Menettelytapojen muutoksella ei onnistu. Asia vaatisi lainmuutoksen, esimerkiksi sellaisen, jolla kuntalaisten valitusoikeutta kavennettaisiin. Sellainenkin lainmuutos voi olla kaukainen haave, jossa rajoitettaisiin kuntalaisen oikeutta valittaa sellaisista päätöksistä, jolla kunta tekee taloudellisia sitoumuksia. Tämä siis oma henkilökohtainen ajatukseni asiasta.
Minä en ole saapunut tähän keskusteluun millään asenteella. Jos käyttää keskustelussa väärää terminologiaa, niin ei kai se ole kummallista, jos se aiheuttaa sekaannusta ja tämän sekaannuksen takia asioita korjataan ja olihan siinä kertomassasi virheellistä tietoa liittyen valitusoikeudesta kun asia on jätetty hallinto-oikeudessa tutkimatta tai käsittelemättä, jos sitä termiä haluat käyttää. Jos tällainen korjaaminen kolhii egoasi niin paljon, että pitää alkaa solvaamaan ja toivottamaan suksimatkaa vittuun, niin se on täysin sinun ongelmasi.
Minä myönnän, että en tiedä yhtään mitään hankkeesta eikä se minua juurikaan kiinnosta. Sen sijaan väitän tietäväni jotain näistä valitusasioista. Itse hankkeella ei ole mitään merkitystä sen kanssa mistä tässä on keskusteltu. Kuten eilen sinulle kerroin, niin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa on säädetty valituksen tutkimisesta ja sitä kun osaa soveltaa, niin uskaltaa valistuneita arvauksia tehdä. Jos löydät alla olevasta jotain virheellistä, niin silloin asia voi olla hyvinkin eri ja valitusta ei tutkita ja olen valmis muuttamaan arveluani.
Päätös johon haetaan muutosta on kaupunginvaltuuston päätös 30.9.2024 § 58, jonka 30 päivän valitusaika on alkanut 15.10.2024. Kyse on kunnallisvalituksesta, eli valituksen saa tehdä kunnan jäsen (kuntalaki 135 §). Ymmärtääkseni Korpivaara on kuntalainen, eli hänellä olisi asiassa valitusoikeus. Valitusosoituksen mukaan valitus pitää tehdä Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen, näin Korpivaara on median (
3.11.) mukaan tehnyt. Korpivaaran julkaisemasta valituksesta ilmenee mihin päätökseen valitus kohdistuu (kohta 1), vaatimukset (kohta 2) ja vaatimusten perustelut (kohta 4). Prosessilain 81 §:n 2 momentin mukaisista prosessinedellytyksistä näyttäisi siis kuusi olevan kunnossa (Hallinto-oikeuden toimivalta, valituskelpoisuus, muutoksenhakua ei ole laissa kielletty, valitusoikeus, määräaika, valituksen sisältö). Ainoa kysymys voisi olla seitsemäs kohta, joka on varaventtiililuontoinen ja tullee sovellettavaksi esimerkiksi silloin kun viranomainen on jo muuttanut muutoksenhaunalaista päätöstä valituksen mukaiseksi, jolloin valittajalla ei ole enää oikeussuojan tarvetta.