Kahvi

  • 236 410
  • 1 039

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse säilytän espressopapuja venttiilipusseissa(poistaa ilmaa pusseista kun se sulkee) ja ne vielä johonkin "pakasterasiaan" jääkaappiin, ei ole suuri vaiva ja hyvin on säilynyt maku muutaman viikon. Sieltä kaataa myllyyn vain sen määrän minkä tekee samantien, maku on kohdallaan ainakin omaan vaatimustasoon. Venttiliipusseja saa ainakin kahvikaupoista kun käy ostamassa papuja ja niitä voi luonnollisesti käyttää aina uudelleen kun ostaa pusseissa papuja.


_
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Itse säilytän espressopapuja venttiilipusseissa(poistaa ilmaa pusseista kun se sulkee) ja ne vielä johonkin "pakasterasiaan" jääkaappiin, ei ole suuri vaiva ja hyvin on säilynyt maku muutaman viikon. Sieltä kaataa myllyyn vain sen määrän minkä tekee samantien, maku on kohdallaan ainakin omaan vaatimustasoon. Venttiliipusseja saa ainakin kahvikaupoista kun käy ostamassa papuja ja niitä voi luonnollisesti käyttää aina uudelleen kun ostaa pusseissa papuja.

Mä itse asiassa ostin lasisen purkin ilmatiiviillä kannella papujen säilytykseen, koska juurikin tuo rasian ja pussin kombo rupesi ärsyttämään. Keitän borkat itselleni kaksi kertaa päivässä ja muijalle ehkä vielä erikseen, jolloin jokakertainen rumba on vaivattomampaa yhdestä tuutista.

Creman myyjä tätä mulle suositteli ja sanoi, ettei papuja välttämättä tarvitse säilyttää jääkaapissa. Jos säilytysratkaisu jää vähänkin raolleen, imaisee kahvit kaikki mukavat aromit jääkaapista itseensä ja sitten onkin luvassa todella aromikasta sumppia. Mä silti pidän pavut jääkaapissa, mutta tarkistan kyllä, että purkki on huolella kiinni. On meinaan nuo kahvipavut kilohinnaltaan sen verran arvokasta tavaraa, ettei viitsi ihan hukkaan heittää.

Hifistelyyn: Mittaako joku maitovaahtonsa lämpötilaa, koska tätäkin kuulemma joku tekee? Mä menen ihan perstuntumalla enkä niin alas tässä homostelussa aio vajota.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hifistelyyn: Mittaako joku maitovaahtonsa lämpötilaa, koska tätäkin kuulemma joku tekee? Mä menen ihan perstuntumalla enkä niin alas tässä homostelussa aio vajota.
Jos tekisinkin jotain, mihin maitovaahtoa tulee, en kyllä mittaisi lämpötilaa. Muuten olen sitä mieltä, että perstuntuma riittää hyvin homosteluun.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siellä se taas kahvinkeitin porisee, että jaksaa yytsiä yön matsin.

Kulta Katriinaa tulee ostettua, kun se on hieman halvempaa kuin suosikkini Juhla Mokka. Päivä yleensä lähtee käyntiin kolmen kupillisen voimalla (juon ne 1,5h sisällä) ja sitten kun myöhemmin keitän lisää, niin kaksi kupillista tulee juotua. Yhteensä vuorokauden aikana kulutan 5-7 kuppia kahvia, onko tuo paljon? On se ehkä.

Reilu vuosi sitten laitoin kupilliseen kahvia kolme sokeripalaa, nyt se on tippunut yhteen. Ja maitoa toki sekaan, mutta kyllä se hätäpäissään mustanakin menee.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kulta Katriinaa tulee ostettua, kun se on hieman halvempaa kuin suosikkini Juhla Mokka.

Mitäs noi perusmerkit nykyään kustantaa? Kotiin tulee ostettua melkein ainoastaan Lidlin tummapaahtoa, sitä vihreää pussia. Maksaa jotain 4-4,5e paketilta ja maistuu kyllä mulle ihan hyvin. Nyt vieraat toi Presidentin tummaa paahtoa ja ennemmin juon jatkossakin saksalaisten kahvia.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitäs noi perusmerkit nykyään kustantaa?

