Mainos

Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 781 826
  • 5 068

manageri6969

Jäsen
Suosikkijoukkue
Osaavat Jääkiekko-organisaatiot, Jypinkylä
Kyllähän Päivin valituksen kriteerit alkavat olla lievästi ilmaistuna heikot. Lauantain Keskisuomalaisen Mielipide kirjoituksissa oli faktoja Kaupungin Leasing-rahoitus projekteista ja yksinkertaisesti syitä, miksi näin toimitaan. Meinasin revetä todella, kun Päivi oli käyttänyt ilmaisua "Persaukisen rahoitus" ja esimerkkinä käyttänyt Ähtärin Pandoja. Jos vastineessa nämä esimerkit ovat faktoina valitulle mallille, on varojen haaskausta päästää asiaa Oikeusasteessa eteenpäin. Hankkeella tulee olla riittävän monta "Sulaketta", siksi toimijoita on paljon ja riskiä kaikkien osalta pyritty saamaan matalammaksi. Lisäksi mahdollisen lisärahan tarve talouden turbulenssien kohdatessa on pienempi valitussa mallissa. Kannattaa siis pitää edelleen pää kylmänä, tää menee maaliin!
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kyllähän Päivin valituksen kriteerit alkavat olla lievästi ilmaistuna heikot. Lauantain Keskisuomalaisen Mielipide kirjoituksissa oli faktoja Kaupungin Leasing-rahoitus projekteista ja yksinkertaisesti syitä, miksi näin toimitaan. Meinasin revetä todella, kun Päivi oli käyttänyt ilmaisua "Persaukisen rahoitus" ja esimerkkinä käyttänyt Ähtärin Pandoja. Jos vastineessa nämä esimerkit ovat faktoina valitulle mallille, on varojen haaskausta päästää asiaa Oikeusasteessa eteenpäin. Hankkeella tulee olla riittävän monta "Sulaketta", siksi toimijoita on paljon ja riskiä kaikkien osalta pyritty saamaan matalammaksi. Lisäksi mahdollisen lisärahan tarve talouden turbulenssien kohdatessa on pienempi valitussa mallissa. Kannattaa siis pitää edelleen pää kylmänä, tää menee maaliin!
Nimenomaan Päivin olemattomat tiedot leasingrahoituksesta jo osoittavat, että hänellä ei todellakaan ole talousymmärrystä, vaikka hän talouden puolestapuhujana esiintyy.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän Päivin valituksen kriteerit alkavat olla lievästi ilmaistuna heikot. Lauantain Keskisuomalaisen Mielipide kirjoituksissa oli faktoja Kaupungin Leasing-rahoitus projekteista ja yksinkertaisesti syitä, miksi näin toimitaan. Meinasin revetä todella, kun Päivi oli käyttänyt ilmaisua "Persaukisen rahoitus" ja esimerkkinä käyttänyt Ähtärin Pandoja. Jos vastineessa nämä esimerkit ovat faktoina valitulle mallille, on varojen haaskausta päästää asiaa Oikeusasteessa eteenpäin. Hankkeella tulee olla riittävän monta "Sulaketta", siksi toimijoita on paljon ja riskiä kaikkien osalta pyritty saamaan matalammaksi. Lisäksi mahdollisen lisärahan tarve talouden turbulenssien kohdatessa on pienempi valitussa mallissa. Kannattaa siis pitää edelleen pää kylmänä, tää menee maaliin!
Mielipide | Leasing on kilpailukykyinen malli rakentamisen rahoitukseen

Linkki johtaa Keskisuomalaisen verkkolehteen. Kirjoittaja on COO (operatiivinen johtaja), Infonia Oy, DI, yleisauktorisoitu kiinteistöarvioija (AKA/KHK) Jyväskylästä.

Leasingrahoitus ei ole Jyväskylässä uusi asia.

