Nokia-areenan taustayhtiö teki tappiota viime tilikaudellaan.
www.is.fi
Tässä varmaan se uutinen johon viittaat Coutinho, itse ihan maallikkona sitä luin, mutta kyllä siellä joku asiantuntijakin tuntui olevan sitä mieltä että ei se nyt ihan ruusuista ole, vaikka oli tullut sitä plussaa 3.5 M, nyt kuitenkin puuttuu ne skoda cupin tulot ja jatkossa Hartwall on taas auki. Nähtäväksihän se jää, mutta jos tuossakin uutisessa on mainittu ettei homma ollut oikeasti plussalla edes skoda cupin kanssa ja Hartwallin ollessa kiinni, niin ei se ainakaan helpota näilläkään koroilla toi homma.
Nojoo, tässä nyt ei kannata mitään debattia lähteä kenenkään kanssa tekemään ja ei minulla tästä asiasta mitään faktaa ole tarjota, mutta huvitti jo silloin tuohon uutiseen kysytty mielipide tähänkin asiaan. Aina on joku professori löydetty kertomaan asioista ”faktoja”, eikä mielummin kysytty faktaa asiasta mielummin vaikka omistajilta ja/tai rahoittajilta.
Itse ajattelen asiaa näin, että kun otin velkaa 300 000 euroa asuntoon 2018, pidin mahdollisena skenaariona, että korot nousisivat max 2%, mikä oli yleinen konsensus vielä 2021. Kun korot nousivatkin yli 4%, kustannukset nousivatkin minulla radikaalisti enemmän mitä olin ajatellut. Olen edelleen tyytyväinen ostamaani, mutta tämä on vaatinut tinkimistä muista asioista.
Tässähän on vähän etäisesti sama asia käynyt ja kun lainat ovat luokkaa 70 miljoonaa ja vaikka korkosuojauksia on varmasti tehty, ovat vaikutukset toiminnan pyörittämiseen järkyttävän suuria tämmöisillä summilla. Varsinkin kun rahoittajat omistavat itse rahoittamaansa kohdetta, ei ole järkeä aiheuttaa kassakriisiä, vaan ottaa saamatta jääneet korot kohteen tuoton kautta. Mitä luulet olisiko OP esim valmis antamaan lainoja anteeksi jos se ei uskoisi, että pystyisi tuottoja muulla tavalla saamaan? Ei tämä kuitenkaan hyväntekeväisyyttä ole.
Kaikessa tämmöisessä on aina riskinsä se on totta, kuten myös oman asunnon lainan ottamisessa. Tällä hetkellä kuitenkin on sitten kyse asuntolainasta tai tämmöisestä halliprojektista on helpompi ehkä määritellä kuluja kun tietää, että rahoituskustannukset ovat pikemminkin laskemassa kuin nousemassa ainakin lähitulevaisuudessa.