Mainos

Kaatuneet torrent-sivustot

• 146 657
  • 556

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Axel K.
Toiset haluavat päteä warettamalla, toiset tekemälle esim. softaa.

Voi miettiä sitä, kumpaa "ammattiaitoa" työnantajat arvostavat enemmän.

Tietenkään missään vaiheessa pikku Axelin mieleen ei tule, että jokunen opiskelija warettaa työssä käytettävän version jostain ohjelmasta. Opiskelevat ohjelman omalla ajallaan läpikotoisin ja sitten työelämässä pärjäävät sillä ohjelmalla täysin ilman perehdyttämistä joka maksaisi ihan vitun paljon yritykselle. Sitten tämä sama opiskelija saa firmalta työkoneen jossa on laillinen softa ja voikin poistaa tämän laittoman softan omalta koneeltaan.
Tietenkin voi ihan oikeasti miettiä kumpaako firmat arvostavat enemmän ammattitaitoa vai taidottomuutta.

Ja muutenkin voisit ihan oikeasti herätä todellisuuteen. Lähes tulkoon joka 5 suomalainen on warettanu, warettaa tai omistaa piraatti tuotteita. Elikkä sinäkin tunnet monta monituista warettajaa/piraattien omistajaa joillekka voit mennä kertomaan mielipiteitäs.
Muutenkin minusta tuo piratismi on semmoinen mikä kannattaisi kitkeä ennen warettamista. Piratismissa meinaan pyörii ihan oikeasti rahaa päin vastoin kuin warettamisessa.

Ja sitten ihan kaikille niille jotka puhuvat levy-yhtiöiden/pelitalojen tappiosta warettamisen takia. Mitenkä paljon ne menettää rahaa jos pelin warettanut kaveri ei olisi aikonutkaan ostaa kyseistä peliä? Minä en ainakaan maksa about 70 euroo pelistä ennen kun oon sen testannu, koska suurin osa peleistä on täyttä paskaa tänä päivänä.

Leffoista sen verran, että ne leffat jotka kiinnostaa käyn kattoo leffateatterissa. Siitähän ne rahat leffan tekijöille kuitenkin tulee. Ja jos minä nyt sitten perkele haluan vielä myöhemmin joskus sen leffan imuttaa, koska se oli hyvä ja katsoa sen kotona fiilistellen ilman sipsipussien rapinaa ja supattelua, niin kyllähän minä sen teen enkä rupea siitä enää maksamaan videovuokraamolle penniäkään.

Musiikkia kuuntelen niin vähän, että en osta sitä. Radiosta kuulee sen mitä tarviaa ja vieläpä laillisesti. Tosin tästäkin voi teosto olla eri mieltä. Eiköhän ne kohta rupea lähettämään laskuja joka kotiin teosto maksuista ihan vaan varmuuden vuoksi, kun kuitenkin radiota kuuntelette. Taksithan niiden teoston ahneuden ovat jo saanet kokea.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti repe_joke
Tietenkään missään vaiheessa pikku Axelin

...

Ja muutenkin voisit ihan oikeasti herätä todellisuuteen. Lähes tulkoon joka 5 suomalainen on warettanu, warettaa tai omistaa piraatti tuotteita. Elikkä sinäkin tunnet monta monituista warettajaa/piraattien omistajaa joillekka voit mennä kertomaan mielipiteitäs.
Muutenkin minusta tuo piratismi on semmoinen mikä kannattaisi kitkeä ennen warettamista. Piratismissa meinaan pyörii ihan oikeasti rahaa päin vastoin kuin warettamisessa.

...

Tuo ensimmäinen lause kertoo aika paljon kyvyttömyydestäsi keskustelijana. Jos et pysty nimittelemättä keskustelemaan, oletko hiljaa? Vaikka samaa ongelmaa näyttää muillakin palstan teinipojilla olevan.

Asiasta sen verran, että meikäläisen opinahjossa oli kaikista tarvittavista ja tarpeettomistakin sovelluksista lisenssit, jota sai käyttää. Toisaalta esim. Java-työkaluja (nämä tunnen parhaiten), jopa työelmässä käytettyjä saa ilmaiseksi verkosta. Myös C-kääntäjiä, ohjelmointiin käytettäviä editoreja yms. on ilmaisia ja aivan päteviä. Jos ammattitaito on sidottu yhteen sovellukseen, silloin kannattaa katsoa peiliin. BTW, työnantajan tehtävä on kouluttaa työntekijänsä käyttämään työkaluja. Tietenkään näin ei ole kaikissa nyrkkipajoissa. Joissain jopa käytetään piraattiversioita sovelluksista.

Muutamia esimerkkejä:

http://www.borland.com/products/downloads/download_jbuilder.html# (Foundation-versio)
http://www.eclipse.org/
http://www.context.cx/
http://www.gnu.org/software/emacs/

Herää vaan itse todellisuuteen. Tottakai tunnen warettajia, mitä sitten? Kyllä meikäläinen uskaltaa mielipiteensä sanoa, varsinkin kun laki seisoo takanani. Viimeksi eilen julkistin sen avokonttorissa, jossa työskentelen. Mutta menepäs huutamaan julkisesti, että meikäläinenpä käyttää piraattisovelluksia. Kannattaa katsoa, missä alkaa huutelemaan...

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Axel K.
Jos et pysty nimittelemättä keskustelemaan, oletko hiljaa? Vaikka samaa ongelmaa näyttää muillakin palstan teinipojilla olevan.
Hauska lausepari.

Vaatii muuten suuria ponnisteluja olla Netti-Axelin kanssa samaa mieltä, sen verran inhottava jänkkääjä että on hauskempaa olla eri mieltä. Waretus-keskustelun Daespoo (ver. 1.0).

----
Itse muuten waretan. En siksi että kuvittelisen sen olevan jotenkin oikein ja hyväksyttävää vaan yksinkertaisesti siksi että se on niin hemmetin helppoa. Se on vähän niinkuin kynien varastaminen töistä tai ylinopeuden ajaminen. En niihinkään ole löytänyt oikeita perusteita mutta silti niitä teen sen kummemmin asiaa ajattelemattakaan. Itsekäs paskiainen, sen itselleni myönnän.

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Axel K.
Tuo ensimmäinen lause kertoo aika paljon kyvyttömyydestäsi keskustelijana. Jos et pysty nimittelemättä keskustelemaan, oletko hiljaa? Vaikka samaa ongelmaa näyttää muillakin palstan teinipojilla olevan.

Aijaa, että minä olen nyt sitten kyvytön keskustelija kun nimittelen sinua.
Jos tuo minun juttu lasketaan nimittelyksi, niin katsotaampa sinun omaa satoasi vähän.

Viestin lähetti Axel K.
Vaikka samaa ongelmaa näyttää muillakin palstan teinipojilla olevan.
Sinun vastaus minun pikku Axel juttuun. Tosi ilkeitä kuitteja uuh.

Viestin lähetti Axel K.
Tämän siitä saa, kun yrittää keskustella vakavista asioista vakavasti teinien kanssa.
Sinun vastaus Romanin viestiin todellisuudesta.

Viestin lähetti Axel K.
Ole sinä kommari hiljaa.
Sinun vastaus Dougie KillMorelle siitä, kun kaveri kertoi, että lapsellasi tulee joskus olemaan oma elämä, jota sinä et voi kontrolloida.

Jos haluat oikeasti lähteä pätemään sillä, että sinä olet ainoa kyvykäs keskustelija, niin pidä sitten edes jotain tasoa jutuissasi.
Tosin eihän sitä tasoa voi teinien jutuista mitenkään löytää.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti repe_joke
...

Sinulla repsukka mielenkiintoinen tapa "lukea" noita viestejä. Ennen "herää todellisuuteen"- ja "fasismi"- huutoja ja "pojitteluja" viestini olivat aivan asiallisia. Tosin typeräähän se on takaisin huudella. Tässä käännän sinulle virtuaalisen "toisen poskeni". Näinhän sen olisi pitänyt mennä. En huutele enää takaisin.

Huvittavaa on se, että jätkältä loppuivat vasta-argumentit, jonka jälkeen piti alkaa huolehtimaan muiden(kin) kirjoittajien mielenterveydestä.

Hyvää joulua. Tarkoitukseni ei ole olla ilkeä.

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Tungenpa oman lusikkani tähän keskusteluun. Kävin tänään ostamassa Colin Mcrae 2005 rallipelin, joka on siis neljäs jatko-osa ks. peliin. Sen verran mitä nyt olen ehtinyt parin tunnin ajan pelata, olen saanut huomata mm. seuraavanlaisia asioita:

- Samoja ratoja kuin edellisissä (Cmr 3 ja 4).

- Grafiikka samaa tasoa edellisen version kanssa.

