Ne mukit, paidat ja huivit on jo ostettu, kun siellä hallilla istuu sama herrasväki vuodesta toiseen. Tätä ei tajua Tyni (odotettua) eikä Seppänen (yllättävää).
Minusta tämä on tajuttu, mutta sitä ei (tietenkään) haluta suurelle yleisölle kertoa.
JYPin vanhanaikaiset ja vaillinaiset markkinointiponnistukset johtuvat mielestäni siitä, että JYP saa 3500 henkeä katsomoon suhteellisen vaivattomasti. Kausikorttilaiset, ikifanit on paikalla aina. Kunhan nyt jossain kertoo milloin se peli pelataan. Seuraavat 500 henkeä tulevat sitten ottelun kiinnostavuuden (sarjatilanne, vastustaja, ajankohta, sarja-avaus tai uusi pelaajahankinta) mukaan, eikä vielä niihinkään tarvitse hirveästi markkinointipanostusta tehdä. Keskari kirjoittaa ennen tärkeää peliä tms. kuitenkin ison puffin ja ihmiset tietää muutenkin kiinnostavista jutuista. Se, mihin JYP pystyy markkinoinnilla vaikuttamaan, on tuo viimeiset 350 henkeä, mitkä halliin vielä pitäisi mahtua. Mutta: se markkinointi ei ole ilmaista, se ei ole sataprosenttisen varmaa (että vaikka markkinointi onnistuisi, halli täyttyisi) eikä nuo viimeiset 350 henkeä tuo halliin enää rahaa niin paljoa. Ne on seisomapaikkoja ja niiden täyttäminen pienentää keskiostosta hallilla, koska jonot kasvavat. Totaalinen hyöty jää siis pienemmäksi kuin keskimääräisestä katsojasta. Tämä on ihan varmasti osattu laskea toimistolla, minäkin osaisin jos tietäisin keskiostoksen. Lisäksi johto tiedostaa sen, että näiltä paikoilta ei saa parasta elämystä kiekkopelistä, koska ei näe hyvin eikä pysty oheispalveluita käyttämään. Niinpä noita paikkoja ei kannata myydä uusille potentiaalisille kestofaneille. Koska tuo markkinointi ei ole ilmaista eikä edes halpaa, JYP-johto tällä hetkellä selkeästi harkitsee kannattaako tähän viimeiseen katsojasegmenttiin hirveästi panostaa. Päätelmä on selkeästi, että ei, mutta edes JYP-johto ei ole niin ylimielinen, että kertoisi tämän ääneen, mutta rivien välistä lukemalla se käy kyllä ilmi teoista tai tekemättä jättämisistä.
Tottakai on niin, että yleinen kiinnostavuus lisääntyy jos halli on täysi, lippuja jonotetaan ja JYPin peleihin halutaan hinnalla millä tahansa. Mutta yksittäisen pelin näkökulmasta JYPille ei ole taloudellisesti järkevää panostaa johonkin uuteen mainontaan väen väkisin halli täyttämällä. JYPin talouden näkökulmasta 4000 ihmistä per peli on varmaan aika lähellä optimia tällä hallilla, koska se saadaan markkinoitua kohtuullisilla kuluilla ja sillä saadaan lähes maksimituotto oheismyynneistä. Jos joku ratkaisee dilemman, missä nuo seisomapaikat saataisiin säännöllisesti myytyä ensin loppuun, JYPin kannattaisi toki panostaa markkinointiin ja lippukauppaan istumapaikkoja kohtaan vielä pelipäivänä ja erilaisilla innovatiivisilla keinoilla. Silloin saataisiin satunnaiskatsojille hyviä paikkoja ja hienoja kiekkoelämyksiä, eikä pylvään takana värjöttelyä.