Eikös juuri pahin yleistys ole olla uskomatta yhdistelmäkeittimen toimintaan. Krups:illa on ihan riittävästi kokemusta, joten satunnaiselle juojalle varmasti ok laite.
Pumppu- ja höyrylaitteet - All themes - Krups Finland

- Jura automaateista on kokemusta enemmänkin, useampikin tuttu on sellaiseen sijoittanut toista tonnia ja en voi ymmärtää hintalaatusuhdetta, Jura kritiikkini kohdistuu ensisijaisesti hintaan ja siihen että en ole saanut niistä vastaavaa espressoa kuin kohtuu halvalla "kahvakoneella". Kyseisten laitteiden hienoin jauhatus on ehkä juuri ja juuri oman keraamisen myllyn karkeinta tasoa jonka ostin nimenomaan espressoa varten(oman myllyn karkein on ehkä vähän liian hienoa omaankin makuun karkeimmaksi vaihtoehdoksi).
Testaamani laitteet ovat noin 1-2 vuotta vanhoja Jura-laitteita, en tiedä uusien jauhatussäädöistä tarkemmin ja onko mahdollisesti niissä keraamista koneistoa. Eikö tälläinen ole yhdistelmälaite sanan varsinaisessa merkityskessä. :) Pahin virhe joka tapauksessa näiden käytössä on lojuttaa papuja/jauhetta koneessa.

- Olen huomannut että tärkeintä ovat hyvät pavut, niiden asianmukainen säilytys ja jauhaminen juuri ennen kahvin tekemistä. Kaupan valmiiksi jauhetusta segafredosta et saa maukasta edes 2 tonnin Izzolla.

- Vahva ja maukas espresso saadaan jauhamalla tuoreet pavut niin hienoksi kun oman laitteen paine antaa myöten, tampataan se kohtuu tiivisti siihen annoskuppiin ja valutetaan ohuena norona läpi, sanoisin että tuplaespresso valuu sellaisen 15-20s kun monet automaatit plöräyttää veden läpi 5-10 sekunnissa. Ja crema tulee olla kauniin ruskeaa ja jäädä kiinni viiksiin jos sellaiset omistaa. :)

Kokemuksia itse haluan täällä jakaa koska olen itse todennut jonkun asian näiltä tiimoilta toimivan. Vertailupohjana espressot jota harvase kesä juon etelä-euroopassa, miksi tyytyisin vähempään tai selittelisin paskan olevan hyvää. Ostamani pavutkin ovat Italialaistyylistä espressoa joista on kokemusta paikan päältä useamman kesän ajalta.

Seuraava keskustelun aihe kahvista voisi olla kahviloiden kahvin laatu joka on ihan hirveää, useat Helsingin keskustassa toimivat kahvilat tekevät ala-arvoista espressoa. Kunnon cremaa en ole tainut nähdä yhdessäkään. Tähän kaipaisin suosituksia, missä Helsingin parhaat espressot?


_
 
Viimeksi muokattu:

Natural

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Simon Gagne, Keith Primeau, JVR
Hei Jupe, kiitos nopeasta vastineesta viestiini.

Kuten sanoin, nämä ovat makuasioita ja minulla on ehkä hieman vanhakantainen asenne näihin yhdistelmäkeittimiin. En vain näe näitä järkevinä ostoksina, koska osat prakailevat yleensä nopeammin kuin erikseen ostetuissa keittimissä. Mielestäni kahvi ei ole myöskään läheskään yhtä hyvää, kun jos ostaisi vaikka Moccamasterin ja jonkun perus Delonghin tai Gaggian.

Aloittelevalle harrastajalle varmasti sopiva vaihtoehto on yhdistelmäkeitin, sillä juuri se kantava idea, että keittiössä ei vie tilaa kaksi keitintä, todennäköisesti johtaa ostopäätökseen. Tarkoituksenani oli kuitenkin tarjota omaa mielipidettäni (ehkä hieman liian kärkkäästi) muista vaihtoehdoista erikoiskahvien valmistukseen. Vaihtoehdoista puheenollen, luulenpa että samaa mieltä olemme ainakin nappikahveista, joiden maku ei vedä vertoja itse jauhetulle pavulle? :)

Työni puolesta olen tekemisissä päivittäin kahvinkeitinten kanssa. Krupsia on jotenkin oppinut karttamaan sen suuren rikkoontumismäärän takia. Varsinkin tässä hopeamustassa XP2280:ssa prakaa kokoajan maidonvaahdotin/höyrytin jne. Ilmeisesti Krupsin puolella on tapahtunut kuitenkin edistystä, sillä maahantuoja ilmoitti alkuvuodesta, että valmistus on siirtynyt osassa keittimistä Kiinasta takaisin Ranskaan. Laatu on parantunut merkittävästi tämän jälkeen.

