Viestin lähetti Axel K.
Sinulla repsukka mielenkiintoinen tapa "lukea" noita viestejä. Ennen "herää todellisuuteen"- ja "fasismi"- huutoja ja "pojitteluja" viestini olivat aivan asiallisia. Tosin typeräähän se on takaisin huudella. Tässä käännän sinulle virtuaalisen "toisen poskeni". Näinhän sen olisi pitänyt mennä. En huutele enää takaisin.
Huvittavaa on se, että jätkältä loppuivat vasta-argumentit, jonka jälkeen piti alkaa huolehtimaan muiden(kin) kirjoittajien mielenterveydestä.
Hyvää joulua. Tarkoitukseni ei ole olla ilkeä.
Kysehän ei ollut siitä, että minulta loppui vasta-argumentit. Kiinnitin vain huomioni yhteen asiaan kuten sinäkin teet ja vastasin siihen niin tyhmästi kuin osasin.
Viestin lähetti Axel K.
Asiasta sen verran, että meikäläisen opinahjossa oli kaikista tarvittavista ja tarpeettomistakin sovelluksista lisenssit, jota sai käyttää. Toisaalta esim. Java-työkaluja (nämä tunnen parhaiten), jopa työelmässä käytettyjä saa ilmaiseksi verkosta. Myös C-kääntäjiä, ohjelmointiin käytettäviä editoreja yms. on ilmaisia ja aivan päteviä. Jos ammattitaito on sidottu yhteen sovellukseen, silloin kannattaa katsoa peiliin. BTW, työnantajan tehtävä on kouluttaa työntekijänsä käyttämään työkaluja. Tietenkään näin ei ole kaikissa nyrkkipajoissa. Joissain jopa käytetään piraattiversioita sovelluksista.
Joo kouluista kyllä löytyy "lailliset" versiot joka ohjelmasta. Tosin minun koulussani asia oli niin, että esim winukoihin oli joku x-määrä lisenssejä ja aitoja cd:tä ja sitten niiden lisäksi oli x-määrä kopiotuja cd:tä joita käytettiin vain ja ainoastaan tunneilla, kun asenttiin verkkoa tai muutan täysin nollista. Luonnollisesti kun työ oli saatu tehtyä format c: ja kennellekkään ei minun mielestä aiheutunut taloudellista tappiota.
Ja sitten mitä tulee java ja ohjelmointi juttuihin niin niitä varmaan saakin ilmaiseksi. Mutta kuvankäsittely ohjelmia ei varmasti saa. Etenkää niitä joita käytetään työpaikoilla. Tai sitten jotain ohjelmaa jolla esim suunnitellaan sähköt isohkoon toimistorakennukseen. Tuommoiset ohjelmat maksavat tuhansia euroja ja on siten minusta kohtuuton sijoitus opiskelijalle, jos kotona haluaa opiskella jotain mitä koulussa ei opeteta. Sitä tosin ihmettelen mitenkä jälkinmäinen on edes ware verkkoihin eksynyt.
Ja kun sanoit, että jos ammattitaito on sidottu sovellukseen, niin jos et ole ohjelmoija, niin näin on todellakin pitkälti. Esim sihteeri jonka täytyy osata käyttää tekstinkäsittely ohjelmaa on hyvinkin pitkälti sidottu ohjelmaansa. Jos siihen koneelle ilman varoitusta vaihtaa toisen tekstinkäsittelyohjelman joka toimii täysin toisella tavalla, niin varmasti tulee sihteeriltä vihainen soitto, että mitäs vittua mun koneella on tämmönen en minä tätä osaa käyttää. Ja kyllä sihteerin työhön kuuluu muutakin tekstinkäsittely, mutta tämä oli taas näin karrikoidustu.
Joku c ohjelmoija voi taas tehdä töitään vaikka pelkällä kynällä ja paperilla. Itse tosin pyrin käyttämään kääntäjää sillon kun tein kouluntöitä, koska halusin tietää toimiiko koodipätkä vai ei.
Työnantajalla on vastuu opettaa, mutta tapahtuuko näin on taas ihan toinen asia. Isoissakaan firmoissa en usko, että perehdytys tapahtuu tarpeeksi hyvin.
Ja mitä tulee itse warettamiseen, niin se on yhtä iso rikos, kun punaisia päin käveleminen tai pummilla metrossa matkustaminen.
Kaikkia näitä kolmea tapahtuu ja kovin moni ei kiinnitä asiaan mitään huomiota sen takia, että se on niin yleistä. Itse kyllä maksan julksilla kulkuneuvoilla liikkuessa matkani ja en kävele punaisia päin kun yöllä ja silloinkin vain jos ei ole muuta liikennettä, koska auton alle jäänti ei kiinnosta.
Se että vertaa yhden kappaleen imuttasta, joka on jo warettamista. Kaupasta cd:n pöllimiseen on idioottimaisin juttu jonka minä olen vähään aikaan kuullut. Moni on jo todennut, että kaupat ovat maksaneet cd:stä joka on ihan totta. Tosin se yksi cd menisi ihan normaaliin hävikkiin, mutta en kuitenkaan itse varastaisi ensimmäistäkään cd:t kaupasta.
Sen yhden kappaleen jonka on taas imuttanu voisi myös nauhoittaa noin 99% todennäköisyydellä radiosta. Sekään ei olisi laillista, mutta tuskin asiasta kukaan mitään hirveetä haloota nostaisi.
Elikkä mitä nyt haen takaa on se, että ihan aina ei tarvitse lähteä liikkeelle siitä pahimmasta vaihtoehdosta. Joka on, että warettaa yötä päivää ja päivässä liikkuu satoja gigoja tavaraa molempiin suuntiin.
Aika monissa tapauksissa warettaminen on kuitenkin sitä, että imutetaan vaikka joku Idols voittajan ensinmäinen hittikappale ja kuunnellaan sitä niin pitkää, kun saadaan isiltä ja äidiltä kinuttua rahat levyn ostoon.
Sitten on myös väliin putojia, jotka imuttaa "vanhoja" omasta mielestään klassikko leffoja ja jotain lapsuuden ajan musaa ja fiilistelee niitä katsellessaan/kuunnellessaan. Kaikki uutuudet he ostavat kaupoista jos kokevat niihin mielenkiintoa ja käyvät konserteissa ja leffoissa myös. Tämä ryhmä on normaalisti noin 25 - 60 vuotiaita jotka vaan tietävät kuinka tietokone toimii ja osaavat sitä myös hyödyntää.
Tokihan kaikki warettaminen on laitonta, mutta niin on myös punaisia päin kävely, pummilla matkustaminen, ylinopeutta ajaminen, toimistosta kaiken mahdollisen ja mahdottaman materiaalin kotiin kantaminen, laittoman viinapullon ostaminen, nuuskan käyttö ja monet muut semmoiset asiat joita tapahtuu jatkuvasta ja joihinka kovinkaan moni ei kiinnitä huomiota. Ihan vaan sen takia, että valvonta on mahdotonta ja ne ei kuitenkaan ole millään mittapuulla hirveitä rikoksia.
Minä jaksan vieläkin peräänkuuluttaa sitä, että kaiken maailman warezgroupit pitäs saada edes vastuusen, koska ne pakkaa kaikki leffat joita on jaossa, purkaa peleistä, softista ja musasta suojaukset, joten minusta tämmöinen työ on paljon rikollisempaa, kuin se, että imuttaa sitten jonkun valmiiksi purkaman yhden musiikki kappaleen.
Tottakai myös nämä jannut joilla on elämäntehtävän waretus voi sitten laittaa edesvastuuseen teoistaa, kun ollaan warezgroupit ekana saatu pelistä pois.