Kahvi

  • 237 029
  • 1 039

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Itse olen tummien kahvien ystävä ja juon yleensä Presidentin tummaa paahtoa vaikka tämän paahtoaste onkin "vain" 3. Tuota Gold Label Blackia pitäisi testata, sen paahtoaste olisi 4. Oletteko jo testanneet sen vuosikertakahvin Special Blendin? Hullut on vain nuo nykyiset kahvien hinnat, halvimmatkin litkut maksaa jo jotain 4€ kun ennen niitä sai parilla eurolla.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse olen tummien kahvien ystävä ja juon yleensä Presidentin tummaa paahtoa vaikka tämän paahtoaste onkin "vain" 3. Tuota Gold Label Blackia pitäisi testata, sen paahtoaste olisi 4. Oletteko jo testanneet sen vuosikertakahvin Special Blendin? Hullut on vain nuo nykyiset kahvien hinnat, halvimmatkin litkut maksaa jo jotain 4€ kun ennen niitä sai parilla eurolla.

Tästäkin ketjusta löytyy ihan hyviä vaihtoehtoja noille isojen suomalaisten paahtimoiden ylihintaisille kahveille. Nuo Presidentin tummat sun muut on ihan jees, mutta omasta mielestäni parempaakin saa ja halvemmalla, kuten tuo aiemmin mainitsemani Löfbergs Lilan Crescendo, taisi olla Prismassa alle femman.

Special Blend on testaamatta ja varmaan jääkin, ellei nyt ihan törkeän halvalla satu vastaan. Sen paahtoasteesta ei ole kyllä mitään hajua. Aika vaaleaa?

Pahus kun tuota Kharismaa ei Viikin Prismassa ollut, pitää jostain metsästää. Kiinnostaisi kyllä. Kiva maistella eri kahveja kun kahvipaketti kestää jotain kolme päivää tällä hetkellä. Pirusti valvomista ja paljon vieraita. Tekee hyvää vatsalle varmaan, yllättäen myös verenpaine oli koholla.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
No niin, tarttuipa kaupasta mukaan Löfbergs Lilan Kharismaa, joka lienee jokin uusi maku ainakin Suomessa. Vakiokahvini on jo kauan ollut saman puulaakin Crescendo, joten odotukset ovat jonkinlaiset tämänkin tsufeen suhteen. Pakko muuten todeta, että länsinaapurimme on ainakin tummien kahvien suhteen todellinen sivistysmaa verrattuna Suomeen, jossa koko päivän pannussa seisonutta huoltoaseman vaaleaa lirukahviakin pidetään hyvänä. Tietysti jos ei paremmasta tiedä ja Juhlamokkakin on tosi juhlaa, niin minkäs sille voi.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Viimeinen puoli vuotta maisteltu italialaista paskaa, ja onhan siitä vain tykättävä. Kyseessä siis napolilainen Caffe Paská, joka omaa niin hauskan nimein, kuin myös loistavan maun. Tummaa, niin tummaa. Muuten viime vuodet ovat menneet pääsääntöisesti valmiiksi jauhetuilla Arvid Nordquistin Rekolla ja Frankrostilla. Nämä ovat 100% Arabicaa, Paská 100% Robusta. En tiedä johtuuko makuero tästä vai mistä (Paská tulee jauhettua tietysti omatoimisesti), mutta kyllä tuo Napolin kakka hakkaa Nordquistit kohtuu selvällä erolla, vaikka Arvidin setit ovat myös oikein päteviä.

Loppukaneettina voisi todeta, että leppoisan viikonloppuaamun kruunaa kämppään leviävä juuri tiputen paskan tuoksu.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo itsekin opin tuossa vajaa vuosi sitten juomaan kahvia... Olen kyllä Footlessin kanssa varmaa samaa skeidasukupolvea Vanha Lenin mielestä, mutta ne vaaleat juhlamokat tms eivät todellakaan ole meikäläisen mieleen.

Parasta kahvia omaan mieleen on Parisienne, kun sen tekee pressopannulla sopivan lämpöiseen veteen.