Jurasta. Niin no itselle on jäänyt Jurasta pelkästään positiivinen kuva. Markkinajohtaja jolla on laadukkaimmat automaattikoneet ja tekevät kahvia nopeasti, siististi ja mielestäni myös maistuvasti. Karkeudensäätö tuskin on muuttunut näiden viimisen kahden vuoden aikana. Pitää ottaa kuitenkin huomioon, että karkeutta säädetään vain kun mylly on käynnissä ja se uusi karkeusasetus ei tule heti esille. Tämä johtuu siitä kun terät asettuvat uusiin asentoihin. Uuden karkeuden näkeekin yleensä vasta 2-3 kupin jälkeen, eli täytyy tehdä muutama testikuppi. Niistä koneistoista vielä sen verran, että tällä hetkellä vain Siemensin automaattikoneissa on keraamiset koneistot.

Olenkin useasti sanonut tutuille, että sitten kun on varaa niin tähän kotiin tulee Jura. Miksi? Pidän siitä, että pystyn säätämään espressoani maun mukaan itselleni, että vieraille helposti ja siististi. Putsaaminen on mielekkäämpää koska ei tarvitse kuin tyhjentää jäteastia ja laittaa puhdistusnappi koneeseen kun kone itse sitä pyytää. Hintahaarukka on tosiaan laaja. 700 eurosta lähes 3000 euroon. Minulle riittäisi tällainen 700 euron kone. Automaattikahvikeskuksissa maksetaan aina lisähintaa ominaisuuksista. Onko cappucino yhden napinpainalluksen päässä jne.


Mielestäni on hyvä, että me täällä käymme tällaista keskustelua, sillä varmasti joku heppu vielä miettii ostaisiko uuden ihkaensimmäisen espressokeittimensä, kun on kyllästynyt Saludoon ja Juhlamokkaan. Täältä hän löytää sitten plussat ja miinukset jokaisesta vaihtoehdostaan ja jälleen on uusi kahvinjuoja pelastettu kun ei vedetä enää kolmea pannua sumppia vaan nautitaan siitä mustasta juomasta.

--

Kahviloiden laadusta. Onhan se melkosta lottoomista jos menet ja otat Roberts Coffeelta cappucinon tai espresson. Kaikki riippuu siitä myyjästä/myyjättärestä ja hänet perehdyttäneestä henkilöstä. Veikkaanpa että eivät paljoa ole kahvista kiinnostuneista ja sen kyllä maistaa.

Ihan Helsingin keskustassa kannattaa käydä Aleksanterinkadun La Torrefazionessa. Piti pari viikkoa sitten mennä viimeksi mutta oli niin jäätävät jonot, että ei viitsinyt jäädä odottamaan kun oli muuta menoa.

Tämän paikan juju on siinä, että heput ovat oikeasti kiinnostuneita kahvista. He siis paahtavat omat papunsa kyseisessä paikassa ja se on tupatentäynnä kokoajan. Hyvää kahvia ehdottomasti. Kannattaa kokeilla. Linkki yrityksen sivuille vielä loppuun:

Café Roastery — LA TORREFAZIONE
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hei Jupe, kiitos nopeasta vastineesta viestiini.

Kuin myös ja asiallisesta vastauksesta, välillä ne on harvassa keskustelupalstoilla. :)

En muuten ole testannut tuota Aleksin paikkaa joten kiitti suosituksesta.

Makuasioitahan nämä ja niistähän riittää keskusteltavaa.