Kulta Katriina taitaa olla S-Marketissa jotain 3,59/3,69€ ja Kulta Mokka 3,89/3,99€, en ihan tarkkaan muista. Eihän tuossa kummanen ero ole, mutta säästöä se on vähäinenkin säästö, ja sitä paitsi Kulta Katriina on ihan hyvää kahvia, ei häviä paljoa Kulta Mokalle.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
Kulta Katriinaa tulee ostettua, kun se on hieman halvempaa kuin suosikkini Juhla Mokka. Päivä yleensä lähtee käyntiin kolmen kupillisen voimalla (juon ne 1,5h sisällä)

Muuten sama, mutta tulee vedettyä mokkaa enimmäkseen. Eli aamu vaatii sen 2-3 kuppia kahvia, muuten ei yksinkertaisesti lähde kones toimimaan. Sitten riippuen päivästä ja mitä tekee, työvuorosta jne, mutta kyllä minun kahvimääräni menee lähemmäksi 10 kuppia per päivä. Aamun kun tosiaan aloittaa kolmella kupilla ja yövuoroon/iltavuoroon menee sama määrä, niin aika runsaaksi tuo käyttö menee. Jotankin positiivista tuosta kumminkin löytyy kun ei enää energiajuomaa mene 1-2 tölkkiä päivässä.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lidlin vihreää tuli jonkin aikaa juotua mutta nyt olen siirtynyt Löfbergs Lila Kharisma kahviin, se on euron verran kalliimpaa mutta mielestäni parempaa, tuo nelosen paahtoaste maistuu minulle parhaiten. Tummempia paahtoja on tainut tulla entistä enemmän kauppojen hyllyille joten ehkä suomalaiset joskus oppivat juomaan muutakin kuin sitä kaikkein vaaleinta paahtoa, tosin joku Tumma Juhla Mokkakin taitaa olla vaan paahtoastetta 2.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Näin juhannuksen alla olen vähentänyt kahvinjuontia yhteen, maksimissaan kahteen kuppiin per päivä. Säästän vatsaa, että pystyn sitten jussina ryypiskelemään nummirockissa pari kolme päivää.

Viime vuonna tähän aikaan tuli työpaikan automaattikahvista vatsahaava, ja se oli perseestä se. Lääkitys on vieläkin päällä ja edelleen näen märk... painajaisunia vatsassani käyneestä tähystysletkusta. Myöskin ne ensimmäisen kuukauden kahvinpuutosoireet olivat aika karmeita. Tärinää, nuppi kipeä ja kauhea kahvinkaipuu. Kaikki, mitä kofeiinin vieroitusoireesiin nyt kuuluu. Iltaisin sikiöasennossa pimeässä nurkassa, imemässä peukaloa.

Opinpahan juomaan välillä teetä ja laittamaan kahviin maitoa tai vettä sekaan.
 

Jabbbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Oulun Kärpät
Muuten sama, mutta tulee vedettyä mokkaa enimmäkseen. Eli aamu vaatii sen 2-3 kuppia kahvia, muuten ei yksinkertaisesti lähde kones toimimaan. Sitten riippuen päivästä ja mitä tekee, työvuorosta jne, mutta kyllä minun kahvimääräni menee lähemmäksi 10 kuppia per päivä. Aamun kun tosiaan aloittaa kolmella kupilla ja yövuoroon/iltavuoroon menee sama määrä, niin aika runsaaksi tuo käyttö menee. Jotankin positiivista tuosta kumminkin löytyy kun ei enää energiajuomaa mene 1-2 tölkkiä päivässä.

Melkeen sanasta sanaan kuin omasta arjesta =D Tosin kuppimäärä lienee lähempänä 10-15 per päivä. Lieneeköhän olemassa muuten jotain rajoituksia/suosituksia, kun aika paljolta tuntuu nyt kun alkaa pohtimaan..?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lidlin vihreää en ole maistellut, mutta viime aikoina on siellä ollut myynnissä mustissa 400g pusseissa olikohan Meiran tummapaahtoista kahvia. Ihan jees kamaa hintaansa nähden. Onko muuten joku maistanut Lidlissä parhaillaan myynnissä olevaa afrikkalaiskahvia? 2 x 250g maksoi viiden euron kieppeillä. En viitsinyt testata, kun ei myyjäkään tiennyt paahdosta sen enempää, eikä paketista selvinnyt.

Kun en vieläkään ole myllyä saanut hankittua, ostelen valmiiksi jauhettuna Löfbergs Lilan Crescendoa, Nordqvistin Franskrostia tai Pauligin Gold Label Blackia vähän sen mukaan, mitä tarjolla on, ellei sitten satu Lidlista jotain sopivaa eteen sattumaan. Lisäksi tulee satunnaisesti hankittua paikallisesta paahtimosta hyvälaatuista luomukahvia, mutta tykkäisin enemmän harrastaa tuota paikkaa sitten myllyn omistajana. Ja lisäksi eivät mokomat suostu paahtamaan riittävän tummaa kahvia mun makuuni.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lidlin vihreää en ole maistellut, mutta viime aikoina on siellä ollut myynnissä mustissa 400g pusseissa olikohan Meiran tummapaahtoista kahvia. Ihan jees kamaa hintaansa nähden. Onko muuten joku maistanut Lidlissä parhaillaan myynnissä olevaa afrikkalaiskahvia? 2 x 250g maksoi viiden euron kieppeillä. En viitsinyt testata, kun ei myyjäkään tiennyt paahdosta sen enempää, eikä paketista selvinnyt.

Tuota Meiraa (vai pauligia sittenkin?) tuli kanssa pussi tuliaisina mutsilta vähän aikaa sitten, ihan ok, muttei pärjää tuolle vakkarivihreälle. Afrikkalaista vois kokeillakin, luulis sen tummempaa paahtoa olevan. Laitan raporttia kun saan aikaiseksi.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo 400g pussi oli varmaankin Robert Pauligia jota minullakin oli sitä juuri, minusta parempaa kuin tuo Lidlin vihreä mutta häviää taas Kharismalle.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tota Kharismaa pitää testata joskus. Löfbergs Lilan Frankrost ei ollut oikein mun juttu, mutta annetaan tuolle mahdollisuus. Tällä hetkellä menee niin älyttömästi kahvia, ettei yli femmaa mielellään maksa paketista.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kharismaa en ole maistanutkaan, ei ilmeisesti kovin vanha peluri, kun en ole huomannut. Tosin Crescendo on mulle noista Löfbergin kahveista niin tuttu ja turvallinen valinta, että tokkopa edes muita harkitsen.

Kahvin hinta on ikävästi noussut, kun miettii, että taannoin esim. tuon Nordqvistin Franskrostin sai alle neljän euron. Pauligin Parisien maksoi about vitosen, nyt taitaa pyyhkiä jossain 7-8 eurossa hinta. Eipä ole tullut ko. kahvia juuri ostettuakaan viime aikoina.

Joo, se oli Robert Pauligia, mitä Lidlissä myydään satunnaisesti.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kharismaa en ole maistanutkaan, ei ilmeisesti kovin vanha peluri, kun en ole huomannut. Tosin Crescendo on mulle noista Löfbergin kahveista niin tuttu ja turvallinen valinta, että tokkopa edes muita harkitsen.

Crescendoa ostin pussillisen, pirun hyväähän tuo on. Siitä taitaa tulla mun vakkarikahvi, kun hintakaan ei kova ollut. Avautui myös se, että kahvinpavut ja viinirypäleet käyttäytyvät kasvaessaan samalla tavalla, eli korkealla viileässä kasvaessaan keräävät enemmän aromeja ja makua. Ihan loogista.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mistähän se johtuu, että lähes jokaisella suomalaisella työpaikalla tarjottava kahvi on ihan saatanan pahaa kuraa? Ei se voi olla liian iso kynnys ostaa kunnon kahvia sen euroshopperin, saludon tai juhla vitun mokan sijaan. Vai tykkääkö jengi oikeasti näistä vatsaa raiskaavista litkuista?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mistähän se johtuu, että lähes jokaisella suomalaisella työpaikalla tarjottava kahvi on ihan saatanan pahaa kuraa?

Ei kannata syyttää kahvia vaan keittäjiä. Kaupoissamme myytävät kahvit ovat ihan hyviä kunhan ne osataan valmistaa oikein. Työpaikoilla ensinnäkin on niin monta kahvin makua kuin keittäjääkin. Kahvin määrä pitää olla sopiva veden määrään. Väärä suhde pilaa lopputuloksen. Lisäksi työpaikoilla kahvi usein seisoo pannussa jopa tunnin jolloin sen maku väkisinkin huononee.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei kannata syyttää kahvia vaan keittäjiä. Kaupoissamme myytävät kahvit ovat ihan hyviä kunhan ne osataan valmistaa oikein. Työpaikoilla ensinnäkin on niin monta kahvin makua kuin keittäjääkin. Kahvin määrä pitää olla sopiva veden määrään. Väärä suhde pilaa lopputuloksen. Lisäksi työpaikoilla kahvi usein seisoo pannussa jopa tunnin jolloin sen maku väkisinkin huononee.

Ja sitä keitintä tuskin kukaan ikinä pesee kunnolla.

Ja kyllä, kaupoissamme myydään hyvääkin kahvia, mutta edelleen ylivoimaisesti eniten tuota vaaleapaahtoista kuraa. Se kun on halvinta.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse olen "Juhla Mokka miehiä" ja tykkään vaaleapaahtoisesta kahvista. Useimmiten työpaikalla se on ihan hyvää, mikäli ei ole päässyt hautumaan kovin pitkään pannussa. Ei sitä määrää kahvia kuin mitä päivässä juon, voisi mitään ekspressoa kitatakaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ja kyllä, kaupoissamme myydään hyvääkin kahvia, mutta edelleen ylivoimaisesti eniten tuota vaaleapaahtoista kuraa. Se kun on halvinta.

Ekat kahvit vedin huiviin kaikkien tietojen mukaan vuonna 1972 ja olin nejän. Kahvi oli pannukahvia ja merkiltään Kulta Katriinaa. Tuolloin ei ollut paljoakaan kavimerkkejä mutta mokka maistui silti aivan vitun hyvältä. Nyt kun kermapersesukupolvi on saanut jalansijaa niin kahvikin on muuttunut täysin. Tosin vaaleapaahtista kuraa saamme juoda joka paikassa nykyisin huoltamoista ravintoloihin. Hassua, että moni tälläkin foorumilla kirjoittavat juovat mielellään tuota kuraa vaikka tässä ketjussa arvostelevat asian täysin maan rakoon. Huvittavaa.

Näinhän tämä maailma makaa.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ekat kahvit vedin huiviin kaikkien tietojen mukaan vuonna 1972 ja olin nejän. Kahvi oli pannukahvia ja merkiltään Kulta Katriinaa. Tuolloin ei ollut paljoakaan kavimerkkejä mutta mokka maistui silti aivan vitun hyvältä.
Varmaan suunnilleen saman ikäisenä itsekin kahvin juonnin olen alkanut. Tosin taisi äiti siihen kaataa maitoa enemmän kuin kahvia. Hyvin muistan Kulta Katriinat ja Costa Rican pannukahvina. Itse asiassa edelleenkin olen sitä mieltä, ettei kunnon pannukahvia mikään voita.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tosin vaaleapaahtista kuraa saamme juoda joka paikassa nykyisin huoltamoista ravintoloihin. Hassua, että moni tälläkin foorumilla kirjoittavat juovat mielellään tuota kuraa vaikka tässä ketjussa arvostelevat asian täysin maan rakoon. Huvittavaa.

Näinhän tämä maailma makaa.

En mä sitä mielelläni juo. Kylässä käydessä toki juon jos tarjotaan, muuten harvemmin. Kahviloissa ja ravintoloissa on nykyään aika hyvin tarjolla tummempi paahtoista suodatinkahvia sitä haluaville ja espresson nyt saa nykyään melkein mistä tahansa. Pakko siis ei ole vatsaansa rikkoa huonolla kahvilla jos ei halua.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Vaaleapaahtoinen on tummapaahtoista hapokkaampaa. Suomalaiset ovat siihen tottuneet ja sitä juovat. Minä juon tummapaahtoista, mutta en ole aivan vakuuttunut, voiko vaaleapaahtoisen nimetä yleisesti kuraksi. Makukysymyksiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös