Johnny B. Goode
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara, Setämiehet
En kyllä kärsi. Itseasiassa tykkään pimeestä. Toisaalta, oon kyllä enemmän kesämies kun talvi. Kompleksinen outolintu kaikinpualin.
Juur näin. Kovat pakkaset vituttaa kyllä isosti. Lunta saa mun pualesta olla tai olla olematta mutta jäätävä pakkanen on perseestä. Kaamosajassa on jopa omalla tapaansa tunnelmaa.Kylmyys se on paljon pahempi.
Päälle 25 kun on niin minä tykkään. Projekti muutto etelään on jo alkanut ahkeralla espanjan opiskelulla. Ei nyt vielä ole sillä tasolla, että pystyisi espanjaksi töitä tekemään, mutta jos se onnistuisi ennen kuin täytän 50.Plus 18-22 astetta, tyyntä ja puolipilvistä saisi olla jatkuvasti.
Kaikki ärsyttää ja se varmaan näkyy keskustelu tavassa. Eipä sitä oikein jaksaisi paljoa tehdä.Mitenkäs palstalaisilla menee? Joku juttu mediassa sattui silmään, että jopa 90 % suomalaisista kärsii tästä kaamosajasta ja yllätyin vähän noinkin korkeasta prosentista. Minulla tämä on viime vuosina mennyt yleensä niin, että se alkaa tuossa joulukuussa vetämään mieltä harmaaksi. Tämä marraskuu menee usein vielä ihan kohtalaisesti, ja siltä tuntuu toistaiseksi nytkin.
2019 vastasin tällä tavalla. Koronavuosina kaamos vaikutti enemmän, mutta muistelisin, että vuonna 2022 ja viime syksynä/talvena oli ihan hyvä fiilis. Tähän saattoi vaikuttaa loppusyksystä tekemäni Espanjan matka tuolloin.Hieman on ahdistusta tämän jatkuvan pimeyden takia. Vielä kun välillä joutuu tekemään yötöitä.. Masennus lienee turhan kova ilmaisu..
Minulla puolestani on juuri päinvastaiset fiilikset. Minulle parasta aikaa vuodessa on maaliskuun loppu ja huhtikuun alku. Päivät pitenee ja usein on hankikeli. Kirkasta valkeutta silmänkantamattomiin. Tympein aika on oikeastaan marraskuu, vettä, pimeää ja kylmää. Eli kärsin varmaan jonkinlaisesta kaamosmasennuksesta.En kärsi. Kärsin kroonisesta alakulosta, joka on pahimillaan keväisin, ja itseasiassa parhaimmillaan syksyisin. Olen sielultani synkkä, joten nämä pimeät illat ja päivät vain ruokkii sieluani ja inspiroi. Hienoa aikaa. Kevät sen sijaan voisi painua sinne missä päivä ei paista.
Kuinka erilaisia voikaan ihmiset olla. Mulla on vuoden ympäri yleensä kaikki verhot kiinni ja kämpässä hyvin vähän valaistusta. Lähinnä ruokaa laittaessa tai siivotessa laitan valoja kunnolla päälle.Tänään otin taas kirkasvalolampun käyttöön ja tällä mennään seuraavat puoli vuotta. Viime syksynä tuon ostin ja kyllähän se auttoi jaksamaan pimeän ja ahdistavan jakson läpi paremmin. Tai näin ainakin kuvittelen. Vaikka olisi pelkkä plasebo-vaikutus, niin sekin ajaa asiansa.
Käytännössä siis aamupäivät etätyöpäivinä tuo on mulla päällä. Tämän lisäksi myös konttorilla laitan kirkkaimmat mahdolliset valot päälle, kun siellä pystyy mukavasti tuota valoisuutta säätämään.