_
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Posti kiikutti appiukolta lähetyksen, joka sisälsi aivan loistavaa uusimman sadon kahvia. Kyllä taas kelpaa, kun on hyvää ja taatusti reilua kahvia kaapissa. Tämä aamu on mennyt nautiskellessa. Ja jos hyvin käy, niin tuota varmaan saa jossain vaiheessa muutkin palstalaiset nauttiakseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olin kuullut ja lukenut Kaffan kahveista aikaisemmin, eilen poikkesin ohikulkiessani Cremaan, jossa noita on saatavilla. Mukaan tarttui Go'morron, joka osoittautui mainioksi tuttavuudeksi. Jo ensimmäisen mukillisen jälkeen tämä menee minulla ihan listan kärkipäähän. Mainosteksti lupaa hunajaa ja jasmiinia, mutta en anna tämän häiritä itseäni. Minun makuaistini ei onneksi mitään jasmiinia tuosta erota, pysykööt tarvittaessa vihreässä teessä, missä se onkin melko mainio vivahde. Mikä muuten on hifi-maailmasta tutun mokkakorvan herkutteluvastine, mokkasuu? Minun elimistäni tuo mokka tuntuu puuttuvan kokonaan, onneksi.

Robert'sin Java on saanut vakavan kilpailijan. Seuraavaksi kokeilen hitusen tummempaa Go'kvälliä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itselle suositeltiin Lohjalaisen Cafetoria kahvipaahtimon Espressopapuja, kuulemma Perulainen kahvimestari ja maut sieltä suunnalta. Mielelläni testaan suomalaisten pienpaahtimoiden tuotoksia. Mutta nopean maistelun jälkeen tämä ei yllä lähellekään omaa suosikkiani etelä-italialaistyyppistä La Bombaa. La Bombassa mielyttää myös matala hapokkuus ja pieni kaakomainen vivahde jäkimaussa.

Andesa: Erikoiskahvi & tee

Espresso La Bomba -

Linkit Andesa ja Caffi

_
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
eilen poikkesin ohikulkiessani Cremaan

Täytyy munkin torstaina tuolla suunnalla asioidessani poiketa ko mestaan. Vaimo ja kundit ostivat synttäri-/isänpäivälahjaksi tuollaisen Krupsin kahvimyllyn, joten pakkohan sitä on kokeilla. Saa nähdä paraneeko espresso itse pavuista jauhettuna valmiiksi jauhettuun verrattuna, kun työkaluna on tuollainen perus parinhuntin Kenwoodin kahvakone.

Toi mainittu Cafetoria onkin jo tiedossa, mutta koordinaatteja muista vastaavista, lähinnä pääkaupunkiseudulta löytyvistä mestoista otetaan ilolla vastaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Saa nähdä paraneeko espresso itse pavuista jauhettuna valmiiksi jauhettuun verrattuna...

Kyllä siinä pieni ero ainakin on, mutta kannattaa muistaa että kahvipapu menettää makua siinä missä valmiiksikin jauhettu joten tarkkana säilytyksen kanssa. Itse olen saanut säilymään pavut hyvänä uudelleen avattavissa venttiilipusseissa jotka laitan tiiviissä pakasterasiassa jääkaappiin niin sellaisen noin kuukauden. Eli mitä vähemmän papu tekemisissä hapen kanssa niin parempi. Ja jauhaa vain sen määrän papuja kerralla mitä tekee samantien. Espresso on armoton, maku ja crema kertoo paljon siitä onko papu vielä voimissaan.
Itse teen myös espressoni reilun parin huntin kahvakoneella, mitä olen muiden kalliimpienkin koneiden tuotoksia maistellut niin suurempi merkitys omasta mielestäni on pavulla ja sen mahdollisimman hyvällä säilytyksellä.


_
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Star Orient Foodista (Espoo, Sello-ostoskeskus) tarttui mukaan Special Somali Coffee -nimistä tuotetta pari 200g pussia. Kahvi on pakattu Saudi-Arabiassa, mutta itse kahvin alkuperästä ei ole mainintaa. Hinta ei ole paha, vain 2,50 euroa per pussi.

Itse kahvi on hyvin hienoksi jauhettua, ja lieneekö seassa hieman kardemummaa arabialaiseen tapaan, kun tuoksu muistuttaa hieman vanhoja piparkakkuja. Lisäksi kahvipussin sisällä tulee mukana pieni pussi jauhettua inkivääriä, josta voi annostella kuppiin vahvuutta oman maun mukaan. Inkivääri tuo kahviin miellyttävällä tavalla mausteisen ja hiukan polttavan sävyn.

Itse valmistin somalikahvia pikakahvin tapaan, eli pari lusikallista kahvia mukiin, hiukan inkiväärijauhetta perään, ja kuumaa vettä päälle. Kokeilin tuollaisenaan, sokerin kanssa sekä lopulta vielä maidon kanssa. Itse juon tavallisen kahvin pienen maitotilkan kanssa ilman sokeria, mutta omasta mielestäni somalikahvi oli parhaimmillaan ilman maitoa ja pienellä määrällä sokeria. Pohjalle jää paksu karstamömmö, josta osan voi yrittää suodattaa pois. Tein karstan päälle uuden satsin heittämällä kuumaa vettä ja ripauksen inkivääriä päälle. Tuloksena oli santsikuppi jokseenkin yhtä kuranttia tavaraa!

Voin suositella somalikahvia kokeilunhaluisille kahvin ystäville ainakin kuriositeettina. Varmasti mielenkiintoinen juoma arabimaille ominaisten jälkiruokaherkkujen kuten baklavan kanssa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Minusta on tullut todella nirso kahvin suhteen. Vaikka itse sanonkin, niin teen itse pirun hyvää kahvia (tai no lattea, mutta anyways). Tästä johtuen esim. kyläillessä tarjottava perinteinen suomalainen kultakatriina/presidentti maistuu ihan järkyttävältä! Itse juon mielummin sen yhden kupin hyvää (laadukkaampaa ja kalliimpaa) kahvia kun että vetäisin kuppikaupalla tuota tervaa. Yök!
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kotona tulee aika vähän kahvia loppujen lopuksi juotua, yleensä viikonloppuisin ja arkisin jos töihin sattuu hieman myöhemmin menemään niin silloin on pressopannu käytössä. Itselläni on se ongelma että kun ostan kahvia, niin se sitten seisoo jääkaapissa tai jossain kuiva-ainekaapissa yleensä sen vajaat pari viikkoa. Vaikka kuinka vääntää tiukkaan nippuun paketin niin eipä tuo meinaa auttaa...

Itselläni ei ole ollut koskaan kahvimyllyä, mutta sellaisen ajattelin hankkia jossain välissä. Ajattelin että tämä voisi ainakin vähän helpottaa, vai ottavatko pavut itseensä yhtä helposti kuin jauhatus?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kotona tulee aika vähän kahvia loppujen lopuksi juotua, yleensä viikonloppuisin ja arkisin jos töihin sattuu hieman myöhemmin menemään niin silloin on pressopannu käytössä. Itselläni on se ongelma että kun ostan kahvia, niin se sitten seisoo jääkaapissa tai jossain kuiva-ainekaapissa yleensä sen vajaat pari viikkoa. Vaikka kuinka vääntää tiukkaan nippuun paketin niin eipä tuo meinaa auttaa...

Itselläni ei ole ollut koskaan kahvimyllyä, mutta sellaisen ajattelin hankkia jossain välissä. Ajattelin että tämä voisi ainakin vähän helpottaa, vai ottavatko pavut itseensä yhtä helposti kuin jauhatus?
Kahvi säilytetään olomuodosta riippumatta jääkaapissa, ilmatiiviissä purkissa. Pavut eivät varmaan ota ihan yhtä pahasti nokkiinsa kuin valmiiksi jauhettu, mutta silti ne säilytetään samalla tavalla. Hommaa vaikka sellainen tiivistekannella varustettu lasipurkki. Puoli kiloa papuja vie yllättävän paljon tilaa. Mun purkkiin tuo satsi ei mahdu kerralla, joten jätän ylijäämäpavut siihen pussiinsa ja pidän niitäkin jääkaapissa odottamassa purkkiin pääsyä. En ole huomannut makuhaittoja.

Kahvimylly on hyvä ostos tuohon tarpeeseen. Mulla on juuri sama tilanne. Eli juon kahvia kotona lähinnä viikonloppuisin, keittimenä pressopannu. Jauhan papuja aina täsmämäärän, en siis jauha varastoon. Mulla on ihan perusmylly, ei mitään valittamista. Jotkut hifistit ovat tosin sitä mieltä, että keramiikkaterät ovat must, koska ne eivät kuumene jauhamisen aikana aiheuttaen näin makumuutoksia. En kuulu heihin.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Mulla on ihan perusmylly, ei mitään valittamista. Jotkut hifistit ovat tosin sitä mieltä, että keramiikkaterät ovat must, koska ne eivät kuumene jauhamisen aikana aiheuttaen näin makumuutoksia.

Ketjun nimenkin mukaisesti kahvit tulivat nenän kautta näppäimistölle. Tulee aivan elävästi mieleen toisenlaisella hifi-keskustelupalstalla sutkautettu "Mikä olisi paras tapa rakentaa olohuoneeseen tyhjiö?" kun keskustelu kaapeleista alkoi mennä sille tasolle, että normaalin ihmisen kuukausiliksalla kyseistä letkua saa 10 sentin mittaisen pätkän.

Tein viikonloppuna hämmentävän havainnon: luulin ensin, että Malmön rautatieaseman O'Learys (Boston-teemainen ketjusporttibaari, myös Helsinki-Vantaa on saamassa oman haarakonttorinsa) on lakkautettu Starbucksin tieltä, mutta onneksi se olikin vain siirretty toiseen kohtaan asemaa. Starbucksin tieltä siltikin, jota en tässä maassa oikein mitenkään pysty käsittämään. Kuka tarvitsee Starbucksia ja mihin jos kylä on täynnä joko persoonallisia kahviloita tai pahimmillaankin erittäin juomakelpoisia lillinkejä tarjoavia Espresso House -ketjun kahviloita malliin vähintäänkin yksi per kortteli. Ei mene jakeluun, kuuluisi ehkä tuonne "asia, joka ei kerta kaikkiaan avaudu"-ketjuun.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kahvi säilytetään olomuodosta riippumatta jääkaapissa, ilmatiiviissä purkissa.

Niinpä...kuten myös kaupoissa:D

Myös kahvin kanssa voidaan ns hifistellä ja sekös vasta on hienoa. Meitä on moneksi eli peruskahvijamppoja (joihin lukeudun) ja hifistelyjamppoja. Lämpötilat ja jauhamisolosuhteet...olempa tyhmä.

Join kahvia maidolla ja sokerilla kera pullan jo lähes 40 vuotta sitten. Vittu, jo lähes 40 vuotta sitten. Pannukahvia keitetiin tuolloin ja se on parasta edelleen. Vettä kaivosta jne.

Kahvi säilytetään purkissa ylähyllyllä koska kahvia haetan kerran viikossa sieltä kaupasta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niinpä...kuten myös kaupoissa:D

Myös kahvin kanssa voidaan ns hifistellä ja sekös vasta on hienoa. Meitä on moneksi eli peruskahvijamppoja (joihin lukeudun) ja hifistelyjamppoja. Lämpötilat ja jauhamisolosuhteet...olempa tyhmä.

Join kahvia maidolla ja sokerilla kera pullan jo lähes 40 vuotta sitten. Vittu, jo lähes 40 vuotta sitten. Pannukahvia keitetiin tuolloin ja se on parasta edelleen. Vettä kaivosta jne.

Kahvi säilytetään purkissa ylähyllyllä koska kahvia haetan kerran viikossa sieltä kaupasta.
Markettikahvi säilytetään tyhjiöpakatuissa paketeissa, joten niitä voi ennen avaamista säilyttää huoneenlämmössä. Avattu paketti alkaa pilaantua samantien. Kahvipavussa ja täten myös purussa on rasvaa, joka härskiintyy siinä missä muutkin rasvat, ja se vaikuttaa makuun kyllä aika oleellisesti. Toki jos siihen kitkerään kuraveteen on tottunut ja toisaalta kahvipaketti häviää viikossa, ei varmaan kummoista vahinkoa itselleen tee. Avattu paketti kuuluisi säilyttää jääkaapissa tai jopa pakasteessa, eikä sitä missään tapauksessa tulisi kaataa pakkauksestaan pois. Mitä enemmän puru saa ilmaa, sitä nopeammin se pilaantuu.

Starbuck's on toki iso paholainen, mutta paahtavat silti aika hyviä kahveja ainakin tuolla Atlantin takana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös