Viestin lähetti Rapukäsi
Kyllä noiden tilastojen perusteella, ainakaan Suomessa, on turha puhua mistään levy-yhtiöiden ja artistien kokemista suurista taloudellisista tappioista. ÄKT:n jäsenyhtiöiden äänitteiden kappalemääräinen myynti on noussut vuodesta -92 vuoteen -03 noin 2,1 miljoonalla kappaleella ja ÄKT:n jäsenyhtiöiden äänitteiden euromääräinen tukkumyynti samalla aikavälillä noin 25 miljoonalla eurolla. Noin äkkiseltään tuntuisi siis, että pikkasen ovat noita hintojaan ylihinnoitelleet. Eikä noilla p2p-verkoilla ja piratismilla ole Suomessa kärpäsenpaskan vertaa merkitystä.
Ylihinnoitteluhan onkin ongelma, vaikka tuotantokustannukset todennäköisesti ovat pudonneet, ei se ole johtanut cd-levyn hintakehitykseen.
Kuitenkin on typeryyttä yrittää vetää myöskään suoria päätelmiä noista numeroista. Vuosi 92 oli vielä vinyylien ja kasettien aikaa, cd-levyt alkoivat tehdä tuloaan kauppoihin vasta myöhemmin.
Uuden tallennusmuodon, cd-levyn laatu, helppokäyttöisyys sekä "uutuus" sitten antoi hyvää uutta potkua äänitekaupalle. Koko oli kompaktimpi kuin vinyylillä, kappaleen vaihto sekunneissa, kelaamisen voi unohtaa kokonaan. Ei tarvitse mikään nostradamus olla ennakoidakseen että tällainen tekninen harppaus tulee nostamaan koko alan menekkiä ja tuomaan musiikkia aina vain lähemmäs massoja.
Samaan aikaan jokainen vähänkään taloutta tunteva muistaa tuon kohutun laman vielä vaikuttaneen ihmisten ns. luksus-tuotteisiin käyttämien rahamäärän olleen jotakuinkin vähäisempi kuin nykyään; äänitteisiin käytettävää rahaa ei esim. suomen markkinoilla liikkunut yhtä paljon kuin nykyään.
Tässä valossa tarkasteltuna; cd-levyjen yleistyessä, musiikkitarjonnan lisääntyessä, musiikkiteollisuuden alojen erikoistuessa entistä enemmän, sekä ihmisten "rikastuessa" on itseasiassa ehkä jollain tasolla kyseenalaistettavissa että miksei äänitealan kaupankäynti ole kasvanut tämän enempää? Mielestäni olosuhteet olisivat voineet tarjota suurempaakin kasvua, toki esim. puutteellinen hintakehitys on ollut omiaan jarruttamaan tuotteiden menekkiä. Samalla se on saanut tietokoneella olevan musiikin kasvamaan suorastaan räjähdysmäisesti.
Jos tarkastellaan vain esim. vuoden 2000 jälkeisiä tapahtumia, on helppo todeta että mp3 -musiikki on saapunut koteihin ja vallannut aina vain lisää käyttäjiä. Kehityssuunta on väistämättä pois ostetusta musiikista kohti ilmaiseksi hankittua musiikkia. Tämä yhtälö heittää esim. vuodelle 2007 mielenkiintoisia näkymiä, musiikin pakkauksen kehittyessä myös verkossa, sekä loppujenkin kotitalouksien siirtyessä kohti kasvavaa trendiä, laajakaista & vertaisverkot.
On suorastaan sokeutta olla ymmärtämättä p2p verkkojen merkitystä musiikkiteollisuudelle ja sen tulevaisuudelle arvioiden kehityksen jatkuvan nykyisellä linjalla. Ei tämäkään tietenkään käyttäjän vika ole, ihminen pyrkii hyötymään missä näkee mahdollisuuden. Vika on luonnollisesti levy-yhtiöissä ja toimintastrategioissa. Levy-yhtiöt ovat kasvaneet jättimäisiksi koneistoiksi, joita ilman artistilla ei ole elinmahdollisuuksia. Levy-yhtiöt pitävät kontrollissaan koko prosessia musiikin tuottamisesta sen äänitykseen, useat jakelukanavatkin ovat tiiviisti levy-yhtiöiden talutusnuorassa - tahtomattaankin. Ajatus on ollut, että "kauppa käy näilläkin hinnoilla" eikä omista katteista ole tarvinnut alkaa tinkimään. Nyt kun sitten täysin toisen ääripään edustus kasvaa (=ilmaiseksi ladattava musiikki) on reaktio täysin suunnittelematon ja naurettavan tuntuinen. Edelleenkin "oikeaa musiikkialbumia" osaisi todennäköisesti kaikkine sisältöineen arvostaa huomattavasti koneella lojuvia mp3-tiedostoja enemmän, mutta se vaatii muutosta tuotteessa ja ennenkaikkea sen hinnassa. Cd-levy olisi kilpailukykyinen verkon välityksellä jaettavan musiikin kansas n. 5-9 euron hinnalla, mutta ei vielä syrjäyttäisi tälläkään yli 50% hintapudotuksella tätä uutta jakelukanavaa. Mitä siis levy-yhtiö voi tilanteessa tehdä? Leikata tulojaan yli 50% ja luottaa siihen että ihmiset jaksavat edelleen hakea äänitteensä kaupoista "aitouden" ja "sen muun" perässä jota pelkän musiikkikappaleen imurointi ei tarjoa.
No, jokainen voi arvata että tuollaista radikaalia pudotusta äänitteen hinnassa ei ole luvassa ja näinollen musiikinjakelu vertaisverkkojen välityksellä jatkuu. Levy-yhtiöt ja teosto tuskin myöskään perääntyvät vaatimuksissaan kriminalisoida musiikin jakaminen ja varmasti tällä saralla tulee näkymään ylilyöntejä suuntaan ja toiseen, sillä tässäkin tapauksessa yhtiöt itse ojentaisivat leivän omasta pöydästään pois.
Toisaalta en hyväksy tekijänoikeuksin suojatun musiikin jakelua ilmaiseksikaan. On oikeutettua suoda tekijöille ja yhtiöille oma palkkionsa kannetusta riskistä, maksavathan he kuitenkin jokaisen flopinkin omasta taskustaan.
Se, että esim. kopiointi on mahdollista ei tee siitä vielä oikeutettua.