Itseä ihmetyttää, että miten meidänkin työpaikan kahvi on hirveää kuraa vaikka sinne automaattiin kaadetaan Presidentin tummapaahtoisia papuja. No ehkä sitä masiinaa ei kukaan oikein putsaa, mutta aina hämmästyttää, että miten niistä pavuista se kone saa niin pahan makuisen kahvin.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse vedän edelleen Lidlin vihreetä kahvia, halpaa ja hyvää. Joskus tulee ostettua jotain hienompia kahveja. Suomalaista peruspaskaa en juo, muutakuin sukulaisissa tai jos ei jossain muuta ole.

Jos olisin rikas, ostaisin kalliita hienoja papuja, murskaisin ne itse ja tekisin tuoretta kahvia. Lottovoittoa odotellessa!
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko muuten joku maistanut Lidlissä parhaillaan myynnissä olevaa afrikkalaiskahvia? 2 x 250g maksoi viiden euron kieppeillä. En viitsinyt testata, kun ei myyjäkään tiennyt paahdosta sen enempää, eikä paketista selvinnyt.

Juuri hörpin tässä neitsytkuppia paketista. En ole mikään kahviasiantuntija, mutta ei tämä ainakaan huonoa ole. Melangerie Africa Tembo on siis tavaran nimi. 2 x 250 pakettikoko on ihan hyvä ratkaisu tällaiselle kotona kahvia melko harvoin keittävälle. Lähinnä tulee keitettyä vapaa- tai etäpäivinä.

Mikä muuten mahtaa olla Lidlin vihreän ja punaisen Bellaroman ero? Punainen taitaa ehkä olla lähempänä suomalaisia peruskahveja?
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä muuten mahtaa olla Lidlin vihreän ja punaisen Bellaroman ero? Punainen taitaa ehkä olla lähempänä suomalaisia peruskahveja?

Ehkä näin, mutta jotenkin se punainen ei maistu yhtä hyvältä. Vihree on mun mielestä pehmeetä ja välillä sitä juo liikaakin, koska siinä ei ole pistävää sivumakua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mistähän se johtuu, että lähes jokaisella suomalaisella työpaikalla tarjottava kahvi on ihan saatanan pahaa kuraa? Ei se voi olla liian iso kynnys ostaa kunnon kahvia sen euroshopperin, saludon tai juhla vitun mokan sijaan. Vai tykkääkö jengi oikeasti näistä vatsaa raiskaavista litkuista?
Halpoja kahveja, kahvit säilytetään avattuina huoneenlämmössä, keitintä ei puhdisteta eikä pahimmillaan edes pannua, keitin tekee haaleaa kamaa, joka lopulta vielä makaa pannussa tuntitolkulla.
 

#76

Jäsen
Huomasin että Ikeaan oli tullut jossain välissä myös kahvia myyntiin. Ostin tummapaahtoisia kokonaisia papuja ja ihan toimivia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt kun kermapersesukupolvi on saanut jalansijaa niin kahvikin on muuttunut täysin.
Todennäköisesti isovanhempasi ovat olleet yhtälailla kermaperseitä, jos kahvin tummuus on merkki siitä.

Suomi ja Pohjois-Ruotsin ovat vaaleapaahtoisen valta-alueita, muualla maailmassa juodaan meidän asteikollamme keski- tai tummapaahtoista. Suomessa tummemmat paahdot ovat saaneet jalansijaa viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta silti yli 90 pinnaa juomistamme kaffekupeista sisältää vaaleaa pas... paahtoa. Eipä tässä mitään erityistä ole muuttunut kuin ehkä osan makutottumukset. On tajuttu, että kitkerän ja pisteliään sumpin sijaan on olemassa enemmän tai vähemmän hyviä vaihtoehtoja, osa tummia, osa vaaleita. Erilaisia valmistustekniikoita, erilaisia karkeuksia ja erilaisia mausteita. Yhtä vähän siinä on kermaperseilyä kuin ruoan kanssa kikkailussa. Vai pitäisikö vetää vain HK:n sinistä, koska se oli se juttu nelivuotiaanakin?

Tosin vaaleapaahtista kuraa saamme juoda joka paikassa nykyisin huoltamoista ravintoloihin. Hassua, että moni tälläkin foorumilla kirjoittavat juovat mielellään tuota kuraa vaikka tässä ketjussa arvostelevat asian täysin maan rakoon. Huvittavaa.
Mistäpä tiedät, kuinka mielellään sitä juodaan? Minä en ole ostanut huoltoasemilta kahvia enää pitkään aikaan, enkä kaupungillakaan epämääräisistä paikoista. Joskus vieraisilla pahaa kahvia tulee juotua kohteliaisuudesta, mutta kyllä sen pullan avulla sietää.

Sen verran sanon kuitenkin, että laadukkaista pavuista paahdettu ja jauhettu sekä sopivalla tekniikalla valmistettu markettisuosikkejani vaaleampi paahto voi olla oikein hyvää myös mun tummaan makuuni. Tällaista vain saa todella harvoin. Viimeksi paahtimossa työskentelevän kaverini järjestämissä maisteluissa totesin, että jollekin pavulle sopii selkeästi paremmin vaaleampi paahto. Ei se silti mitään kultakatriinaa ollut vaaleudeltaan, muttei mitään kovin tummaakaan.

Joo, makuasioita. Jos joku pitää vaaleita peruskahveja juttunaan, niin ei se multa ole pois. Kahvissa vain on vähän sama juttu kuin monessa muussakin nautintoaineessa kuten vaikkapa suklaat ja oluet, että se normaalia vahvempi kama ei aivan ensipuraisulla aukene kaikille. Joillekin ei koskaan. Niin, ja tummat paahdot ovat parempia vatsalle.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Jos olisin rikas, ostaisin kalliita hienoja papuja, murskaisin ne itse ja tekisin tuoretta kahvia. Lottovoittoa odotellessa!

Omat "koti"kahvitottumukset rajoittuvat onneksi pääasiassa lauantai- ja sunnuntaiaamuihin, joten meidän taloudessa kuluu kahvia ~6-8 normikuppia (isoista "teemukeista" 1-2 kuppia/aamu, kohtuullisen reilulla maidolla) viikossa. Muuten molemmat juovat arkipäivisin kahvinsa töissä, vaimolla parempi tsägä saa ihan kohtuullista kahvia, itse "joudun" tyytymään juhlamokkaan. Sinänsä ei siinäkään mitään vikaa ole. Kyllä sen juo, mutta ei välttämättä nauti.

Eipä noihin kalliimpiin papuihin olisi varaa, jos kotona kahvia kuluisi yhtään enempää.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tiedustelisin, mikä on tummapaahtoisinta kahvia, mitä suomalaisista kaupoista saa? Kriteerinä on, että pitää olla suodatinjauhatusta. Tummin, mitä itse olen tähän mennessä löytänyt ja keitellyt, on Pauligin Parisien. Ihan hyvää tavaraa, mutta ei mitenkään erikoista.
 

Harkins#33

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ville Peltonen, Rem Murray, DEFC #18
Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemusta seuraavista kahviautomaateista?

DeLonghi ESAM5600 Perfecta Touch -kahvikeskus
Melitta Caffeo CI -kahvikeskus
Jura Ena 9 Micro OT -kahvikeskus

Kaikki ovat saman hintaisia laitteita, joten valinnan vaikeus on edessä, siksi kyselen mielipiteitä, toki jos löytyy ehdotuksia muista laitteista, niin otan ne ilolla vastaan.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Nyt on juotu jo pari pannullista tuota mukamas niin hyvvee ainetta Special Blendiä ja voin suoraan sanoa ettei tämä eroa mitenkään normi Presidentistä. Vaaleaa on ja aika mietoa. Ei tarvitse kaikkien nyt alkaa maistelemaan kun olen kerta varoittanut. ;)
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ovatkohan nuo Stockmanin tummapaahtoiset kahvit mistään kotoisin? Tarkoitan siis sitä puljun omaa merkkiä, eivät ole ainakaan liialti hinnalla pilattuja. Ihan hyvä kahvivalikoima tuolla Oulun mannilla oli muutenkin, pitäisi varmaan käydä jotain maistamattomia merkkejä testaamassa.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Ovatkohan nuo Stockmanin tummapaahtoiset kahvit mistään kotoisin? Tarkoitan siis sitä puljun omaa merkkiä, eivät ole ainakaan liialti hinnalla pilattuja. Ihan hyvä kahvivalikoima tuolla Oulun mannilla oli muutenkin, pitäisi varmaan käydä jotain maistamattomia merkkejä testaamassa.

Ihan ok. En tietenkään ole mikään asiantuntija ja minulle kelpaa käytännössä mikä vaan kahvin värinen moottoriöljy.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ei niinkään kahviin, vaan enemmänkin kahvinjuontiin liittyen, päätin vain kaikille kiinnostuneille ilmoittaa että Bialetti Tuttocrema-maidonvaahdotin on osoittautunut erittäin päteväksi vehkeeksi. Mokkapannulla espressoa ja tuolla vehkeellä maitoa sekaan, niin johan saa kotioloissa valmistettua kovan haastajan Starbucksin Lattelle. Ainoastaan vaatimattomuuteni estää minua sanomasta että tulee oikeastaan parempaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuli poikettua viime viikolla Ruohonjuuressa, kun lähimarkettien kahvit alkaa tympiä joko maun tai hinnan takia. Siellähän oli yllättävän hyvä valikoima papuja. Mukaan lähti Gran Palomarin tumma paahto ja Lobodisin Alcima, joka osoittautui myös melko tummaksi, muttei ihan yhtä tumma kuin tuo GP. Muistan jostain täältä lukeneeni, että Gran Palomar olisi todellista herkkua, mutta mahtoikohan se kommentti koskea sitä vaaleampaa paahtoa? Ekan pressopannullisen jälkeen blendasin suosiolla sitä bulkkikahviin suhteessa 1:2, mikä toimi minulla paremmin. Veti meinaan suun hiukan ryppyyn, kun jauhoi pelkästään tuota pannuun.
En edes muistanut, että olin testannut tuon Gran Palomarin. Ostin sitä siis uudelleen. Vaihteleekohan tuon laatu, vai onko makuni muuttunut? Nyt se nimittäin maistuu todella hyvälle ihan normitapaan keitettynä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei sen pitäisi olla miksikään muuttunut, mutta käsityötä tuo paahtaminen toki on, joten en ihmettelisi, jos erissä hiukan eroja. Tai sitten makusi on mennyt vahvempaan suuntaan, kuten sanoit. Itse tykkään hiukan vahvemmasta paahdosta kuin Gran Palomar, enkä siksi ole viime aikoina hirveästi ostellut tuota sinänsä oikein laadukasta tsufeeta.

Cafetorialla on muuten avattu liike/kahvila Helsinkiin Runebergin kadulle.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllähän tuota tulee päivittäin juotua. Krapulassa tosin koitan välttää. Työpäivä alkaa kahvikupillisella ja siinä klo 13-14 aikaan iltapäivällä sitten toinen kupillinen. Maidolla sen juon, joskus mustanakin. Sokeria en ole käyttänyt kahvissa kahteen vuoteen. Välillä tulee myös cappucinoja juotua, X-tran cappucinoa tai Rainbow:n.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tulipahan käytyä muuannessa kahvituksessa. Tiesin jo ennakolta, että tässä juhlassa ei sinänsä voi nauttia kahvista, sillä kahvittavan naisen suosima kuppikoko on tunnetusti pieni. Niinpä mahtuikin koko kuppi lautasineen kämmenelle, ja kahvi oli kylmää, etenkin kun siihen lirautti maitoa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pakko tämä on tänne laittaa, kun täältäkin kaffehifistelijöitä löytyy. Eli nyt olisi mahdollisuus ostaa saatanan hyvä kahvikone.

Disclaimer: En ole myymässä, kunhan linkitin mielestäni hauskaiseen ilmoitukseen. Modet lepo vaan.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Trenchtown, paree olla sitten myös saatanan hyvvee sumppia kun maksaa peräti 1500€! ;)
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Trenchtown, paree olla sitten myös saatanan hyvvee sumppia kun maksaa peräti 1500€! ;)

Halvalla lähtee hyvä kone. Taitaa ovh olla lähempänä kolmea tonnia, jos ei päällekin, ja mukanahan tulee useamman satasen arvoinen mylly. Kyllähän noi ammattikoneet maksaa, kaksipesäinen vastaava taitaa olla vähän päälle seitsemän tonnia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös