Mainos

JYPin taloustilanne

  • 769 009
  • 3 147

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ottelutapahtuman kokonaisvaltaisesta kehittämisestä on puhuttu jo pitkään, juuri mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut. Se on myös olennainen osa markkinointia.

Olennainen osa markkinointia koska ottelutapahtuma on olennainen tulonlähde. Ottelutapahtuman aikana on mahdollista saada jengiä ostamaan kaljaa, JYP-mukia, fanipaitaa, huivia jne, mutta suomalaiset urheiluseurat eivät osaa muuta miettiä tulona kun kuinka monta persettä ollaan saatu penkille, sponsori- ja TV-tulot ja nämä KHL-pelaajasiirtorahat.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
JYPin kukkarossa tuntuvat myös ensi kaudeksi aloittavan CHL:n perustuskustannukset. Jokaisen osakkaan piti laittaa omistusosuutta vastaava summa liigan "pesämunaksi". Tätä kustannusta kuvattiin JYPin mittapuulla huomattavaksi.

Eipä JYPillä hätää ole, jos viime kauden loukkaantumisaalto (pakkipään pakkohankinnat Salcido, Halme) ja sekoilut (sopparipelaajista Myllykoski & Abid ulos, Pihlman ja Ikonen sisään) eivät toistu. Pelaajabudjetti taisi ylittyä oman arvion mukaan (siirtomaksuineen Bluesille) n. 500 000 eurolla työnantajakustannukset mukaan luettuna. Joten olisiko tuon summan kuittaaminen ollut mahdollista edes parilla KHL-myynnillä. Tuskinpa.

JYP onkin ollut epäilyttävä mallioppilas liigaperheessä, joten oli aikakin saada paskatahroja tuulettimeen. Kun rahoissa kylpevät Kärpät, HIFK ja Jokerit ovat viime vuosina käsittämättömästi polttaneet resurssinsa samoihin aikoihin, on JYP voinut loistaa parrasvaloissa.

Se että halli asettaa rajansa, ei ole kenellekään uutinen. Suurin kustannuserä eli palkat nousevat vähintään inflaation tahtiin, mutta hallin tarjoama tulopuoli ei kasva samaan tahtiin. Rapu ja kuori. Siinäpä se Seppäsen uran seuraava kohokohta onkin, jos onnistuu loihtimaan Jyväskylään uuden monitoimihallin nykyisen tilalle. Tämä olisi liigankin kannalta merkittävä teko: viimeisin täysin uusi liigahalli taitaa olla Salonojan aikaisen Bluesin hallussa. Ja siitäkin on jo yli kymmenen vuotta aikaa...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Huerzolta asiaa. Juuri tuo rapu ja kuori. Vaikka kuinka saataisiin myytyä enemmän niitä huiveja/mukeja niitä myydään todennäköisesti myös Oulussa ja Tampereella. Siellä vaan kun on se 2000 ihmistä enemmän ostamassa suhteellinen gäppi kasvaa JYPiin verrattuna. Tosiasia on että tuo halli on löytänyt rajansa. Koskaan emme ilman idäntaikoja tai Raumalla olevan luovan RTK-palvelun (joka kuittaa tappiot) tapaista järjestelyä tule kilpailemaan pelaajista palkkapussilla Kärppien,Tapparan,HIFK:n sen enempää kuin Lukonkaan kanssa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Vaikka kuinka saataisiin myytyä enemmän niitä huiveja/mukeja niitä myydään todennäköisesti myös Oulussa ja Tampereella. Siellä vaan kun on se 2000 ihmistä enemmän ostamassa suhteellinen gäppi kasvaa JYPiin verrattuna.

Minulle on ihan sama miten paljon Oulussa tai Tampereella myydään näätä tai ilves huiveja ja mukeja sillä, sillä ei ole merkitystä JYPn talouteen. Ottelutapahtuman oheisbisnes ja fanituotekauppa on pisara JYP talouden meressä, kun taas esimerkiksi jalkapallossa se on merkittävä tulonlähde. En kuvittele, että kiinalaiset alkaisivat ostamaan Ronaldo-paitojen sijaan Louhivaara-paitoja mutta olisihan sitä markkinaa täällä Suomessakin suht hyvin.

Perkele, viime kaudella voitettiin hieno eurooppalainen turnaus ja siihen liittyen ei ole saatavilla mitään fanituotetta... Mikä helvetin hyöty on osallistua näihin European Trophy/CHL-turnauksiin jos niitä ei osata hyödyntää markkinoinnassa ja taloudellisesti? Varsinkin kun voitetaan turnaus...
 
Viimeksi muokattu:

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Olennainen osa markkinointia koska ottelutapahtuma on olennainen tulonlähde. Ottelutapahtuman aikana on mahdollista saada jengiä ostamaan kaljaa, JYP-mukia, fanipaitaa, huivia jne, mutta suomalaiset urheiluseurat eivät osaa muuta miettiä tulona kun kuinka monta persettä ollaan saatu penkille, sponsori- ja TV-tulot ja nämä KHL-pelaajasiirtorahat.

Just näin.

Ne mukit, paidat ja huivit on jo ostettu, kun siellä hallilla istuu sama herrasväki vuodesta toiseen. Tätä ei tajua Tyni (odotettua) eikä Seppänen (yllättävää).
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Aamun paperilehden mukaan JYP ja KeuPa eivät tule tekemään yhteistyötä hyvistä neuvotteluista huolimatta vaan Akatemialla jatketaan. Hieman arveluttaa tuo Akatemian panos-tuotos-suhde mutta toisaalta se voi olla väline onnistuessaan millä JYP voisi nostaa osakkeitaan kun laajuuttakin ensi kaudella tarvitaan. Toisaalta kahden joukkueen ylläpitäminen ei ole halpaa hupia.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ne mukit, paidat ja huivit on jo ostettu, kun siellä hallilla istuu sama herrasväki vuodesta toiseen. Tätä ei tajua Tyni (odotettua) eikä Seppänen (yllättävää).

Minusta tämä on tajuttu, mutta sitä ei (tietenkään) haluta suurelle yleisölle kertoa.

JYPin vanhanaikaiset ja vaillinaiset markkinointiponnistukset johtuvat mielestäni siitä, että JYP saa 3500 henkeä katsomoon suhteellisen vaivattomasti. Kausikorttilaiset, ikifanit on paikalla aina. Kunhan nyt jossain kertoo milloin se peli pelataan. Seuraavat 500 henkeä tulevat sitten ottelun kiinnostavuuden (sarjatilanne, vastustaja, ajankohta, sarja-avaus tai uusi pelaajahankinta) mukaan, eikä vielä niihinkään tarvitse hirveästi markkinointipanostusta tehdä. Keskari kirjoittaa ennen tärkeää peliä tms. kuitenkin ison puffin ja ihmiset tietää muutenkin kiinnostavista jutuista. Se, mihin JYP pystyy markkinoinnilla vaikuttamaan, on tuo viimeiset 350 henkeä, mitkä halliin vielä pitäisi mahtua. Mutta: se markkinointi ei ole ilmaista, se ei ole sataprosenttisen varmaa (että vaikka markkinointi onnistuisi, halli täyttyisi) eikä nuo viimeiset 350 henkeä tuo halliin enää rahaa niin paljoa. Ne on seisomapaikkoja ja niiden täyttäminen pienentää keskiostosta hallilla, koska jonot kasvavat. Totaalinen hyöty jää siis pienemmäksi kuin keskimääräisestä katsojasta. Tämä on ihan varmasti osattu laskea toimistolla, minäkin osaisin jos tietäisin keskiostoksen. Lisäksi johto tiedostaa sen, että näiltä paikoilta ei saa parasta elämystä kiekkopelistä, koska ei näe hyvin eikä pysty oheispalveluita käyttämään. Niinpä noita paikkoja ei kannata myydä uusille potentiaalisille kestofaneille. Koska tuo markkinointi ei ole ilmaista eikä edes halpaa, JYP-johto tällä hetkellä selkeästi harkitsee kannattaako tähän viimeiseen katsojasegmenttiin hirveästi panostaa. Päätelmä on selkeästi, että ei, mutta edes JYP-johto ei ole niin ylimielinen, että kertoisi tämän ääneen, mutta rivien välistä lukemalla se käy kyllä ilmi teoista tai tekemättä jättämisistä.

Tottakai on niin, että yleinen kiinnostavuus lisääntyy jos halli on täysi, lippuja jonotetaan ja JYPin peleihin halutaan hinnalla millä tahansa. Mutta yksittäisen pelin näkökulmasta JYPille ei ole taloudellisesti järkevää panostaa johonkin uuteen mainontaan väen väkisin halli täyttämällä. JYPin talouden näkökulmasta 4000 ihmistä per peli on varmaan aika lähellä optimia tällä hallilla, koska se saadaan markkinoitua kohtuullisilla kuluilla ja sillä saadaan lähes maksimituotto oheismyynneistä. Jos joku ratkaisee dilemman, missä nuo seisomapaikat saataisiin säännöllisesti myytyä ensin loppuun, JYPin kannattaisi toki panostaa markkinointiin ja lippukauppaan istumapaikkoja kohtaan vielä pelipäivänä ja erilaisilla innovatiivisilla keinoilla. Silloin saataisiin satunnaiskatsojille hyviä paikkoja ja hienoja kiekkoelämyksiä, eikä pylvään takana värjöttelyä.
 

Daywalker-75

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, JäKi
En tiedä miten helvetin paljon teillä Jyväskylässä myydään tuota fanikrääsää, mutta ainakin täällä Lappeenrannassa se on nappikauppaa. Vaikka viime kaudella myynti kasvoi valtavasti, niin se oli kokonaisbudjetista muistaakseni vain 3%.
Tuntuisi, ettei se nyt ole ratkaisu teilläkään tuohon tilanteeseen.

Eikä tälleen sivusta seurattuna tuo yhden kauden huono tulos teillä heilauta mihinkään suuntaan...
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Opelix sen sanoi. Minustakin JYPin pitäisi suosiolla tyytyä olemaan taloudellisesti siellä keskikastissa minne se kuuluu ja tavoitella menestystä ennen kaikkea laadukkaan urheilullisen työn kautta. Nykyisen kaltainen rahan käyttö noilla resursseilla johtaa ennen pitkää tuhoon. Toivon mukaan JYPin johto ottaa onkeensa nyt heti. Noilla resursseilla ei yksinkertaisesti voi kovin isoa riskipeliä pelata.

Hienoja kirjoituksia.

Sen verran läheltä taloushallintoa työelämässä seuraavana ihmettelen kyllä kovasti jääkiekko-osakeyhtiön taloudenpitoa, jos tehdään miljoona tappiota tuolla liikevaihdolla. Normaalissa osakeyhtiössä yhtiökokous kenkisi operatiivisen johdon alta aikayksikön.

Minun mielestä seuran tulo- ja kulupuoli ei voi olla tälle kaudelle radikaalisti muuttunut realistisista odotuksista. Ok, mitalipelit olisivat tuoneet kassaan muutaman satkun ja jos pakkipää olisi pysynyt paremmin ehjänä, Salcidoa ja Halmetta ei olisi tarvinnut ostaa. Tuossa on jo kyseenalaista tuo mitalipelit - oliko ne budjetoitu? Jos oli, kulupuolella olisi pitänyt olla pelaajabudjetissa varaa vahvistaa joukkuetta vielä Salcidon ja Ikosen verran keskellä kautta. Mutta tämän lisäksi budjetissa on selkeästi ollut Venäjän kauppaa ja täysin ylimitoitetuilla odotuksilla. Joukkueessa ei ollut kuin Tuppurainen, joka tuli loukkaantumiskauden jälkeen takaisin JYPiin hakemaan uutta sopparia ulkomaille. Ja hänelläkin alla vaikea kausi. Tuppuraiselle oli varattuna iso tontti, joka olisi kuitenkin pitänyt täyttää hankinnalla, jos Allu olisi Venäjälle myyty. Budjettihurjastelua ja todella isosti. Se kertoo ammattitaidottomuudesta, valitettavasti. Budjettikuri ei sinänsä pettänyt kuin Salcidon verran.

Tulevan kauden pelaajabudjetti 2,5 m€. Tuosta voi jo suoraan tehdä yleisötavoitteen 3700 katsojaa ja sekin on hyvin optimistinen. Budjettiin ei voi laittaa välieriä eikä Venäjälle myyntejä tällä rosterilla. Siitä sitten laskemaan paljonko yhteistyökumppaneilta pitää saada, että päästään edes nollatulokseen. Veikkaan, että aika paljon enemmän kuin tällä kaudella.
 

Kenth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee
Minun on hyvin vaikea nähdä, miten JYP pystyy uskottavasti painimaan budjetissa esim. Kärppiä, IFK:ta, Tapparaa tai Tepsiä vastaan, kun se joutuu antamaan tasoitusta yleisökeskiarvossa n. 1500-2500 katsojaa. Laskepa samalla karkealla laskukaavalla mitä tämä tekee euroissa. Nämä mainitut on kuitenkin niitä Liigan isoja seuroja, johon porukkaan Seppäsen JYP kuvittelee kuuluvansa. Lienee turha mainitakaan että edellä mainitut sijaitsevat myös Jyväskylää isommalla talousalueella, jolloin yhteistyökumppaneidenkin haaliminen on Jyväskylää helpompaa.

Muusta samaa mieltä, mutta Tappara ja TPS ovat huonoja esimerkkejä suurseuroista, koska niistä enää toinen sitä on urheilullisesti, taloudellisesti ei kumpikaan. Tapparan taustat ovat toki kunnossa niin kauan kun "Poju" heittää tarvittavat eurot tiskiin, mutta normaalilla liiketoiminnalla 7 miljoonan liikevaihto tekee tiukkaa. TPS:hän on nykyään kaukana takana, ja sen edelle ovat taloudellisesti kiilanneet mm JYP ja Pelicans.

Lahtelaisille ei ole edes taustalla ketään yksittäistä rahamiestä, eikä talous ole myöskään perustunut massiivisiin KHL-kauppoihin. Pelicans voisikin olla JYPille hyvä esimerkki siitä, että samankokoisella talousalueella voi pyörittää hyvin liigatoimintaa ilman KHL-vipuvartta. Lahdessa toki halli hieman suurempi.

Se ei takaa vielä mitään, että pelaa isossa hallissa. TPS ja Ilves ovat tästä hyviä esimerkkejä, sillä ne hyvistä yleisökeskiarvoistaan huolimatta niiden kausikohtaiset lipputulot ovat pienempiä kuin esimerkiksi Pelicansilla. Seuroilla on aika kirjava käytäntö ilmoittaa yleisömääriään, ja sen vuoksi pelkästään hallinkokoa tai yleisömäärää ei kannata tuijottaa liikaa, vaan miettiä miten ihmisiltä saadaan parhaiten rahat pois.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muusta samaa mieltä, mutta Tappara ja TPS ovat huonoja esimerkkejä suurseuroista, koska niistä enää toinen sitä on urheilullisesti, taloudellisesti ei kumpikaan. Tapparan taustat ovat toki kunnossa niin kauan kun "Poju" heittää tarvittavat eurot tiskiin, mutta normaalilla liiketoiminnalla 7 miljoonan liikevaihto tekee tiukkaa. TPS:hän on nykyään kaukana takana, ja sen edelle ovat taloudellisesti kiilanneet mm JYP ja Pelicans.
Tepsillä on kieltämättä ollut viime vuosina vaikeaa, mutta usko pois Tepsi tulee tuolta vielä takaisin kunhan saavat rivinsä järjestykseen toimiston puolella. Heillä kun on ihan oikeasti resurssit olla suurseura. Liigan suurin halli ja erittäin iso talousaluekin takanaan. Ei kannata antaa muutaman laihan kauden hämätä.

Sama koskee Tapparaa, vaikka se kilpaileekin Ilveksen kanssa osittain samoista euroista. Tampereella on vieläpä ainakin jossain määrin uskottava hallihankekin käynnissä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aamun paperilehden mukaan JYP ja KeuPa eivät tule tekemään yhteistyötä hyvistä neuvotteluista huolimatta vaan Akatemialla jatketaan. Hieman arveluttaa tuo Akatemian panos-tuotos-suhde mutta toisaalta se voi olla väline onnistuessaan millä JYP voisi nostaa osakkeitaan kun laajuuttakin ensi kaudella tarvitaan. Toisaalta kahden joukkueen ylläpitäminen ei ole halpaa hupia.

Toisaalta eipä ne rotaatiopelaajatkaan halpoja ole ja jos ajatellaan että ET pelien jälkeen oli jopa 5 akatemian pelaajaa puolustuksessa ja lisäksi oli vielä hyökkäyksessä Jaatista, Myttystä ja kumppania sivussa niin ei noiden korvaaminenkaan ilmaista olisi ollut. A-junnuista olisi varmaan muutaman puolustajan saanut, mutta taso ei olisi riittänyt siirtää koko puolustusta liigan puolelle.

Alkuvuosisista Akatemian kustannuksia ollaan varmaan saatu alaspäin, toisaalta tulojakaan ei ole saatu kasvatettua juurikaan ja joukkuetta ei täysin vielä nykypäivänäkään hyödynnetä. Hankitaan Pihlmanin kaltaisia kalliita 3/4 ketjun jyriä muualta sen sijaan että vaikka akatemiasta olisi joku tilalle nostettu.
 

Tempestas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Järkevän taloudenpidon kannalla olen tottakai itsekin, huonoja esimerkkejä riittää aivan riittävästi. Ihan niin mustavalkoista se ei kuitenkaan ole, että yhtälö toteutuisi vuosittain järkevän taloudenpidon ja fanien vaatiman menestyksen suhteen. Ilman näitä aikaisemmin tehtyjä "hallittuja riskejä", mistä on myös ihan avoimesti puhuttu, JYP tuskin olisi saavuttanut samaa menestystä kuin mitä nyt on päästy maistelemaan.

Kuka voi rehellisesti sanoa, että esimerkiksi sijoittuminen sijoille 7-10 olisi ollut parempi vaihtoehto, kuin se että hallitun riskin kautta (silloin kun siihen on yhtiöllä mahdollisuus) haettiin tosissaan menestystä ja otettiin seuraava askel kohti aivan terävintä kärkeä? Ja nyt tarkoitan siis useamman vuoden sykliä noilla toimenpiteillä. Menestys kelpaa kyllä kaikille, mutta jälkiviisaana ja varsinkin talousviisaana voi aina teilata toimenpiteet ja ratkaisut riskeineen, joita niihin on käytetty jos tavoitetta ei saavuteta.

Miekkailu siitä kuka on tai on ollut suurseura milläkin mittarilla, ja saako heidän hiekkalaatikoilleen edes pyrkiä, on toissijaista ja sitä voidaan harjoittaa Jyväskylän ulkopuolella aivan vapaasti. Luulenpa että suurin osa JYPin kannattajista on kuitenkin ylpeitä siitä, että on uskallettu edes yrittää ja saatu myös sitä menestystä, vaikka se tarkoittaisikin hieman laihempia aikoja pariksi seuraavaksi vuodeksi ja tässä tapauksessa kulupuolen tarkistamista.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Edelleen muistuttelisin kun tutkiskelin vanhoja tietoja edelliskausista että Seppäsen/Tynin mukaan oikeastaan ainut riskinotto tapahtui ensimmäisellä Dufvan kaudella jolloin pelaajabudjetti nousi 950k-->1.7M. Tällä kaudellahan Sinkku laitettiin lihoiksi ja 2009 mestaruuskaudella pelaajabudjetiksi ilmoitettiin 1.95M ja sitä seuraavalla 2.1M. Toisen mestaruuskauden pelaajiin kulutettiin 2.3M. Tämän kauden pelaajat/sekoilut maksoivat jo 2.9M. Tässä ei kyllä hinta/laatu ole kulkeneet käsi kädessä eikä kyllä ammattitaitokaan. Toki hinnat nousee mutta onhan tuo aika karua kertomaa. Kyllä jollekin/joillekin on maksettu aivan liikaa turhasta. Silti kokoonpanossa ovat pyörineet Salmiot,Poukkulat ja Nenoset. Minne huoran persiiseen nuo rahat on huvenneet?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä miten helvetin paljon teillä Jyväskylässä myydään tuota fanikrääsää, mutta ainakin täällä Lappeenrannassa se on nappikauppaa. Vaikka viime kaudella myynti kasvoi valtavasti, niin se oli kokonaisbudjetista muistaakseni vain 3%.
Tuntuisi, ettei se nyt ole ratkaisu teilläkään tuohon tilanteeseen.

Eikä tälleen sivusta seurattuna tuo yhden kauden huono tulos teillä heilauta mihinkään suuntaan...

Eipä se tosiaan ratkaisu ole, mutta sitä prosenttimäärää kokonaistuloista voi reilusti kasvattaa.

http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=53428

Tuossa löytyi noita muutaman vuoden takaisia lukuja joukkueiden myyneistä. Tuossa veikkaisin että luvut pätee ainakin JYPin kohdalla edelleen aika hyvin. Toki mitään miljoonamyyntiä ei Jyväskylässä pääsisi koskaan, mutta on tuossa saumoja kuitenkin lähes tuplat myydä nykyisestä jos esimerkiksi ässät ja kalpakin on siihen ainakin tuolloin pystynyt.

Fanitavaroista tulee sekin mieleen että käsittääkseni ainakin noissa pelipaidoissa on parhain kate, mutta ei tuu heti mieleen onko esimerkiksi Immosen, Pihlströmin, Tuppuraisen tai muiden huippunimien jotka on sopimusta tehnyt yhteydessä koskaan mainostettu mitään paidan myyntiä tai mitään, ei varmaan tai ainakin hyvin pienesti..

EDIT: myös esimerkiksi mestaruuskausilla aika vähän hyödynnettiin sitä mestaruutta myynnissä. Taidettiin painaa mestari lippiksiä ja ne työnettiin nettiin piiloon myyntiin ja päättyi alokoreihin..
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Toki mitään miljoonamyyntiä ei Jyväskylässä pääsisi koskaan, mutta on tuossa saumoja kuitenkin lähes tuplat myydä nykyisestä jos esimerkiksi ässät ja kalpakin on siihen ainakin tuolloin pystynyt.

Juuri näin.

Fanitavaroista tulee sekin mieleen että käsittääkseni ainakin noissa pelipaidoissa on parhain kate...

Urheilun fanituotteissa on mahdollisuus hyvää katteeseen lähestulkoon tuotteen kun tuotteen osalta jos sen toteuttaa hyvin ja "tyylikkäästi". Jengi maksaa ensisijaisesti siitä JYP-logosta ja että voi tunnustaa julkisesti väriä, mutta jos tuotetarjonta on fruit-of-loom halppis t-paitaa A4-painatuksella ja naisten stringiä niin sitten ei tarvitse ihmetellä miksi kauppa ei käy.

myös esimerkiksi mestaruuskausilla aika vähän hyödynnettiin sitä mestaruutta myynnissä. Taidettiin painaa mestari lippiksiä ja ne työnettiin nettiin piiloon myyntiin ja päättyi alokoreihin..

SM-liiga- ja EHT-mestaruudet olisivat olleet hyvä keino markkinoida uusia fanituotteita... itse haaveilen mestaruuspaidasta missä olisi jonkun tyylikäs kuva etupuolella ja takapuolella keikkapaitamaisesti pelit, päivämäärät ja tulokset. Samoin tiettyjen merkittävien otteluiden osalta voisi olla omia paitoja jne...
 

Höyry

Jäsen
Kun työkseni myyn hyvin fanituotteiksi sopivia tuotteita, niin olen jo vuosia ihmetellyt liigaseurojen surkeutta fanituote myynneissä. Yksi on ylitse muiden ja sen huomaa helposti katsomalla HIFK:n verkkokauppaa. Muilla seuroilla olisi oppimista. Fanituotteiden tulee olla ennenmuuta tyylikkäitä ja laadukkaita. Lisäksi mestaruuksia ja muita ajankohtaisia hetkiä tulisi paremmin käyttää hyväksi. Ei moni osta samaa fanipaitaa kahteen kertaan, mutta mestaruuspaidan varmaan ostaisikin. Samoin kuin euroopanmestaruuspaidan. JYP voisi tulevalle kaudelle lanseerata kolmospaidan (esim. punainen), jota käytettäisiin vaikka lauantai kotipeleissä. Tätähän on melkein kaikki muut tehneetkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun työkseni myyn hyvin fanituotteiksi sopivia tuotteita, niin olen jo vuosia ihmetellyt liigaseurojen surkeutta fanituote myynneissä. Yksi on ylitse muiden ja sen huomaa helposti katsomalla HIFK:n verkkokauppaa. Muilla seuroilla olisi oppimista. Fanituotteiden tulee olla ennenmuuta tyylikkäitä ja laadukkaita. Lisäksi mestaruuksia ja muita ajankohtaisia hetkiä tulisi paremmin käyttää hyväksi. Ei moni osta samaa fanipaitaa kahteen kertaan, mutta mestaruuspaidan varmaan ostaisikin. Samoin kuin euroopanmestaruuspaidan. JYP voisi tulevalle kaudelle lanseerata kolmospaidan (esim. punainen), jota käytettäisiin vaikka lauantai kotipeleissä. Tätähän on melkein kaikki muut tehneetkin.

HIFK on varmaan panostanutkin tuohon myyntiin ja siellä varmaan täyspäiväisesti tekee ihmisiä hommia tuon eteen. Ei varmaan ihan sattumaa että toinen myy yli miljoonalla vuodessa fanikamaa ja toinen saa karkkirahoja.

Silloin kun halli on pieni ja talousaluekin on jollakin tavalla kuitenkin aika rajoittunut ettei Valtran lisäksi ehkä isoja yritysasiakkaita niin paljon löydy niin silloin pitäisi näistä pienistäkin asioiden kohdalla yrittää kaikki eurot saada. JYP näkyy katukuvassa todella huonosti, lehdessä on vain otteluista mainos ja paikallisradiossa soi mainos, mutta siinä se on. Harvemmin näkyy kadulla että jollain olisi edes jypin lippis tai pipo päässä kun ne on niin helkkarin rumia. Kuitenkin loppupeleissä nuo fanitavaratkin nostaa joukkueen imagoa ja myös helpommin ihmiset muistaa katsoa vaikka milloin seuraava matsi on jos kadulla tulee jypin takki, paita tai pipo päässä vastaan.

Noh fanitavaroilla taisi olla oma ketjukin , mutta kuitenkin. Kun tuossa katsoi niin HIFK:lla taitaa olla jo T-paitoja enemmän kun jypillä melkein fanitavaroita yhteensä myynnissä.. ja kaikki vielä tyylikkäitä. Sekin vielä nopeasti kun vertaili niin jypin fanitavaroista oli kuvat napsittu jollain kamerakännykällä ja sivustoon ei panostettu, toki osa tavaroista taitaa muutenkin vain olla niin rumia että ei niitä hienomman näköisesti millään saa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se nyt vaan on niin että yksinkertaisesti että "tuote myy itse itsensä" ajatustavasta pitää päästä ja alkaa asioita alkaa miettiä ihan sieltä ruohikko tasolta.

Nyt kun menee hieman vaikeammin niin ei pidä olettaa että tuote myy itse itsensä, tupa täysi ja sponsorit kantaa rahaa kottikärryillä toimistolle. Ei vaan pitää alkaa tehdä töitä ja palkata tarvittaessa lisää henkilökuntaa. Palkata Some työntekijä, palkata joku hoitamaan fanitavaran myyntiä, pitää miettiä hallin rakennetta, nyt on menty kokoajan rahan perässä ja istumapaikkoja lisätty ja samalla tapettu tunnelmaa , nyt kun tuote ei myy itseään niin tuonkin kohdalla varmaan lähivuosina on muutoksia tulossa. Yksi iso yhtenevä seisomakatsomo on varmaan se yksi ainut keino saada jatkossa pidettyä tunnelma hyvänä. Nykyisellään ei vaatisi edes isoa muutosta lähinnä siirtää nykyisiä istumapaikkoja sivummalle.

Mutta voidaanhan sitä jatkaa samalla polulla, vittuilla kansalle kun ei tule halliin, palkataan keltanokkavalmentajaa vittuilemaan pelaajille ja ulostamaan kalliilla pelaajia pois ja lasketaan samalla koko organisaation imagoa kokoajan alaspäin. Ensikausi näyttää suunnan, jos asiat ei muutu niin kalpan kohtalo taitaa olla edessä ja taloudellisesti myös hyvin vaikeaa...
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Silloin kun halli on pieni ja talousaluekin on jollakin tavalla kuitenkin aika rajoittunut ettei Valtran lisäksi ehkä isoja yritysasiakkaita niin paljon löydy niin silloin pitäisi näistä pienistäkin asioiden kohdalla yrittää kaikki eurot saada.

Talousalueesta sen verran, että tänä päivänä - kiitos interwebin - talousaluekin on Jyväskylä-Jämsä-Keuruu-Pihtipudas-Äänekoski-akselia suurempi.
 

Markiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, joskus saanut kysyttä eräältä paikalliselta urheiluvaikuttajalta tästä Keski-Suomen tilanteesta, että mitenkä tuo sponsoreiden saaminen täällä onnistuu verrattuna muihin paikkakuntiin. Vastauksena oli, että talouskooltaan täällä kyllä olisi yhteistyökumppaneita ja sponsoreita riittävästi ja enemmänkin kuin monella muulla paikkakunnalla, mutta Keski-Suomen paska taloustilanne on syönyt jo kauan tätä puolta ja tehnyt näiden sponsorien haalimisen kaikille seuroille melko haastavaksi.

Lisäksi, kuulemma varsinkin Jyväskylässä on ollut jo muka 70-luvulta asti sellainen asenne paikallisen urheilun tukemisessa, että mielellään ollaan mukana, mutta kukaan ei halua olla rohkeasti se isoin tukija tai sponsori, vaan pienimmällä mahdollisella panoksella haluttaisiin näkyvyyttä seurojen toiminnassa. Tiedä sitten miten paljon tämä nykyään pitää paikkansa, varsinkin JYPillä Valtra on kyllä ottanut isoa roolia seuran tukemisessa, mutta sen uskon, että kyllä täällä potentiaalia olisi parempaakin sponsoritilanteeseen, kunhan yleinen taloudellinen tilannekkin saataisiin joskus kuntoon.
 

trivekku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, IFK
Jyväskylässä on paljon muitakin urheilulajeja jakamassa kakkua.
On liigapaikkakuntia, joissa käytännössä ei ole muita lajeja jakamassa kakkua samassa suhteessa.

Kaudella 2007-2008 Jyp kasvatti budjettia rajusti kun Dufva tuli valmentajaksi.
Se oli Seppäseltä melkoinen uhkayritys, Wallinheimo myytiin kesken kauden KHL:n ja silti kaudesta tuli tappiota. Myynti oli välttämätön, että mestaruuskaudelle 2008-2009 saatiin rakennettua hyvä joukkue.

Voisi olla tilanne, jossa Jyp olisi jo kuopattu, jos 2007-2008 ei olisi tullut menestystä, runkosarjassa pärjättiin, mutta pudotuspelit päättyivät puolivärieriin. Jos sama olisi toistunut kaudella 2008-2009, talous olisi mennyt kuralle. Vaikka tuli mestaruus, niin silti tulos oli muistaakseni plus/miinus nolla, ellei vähän tappiollakin.

Ainakaan allekirjoittanut ei ole elättänyt toiveita, että tässä ollaan varakas dynastia liigassa,olen nauttinut menestyksestä 2000-luvun alun ynnämuut sijojen jälkeen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ainakaan allekirjoittanut ei ole elättänyt toiveita, että tässä ollaan varakas dynastia liigassa,olen nauttinut menestyksestä 2000-luvun alun ynnämuut sijojen jälkeen.

Yksi ääripää on tämä "varakas dynastia" haihattelu mutta yhtälailla ei voida myöskään hyväksyä "it was fun while it lasted"-ajatteluakaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Talousalueesta sen verran, että tänä päivänä - kiitos interwebin - talousaluekin on Jyväskylä-Jämsä-Keuruu-Pihtipudas-Äänekoski-akselia suurempi.

Kyllähän se on. Olen ostanut fanipaidan, game worn-paidan, pari huivia ja pojalle pipon. Olen asunut Helsingissä vajaa 15-vuotta. Helposti tällä alueella on kehitettävää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös