hmm...
...tulipa mieleen tätä ketjua lukiessani taikasana tekijänoikeudet. Tekijänoikeuksista on varmasti väännetty kättä yhtä pitkään kuin kyseinen termi on todistettu voimassa olevaksi. Jotkut ovat luoneet patenteillaan/musiikillaan miljoona omaisuuden, joiltain tekijänoikeudet on varastettu jne. Mutta kyseisen sanan takana on ollut ja on edelleen, mitä suuremmassa määrin raha. Rahan myötä saatua mainetta ei myöskään ole mielletty kovin ikäväksi piirteeksi.
Esim. jokainen joka ammatikseen tekee musiikkia joutuu miettimään tuota termiä pitkään ja hartaasti ettei joudu käräjille tekijänoikeus rikkomuksista. Niin mistäkö se johtuu?? Suurin osa musiikin tuottajista (biisin tekijät, muusikot) kuuntelevat paljon musiikkia. On eroa "kuunnella" ja "kuulla" musiikkia. Siinä missä normaali "viihde-kuuntelija" pitää kappaleen melodiasta, sointukulusta ja mahdollisesti sanoituksesta, niin musiikin tekijä saattaa huomata "uudesta" kappaleesta ne osat jotka on "lainattu" joltain/jostain muulta.
Tiedostettua ja varsinkin tiedostamatonta plagiointia tapahtuu nykyisin musiikki rintamalla huomattavan paljon. Saattaa nimittäin käydä niin, että kun biisin tekijän pitkään ja hartaasti hieroma tuotos julkaistaan niin huomataan, että se on vain "paranneltu" versio jonkun toisen jo aiemmin tekemästä kappaleesta.
Mutta mikä sitten on musiikin varsinaista plagioimista onkin sitten ihan oma lukunsa, mihin en sen paremmin aio puuttua.
Varastaminen: Nykyisen tekniikan aikakaudella on todella helppoa kopioida julkaisematonta materiaalia ja väittää sitä omakseen. Jos olen tehnyt vaikkapa mahtipontisen "kitara ja mies" biisin ja soittelen sitä Uupajoen Esson takana ja joku sattuu kuulemaan minun musioinnin, nauhoittaa sen videolle, puhelimeen tai johonkin muuhun tallennusmediaan. Ja jos kyseinen nauhoittaja sattuu olemaan vaikkapa levy-yhtiön edustaja, niin kaveri kiikuttaa esityksen säveltäjälleen joka kukaties tekee siihen pieniä muutoksia tai kirjoittaa sen sellaisenaan ylös ja merkkaa tekijäksi itsensä.
Minä voin väittää Karpon ohjelmassa että iso ja paha levy-yhtiö varasti biisini, jota joku perkeleen Wiikholmi nyt esittää aamusta iltaan kaikilla radio-kanavilla. Ihmiset naureskelevat kotona kippurassa kun näytän ruutupaperia johon biisi on alunperin kirjoitettu.
Pointti on se, että tekijänoikeudet ovat kuin veteen piirretty viiva. Ellet pysty virallisesti todistamaan luoneesi/keksineesi jotain niin olet nollilla. Nykyään musiikki on totta tosiaan enemmän tai vähemmän "vanhoja kopioituja ja hyväksi havaittuja ideoita" kuin mitään konkreettista uutta. Se johtuu ehkä siitä, että lähes kaikki sointukulut ja melodiat on jo keksitty tai kaupallisesti hyviksi havaittu.
Nykyään musiikki tallenteet ovat kalliita vaikka materiaalikustannukset ovat mitättömiä. Levy-yhtiöt upottavat miljoonia tehdäkseen "hyviä" artisteja yltiöpäisellä mainonnalla ja vastaavalla toiminnalla. Itse artisti saa levyn myyntihinnasta muutaman hassun prosentin (riippuu sopimuksesta) ja levy-yhtiö ja välikädet keräävät sen jättipotin.
Uskon, että tulevaisuudessa musiikin levityskanavat ovat jotain ihan muuta kuin perinteinen levy-myynti. Se kuinka kauan levy-yhtiöt pystyvät kipristelemään "vanhalla hyväksi havaitulla menetelmällä", ennenkuin juodutaan ottamaan se pussi uusia, on vielä auki. Mutta fakta on se, että ajat muuttuvat ja ihmisten pitää muuttua niiden mukana. Tuskin hevosmiehiäkään innosti se, että automobiili vei heiltä työt (ellei heistä tullut kuorma-auto kuskeja tai taksimiehiä).
Well, nyt tuli eksyttyä alkuperäisestä aiheesta muutamankin metrin päähän, mutta tällaista asiaa vienosti sivuavaa juttua tuli yht'äkkiä mieleen. Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä, niitä tahtoo tällä vauhdilla tulla.