- Pari pientä uutta juttua on tullut, tosin ne on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Kun kyseessä on jatko-osan jatko-osa ja siitä maksaa täyden hinnan, on mielestäni lupa odottaa huomattavasti enemmän.

Vähän sama juttu on NHL-sarjan kanssa. Joka vuosi se ilmestyy, pari pientä uutta juttua mukana ja hinta hipoo pilviä.

Aikamoista rahastusta sanon minä.

Tämän jälkeen ymmärrän taas hieman paremmin niitä, jotka hakevat pelinsä sieltä mistä saa, eivätkä välttämättä maksa niistä muuta kuin tyhjän CD/DVD:n verran.

Mikäli tämä menisi niin, että kun joku peli julkaistaan ja siihen tulee sitten jatko-osa joka ei sisällä juuri mitään uutta ja ihmeellistä, sen hinta olisi puolet siitä mitä se ensimmäinen maksoi. Näin ihmiset ostaisivat sen kiltisti kaupasta ja kaikki osapuolet olisivat tyytyväisiä. Mutta kun ei.

Ahneella on paskainen loppu. Syyttäkööt itseänsä tästä ahneudesta.

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Twite
Hauska lausepari.

Vaatii muuten suuria ponnisteluja olla Netti-Axelin kanssa samaa mieltä

Eikä tarvitsekkaan. Sinä tosin uskaltaisit varmasti sanoa sen myös päin naamaa, toisin kuin nämä "pojittelijat".

Tuo "Daespoo"-vertaus pitää kaiketi ottaa kunnianosoituksena?

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Twite
Ei pidä.

Minä otin, koska Daespoota miehen itsensä mukaan pyydettiin takaisin Jatkoaika-kirjoittajaksi tasoa nostamaan.

Joten kiitos vaan kohteliaisuudesta! :)

edit: Eiköhän tämä keskustelu ala olemaan meikäläisen osalta tässä. Palaan fasisistiseen ahneiden porvareiden maailmaani pelaamaan sitä yhtä peliä, johon minulla on varaa ja kuuntelemaan musiikkia mummon vanhasta putkiraadiosta.

Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Axel K.
Sinulla repsukka mielenkiintoinen tapa "lukea" noita viestejä. Ennen "herää todellisuuteen"- ja "fasismi"- huutoja ja "pojitteluja" viestini olivat aivan asiallisia. Tosin typeräähän se on takaisin huudella. Tässä käännän sinulle virtuaalisen "toisen poskeni". Näinhän sen olisi pitänyt mennä. En huutele enää takaisin.

Huvittavaa on se, että jätkältä loppuivat vasta-argumentit, jonka jälkeen piti alkaa huolehtimaan muiden(kin) kirjoittajien mielenterveydestä.

Hyvää joulua. Tarkoitukseni ei ole olla ilkeä.

Kysehän ei ollut siitä, että minulta loppui vasta-argumentit. Kiinnitin vain huomioni yhteen asiaan kuten sinäkin teet ja vastasin siihen niin tyhmästi kuin osasin.

Viestin lähetti Axel K.
Asiasta sen verran, että meikäläisen opinahjossa oli kaikista tarvittavista ja tarpeettomistakin sovelluksista lisenssit, jota sai käyttää. Toisaalta esim. Java-työkaluja (nämä tunnen parhaiten), jopa työelmässä käytettyjä saa ilmaiseksi verkosta. Myös C-kääntäjiä, ohjelmointiin käytettäviä editoreja yms. on ilmaisia ja aivan päteviä. Jos ammattitaito on sidottu yhteen sovellukseen, silloin kannattaa katsoa peiliin. BTW, työnantajan tehtävä on kouluttaa työntekijänsä käyttämään työkaluja. Tietenkään näin ei ole kaikissa nyrkkipajoissa. Joissain jopa käytetään piraattiversioita sovelluksista.

Joo kouluista kyllä löytyy "lailliset" versiot joka ohjelmasta. Tosin minun koulussani asia oli niin, että esim winukoihin oli joku x-määrä lisenssejä ja aitoja cd:tä ja sitten niiden lisäksi oli x-määrä kopiotuja cd:tä joita käytettiin vain ja ainoastaan tunneilla, kun asenttiin verkkoa tai muutan täysin nollista. Luonnollisesti kun työ oli saatu tehtyä format c: ja kennellekkään ei minun mielestä aiheutunut taloudellista tappiota.

Ja sitten mitä tulee java ja ohjelmointi juttuihin niin niitä varmaan saakin ilmaiseksi. Mutta kuvankäsittely ohjelmia ei varmasti saa. Etenkää niitä joita käytetään työpaikoilla. Tai sitten jotain ohjelmaa jolla esim suunnitellaan sähköt isohkoon toimistorakennukseen. Tuommoiset ohjelmat maksavat tuhansia euroja ja on siten minusta kohtuuton sijoitus opiskelijalle, jos kotona haluaa opiskella jotain mitä koulussa ei opeteta. Sitä tosin ihmettelen mitenkä jälkinmäinen on edes ware verkkoihin eksynyt.

Ja kun sanoit, että jos ammattitaito on sidottu sovellukseen, niin jos et ole ohjelmoija, niin näin on todellakin pitkälti. Esim sihteeri jonka täytyy osata käyttää tekstinkäsittely ohjelmaa on hyvinkin pitkälti sidottu ohjelmaansa. Jos siihen koneelle ilman varoitusta vaihtaa toisen tekstinkäsittelyohjelman joka toimii täysin toisella tavalla, niin varmasti tulee sihteeriltä vihainen soitto, että mitäs vittua mun koneella on tämmönen en minä tätä osaa käyttää. Ja kyllä sihteerin työhön kuuluu muutakin tekstinkäsittely, mutta tämä oli taas näin karrikoidustu.
Joku c ohjelmoija voi taas tehdä töitään vaikka pelkällä kynällä ja paperilla. Itse tosin pyrin käyttämään kääntäjää sillon kun tein kouluntöitä, koska halusin tietää toimiiko koodipätkä vai ei.
Työnantajalla on vastuu opettaa, mutta tapahtuuko näin on taas ihan toinen asia. Isoissakaan firmoissa en usko, että perehdytys tapahtuu tarpeeksi hyvin.

Ja mitä tulee itse warettamiseen, niin se on yhtä iso rikos, kun punaisia päin käveleminen tai pummilla metrossa matkustaminen.
Kaikkia näitä kolmea tapahtuu ja kovin moni ei kiinnitä asiaan mitään huomiota sen takia, että se on niin yleistä. Itse kyllä maksan julksilla kulkuneuvoilla liikkuessa matkani ja en kävele punaisia päin kun yöllä ja silloinkin vain jos ei ole muuta liikennettä, koska auton alle jäänti ei kiinnosta.

Se että vertaa yhden kappaleen imuttasta, joka on jo warettamista. Kaupasta cd:n pöllimiseen on idioottimaisin juttu jonka minä olen vähään aikaan kuullut. Moni on jo todennut, että kaupat ovat maksaneet cd:stä joka on ihan totta. Tosin se yksi cd menisi ihan normaaliin hävikkiin, mutta en kuitenkaan itse varastaisi ensimmäistäkään cd:t kaupasta.
Sen yhden kappaleen jonka on taas imuttanu voisi myös nauhoittaa noin 99% todennäköisyydellä radiosta. Sekään ei olisi laillista, mutta tuskin asiasta kukaan mitään hirveetä haloota nostaisi.