2000-luvun alussa leasingrahoitusta hyödynnettiin menestyksellisesti ainakin neljässä rakennushankkeessa kolmen eri rahoittajan kanssa: Yliopiston Agora-rakennuksessa sekä Jyväskylän Teknologiakeskus Oy:n tytäryhtiön JSP Facilities Oy:n rakennuksissa Ohjelmakaari 10, Innova 1 ja Viveca, yhteisarvoltaan tuolloin yli 70 milj. euroa.

Olin kaikissa mainituissa hankkeissa JSP Facilities Oy:n toimitusjohtajana vastuullisena päätöksentekijänä. Kaikissa leasingrahoitus toimi kilpailukykyisimpänä ja mahdollistavana rahoitusmallina, ei suinkaan ”persaukisen pikavippinä” Päivi Korpivaaraa lainaten (twiitti X:ssä 3.11.2024). Jyväskylän kaupungin myydessä muiden omistajien kanssa Jyväskylän Teknologiakeskus Oy:n Technopolis Oyj:lle vuonna 2006 saivat osakkeenomistajat kiinteistöistä merkittävän myyntivoiton Jyvässeudun kehittämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suosikkijoukkue
Jyp HT
Vallan kolmijaon mukaan poliitikot eivät ota kantaa oikeuslaitoksen työhön. Se olisi täysin vastoin kaikkia periaatteita.
Väärin. Kansanedustajien tehtävä demokratiassa on nimenomaan seurata ja ottaa kantaa oikeuslaitoksen työhön, tarpeen vaatiessa myös lakeja, budjetteja ja byrokraattisia rakenteita muuttamalla.

Mutta kansanedustajien tai ministeriön virkamiesten tehtävä ei ole sekaantua, puuttua tai vaikuttaa yksittäisten tapausten käsittelyyn eri oikeusinstansseissa.

Kansanedustajat voivat esim laatia lain, missä määrätään, että hallinto-oikeuksien tulee käsitellä rakennushankkeiden valitukset x kuukauden sisällä niiden jättämisestä tai kiireellisinä sitäkin nopeammin, mikäli niiden toteutuminen muuten vaarantuu. Ja määrätä samassa laissa riittävät rangaistukset siitä, että valittajat tai muut osapuolet totuudesspysymisvelvoitetta rikkoen antavat tietoisesti vääriä tietoja hallinto-oikeudelle asiaa käsiteltäessa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kansanedustajat voivat esim laatia lain, missä määrätään, että hallinto-oikeuksien tulee käsitellä rakennushankkeiden valitukset x kuukauden sisällä niiden jättämisestä tai kiireellisinä sitäkin nopeammin, mikäli niiden toteutuminen muuten vaarantuu. Ja määrätä samassa laissa riittävät rangaistukset siitä, että valittajat tai muut osapuolet totuudesspysymisvelvoitetta rikkoen antavat tietoisesti vääriä tietoja hallinto-oikeudelle asiaa käsiteltäessa.

Tämän ongelma vaan on sitten siinä, että määräämiseen sisältyy pakko resursoinnista, muuten se jää tyhjäksi lätinäksi ja poliittisten irtopisteiden keruuksi. Lainatun loppuosan kohdalla joutuu pohtimaan tuon totuudessapysymisen velvoitteen todistamisen realismia? Kuinka se voisi oikeasti onnistua jos, päivi (keksitty esimerkki jonka nimi on muutettu asian arkaluonteisuuden vuoksi) inttää vankkumatta tietävänsä asian olevan kuten väittää. Kyseeseen sitten tulisi jo tyhmyyden sakottaminen ja se ei ehkä kestäisi ylemmissä asteissa ainakaan, mutta aikaa toki taas kuluisi, huolimatta siitä mitä poliitikot määräilisi kampaviinerien lomassa siellä eduskunnassa.
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Hallinto-oikeudet​

270 euroa.
Oikeudenkäyntimaksua ei peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, eli hyväksyy valittajan vaatimukset.
Lainvoimaisuustodistuksen hinta määräytyy valtioneuvoston asetuksen mukaan. Vuonna 2022 lainvoimaisuustodistuksen hinta on 32 €.

Eli pikkurahalla voidaan tehdä miljoona luokan haittoja! Se ei voi olla oikein kuten ei sekään että kaikki valitukset käsitellään tulojärjestyksessä. Jos valitus ei koske henkilöä itseään niin hinnan pitäisi olla vähintään 2700 - 5400 euroa
 
Suosikkijoukkue
Jyp HT
joutuu pohtimaan tuon totuudessapysymisen velvoitteen todistamisen realismia
Siis tämähän on kaikissa hakemuksissa ja valituksissa jo nyt vaatimuksena. Ainoastaan rikoksesta epäillyllä tai syytetyllä ei ole totuudessapysymisvelvollisuutta itsekriminointisuojan takia, mutta yksityis- ja hallinto-oikeudellisissa asioissa tätä suojaa ei ole.

Jos henkilö A esim väittää oikeudelle jotain tietoisesti väärää, esim. "xxx-omistaja AAA rahoittaa Osaamiskeskuksen" ja hänelle käytettävissä olevien tietojen perusteella se ei pidä paikkaansa, niin on syytä epäillä rikosta. Sitten tutkitaan normaalisti motiivia, esim. tahallista vahingoittamistarkoitusta vs lähteiden epäselvyydestä johtunutta vahinkoa, ja lopulta oikeus ratkaisee, oliko kyseessä rikos vai jotain muuta.

Tyhmyydestä ei sakoteta, mutta jos teet oikeudellisen hakemuksen/valituksen ja laitat nimesi alle, niin ei kannata sepitellä todisteita tai väitteitä, koska siitä tyhmyydestä kyllä sakotetaan.

Onko kukaan alan ammattilainen ja projektin tunteva (ei lausuntomestari Tolvanen) lukenut valituksen niin hyvin, että osaa kertoa, onko siinä selkeästi vääriä lausumia - ja jos on, niin mitä?
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaupunki tiedottaa 18.11.2024

Suunnittelua tehdään liikuntakeskuksen, jääurheilukeskuksen ja osaamiskeskuksen osalta. Suunnitelmia viedään yhä yksityiskohtaisemmalle tasolle samalla kun Hippoksen Yhteissijoitus Ky käy osaamiskeskuksen rahoituksen osalta viimeisiä neuvotteluita.

- Meillä oli valmius aloittaa rakentaminen välittömästi päätösten saatua lainvoiman marraskuussa. Kun hankkeesta valitettiin, aikatauluviive aiheuttaa sen, että muun muassa urakkatarjouksia tulee jatkaa tai kilpailuttaa uudelleen. Liikuntakeskuksen osalta suunnittelu on jo varsin pitkällä, mutta jääurheilukeskuksen ja osaamiskeskuksen osalta yhä yksityiskohtaisempi rakennussuunnittelu jatkuu niin, että rakentaminen saadaan mahdollisimman pian käyntiin oikeuden annettua päätöksensä, kertoo elinkeino- ja työllisyyspalveluiden toimialajohtaja Ari Tolonen.

Tässä vaiheessa on jo selvää, että valituksesta aiheutuva viivästys tulee aiheuttamaan kaupungille ja koko hankkeelle lisäkustannuksia.

- Meillä on runsaasti korjausvelkaa nykyisissä liikuntatiloissa ja niitä on nyt tekohengitetty jo vuosia. Kaupunki on sitoutunut siihen, että se korjaa tiloja niin kauan, että uudet saadaan käyttöön. Esimerkiksi jääurheilun osalta toimenpiteet on aloitettu jo kesällä ja niitä jatketaan, jotta voidaan turvata harrastamisen mahdollisuudet eri lajien osalta Hippoksen valmistumiseen asti, kertoo Tilapalvelun johtaja Tuomas Kuronen.

Kaupunki valmistautuu antamaan hallinto-oikeudelle lausuntonsa valituksesta 9.12.2024 mennessä. Kaupunki tulee pyytämään hallinto-oikeudelta kiireellistä käsittelyaikataulua valitukselle hankkeen merkittävyyden vuoksi. Hippoksen etenemisestä tiedotetaan säännöllisesti, kun uutta tietoa mm. oikeuden käsittelyaikataulusta saadaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Taistelu jatkuu, se tulee ehkä sittenkin!
Hieno asia, toki tämä nyt lienee kuitenkin itsestäänselvyys, että kaupungin halu on tämä valituksista huolimatta saada maaliin ja tätä itsekin yrittänyt korostaa kaiken negatiivisuuden keskellä.

Tarve on välitön, lisäkustannuksia toki valitus aiheuttaa kaikille, mutta ei ole mitään muuta uskottavaa kuviota näköpiirissä.
 

rahor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kaupunki tiedottaa 18.11.2024

Suunnittelua tehdään liikuntakeskuksen, jääurheilukeskuksen ja osaamiskeskuksen osalta. Suunnitelmia viedään yhä yksityiskohtaisemmalle tasolle samalla kun Hippoksen Yhteissijoitus Ky käy osaamiskeskuksen rahoituksen osalta viimeisiä neuvotteluita.

- Meillä oli valmius aloittaa rakentaminen välittömästi päätösten saatua lainvoiman marraskuussa. Kun hankkeesta valitettiin, aikatauluviive aiheuttaa sen, että muun muassa urakkatarjouksia tulee jatkaa tai kilpailuttaa uudelleen. Liikuntakeskuksen osalta suunnittelu on jo varsin pitkällä, mutta jääurheilukeskuksen ja osaamiskeskuksen osalta yhä yksityiskohtaisempi rakennussuunnittelu jatkuu niin, että rakentaminen saadaan mahdollisimman pian käyntiin oikeuden annettua päätöksensä, kertoo elinkeino- ja työllisyyspalveluiden toimialajohtaja Ari Tolonen.

Tässä vaiheessa on jo selvää, että valituksesta aiheutuva viivästys tulee aiheuttamaan kaupungille ja koko hankkeelle lisäkustannuksia.

- Meillä on runsaasti korjausvelkaa nykyisissä liikuntatiloissa ja niitä on nyt tekohengitetty jo vuosia. Kaupunki on sitoutunut siihen, että se korjaa tiloja niin kauan, että uudet saadaan käyttöön. Esimerkiksi jääurheilun osalta toimenpiteet on aloitettu jo kesällä ja niitä jatketaan, jotta voidaan turvata harrastamisen mahdollisuudet eri lajien osalta Hippoksen valmistumiseen asti, kertoo Tilapalvelun johtaja Tuomas Kuronen.

Kaupunki valmistautuu antamaan hallinto-oikeudelle lausuntonsa valituksesta 9.12.2024 mennessä. Kaupunki tulee pyytämään hallinto-oikeudelta kiireellistä käsittelyaikataulua valitukselle hankkeen merkittävyyden vuoksi. Hippoksen etenemisestä tiedotetaan säännöllisesti, kun uutta tietoa mm. oikeuden käsittelyaikataulusta saadaan.
Viitsisikö joku kysäistä Päiviltä twitterissä, että aikooko hän korvata nuo lisäkulut kaupungille, jos hänen valitus todetaan aiheettomaksi? Koska hän esiintyy taloudesta ymmärtävänä ihmisenä (heh), hän varmaan ymmärtää (heh), että ellei hän korvaa lisäkuluja kaupungille, kaupunki joutuu säästämään ne kulut jostain muualta. Esimerkiksi koulutuksesta tai sosiaalitoimesta.
 
Viimeksi muokattu:

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viittiskö joku kysäistä Päiviltä twitterissä, että aikooko hän korvata nuo lisäkulut kaupungille, jos hänen valitus todetaan aiheettomaksi? Koska hän esiintyy taloudesta ymmärtävänä ihmisenä (heh), hän varmaan ymmärtää (heh), että ellei hän korvaa lisäkuluja kaupungille, kaupunki joutuu säästämään ne kulut jostain muualta. Esimerkiksi koulutuksesta tai sosiaalitoimesta.
Eikös hää jo YLEllekin sanonut kantavansa vastuun?
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Kaupunki tiedottaa 18.11.2024
----
Kaupunki valmistautuu antamaan hallinto-oikeudelle lausuntonsa valituksesta 9.12.2024 mennessä. Kaupunki tulee pyytämään hallinto-oikeudelta kiireellistä käsittelyaikataulua valitukselle hankkeen merkittävyyden vuoksi. Hippoksen etenemisestä tiedotetaan säännöllisesti, kun uutta tietoa mm. oikeuden käsittelyaikataulusta saadaan.
Jos sitä meinataan pyytää hallinto-oikeudelta kiireellistä käsittelyaikataulua, niin eikös tuon lausunnonkin voisi saada kiireellä eteenpäin. Luulisi tuon saavan kohtuullisen nopeasti laadittua, mutta kyllähän sitä pitää muutamat kampawiinerit nauttia ensin. Tässä kaupunki voisi varmuudella vaikuttaa nopeuteen olemalla itse nopea.
 

Tach

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos sitä meinataan pyytää hallinto-oikeudelta kiireellistä käsittelyaikataulua, niin eikös tuon lausunnonkin voisi saada kiireellä eteenpäin. Luulisi tuon saavan kohtuullisen nopeasti laadittua, mutta kyllähän sitä pitää muutamat kampawiinerit nauttia ensin. Tässä kaupunki voisi varmuudella vaikuttaa nopeuteen olemalla itse nopea.

Eiköhän tuon vastineen lakimiehet rustaa sen verran tarkasti ja yksityiskohtaisesti, että ei jää mitään tulkinnan varaa ja saadaan nopeasti käsiteltyä alta pois. Näissä asioissa ei välttämättä kannata hötkyillä.

Ja tuossahan lukee, että kaupunki antaa vastineen 9.12 mennessä. Eli se voi mennä sinne huomenna, tai 8.12. Kuitenkin tuonne 9.12 asti se on aikaa tehdä.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Eiköhän tuon vastineen lakimiehet rustaa sen verran tarkasti ja yksityiskohtaisesti, että ei jää mitään tulkinnan varaa ja saadaan nopeasti käsiteltyä alta pois. Näissä asioissa ei välttämättä kannata hötkyillä.

Ja tuossahan lukee, että kaupunki antaa vastineen 9.12 mennessä. Eli se voi mennä sinne huomenna, tai 8.12. Kuitenkin tuonne 9.12 asti se on aikaa tehdä.
Saattaisin vaihtaa ammattilaisia jos tuon vastineen tekeminen vaatii enemmän kuin viikon. Joo on käytetty "mennessä", mutta usein aikaa käytetään töihin sen verran kun siihen annetaan aikaa. Noin muutoin ymmärrän tuon huolella tekemisen. Tarkasti huomenna on parempi kuin hätiköiden tänään.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuossa taitaa olla sellainen "mutka", että sen pyydetyn lausunnon antaa kaupunginhallitus, eli se vaatii kyseisen elimen kokouksen. Kannattaa siis vilkuilla kaupunginhallituksen esityslistoja, sieltä saattaapi nähdä minkämoista lausuntoa esitetään annettavaksi jo ennen kuin hallinto-oikeus siiitä on tietoinen.
 

Kelmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa lukea päivän ksml jossa vastataan Hipposhankkeen rakenteeseen, korkoihin ja "salausperiaatteisiin". Erittäin asiallinen ja faktoihin perustuva kirjoitus projektijohtaja Ruuhoselta. Luettuani tuon olen vakuuttunut täysin ettei homma voi karahtaa kiville.

"Kaupunginvaltuuston päätöksen liitteenä ollut sitoumuskirje SEB:lle on merkitty salassa pidettäväksi viranomaistoiminnan julkisuuslain perusteella. Kuitenkin tämä salassa pidettävä asiakirja on ollut päättäjien, valtuustonjäsenten ja -varajäsenten nähtävillä portaalissa ennen asian käsittelyä. Päätöksen liitteenä oli myös julkinen yhteenveto salassa pidettävästä sitoutumiskirjeestä. Luottamushenkilöt ovat lisäksi voineet tehdä kysymyksiä suullisesti ja kirjallisesti, ja näihin on vastattu. Erheellisten käsitysten oikaisemiseksi myös Korpivaaralle on tarjottu mahdollisuutta saada lisätietoa päätösprosessista, mutta hän ei ole nähnyt tälle tarvetta, Ruuhonen sanoo".
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa lukea päivän ksml jossa vastataan Hipposhankkeen rakenteeseen, korkoihin ja "salausperiaatteisiin". Erittäin asiallinen ja faktoihin perustuva kirjoitus projektijohtaja Ruuhoselta. Luettuani tuon olen vakuuttunut täysin ettei homma voi karahtaa kiville.

"Kaupunginvaltuuston päätöksen liitteenä ollut sitoumuskirje SEB:lle on merkitty salassa pidettäväksi viranomaistoiminnan julkisuuslain perusteella. Kuitenkin tämä salassa pidettävä asiakirja on ollut päättäjien, valtuustonjäsenten ja -varajäsenten nähtävillä portaalissa ennen asian käsittelyä. Päätöksen liitteenä oli myös julkinen yhteenveto salassa pidettävästä sitoutumiskirjeestä. Luottamushenkilöt ovat lisäksi voineet tehdä kysymyksiä suullisesti ja kirjallisesti, ja näihin on vastattu. Erheellisten käsitysten oikaisemiseksi myös Korpivaaralle on tarjottu mahdollisuutta saada lisätietoa päätösprosessista, mutta hän ei ole nähnyt tälle tarvetta, Ruuhonen sanoo".
Sillä lailla. Saapa nähdä, mihin tolpat siirtyy seuraavaksi, kun ei saanut vaatimiaan muutoksia JAMK:iin liittyen läpi, leasing sopimus on osoittautumassa pitäväksi ja olisi ollut jopa Korpivaaran itsensä saatavissa, Osaamiskeskus tehdään yksityisellä rahalla ja Jyväskylässä pystyykin lapset harrastamaan kiekkoa.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Sillä lailla. Saapa nähdä, mihin tolpat siirtyy seuraavaksi, kun ei saanut vaatimiaan muutoksia JAMK:iin liittyen läpi, leasing sopimus on osoittautumassa pitäväksi ja olisi ollut jopa Korpivaaran itsensä saatavissa, Osaamiskeskus tehdään yksityisellä rahalla ja Jyväskylässä pystyykin lapset harrastamaan kiekkoa.
Toivottavasti pakkaa tavaransa ja lähtee jonkun toisen kaupungin riesaksi, ehdottaisin vaikka Kuopiota.
 

Rystykatto80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Muuramen Yritys
Kannattaa lukea päivän ksml jossa vastataan Hipposhankkeen rakenteeseen, korkoihin ja "salausperiaatteisiin". Erittäin asiallinen ja faktoihin perustuva kirjoitus projektijohtaja Ruuhoselta. Luettuani tuon olen vakuuttunut täysin ettei homma voi karahtaa kiville.

"Kaupunginvaltuuston päätöksen liitteenä ollut sitoumuskirje SEB:lle on merkitty salassa pidettäväksi viranomaistoiminnan julkisuuslain perusteella. Kuitenkin tämä salassa pidettävä asiakirja on ollut päättäjien, valtuustonjäsenten ja -varajäsenten nähtävillä portaalissa ennen asian käsittelyä. Päätöksen liitteenä oli myös julkinen yhteenveto salassa pidettävästä sitoutumiskirjeestä. Luottamushenkilöt ovat lisäksi voineet tehdä kysymyksiä suullisesti ja kirjallisesti, ja näihin on vastattu. Erheellisten käsitysten oikaisemiseksi myös Korpivaaralle on tarjottu mahdollisuutta saada lisätietoa päätösprosessista, mutta hän ei ole nähnyt tälle tarvetta, Ruuhonen sanoo".
Tämä lisää luottamusta siihen että valitus käsitellään pikaisesti ja se tullaan hylkäämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös