Jyväskylään uusi halli, mutta miten?

  • 523 888
  • 3 096

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Uskooko joku vielä tähän lafkaan näin ison hankkeen toteuttajana?

Minä en.
Niin missä mielessä? Minulla ei ole epäilystäkään, että saadaanko hanketta toteutettua Lehdon ollessa sitä toteuttamassa. Lehdon vaikeudet eivät liity siihen, että hankkeita ei saataisi toteutettua.

Ongelmathan siellä kiteytyvät siihen, että ovat lähteneet mukaan tappiollisiin hankkeisiin. Se ei sinällään suoraan vaikuta heidän kykyynsä toteuttaa hankkeita.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Pääasiassa viestisi ovat negatiivisia ja kun jotain posia sanottavaa on, niin koskaan ei tunnu unohtuvan, että parannettavaakin vielä löytyy.

Jaa, ehkä minä olen niitä vanhan liiton miehiä, jotka, 60 - luvun Frediä lainaten ajattelevat näin: "vaikka paremmaksi kaikki muuttuu, silti hyväksi ei milloinkaan". Silti en minä negailijaksi itseäni koe, vaan pyrin realismiin katsomassani, tässä iässä haaveilu on tehnyt jo konkurssin, nuorempana uskoisin siihenkin syyllistyneeni.
 

Kideradio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kyllä tässä saa olla
Niin missä mielessä? Minulla ei ole epäilystäkään, että saadaanko hanketta toteutettua Lehdon ollessa sitä toteuttamassa. Lehdon vaikeudet eivät liity siihen, että hankkeita ei saataisi toteutettua.

Ongelmathan siellä kiteytyvät siihen, että ovat lähteneet mukaan tappiollisiin hankkeisiin. Se ei sinällään suoraan vaikuta heidän kykyynsä toteuttaa hankkeita.
Sanotaanko, että kyllä tuo Lehdon pikku hiljaa kasvava "maine" syö uskottavuutta ja saa rahoittajat harkitsemaan mukaantuloa vielä yhden napsun tarkemmin. Ei tuollainen kyntäminen nyt kuitenkaan mikään yhdentekevä asia ole potentiaalisten rahoittajien silmissä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanotaanko, että kyllä tuo Lehdon pikku hiljaa kasvava "maine" syö uskottavuutta ja saa rahoittajat harkitsemaan mukaantuloa vielä yhden napsun tarkemmin. Ei tuollainen kyntäminen nyt kuitenkaan mikään yhdentekevä asia ole potentiaalisten rahoittajien silmissä.
Tämä on toki ihan totta. Lisärahoittajien houkuttelussa Lehdon tilanne ei ole hyvä asia.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin missä mielessä? Minulla ei ole epäilystäkään, että saadaanko hanketta toteutettua Lehdon ollessa sitä toteuttamassa. Lehdon vaikeudet eivät liity siihen, että hankkeita ei saataisi toteutettua.

Ongelmathan siellä kiteytyvät siihen, että ovat lähteneet mukaan tappiollisiin hankkeisiin. Se ei sinällään suoraan vaikuta heidän kykyynsä toteuttaa hankkeita.

Jos 250 miljoonan potista puuttuu 140 miljoonaa niin tottakai sillä on merkitystä että tällaisella maineella varustettu yritelmä on laittanut sen 100 miljoonaa. Paljon merkitystä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos 250 miljoonan potista puuttuu 140 miljoonaa niin tottakai sillä on merkitystä että tällaisella maineella varustettu yritelmä on laittanut sen 100 miljoonaa. Paljon merkitystä.
Niin siis 230 miljoonan potista puuttuu 50 miljoonaa, jota haetaan uusilta rahoittajilta. Lehto Groupin osuus on luokkaa 20-30 miljoonaa.

Rahoittajien hakemiseen tuolla maineella on toki vaikutusta, mutta itse kommentoin alunperin viestiäsi sillä ajatuksella, että saadaanko hanke toteutettua Lehto Groupin johdolla, mikäli rahoitus on jo saatu järjestymään. Juuri tämän vuoksi kysyin heti alkuunsa, että mitä tarkoitat.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin siis 230 miljoonan potista puuttuu 50 miljoonaa, jota haetaan uusilta rahoittajilta. Lehto Groupin osuus on luokkaa 20-30 miljoonaa.

Rahoittajien hakemiseen tuolla maineella on toki vaikutusta, mutta itse kommentoin alunperin viestiäsi sillä ajatuksella, että saadaanko hanke toteutettua Lehto Groupin johdolla, mikäli rahoitus on jo saatu järjestymään. Juuri tämän vuoksi kysyin heti alkuunsa, että mitä tarkoitat.

Olen hieman tippunut kärryiltä enkä jaksa plarata viestejä mutta kukas tuohon nyt on sijoittanut lähiaikoina?

Eikhän siitä pitkä ole kun vielä puuttui yli 100 miljoonaa. Valtiolta se muutama milli tuli, entäs muita?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen hieman tippunut kärryiltä enkä jaksa plarata viestejä mutta kukas tuohon nyt on sijoittanut lähiaikoina?

Eikhän siitä pitkä ole kun vielä puuttui yli 100 miljoonaa. Valtiolta se muutama milli tuli, entäs muita?
Noin puolet koko summasta rahoitetaan lainarahalla. Jyväskylän kaupungin, Lehto Groupin ja valtiolta saadun tuen osuus on yhteensä luokkaa 60 miljoonaa. 50 miljoonaa on se jäljelle jäävä summa, jota vielä haetaan.

Nämä tiedot on julkisuuteen annettu. Voi olla että minulta on jotain mennyt ohi, joten saa täydentää. En tiedä onko mukana pienempiä sijoittajia jo nyt, mutta heitä ei ole julkisesti nimetty.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Uskooko joku tosiaan oikeasti, että tällainen joskus toteutuu?

Kokonaan toinen kysymys on, mihin ihmeeseen tätä tarvitaan? Hyötyykö tästä kukaan muu kuin Jyp mitenkään? Jos edes se.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uskooko joku tosiaan oikeasti, että tällainen joskus toteutuu?

Kokonaan toinen kysymys on, mihin ihmeeseen tätä tarvitaan? Hyötyykö tästä kukaan muu kuin Jyp mitenkään? Jos edes se.
Sinulle on ennenkin tähän vastattu. Kai nyt ymmärrät, että suurin osa hankkeen tuotoista tulisi muualta kuin JYPin toiminnasta? Tai että hankkeeseen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä areena?

Karkeasti uskaltaisin väittää, että 90-95% kokonaisuuden vuosittaisista tuotoista tulisi JYPin toiminnan ulkopuolelta.

Ja kyllä tähän nyt jonkin verran voi uskoa, kun hanketta on jo vuosikausia valmisteltu, kaupunki on siinä vahvasti mukana ja valmisteluun on käytetty paljon resursseja. Ihan tosissaan siellä liikenteessä ollaan.

Jos kyseenalaistaa koko hankkeen tarvetta, niin voi samantien kyseenalaistaa kaikkien urheilulajien tarpeellisuutta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sinulle on ennenkin tähän vastattu. Kai nyt ymmärrät, että suurin osa hankkeen tuotoista tulisi muualta kuin JYPin toiminnasta? Tai että hankkeeseen kuuluu paljon muutakin kuin pelkkä areena?

Karkeasti uskaltaisin väittää, että 90-95% kokonaisuuden vuosittaisista tuotoista tulisi JYPin toiminnan ulkopuolelta.

Ja kyllä tähän nyt jonkin verran voi uskoa, kun hanketta on jo vuosikausia valmisteltu, kaupunki on siinä vahvasti mukana ja valmisteluun on käytetty paljon resursseja. Ihan tosissaan siellä liikenteessä ollaan.

Jos kyseenalaistaa koko hankkeen tarvetta, niin voi samantien kyseenalaistaa kaikkien urheilulajien tarpeellisuutta.

Kukaan ei kyseenalaista että liikuntapaikkatilanne on Jyväskylän kokoiseen kaupunkiin on kohtuukarmiva. Hieman tästä koontia.

-jääkiekossa halli on periaatteessa ihan hyvä, laadukkaita istumapaikkoja on vain vähän. Hallin rakenne on sellainen että tuunaaminen on vaikeaa, harkkahallit homeessa, Killeri paikkaa tilannetta kohtuullisesti
-palloilulajeissa monnari tulee tiensä päähän lähivuosina, tilalle/rinnalle kaavaillussa Huhtasuon koulun liikuntasalissa tehtiin emämunaus. Matto soveltuu vain lentopalloon ja ääliöarkkitehdit eivät tajunneet myöskään sitä että kun katsomot avataan, täysimittaisia kenttiä ei enää mahdu. Katastrofi.
-salibandyyn soveltuu isommissa ikäluokissa pääsarjat vain Palokan koululla
- yleisurheilijat ovat tyytyväisiä Hipposhalliin.
- futis vaatii lisää, iso kupla Kortepohjassa paikkaa paljon. Kesällä vaikeampaa. Mitään stadionia nyt ei tarvita kattauksesta nyt puhumattakaan

Ongelma tässä hankkeessa on se että harrastajille hinnat karkaavat käsistä, kustannuspaine on toki ylös myös korjausrakentamisessa käyttömaksuissa. Parkkeeraus menee kokonaan maksulliseksi. Valtava lisä harrastamisen maksuihin. Suurista lajeista salibandy ajettiin ulos hankkeesta. O2 Killerillä, Happee harkitsee Leppävedelle menoa(toivon ettei toteudu)

Tuossa on lähtökohtaisesti valtavasti pielessä. Emme ole Helsinki emmekä lähellekään edes Tampere. Liian isolla mennään. Periaatteessa tässä on kysymys hieman samasta asiasta kuin vesihuollon yksityistäminen, aluksi saadaan paljon näennäisesti halvalla mutta kaikesta maksetaan jatkossa karvaasti ja korkojen kera. Kyllä Hippoksella on se luonnollinen monopoli liikuntaan ja pääsarjapalloiluun Jyväskylässä, yhtäläisyys tuossakin. Sopii isoon viihdebisnekseen mutta Suomen kokoisilla markkinoilla tuo on haasteellista.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kukaan ei kyseenalaista että liikuntapaikkatilanne on Jyväskylän kokoiseen kaupunkiin on kohtuukarmiva. Hieman tästä koontia.

-jääkiekossa halli on periaatteessa ihan hyvä, laadukkaita istumapaikkoja on vain vähän. Hallin rakenne on sellainen että tuunaaminen on vaikeaa, harkkahallit homeessa, Killeri paikkaa tilannetta kohtuullisesti
-palloilulajeissa monnari tulee tiensä päähän lähivuosina, tilalle/rinnalle kaavaillussa Huhtasuon koulun liikuntasalissa tehtiin emämunaus. Matto soveltuu vain lentopalloon ja ääliöarkkitehdit eivät tajunneet myöskään sitä että kun katsomot avataan, täysimittaisia kenttiä ei enää mahdu. Katastrofi.
-salibandyyn soveltuu isommissa ikäluokissa pääsarjat vain Palokan koululla
- yleisurheilijat ovat tyytyväisiä Hipposhalliin.
- futis vaatii lisää, iso kupla Kortepohjassa paikkaa paljon. Kesällä vaikeampaa. Mitään stadionia nyt ei tarvita kattauksesta nyt puhumattakaan

Ongelma tässä hankkeessa on se että harrastajille hinnat karkaavat käsistä, kustannuspaine on toki ylös myös korjausrakentamisessa käyttömaksuissa. Parkkeeraus menee kokonaan maksulliseksi. Valtava lisä harrastamisen maksuihin. Suurista lajeista salibandy ajettiin ulos hankkeesta. O2 Killerillä, Happee harkitsee Leppävedelle menoa(toivon ettei toteudu)

Tuossa on lähtökohtaisesti valtavasti pielessä. Emme ole Helsinki emmekä lähellekään edes Tampere. Liian isolla mennään.
Lähtökohtaisestihan asiakkaita tuohon odoteltaisiin paitsi kaikkialta Suomesta, niin hyvin laajalti myös ulkomailta. Jos koko hanke tehtäisiin lähinnä Jyväskylän omia tarpeita silmällä pitäen, niin sehän olisi valovuosia liian suuri, mutta kun tästä ollaan varsin kaukana, niin hanke on juuri sellainen, mitä Jyväskylä kaupunkina tarvitsee. Merkitys koko kaupungille on aivan valtava.

Iso osa tuosta kustannusten noususta on vain huhupuheita, eikä konkretiaa. Lisäksi on selvää, että laadukkaista tiloista ovat monet kykeneväisiä ja halukkaita maksamaan. Ei uuden rakentamista voida aina jättää tekemättä sillä perusteella, että vanha on halvempi vaihtoehto. Ei tämä maailma yksinkertaisesti toimi niin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Lähtökohtaisestihan asiakkaita tuohon odoteltaisiin paitsi kaikkialta Suomesta, niin hyvin laajalti myös ulkomailta. Jos koko hanke tehtäisiin lähinnä Jyväskylän omia tarpeita silmällä pitäen, niin sehän olisi valovuosia liian suuri, mutta kun tästä ollaan varsin kaukana, niin hanke on juuri sellainen, mitä Jyväskylä kaupunkina tarvitsee. Merkitys koko kaupungille on aivan valtava.

Iso osa tuosta kustannusten noususta on vain huhupuheita, eikä konkretiaa. Lisäksi on selvää, että laadukkaista tiloista ovat monet kykeneväisiä ja halukkaita maksamaan. Ei uuden rakentamista voida aina jättää tekemättä sillä perusteella, että vanha on halvempi vaihtoehto. Ei tämä maailma yksinkertaisesti toimi niin.

Varmasti nousee taksat, nuo parkkeeraukset vielä päälle. Älkää olko sinisilmäisiä.

Mutta yhtäkaikki minun lähipiirissäni kannatus/vastustus kumpuaa itse kunkin lähtökohdista. Ne jotka haluavat hienon pramean hallin JYPille ja muutenkin olosuhteet hienoille tapahtumille joista ovat valmiita maksamaan aina sillointällöin kannattavat hanketta. Ne joilla on harrastusiässä olevia lapsia joiden kustannukset vuositasolla nousevat satasia, ovat kannassaan kielteisiä. Sitten on näiden ryhmien hybridi jotka ovat neutraaleja. Itse kuulun tuohon neutraaliin ryhmään.

Minä kykenen nuo maksut maksamaan ja mieluusti näen JYPin myös uudessa hallissa. Mutta näen silti tuon hieman epärealistisen isona hankkeena. Toki joku toinen saa vapaasti olla eri mieltä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Noin puolet koko summasta rahoitetaan lainarahalla. Jyväskylän kaupungin, Lehto Groupin ja valtiolta saadun tuen osuus on yhteensä luokkaa 60 miljoonaa. 50 miljoonaa on se jäljelle jäävä summa, jota vielä haetaan.

Nämä tiedot on julkisuuteen annettu. Voi olla että minulta on jotain mennyt ohi, joten saa täydentää. En tiedä onko mukana pienempiä sijoittajia jo nyt, mutta heitä ei ole julkisesti nimetty.
Sen verran täytyy kommentoida näitä lukuja mitä olen ymmärtänyt että hankkeen hintahaarukka on 220-250 miljoonaa, josta yksityistä rahaa pitäisi löytyä n. 90% eli n. 210 miljoonaa. Lehto on sitoutunut hankkeen yksityiseen rahaan n. 10-25 miljoonaa, 50 miljoonaa haetaan pääomasijoittajilta ja loput pitkäaikaisena lainana. Kaupungin osuus on n. 28 miljoonaa ja valtion tuki 2 miljoonaa.

Ensimmäisen vaiheen vuokrasopimukset on jo tehty, nyt vain odotetaan pääomasijoittajien päätöstä hankkeeseen, rakennuslupa hankkeelle jo onkin, eli aloittamaan päästään kyllä nopeasti. Sijoittajat tietysti laskevat hankkeelle pitkäaikaisen tuoton, joka on hiukan haastavampi laskea, kun kyse ei ole vain pelkästä kiinteistösijoittamisesta.

Toivotaan että hanke nytkähtää tänä keväänä toteutus vaiheeseen, Hippoksen liikunta rakennukset hajoaa muuten kohta käsiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varmasti nousee taksat, nuo parkkeeraukset vielä päälle. Älkää olko sinisilmäisiä.

Mutta yhtäkaikki minun lähipiirissäni kannatus/vastustus kumpuaa itse kunkin lähtökohdista. Ne jotka haluavat hienon pramean hallin JYPille ja muutenkin olosuhteet hienoille tapahtumille joista ovat valmiita maksamaan aina sillointällöin kannattavat hanketta. Ne joilla on harrastusiässä olevia lapsia joiden kustannukset vuositasolla nousevat satasia, ovat kannassaan kielteisiä. Sitten on näiden ryhmien hybridi jotka ovat neutraaleja. Itse kuulun tuohon neutraaliin ryhmään.

Minä kykenen nuo maksut maksamaan ja mieluusti näen JYPin myös uudessa hallissa. Mutta näen silti tuon hieman epärealistisen isona hankkeena. Toki joku toinen saa vapaasti olla eri mieltä.
En todellakaan ole missään vaiheessa väittänyt, että kustannukset eivät nousisi. Kyseenalaistan vain sen, että miten paljon ne nousevat ja miten suuri merkitys sillä on eri ihmisille, seuroille tai lajeille. Muitakin paikkoja harrastuksille kyllä löytyy, jos uudet tilat ovat liian kalliita.

Et muuten kuulu missään nimessä neutraaliin ryhmään tuon asian suhteen. Olet aiemminkin puhunut hyvin kielteiseen sävyyn kustannusten noususta ja teet sitä jälleen. Olet siis selvästi kustannusten nousua vastaan, missä ei ole mitään väärää. Ymmärrän jokaisen näkemyksen, vaikka en itse näkisi asiaa samalla tapaa. Jokaisella meistä on omat lähtökohdat eri asioihin ja eri syyt minkä varaan mielipiteitä muodostetaan.

Hankkeen voi nähdä turhan isona, jos sitä katsoo tietyltä kantilta. Minun on kuitenkin hyvin vaikea näin asiaa nähdä, kun yritän nähdä kokonaisuuden mahdollisimman monelta kantilta.

Minulla ei ole harrastusikäisiä lapsia, mutta olen itse harrastanut jääkiekkoa aikoinaan. Meidän perheellä ja seuralla ei ollut varaa Jyväskylän parhaisiin tiloihin, mutta ei se menoa haitannut. Välillä mentiin ties mihin harrastelemaan, kun piti mahdollisimman halvalla päästä. Ehkä tämä tuotti lisätöitä seuran puuhahenkilöille ja vanhemmille, mutta meille lapsille asia ei ollut minkäänlainen ongelma. Tämän hankkeen myötä tulevat uudet tilat ovat toki aiempaa kalliimpia, mutta en usko sen suuresti vaikuttavan Jyväskylän alueen harrastusmahdollisuuksiin kokonaisuutena. Tälläkin hetkellä suurin osa seuroista hyödyntää pääasiassa muiden alueiden tiloja.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sen verran vielä kommentoin että jos hanke on arvioitu haarukkaan 220-250 miljoonaa, kuinkas todennäköistä on että tuo budjetti pitää? Lähellekään? Miten kävi sairaala Novan kanssa, taisi tuplaantua. Entäs stadikan remontti? Tampereen kansiareena taitaa olla tästä poikkeus jos oikein muistan että budjetissa mennään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran täytyy kommentoida näitä lukuja mitä olen ymmärtänyt että hankkeen hintahaarukka on 220-250 miljoonaa, josta yksityistä rahaa pitäisi löytyä n. 90% eli n. 210 miljoonaa. Lehto on sitoutunut hankkeen yksityiseen rahaan n. 10-25 miljoonaa, 50 miljoonaa haetaan pääomasijoittajilta ja loput pitkäaikaisena lainana. Kaupungin osuus on n. 28 miljoonaa ja valtion tuki 2 miljoonaa.
Uutisoinnissa kylläkin on puhuttu yli 100 miljoonan lainasta, joten en tiedä missä kohtaa viestissäni menin merkittävästi vikaan?

E: En vissiin missään, eli taisit vain tarkentaa lukuja.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran vielä kommentoin että jos hanke on arvioitu haarukkaan 220-250 miljoonaa, kuinkas todennäköistä on että tuo budjetti pitää? Lähellekään? Miten kävi sairaala Novan kanssa, taisi tuplaantua. Entäs stadikan remontti? Tampereen kansiareena taitaa olla tästä poikkeus jos oikein muistan että budjetissa mennään.
Aika turha lähteä vertailemaan täysin erilaisia rakennusprojekteja eri paikoissa toisiinsa. Jos budjetti merkittävästi paukkuu, niin se tarkoittaa sitä, että jotain yllättävää tulee vastaan. En usko, että sille on tässä tapauksessa erityisen suurta vaaraa.

On myös äärimmäisen epätodennäköistä, että hankkeen lopullinen toteutuminen jäisi siitä kiinni, että kustannukset venyvät kesken rakennustöiden. Siinä vaiheessa on jo liian myöhäistä, joten rahat on vain jostain kaivettava. Tämän mittaluokan projekteissa se tehdään vaikka väkisin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Uskooko joku vielä tähän lafkaan näin ison hankkeen toteuttajana?

Minä en.

Lehto Group talousongelmissa yritettyään ensin vallata markkinoita tekemällä 0-katteisia(tai vielä paskempiakin) urakkatarjouksia, nyt lensi Kurikassa Mämmiä ympäri pytingin seiniä yllätyksestä.

Aika turha lähteä vertailemaan täysin erilaisia rakennusprojekteja eri paikoissa toisiinsa. Jos budjetti merkittävästi paukkuu, niin se tarkoittaa sitä, että jotain yllättävää tulee vastaan. En usko, että sille on tässä tapauksessa erityisen suurta vaaraa.

On myös äärimmäisen epätodennäköistä, että hankkeen lopullinen toteutuminen jäisi siitä kiinni, että kustannukset venyvät kesken rakennustöiden. Siinä vaiheessa on jo liian myöhäistä, joten rahat on vain jostain kaivettava. Tämän mittaluokan projekteissa se tehdään vaikka väkisin.

Kuten edellämainitussa tekstissäni huumorilla yritin kertoa, Lehdon ongelmat ovat ihan itseaiheutettuja.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Uutisoinnissa kylläkin on puhuttu yli 100 miljoonan lainasta, joten en tiedä missä kohtaa viestissäni menin merkittävästi vikaan?

E: En vissiin missään, eli taisit vain tarkentaa lukuja.
Juu, samoissa luvuissa ollaan, mitä Lehtoon tulee niin muutama iso urakka on tuottanut viime vuonna turskaa, mutta ennuste tälle vuodelle on jo parempi, eli ei se nyt ihan konkurssifirma ole, vaan välillä tulee lunta tupaan, sitä se yrittäminen on.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Siis vieläkään minä en käsitä tätä taloudellista puolta tästä projektista, mietä positiivista siinä on tapahtunut Fennian rahoituksen poistuttua projektista joka oli päärahoittaja. Alun perin jos muista oikein tämä koko projekti maksoi reilut 300 miljonaa, joltain osin tätä laskelmaa oli saatu putoamaan 250miloonaan ja nyt täällä heitetään 220-250 miljoonaa, jos taas katsotaan yleisesti nämä budjetit paukkuu ja natisee poikkeuksetta. Ensimmäiset laskelmat tämän projektin onnistumisesta oli täysin utopistisia ja tarkastusten jälkeen Fennia rahoitus vetäytyi. Alun perin tämä piti rakentaa ulkopuolisella rahalla pääosin. ja sitä käytännössä viimeisen vuoden aikana ei ole tullut. valtion apua 1 miljoona vuodessa eli 2-3 miljoonaa koko aikana siis noin 1 prosentti, käytännössä tuo rahoitus ei kaada tai pelasta projektia.
syksymällä oli käsillä että puolet projektin rahoista puuttuuu eli noin 100-125 miljoonaa, Sillon projektissa oli mukana Jyväskylän kaupunki noin 22milj (sama summa mikä menisi tietyllä aikaväliilä hippoksen liikuntapaikkojen korjaamiseen) Jyväskylän yliopisto liikunta tieteellinen (heidän takaraja projektissa oli alkuvuosi 2020 jos päätöstä rakentamisesta ei tule he vetäytyvät ja lähtevät itse katsomaan omia tarpeita ja viemään sitä eteenpäin itse) Sitten suurinpana Lehto Group.
Helmikuu 2020 asiahan ei käytännössä ole mennyt yhtään eteenpäin, Kaupungin osuus numeroina on kasvanut joillain miljoonilla. Lehto Group käsittääkseni samalla panoksella mukana, Uutta päärahoittajaa ei ole ilmaantunut mutta nyt muka puutuisikin enää 50 miljoonaa. tämä selittyy ainoastaan suuremmalla lainalla ( kuka nämä takaa`??? kenen niskaan ne muka kaatuu, veronmaksajinko? )
Jotain vuokrasopimuksia on alustavasti väsätty käyttäjien kanssa ja palvelun tarjoajien. Monitoimi hallin pääkäyttäjä olisi JYP toista käyttäjää käytännössä ei ole, mahdollinen jalkapallo stadion käytännössä pääkäyttäjää ei ole olemassa, oletettu yksi vuokralainen olisi palloliitto mutta ei niitä paikalta satunnaisella junnumaaottelulla, tai parilla konsertilla vuodessa. Muistuksena se että suomessa ei ole yhtään monitoimiareenaa tai vastaavaa mikä tekee positiivista tulosta, miksi tämä tekisi poikkeuksen. Hotelli on yksi osa tulonhanketta, mutta se ei ole pelastus, Neste Rallina aikan ainoastaan hotellikapasiteetti on tapissaan, se että jotkut joukkueet majoittuisi kyseiseen hotelliin on kaunis ajatus, ne joukkueet ketkä tulevat esim jääkiekko otteluun edellisenä päivän mahjoittuu omien sponsori sopimusten mukaan tiettyjen ketjujen hotelliin tai kilpailutuksen jälkeen valitsevat edullisemman vaihtoehdon, ja millä oletuksella mahdollinen hotelli olisi kaupungin edullisin?
Se että alueelle saataisin ulkomailta esim aijemmin puhttuja jalkapallo joukkueita, siitä ei ole mitään faktaa että valitsisivat suomen ja jyväskylän testi/harjoitus kohteeksi tämä olisi kuitenkin vaan 1-2 kk sesonkin kesällä heidän valmistumis kaudellaan, eli ei niitä joukkueita vaan yksinkertaisesti tule montaa joten bisnekseksi sitäkään ei voi huutaa.
paperilla ja positiivisissa ajatuksissa tämä projekti vaikuttaa hyvältä mutta ainoastaan teoriassa. Turha tässä on syytellä ketään rahoittajia riskien ottopelon vuoksi, tuossa projektissa tuossa mittakaavasse on enemmn uhkia kuin että se tuottaisi rahottajalle. ei kukaan lyö käsiään ja tässätapauksessa myös päätään paskaan vaan pelkän kaunopuheiden perusteella.

tämä projekti on edennyt ihan ok muilta osin paitsi rahoituksen. mutta hyvä niin jos jostain löytyy se pääroittaja/t niitä vaan ei ole, nyt suurin rahoittaja onkin lainaraha,
Se myös on jäänyt kertomatta mitä urheilupaikkoja on jätetty pois eikös tuossa pitänyt olla Monitoimiareena, Palloiluhalli, yleisurheiluun soveltuva halli, harjoitus jäähalli, jalkapallo stadion, Hotelli/Kauppoja, parkkihalli, ja kaupungin kustantama ulkoalue avoin alue ulkotapahtumille. viimeistä ei käsittääkseni ole laskettu tuohon 220-250miljoonaan. sen uskaltaa varasti sanoa että sen 300milj tuo paska tulee maksamaan loppujen lopuksi ja se ylimenevä osa yleesnä lainoitetaan, ja tuota projektia ei kerätä sata tonnia tuolta, kaksi täältä. ja päärahoittajia on 2-4 joilta se suurin raha kerätään ja mikä mahdollistaa toteutuksen. lainaraha se ei vaan ole. mikä nyt olisi suurin osa.
sitä en ymmärrä ketä tässä yritetään sumuttaa tuon rahoituksen suhteen, totuushan on että päärahoittaja puuttuu ja sitä etsitään,
Odotan eniten sitä onko esim JYP.llä suunnitelma B tai C, tosin he tulevat ulso varmaan vasta siinä vaiheessa kun tämä saa lopullisen pisteen kaatumalla, tai jostain vielä löytyy se päärahoittaja, mikä on epätodennäköistä jos tämä projekti olisi niin hieno ja kannattava kun jotkut väittää, luulisi sillon rahoittajien jopa kilpailevan siitä että pääsisivät mukaan ja nettoamaan sijoituksilleen tuottoa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
jos tämä projekti olisi niin hieno ja kannattava kun jotkut väittää, luulisi sillon rahoittajien jopa kilpailevan siitä että pääsisivät mukaan ja nettoamaan sijoituksilleen tuottoa.

Olen jo aiemmin sanonut, ettei suomalaisella rahalla nuo temppelit pystyyn nouse. Suomi raha ei uskalla, eikä näe riskien takaa mahdollisuuksia. Suomi raha ei myöskään halua kuin voittoja helpolla turvallisesti ja maksimaalisesti. Mikäli tuo suunnitelma aiotaan maaliin saada, se ei tapahdu suomalaisella rahoituksella yllämainitusta syystä koskaan. Niinpä tuota seuraa vain poppareita pureksien, että koska homma kuopataan ja unohdetaan ja paljonko saatiin välttämättömän lopputuleman saamiseksi poltettua riihikuivaa taivaan tuuliin. Niin ikävältä tuo vaan näyttää. Lakki kourassa maailmalle on ainoa mahdollisuus onnistua minun nähdäkseni ja se taas vaatii osaamista, jollaista epäilen hankkeen puuhailijoilla olevan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olen jo aiemmin sanonut, ettei suomalaisella rahalla nuo temppelit pystyyn nouse. Suomi raha ei uskalla, eikä näe riskien takaa mahdollisuuksia. Suomi raha ei myöskään halua kuin voittoja helpolla turvallisesti ja maksimaalisesti. Mikäli tuo suunnitelma aiotaan maaliin saada, se ei tapahdu suomalaisella rahoituksella yllämainitusta syystä koskaan. Niinpä tuota seuraa vain poppareita pureksien, että koska homma kuopataan ja unohdetaan ja paljonko saatiin välttämättömän lopputuleman saamiseksi poltettua riihikuivaa taivaan tuuliin. Niin ikävältä tuo vaan näyttää. Lakki kourassa maailmalle on ainoa mahdollisuus onnistua minun nähdäkseni ja se taas vaatii osaamista, jollaista epäilen hankkeen puuhailijoilla olevan.

Nyt pitää hieman katsoa maailmalle ja miettiä miksi suomalainen yhteiskunta on niinkin montaa muuta yhteiskuntaa edellä. Täällä sijoituspääoma on pääosin puhdasta eikä raha vielä ole päässyt kaikkea sotkemaan. Viestistä sai vähän käsityksen että suomalainen raha on tyhmien käsissä,päinvastoin.
Enkä ole kommunisti enkä edes sosialisti. Suomalaiset ovat fiksua,harkitsevaists ja välillä jopa pidättyväistä kansaa rahan suhteen. Pidän sitä hyvänä.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Nyt pitää hieman katsoa maailmalle ja miettiä miksi suomalainen yhteiskunta on niinkin montaa muuta yhteiskuntaa edellä. Täällä sijoituspääoma on pääosin puhdasta eikä raha vielä ole päässyt kaikkea sotkemaan. Viestistä sai vähän käsityksen että suomalainen raha on tyhmien käsissä,päinvastoin.
Enkä ole kommunisti enkä edes sosialisti. Suomalaiset ovat fiksua,harkitsevaists ja välillä jopa pidättyväistä kansaa rahan suhteen. Pidän sitä hyvänä.
Suomessa on Euroopan mittakaavassa todella paljon korruptiota, joten sikäli eri mieltä. Ei tosin oikein kuulu tämän ketjun asioihin tämä aihe kuin löyhästi. Ei tämä Suomi mikään lintukoto tai mallioppilas kuitenkaan näissäkään asioissa ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös