Samaa mieltä. Tunnistan tämän myös omasta lähipiiristä. Siitä lähtien, kun Ruutu aloitti ja nyt Telia jatkaa niin aika monella on kynnys lähteä hallille noussut. Jokaisella on omat kiireensä ja stressinsä arjessa joten se tv:stä katsominen on vaan niin paljon helpompaa ja suht pienellä rahalla näkee kaiken kotisohvalta. Samalla voi tehdä kotihommia, nähdä perhettä jne. Sitten, kun se kaveri ei enää lähdekkään seuraksi matsiin niin helpommin jää myös itse pois.
Tämä ei koske pelkkää jääkiekkoa, vaan oikeastaan ihan kaikkea vapaaehtoistyöstä tapahtumajärjestelyyn ja muuhun harrasteluun. Olen aika varma, että monet tapahtumat lakkaavat/vapaaehtoiset jättäytyvät niistä pois, vaikka normaalioloihin palattaisiin. Meillä monilla on paha tapa pitää kiinni jostain kiinni, eikä siitä voida luopua, "koska aina tehty näin". Veikkaan että moni mökkipaikkakuntien kesärompetorit sun muut jäävät jatkossa pitämättä, koska tauon jälkeen ei jakseta enää nostaa tätä pöydälle. Ennen koronaa taas ei olla viitsitty pistää hommaa paussille "koska tää tapahtuma on pidetty joka kesä vuodesta 1986".
Sama juttu vaivaa varmasti kausikorttilaisia. Joillakin meistä on voinut joka kevät olla mielessä, että viitsiikö sitä kausaria enää uusia, mutta silti siihen on aina päädytty. Ajatellaan vaan, että jos vielä tämän seuraavan kauden katsoisi vakiopaikalta. Nyt tulevana keväänä entistä herkemmin kortti jää uusimatta, koska se oma rituaali on ehtinyt jo katketa. Puhumattakaan siitä, että ilmassa on niin paljon epävarmuustekijöitä ensi syksylle, jotka tekevät vastahankaa kortin uusimiselle. Ei ole varmuutta että halliin pääsisi vielä ensi kaudellakaan normaalisti, saati sitten kaikki muut ikävät huhut JYPin taloudellisen tilanteen ympärillä. Moni varmasti epäröi kortin uusintaa, jos en ole varma siitä, että ensi kaudella pääset katsomaan sillä 30 kotiottelua.
Cmoren lähetyksiä katsellessa olen miettinyt paljon sitä, että minkä takia minä menen hallille, jos vaihtoehtona on tv-lähetys. Telkkarista näkee tilanteet uusintana, hallilla mediakuutiolla on pääasiassa mainoksia. Telkkaria voi katsoa mistä tahansa, hallille joutuu aina menemään (ja kärsimään autossa ruuhkat yms). Tunnelma on se mitä kotikatsomoon ei saa, mutta toisaalta kuinka monessa pelissä sitä tunnelmaa sitten lopulta on? Kaikki marraskuun arkipeliläpsyttelyt ovat vähän siinä ja tässä, onko niissä tunnelmaa. Viikonloppupelit tietenkin asia erikseen.
Toivoisin hallille enemmän oheistapahtumaa pelien yhteyteen. Esimerkiksi erätauot eivät saisi olla tyhjän jään ja mediakuution mainosten tutkailua, vaan jotain erikoista pitää yleisölle tarjota. Se 18 minuutin erätauko on oikeasti aika pitkä aika yksin jossain seisomakatsomossa ilman kaveria. Siinä sitten näppäilet puhelinta kun ei mitään parempaakaan tekemistä ole. TV:stä katsellessa voit kuitenkin tehdä muita kotitöitä erätaukojen aikana (jopa tiskaaminen ja imuirointi kiinnostaa allekirjoittanutta enemmän kuin Cmorella nähty Rädyn veljesten pihapelit).