Elikkä mitä nyt haen takaa on se, että ihan aina ei tarvitse lähteä liikkeelle siitä pahimmasta vaihtoehdosta. Joka on, että warettaa yötä päivää ja päivässä liikkuu satoja gigoja tavaraa molempiin suuntiin.
Aika monissa tapauksissa warettaminen on kuitenkin sitä, että imutetaan vaikka joku Idols voittajan ensinmäinen hittikappale ja kuunnellaan sitä niin pitkää, kun saadaan isiltä ja äidiltä kinuttua rahat levyn ostoon.
Sitten on myös väliin putojia, jotka imuttaa "vanhoja" omasta mielestään klassikko leffoja ja jotain lapsuuden ajan musaa ja fiilistelee niitä katsellessaan/kuunnellessaan. Kaikki uutuudet he ostavat kaupoista jos kokevat niihin mielenkiintoa ja käyvät konserteissa ja leffoissa myös. Tämä ryhmä on normaalisti noin 25 - 60 vuotiaita jotka vaan tietävät kuinka tietokone toimii ja osaavat sitä myös hyödyntää.
Tokihan kaikki warettaminen on laitonta, mutta niin on myös punaisia päin kävely, pummilla matkustaminen, ylinopeutta ajaminen, toimistosta kaiken mahdollisen ja mahdottaman materiaalin kotiin kantaminen, laittoman viinapullon ostaminen, nuuskan käyttö ja monet muut semmoiset asiat joita tapahtuu jatkuvasta ja joihinka kovinkaan moni ei kiinnitä huomiota. Ihan vaan sen takia, että valvonta on mahdotonta ja ne ei kuitenkaan ole millään mittapuulla hirveitä rikoksia.
Minä jaksan vieläkin peräänkuuluttaa sitä, että kaiken maailman warezgroupit pitäs saada edes vastuusen, koska ne pakkaa kaikki leffat joita on jaossa, purkaa peleistä, softista ja musasta suojaukset, joten minusta tämmöinen työ on paljon rikollisempaa, kuin se, että imuttaa sitten jonkun valmiiksi purkaman yhden musiikki kappaleen.
Tottakai myös nämä jannut joilla on elämäntehtävän waretus voi sitten laittaa edesvastuuseen teoistaa, kun ollaan warezgroupit ekana saatu pelistä pois.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiva, että täällä pidetään väriä yllä keskustelussa :) Emmeköhän kaikki ole kuitenkin yhtä mieltä siitä, että piratismin kitkeminen pitää aloittaa niistä, jotka tekevät bisnestä sillä. Esim. softayritys, joka käyttää vaikkapa piraattiversioita kehitystyökaluista tai omistaa esim. lisenssin yhdelle koneelle, mutta asentaakin saman ohjelmiston kaikille koneille. Itse asiassa muuten, nuo kräkkeriryhmittymät, kuten Razor 1911 yms. eivät ilmeisesti tee juurikaan bisnestä tuolla harrastuksellaan vaan hakevat mainetta ja kunniaa tms. Ja, kuten aikasemmin on mainittu, he ovat monet jo reilu kolmikymppisiä ja työntekijöinä peli-, elokuva- tai ohjelmistoyrityksissä.

Eihän warettaminen missään tapauksessa kehuttavaa ole. Aidot CD/DVD-levyt ovat siinäkin mielessä parempi sijoituskohde, että niitä kehtaa myydä eteenpäin, kun ko. tuote käy tarpeettomaksi. Piraatti yms. poltettua kamaa ei oikein nykypäivänä viitsi myydä eteenpäin, ainakaan missään julkisella paikalla, kuten kirpputorilla. Aikoinaan taisivat jotkut tienata aika hyvinkin, kun myivät Playstationin "MOD-pelejä" Keltaisessa Pörssissä.

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Viestin lähetti Noutaja#9
Mikäli tämä menisi niin, että kun joku peli julkaistaan ja siihen tulee sitten jatko-osa joka ei sisällä juuri mitään uutta ja ihmeellistä, sen hinta olisi puolet siitä mitä se ensimmäinen maksoi. Näin ihmiset ostaisivat sen kiltisti kaupasta ja kaikki osapuolet olisivat tyytyväisiä. Mutta kun ei.

Ahneella on paskainen loppu. Syyttäkööt itseänsä tästä ahneudesta.
Onko se uusi tuote sitten väkisin saatava, jos vanha on yhtä hyvä? Ainakin osa totuudesta olisi varmasti paljastunut demon, arvostelujen ja kaikenmaailman keskustelupalstojen kautta melko vaivatta. Harvemmin sitä tulee sokkona tuollaisiakaan rahamääriä heiteltyä menemään sinne tänne. Riskiä pyritään pienentämään ottamalla asioista selvää. Tyhmähän ei ole se, joka pyytää jne. Ja varkaat jätetään käsittelyn ulkopuolelle.

Mainitkaa nyt joku vielä sellainen tuote, jossa mitään mahdollisuutta jälkikäteiseen tyytymättömyyteen ei ole. Miksi digitaalisen tuotteen pitäisi olla poikkeus? Toivottavasti myös niillä kaikkein ahneimmilla on paskainen loppu.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Noutaja#9
- Samoja ratoja kuin edellisissä (Cmr 3 ja 4).

- Grafiikka samaa tasoa edellisen version kanssa.

- Pari pientä uutta juttua on tullut, tosin ne on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Kun kyseessä on jatko-osan jatko-osa ja siitä maksaa täyden hinnan, on mielestäni lupa odottaa huomattavasti enemmän.

Vähän sama juttu on NHL-sarjan kanssa. Joka vuosi se ilmestyy, pari pientä uutta juttua mukana ja hinta hipoo pilviä.

Aikamoista rahastusta sanon minä.
Ja edelleen se on pakko ostaa ja sitä on pakko pelata?

Jatkaakseni hauskojen vertausten sarjaa, kun bändiltä ilmestyy uusi levy, onko se kamala asia, jos siinä soittaa edelleen ne samat vanhat jannut ja musiikkikaan ei ole uusiutunut merkittävästi? Rumpalin partakin on yhtä pitkä kuin vuosi sitten. Minä ainakin pyrin välttämään huonojen levyjen ja pelien ostamista.

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Ossi
Ja edelleen se on pakko ostaa ja sitä on pakko pelata?

Jatkaakseni hauskojen vertausten sarjaa, kun bändiltä ilmestyy uusi levy, onko se kamala asia, jos siinä soittaa edelleen ne samat vanhat jannut ja musiikkikaan ei ole uusiutunut merkittävästi? Rumpalin partakin on yhtä pitkä kuin vuosi sitten. Minä ainakin pyrin välttämään huonojen levyjen ja pelien ostamista.

Miten sitten tiedät levyjen hyvyyden/huonouden? Itse puhun vain musiikin testailusta. Softapuoli on asia erikseen.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Padis
Miten sitten tiedät levyjen hyvyyden/huonouden? Itse puhun vain musiikin testailusta. Softapuoli on asia erikseen.
Minulla on tapana jutella tutun levykauppiaan kanssa (Platta, Tampere). Aika hyvin Arska on jo oppinut tuntemaan makuni ja osaa suositella minulle hyviä levyjä. Joskus tulee toki huteja, mutta kun muistaa antaa niistä palautetta, niiden osuus pienenee koko ajan. Jos kovasti epäilyttää, otan levyn kuunteluun jo kaupassa. Minä ainakin osaan ensivaikutelman perusteella päättää, pidänkö levystä vai en. Jos ostan huonon levyn "sikana säkissä", en anna sen masentaa itseäni.

Jos ei ole mahdollisuutta muodostaa samanlaista asiakkuutta, suosittelen tutustumaan bändeihin www.allmusic.com -sivuston kautta. Siellä bändit on luokiteltu suhteellisen selkeästi ja levyjen arvostelu on kohtalaisen oikeaan osunut. Tietysti levystä tykkääminen on aika subjektiivista, joten minä käytän ko. sivustoa lähinnä suuntaa antavana paikkana. Joskus harvoin, kun luen itselleni oudosta bändistä, etsin sen mahdolliset viralliset sivut, jos kiinnostus herää. Jos siellä on vapaasti ladattavia näytteitä, otan sieltä kappaleita koekuunteluun.

Ei se sen vaikeampaa ole.

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitenkäs tämmöinen moraalinen probleema:
Olen käyttänyt DC++:tä, mutta ainoastaan imuroidakseni ne,jotka olen joskus laillisesti ostanut, mutta myöhemmin syystä tai toisesta hankkiutunut eroon. Ja kaikki lähinnä kasaritavaraa, jota yksittäisinä biiseinä hankittuina ei voisi suomenmaasta löytää esim.Loudness, Stryper jne..? Olenko siis suuri tekijänoikeusrikollinen vai saanko armon?!

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
yellow et ole rikolinen kun et ole rikkonut mitään lakia. Musiikin lataaminen Internetistä on täysin laillista.

Hielo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Espoo Blues, HIFK
Eiköhän tässä se kaiken maailman kynän kähveltämisistä erottava tekijä ole kokoluokka, volyymit kertaa haittavaikutus. Kukaan tuskin jaksaa itseään rasittaa marisemalla satunnaisesta punaisia päin kävelemisestä tai ylimääräisen viinalitran maahantuonnista. Mutta siinä vaiheessa kun perustetaan Kansainvälinen punaisiapäinkävelijät ry., joka säännöllisesti järjestää vaaratilanteita, katkenneita koipia ja muutaman ruumiinkin välillä, aletaan olla heikommilla jäillä. Punaisia päin voi mennä fiksusti ja säästää näin autoilijat turhalta pysähtelyltä. Julkisen liikenteen piletinkin voi minun puolestani jättää ostamatta, jos se tarkoittaa viimeiseen vuoroon ehtimistä. Ei kiinnosta. Elämäntapapummien legioona ei sen sijaan saa ainakaan minulta yhtään sympatiaa. Päinvastoin. Samoin internetin tiedostonjakoa voi käyttää fiksusti, vaan suurin osapa ei näin teekään ja siitähän sitä harmia seuraa. On aika pirun kinkkinen ongelma yrittää luoda sellainen järjestelmä, joka mahdollistaa vain hyvän warettamisen. Tässäkään ketjussa ei ole yhtään mitään ratkaisuehdotukseen viittaavaakaan näkynyt.

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Laitanpa tässä oman aspektini Finreactoriin yms. liittyen.

Itseäni ei waretus ja/tai tiedostojen imuttaminen kiinnosta, sillä en halua jakaa mitään tiedostoja omalta koneeltani eikä ne mahdolliset jutut, mitä mahdollisesti voisin näillä p2p-jutuilla hankkia... ole yksinkertaisesti saatavilla, ainakaan siinä määrin, että niistä olisi minulle pitemmässä juoksussa hyötyä/iloa. Voihan se olla niinkin, että paikoitellen yltiövarovainen luonteeni pitää minut erossa näistä kuvioista.

En ole enää mikään junnuikäinen (41 v.). Siitä johtuen ja sen myötä myös hieman vanhakantainen, että jaksaisin innostua näistä asioista sellaisella antaumuksella, mitä osa tähänkin viestiketjuun kirjoittavista ovat. Lopuksi... ehkä parhaiten tilannetta kuvastaa se, että ensimmäisen kerran kun olen ylipäätänsä kuullut koko Finreactorista, on juuri sinä päivänä kun siitä uutisissa mainittiin. Tämäkin viestiketju oli edennyt jo kuudennelle sivulle, ennenkuin ensimmäisen kerran luin näitä kirjoituksia.

Niin... siitä aspektista. Oma kantani on varmaankin tyypillinen päivittely vanhaltä kävyltä: Nykyajan meininki on sellaista, että mikään ei ole enää pyhää.

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Monet ovat saarnanneet tässä ketjussa moraalin puutteesta ja siitä, että nykynuoret ovat omaksuneet ajatusmaailman, jonka mukaan waretus on ihan normaalia ja laillista toimintaa. Tutkimalla hieman nykyisiä tietotekniikkamarkkinoita, voi todeta, että myös yritykset ovat varsin hyvin hajuilla siitä, mihin koneita ja laajakaistoja nykyisin käytetään. Näyttää siltä, että alalla toimivat yritykset olisivat jo osittain luovuttaneet taistelunsa waretusta vastaan ja nyt pyrkivät repimään kaiken hyödyn siitä irti.

Nykyisin myytävissä konepaketeissa lähes vakiona polttava dvd, väh. 80Gt kovalevy ja näytönohjaimessa tv-out toiminto. Koneet on kuin tehty warettamista varten. WIN XP, Office-paketti, tietoturvaohjelmat +pari muuta ohjelmaa ja peliä vievät reilusti alle 20 gigaa kiintolevytilasta. Mitäköhän sinne lopulle tilalle olisi tarkoitus tallentaa...hmm...valokuvia, kotivideoita? Tuskinpa.

Hyvin harva normaali käyttäjä tarvitsee polttavaa dvd-asemaa mihinkään lailliseen. Tavallinen polttava asema riittää. Silti polttavien dvd-asemien myynti kasvaa koko ajan. Tuskin kukaan semmoista haluaa ostaa, mille ei ole käyttöä, eli ihmiset joko polttavat netistä imutettua tavaraa tai kopioivat vuokralättyjä. Toki joukkoon mahtuu niitä, jotka esim. editoivat ja polttavat omia tuotoksiaan, mutta epäilenpä että sen joukon prosenttiosuus on kovin pieni.

DivXiä toistavat dvd-soittimet ovat myös yleistymässä. Hmm...kuinka moni rippaa ensin kaupasta ostetun dvd-leffan koneelle, tekee monen tunnin operaation sen muuttamiseksi DivX muotoon (samalla huonontaa elokuvan kuvanlaatua) ja tämän jälkeen polttaa pätkityn elokuvan kahdelle tai kolmelle cd-r levylle, jotta voi taas katsoa sitä pöytäsoittimellaan??

Tv-outiakaan tuskin kovin moni mihinkään normaalitoimintaan käyttää. Kukaan ei varmaankaan käytä televisiota näyttönä ja pelikäyttöönkin telkku on melko huono, koska pelin grafiikka kärsii, kun kuva siirrytään television ruudulle. Silti lähes jokaisessa markkinoille tulevassa näytönohjaimessa on tv-out vakiona. Miksiköhän?

ISP:t tarjoavat koko ajan nopeampia laajakaistayhteyksiä. Normaali käyttäjä pärjää vallan mainiosti 512/512 liittymällä. Suurin osa laajakaistayhteyksistä varmasti onkin noita perusliittymiä, mutta nopeampien kysyntä kasvaa koko ajan, kun hinnat laskevat. Palveluntarjoajat tietävät varsin hyvin mitä 10megan liittymän omistajat liittymillään tekevät. Kuten jo aikaisemmin ketjussa mainitsin, niin Elisan nettisivuilla on kysely, jossa selvitetään mikä liittymä olisi käyttäjän tarkoituksia vastaava. Yksi vaihtoehdoista on jotenkin tyylin: "Imuroin netistä musiikkia ja elokuvia".....

Mainoksissa vilahtelee tekstejä tyyliin: "Toistaa myös netistä poltetut elokuvat" ja "Runsaasti tilaa musiikkia ja elokuvia varten" jne. Ei ole ihme, että yleinen näkemys alkaa olla se, että waretus on ihan normaalia toimintaa. Kun isit ja äidit toivovat omilta lapsiltaan hakemaan sen ja sen levyn netistä, joko he oikeasti luulevat, että homma on ihan ok, tai sitten isin ja äidin moraalikäsitys ei ole lapsen kasvatusta ajatellen paras mahdollinen...

Richter_35

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Phoenix Suns, Arsenal
Ehkä hieman aiheen ohi, niin ajatellaampa näin.

Elokuva teattereissa näytetään nykyään sellaista mainosta jossa leffan imuroimista netistä verrataan auton varastamiseen, käsilaukun varastamiseen jne. No, ajatellaanpa näin. Netistä voi ensinnäkin hakea mitä tahansa softaa niin, että sinulla on noin 0.001 prosentin mahdollisuus jäädä kiinni, toiseksi, se menetys minkä levyfirma, elokuva tuottaja jne kokee yhden ihmisen leffan hausta on hyvin hyvin pieni. Ja, jos sinulla olisi mahdollisuus saada auto tehtaalta uusi auto, niin että autotehtaalle koituisi hyvin vähän tappiota, ja, saisit sen niin, että kukaan ei ikinä saisi sinua kiinni eikä edes älyäisi epäilemään sinua, niin aika moni sen varmasti ottaisi. En tarkoita sitä, että suurin osa, mutta iso siivu väestöstä kuitenkin.

Sitten voin tietysti lisätä, että aika moni on varmasti tehnyt niin, että hakenut netistä muutaman biisin artistilta, ja sitten sen takia ostanut levyn kun on pitänyt musiikista.

En siis millään tavalla nyt tarkoita, että se olisi jotenkin kannustettavaa toimintaa tämä "waretus" mutta, kun kiinnijäämisriski, rahallinen hyöty jne ovat niin suuria, niin kyllä sitä vaan tekee. Moraalin kannalta kuitenkaan näen tämän niin pienenä, että se tuntuu saman tasoiselta jutulta, että ottaisi omaan käyttöönsä lätkäharkoissa toisen joukkueen kiekon tai vastaavaa.

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Padis

Eli kaksikymmentä vuotta sitten ei voinut ostaa musiikkilevyjä lainkaan, kun niitä ei voinut kopioida etukäteen? Sitäpaitsi Winampillahan voi kuunnella satoja radiokanavia ilmaiseksi. Eiköhän sieltä löydy jokaiselle ihan tarpeeksi kuunneltavaa.

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Viestin lähetti Hielo
Onko se uusi tuote sitten väkisin saatava, jos vanha on yhtä hyvä? Ainakin osa totuudesta olisi varmasti paljastunut demon, arvostelujen ja kaikenmaailman keskustelupalstojen kautta melko vaivatta. Harvemmin sitä tulee sokkona tuollaisiakaan rahamääriä heiteltyä menemään sinne tänne. Riskiä pyritään pienentämään ottamalla asioista selvää.

Tein juuri näin eli imuroin ensin sen demoversion siitä ja siinä kaikki näytti hyvältä (liian hyvältä). Pelailin sitä ja innostuin. Mitä tulee eri pelilehtiin tai keskustelupalstoihin, jokaisella on omat mielipiteensä asioista. Joku tykkää, toinen ei. Eli itse en anna paljoakaan arvoa näille keskustelupalstojen arvosteluille, sieltä kun saa helposti todella väärän kuvan.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Jos netistä imurointia käytetään tapana tutustua musiikkiin ostopäätöksen helpottamiseksi niin miksi sitten äänitemyynti ei ole noussut warettamisen kasvun myötä? Siksikö että ihmiset ovat paremmin huomanneet että kaikki musiikki on huonoa?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy