JYPin taloustilanne

  • 767 139
  • 3 150

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mahtaa tulla kovasti turskaa JYPille tästä kaudesta, veikkaisin n. 400 000 - 500 000 €. Pelaajia hommailtu kesken kauden, Ikonen, Halme, Salcido, Pihlman, joihin palanu n. 250 000 €. Todennäköisesti budjetoitu mitalipeleihin pääseminenkin. Jos huominen on viimenen kotipeli, ni kyl turskaa tulee ja Vielä olis kenties valmennuksen tai Virtasen erottaminenkin edessä. Mahtaako riittääkään tuo puolmilliä.

Kyllähän sitä turskaa nyt tulee, mutta ei kannata pelkästään sitä tuloslaskelman loppusummaa tuijottaa, Tyni joukkoineen tulee vääristelemään tuota lukua sen minkä pystyy. Menoja voidaan jaksottaa ja tunkea taseeseen yms. ja taas on kaikki Muumilaaksossa hyvin!

Ramses Abid kuittaa JYPiltä tästä kaudesta sen 150k-200k, Ikonen oli huhupuheiden mukaan uskomattoman kallis ikäisekseen ja Salcidokaan ei millään pikkurahalla irronnut, koska hänelle riitti ottajia tuohon aikaan. Pihlmanin palkasta ei mitään hajua ja Halme tuskin mikään kallis ukko oli. Joukkue oli jo ennen näitä vahvistuksia kallis

Jos tosiaan huomenna kausi päättyy, jää playoff-tuloiksi kaksi kotipeliä, joista toisessa oli 3900 ja toisessa 3500 katsojaa. Yleisökeskiarvot olleet tällä kaudella huonot ja aitiomyynti takunnut. Aika hurjan kuuloinen yhtälö kietämättä.
 

moxey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuos eilen seikkaillessani internetin ihmeellisessä maailmassa törmäsin Laurea-ammattikorkeakoulun oppilaan (Salla Ruha) tekemään opinnäytetyöhön parin vuoden takaa. Aiheena oli "Asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja markkinointi" ja opinnäytetyön toimeksiantajana oli Södertälje SK. Kyseinen opinnäytetyö löytyy osoitteesta: http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/33776/SallaRuhaONT.pdf?sequence=1

Jos vaan aihe kiinnostaa niin kannattaa vilasta.

Muutamia havaintoja:

- Kuluttajista on tullut entistä vaativampia informaation nopean kulun johdosta. Kuluttajat ovat nykyään entistä tietoisempia valinnoistaan ja odottaa laatua, arvoa ja ystävällistä palvelua. Nykykuluttajan tarpeiden tyydyttäminen on haastavaa ja jatkuvasti kehitystä vaativaa työtä.

- Jokainen kuluttaja on yksilö, joidenka kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttaa mm. Vahva brändi, palveluun yhdistyvät positiiviset mielikuvat ja tunteet. Yrityksen viestinnällinen osaaminen. Minusta esim. JYPin brändi on ollut hurrikaaniprässi, kovat taklaukset sekä kova puolustus. Ylipäätään fyysinen kamppailupeli. Itse koen tämän hetken pelaamisen brändin vastaiseksi ja se ei oikein miellytä kun ei se tuo edes tulosta. Viestinnällisen osaamisen kannalta välillä ärsyttää Tynin anti.

- SSK markkinoi pelipäiviään mm. sillä, että paikallisissa kaupoissa kassaneidit työstenteli pelipäivinä pelipaidat päällä.

- SSK:n Markkinoinnissa on alettu kiinnittämään enemmän huomiota pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin. Tuottavat tulosta pidemmällä aikavälillä ja pitkäaikaisia asiakassuhteita voi syntyä vain tyytyväisten asiakkaiden kanssa. Pysyäkseen mukana kilpailussa asiakkaista, yrityksen pitää suhtautua vakavasti kilpailijoihin sekä siihen, että asiakas voi ihan oikeasti vapaasti valita ja vaihtaa palvelun tarjoajaa, jos touhu ei miellytä.

- uusi asiakas --> asiakas --> tyytyväinen asiakas --> uskollinen asiakas. Uusien asiakkaiden hankintää ei sovi unohtaa, mutta tärkeämpää on saada paljon uskollisia asiakkaita. Kun asiakkaat saavat olettamaansa palvelua niin heistä tulee tyytyväisiä asiakkaita. Tyytyväisistä asiakkaista tulee pitkän ajan kuluessa uskollisia asiakkaita. Uskolliset asiakkaat ovat erittäin tärkeitä. He ovat lojaaleja, kertovat positiivisista kokemuksistaan muille, aiheuttavat vähiten markkinointikuluja ja hankkivat uusia asiakkaita.

- Asiakastyytyväisyys kuvaa asiakkaan odotusten täyttymistä. Tämä on asiakkaan oma mielikuva, joka ei välttämättä vastaa yrityksen näkemystä tai edes asian todellista tilannetta. Pitää ottaa huomioon, että asiakas voi muodostaa mielipiteen hyvinkin nopeasti, mutta sen mielipiteen muuttaminen vie aikaa. Huonoa kohtelua pitää osata pyytää anteeksi ja hyvittää se osoittaakseen, että asiakas otetaan tosissaan. (Ollaan sarjassa neljänsiä hei!)

- Jälkimarkkinoinnin tärkeys. Ei riitä, että Markkinoinnilla tehdään itseä tunnetuksi ja luodaan kysyntää vaan pitää myös jälkimarkkinoida käytön jälkeen. Varmistetaan, että tuotetta ostetaan myös jatkossa. Osoitetaan asiakkaalle kiitosta käyttämästään palvelusta. (palautteen keruu, kiitos/joulukortin lähettäminen, jotain pientä lisää normaalin palvelun lisäksi. Giveaway lahjat.).

- Ensimmäinen näkymä halliin saapuessa on SSK paitoihin pukeutuneet junnut myymässä 50/50 lottokuponkeja nuorisojääkiekon tukemiseksi. Onko JYPillä nykyään mitään tuollaista?


- SSK oli jakanut asiakkaansa kuuteen segmenttiin:
17% asiakkaista kausikorttilaisia (90% miehiä ja 10% naisia. Keski-ikä 30-50v. Asuvat Tukholman alueella. Suurin osa keskitulosia ja 1-2% maahanmuuttajia).
Perheet (Perhelippuja myydään ~200/peli. 50/50 aikuisia ja lapsia. Useimmiten lauantaisin).
SSK:n jäseniä 1050, jotka tukevat joukkuetta jäsenmaksulla. Suurin osa asuu muualla kuin Tukholmassa, eli eivät käy hallilla).
Fanit (Fanikatsomossa ~300 paikkaa. Fanit ovat miespuolisia ja asuvat Tukholmassa. 50% faneista alle 18v).
Vierasjoukkueiden kannattajat.
Satunnaiset asiakkaat + muut.

Kannattaiskohan miettiä Jyväskylään jäsenkerhon perustamista? Tuostahan saisi oikein markkinoituna hyvän kanavan houkutella vaikka satunnaisia lätkänseuraajia hallille. Esim 20-50€/kausi jäsenmaksu ja siitä sais vaikka sillon tällön jonkun tarjouksen lipun hintaan. Ehkä vuosikirjan jäsenlahjana, avaimenperä, joulukortti, tarran, t-paidan tms. Joulun alla vois lähettää kaikille jäsenille vaikka fanishopin mainoslehtisen. Hallilla vois olla jäsenalennuksia. Jäsenten kanssa olisi myös helppo käydä tuota jälkimarkkinointia. Senkun pistää kaikille jäsenille kyselyn postiin ja pyytää palautetta. Vähän vastaava kuin facebook-ryhmä, paitsi että kuvittelisin tästä olevan enemmän hyötyä JYPille. Jos vaan hinta ja palvelu kohtaavat.

Esim itse seuraan kyllä JYPin touhuja paljonkin. Hallilla kuitenkin on hankalaa vuorotyöläisenä käydä, joten paikan päällä käyn kerran pari kaudessa. Tavotteena on vähintään kerran vuodessa käydä aitiossa katsomassa peli. Kuitenkin pelipäivinä jatkoaikaa tulee luettua ja ruudusta/radiosta peliä seurattua. Olisin varmastikkin aika otollinen ihminen "JYP-support" ryhmän jäseneksi :)
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
- arvelen välieräpaikan olleen budjetissa tuolla rosterilla(300-400k)

Tämä väite on niin todellista roskaa ja paniikin lietsomista kun olla ja voi.
En tiedä mihin pyrit sillä, mutta välierien ja finaalien lipputulot menevät edelleen liigalle joka jakaa ne playoff-pottiin.
Joten JYPin talouteen ei vaikuta missään nimessä noin paljoa, oli sijoitus 1. ja 5. Oheismyyntiä ei varmasti tehdä niin paljoa vaikka pelattaisiin maksimimäärä välieriä tai finaaleja.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Päivän paperilehdessä Seppänen vahvisti arvioni turskan määrästä. Sitä tulee 500k-1M joka on karmea summa mutta yhden tällaisen kauden tase kestää. Isoimpana syynä jo monessa yhteydessä mainittu KHL-kaupan takkuaminen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Päivän paperilehdessä Seppänen vahvisti arvioni turskan määrästä. Sitä tulee 500k-1M joka on karmea summa mutta yhden tällaisen kauden tase kestää. Isoimpana syynä jo monessa yhteydessä mainittu KHL-kaupan takkuaminen.

Aika erikoista jos bisneksen kannattavuuteen vaaditaan jatkuvia pelaajamyyntejä kesken sopimuksen.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
On kyllä kova tappio. Muistetaan että ei se JYP:n kausi kokonaisuutena kuitenkaan täysi floppi ollut, kun loppusijoitus oli viides. Puolivälierissäkin pelasivat kuitenkin kolme kotiottelua. Ilmeisesti vaikka JYP olisi mennyt päätyyn asti niin tappiota olisi tullut?
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika erikoista jos bisneksen kannattavuuteen vaaditaan jatkuvia pelaajamyyntejä kesken sopimuksen.

Nämä myynnit ovat muutaman kerran JYPin pelastaneet, mutta ovathan nämä nyt ihan "yksittäisiä tapauksia", eivätkä kuuluisi missään nimessä mihinkään laskettuun budjettiin.

Oikea syy paskaan tulokseen on myynti- ja markkinointityössä sekä epäonnistuneissa pelaajakaupoissa. Toki menestyskin jäi vähän toivottua huonommaksi.

Esim se Abidia roikotettiin koko kausi mukana ja laitettiin kevättalvella ulos kultaisella kädenpuristuksella (-200k). Sitten Ikonen tilalle (-100k-150k) ja vielä Salcido paikkaamaan pakkipulaa (??€).
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
On kyllä kova tappio. Muistetaan että ei se JYP:n kausi kokonaisuutena kuitenkaan täysi floppi ollut, kun loppusijoitus oli viides. Puolivälierissäkin pelasivat kuitenkin kolme kotiottelua. Ilmeisesti vaikka JYP olisi mennyt päätyyn asti niin tappiota olisi tullut?
Vähän vaikuttaa siltä. Mahtoi olla kalliita pelureita Salcido ja Ikonen jonka lisäksi piti maksaa Abidille könttäsumma.

KHL-siirrot jäi pois ja tämänlainen taloudenhoitaminen on aika riskaabelia hommaa mutta aikaisemmin nuo riskit ovat kannattaneet tai ainakaan ei ole niin pahasti kosahtaneet omaan nilkkaan kuten tällä kaudella.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Aika erikoista jos bisneksen kannattavuuteen vaaditaan jatkuvia pelaajamyyntejä kesken sopimuksen.

No eikös tämä nyt ole ollut jo vuosia selvää faneille ettei JYP pysy taloudellisesti isojen seurojen kelkassa ilman idänkauppoja.. Ensimmäisellä "uuden ajan" kaudella 2007-2008 pelaajabudjetti tuplaantui noin 1.9 miljoonaan euroon. Siitä eteenpäin pelaajabudjetin kasvua on suurelta osin rahoitettu idänkaupoilla pelaajabudjetin ollen menneellä kaudella jo 2.9M.

Perusliiketoiminta ei mahdollista noin kalliita joukkueita tuolla liigan pienimmällä hallilla ja nyt lensi kakka tuulettimeen. Pari napsua taaksepäin 2.5M euroon. Sekin on tosin pari tähtipelaajan palkkaa enemmän kuin Dufvan ensimmäisellä kaudella.

Tosin ihmetyttää nuo nousseet palkat. Täytyykö 3-4-ketjun jyrille todella maksaa noin paljoa? Tosin ei se ole tyhmä joka pyytää. Ensi vuonna laajuutta täytyy olla Chl:n takia.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Jos kerran budjetti oli laskettu sillä oletuksella että KHL:ään myydään joku kaveri kesken kauden, niin kukahan JYPin joukkueesta pukuherrojen mielestä olisi ollut mahdollinen kaupattava? Eli siis pelaaja josta olisi ollut mahdollisuus saada rahaa, mutta ei ole liian olennainen pala joukkuetta jotta joukkue kestäisi pelaajan lähdön? Perrin ja Helenius (toki perhesyistä tuskin olisi edes lähtenyt) laskisin tälläisiksi pelaajiksi joiden lähtöä JYP ei kestäisi. Tuppuraiselle tai Wärnille en usko että olisi viime kesänä uskallettu laskea arvoa KHL-markkinoilla. Ainoat pelaajat joilla JYP olisi ehkä voinut rahastaa olivat Näkyvä ja Hubaceck, varauksin ehkä Louhivaara.

Eli siis miksi kasata budjetti KHL-kauppojen varaan, kerta meillä ei edes myyntikelpoisia pelaajia ollut juuri yhtään?
 

Markiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Seppänen mainitsee tuossa jutussa joukkueen kokonaishinnaksi 2,9 milj. euroa. Olikos se budjetoitu summa alunperin 2,5 milj. euroa? Kalliiksi tuli Ikonen ja Salcido, eikä tainut Abid lähteä ilman taskun täytettä Saksaan. Silti tuo tappio tuntuu liian suurelta. Itse olen ollut koko ajan siinä käsityksessä, että JYPin talous on tarpeeksi vakaalla jalustalla, jotta nollatulokseen päästään vaikkei pelaajia pistettäisi Venäjän junaan kesken kauden.

Jos näin ei asiat olekaan, niin siinä tapauksessa voisi tuo Seppäsenkin kauhistelema "välikausi" olla jopa paikallaan, jotta voitaisiin tämä osa-alue laittaa paremmalle tolalle. Ensimmäisenä pitäisi saada yhteistyökumppanit paremmin mukaan. Jos paljon puhuttu "luokkakokous" on totta ja tulisi joskus lähitulevaisuudessa toteutumaan, niin kyllä kova myyntimies saa tätä markkinoimalla taas innostusta kumppaneiden ja fanien piiriin.

Tämä auttaa myös yhteistyökumppaneita avaamaan paremmin kukkaroidensa nyörit, kun saadaan joukkueen ympärille hieman tuollaista innostavan odottavaa tunnelmaa. Se oli melkoisen selkeästi nähtävissä viime kesänä Oulussa, kun porukka alkoi jo silloin hihkumaan tulevasta. Kaveri, jonka juttuja ei ole nyt pariin päivään jaksanut kuunnella, kertoili tuossa talvella, että siellä oli taas yhteistyökumppaneiden määrä ja tuet räjähtäneet kasvuun kun sinne saatiin pitkästä aikaa innostusta. Jos JYPin tulevaisuuden näkymistä saadaan kanssa maalattua sellainen kuva, joka antaa meille jotain mitä odottaa, niin kyllä uskoisin sen vaan parantavan tilannetta JYPin yhteistyökumppanien kanssa, vaikka käytäisiin niin sanottua "välikautta".
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli siis miksi kasata budjetti KHL-kauppojen varaan, kerta meillä ei edes myyntikelpoisia pelaajia ollut juuri yhtään?

Tämä on kyllä hämmentävää ja toisaalta aivan saatanan huolestuttavaa. Joko koko kommentti siitä että "turskaa tuli koska KHL-kaupat ei natsannut" oli vain huomion siirtämistä pois niistä oikeista helvetin raskaista virheistä joita organisaatio viime tilikaudelle teki... Tai sitten oikeasti siellä on laskettu että Venäjän pojat maksavat niitä mottipäisiä summia edelleen, sama se ketä sinne laitetaan. Sinkusta ja Immosesta tulleet summat voidaan oikeasti unohtaa, sopimuksissa on nykyään otettu KHL:hän läsnäolo huomioon. Jatkossa kesken kauden kaupat ovat enemmänkin osastoa "palkanmaksaja vaihtuu". Voi Jukkis jos mietit oikeasti että laitetaan Näkyvä Moskavan junaan ja tilille kilahtaa 500k...
 

Tempestas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Arvioin tappion pahimmassa skenaariossa 300 000€ - 500 000€:n hujakoille ja näköjään lukemat ovat ääritapauksessa tuplat (!) tuosta arviosta..

Nyt ollaan tilanteessa, jossa organisaation uskottavuus Liigan kärkiryhmässä ja vakavasti otettavana mestaruudesta taistelevana joukkueena on todellisen haasteen edessä. Katastrofaalinen kausi kaikilla mittareilla varsinkin nyt, kun tuo tappion haarukka avautuu todellisuudessa.

Nyt mitataan JYP Jyväskylä Oy:n kyky sopeuttaa miljoonaluokan taloudellinen tappio kiinnostavuteen yleisön edessä. Otetaanko välikausi ja jäädään keskikastiin odottelemaan "luokkakokousta", mikä olisi taloudellinen tilanne silloin parin uuden laihan kauden jälkeen? Vai tehdäänkö kovia ratkaisuja ja myönnetään aidosti sidosryhmille, että virheitä on tehty mutta nyt palataan sorvin ääreen muutoksen kautta ja hankitaan heidän tukensa takaisin uusilla ideoilla?

Itse en näe muita mahdollisuuksia kuin henkilöstömuutokset, jotta tuohon jälkimmäiseen vaihtoehtoon on edes mahdollisuuksia. Ehkä tässä on karannut käsistä todellisuudentaju itse kultakin näiden kuluneiden menestysvuosien myötä. Nuo pelaajakaupat Venäjälle ovat kuitenkin täysin arpapeliä loppujen lopuksi.

Se ei liene yllätys kenellekään, että talousalue ja liiketoimintaympäristö jossa toimitaan on mikä on, joten puitteet luoda menestyvää (urheillullinen ja taloudellinen) urheiluliiketoimintaa ovat erittäin vaikeat. Silloin ei ole varaa minkäänlaiseen ylimielisyyteen ja hyvänolon tunteeseen, mihin seurassa on mielestäni sorruttu.

Luotan tässä kuitenkin Seppäsen business osaamiseen, ettei vastaavaa enää tapahdu ja eihän siihen yksinkertaisesti ole varaa, kuten mies itse sanoo.. Vakavan arvioinnin paikka koko yhtiön tulevaisuuden kannalta. Suunta takaisin ylöspäin ja selkeä ulostulo, miten siihen pyritään. Sitä tässä toivoo, kun kausikorttien jatkoja miettii.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä on sitä kun lähdetään mopolla moottoritielle. JYP on Liigan mittapuulla korkeintaan keskikokoinen seura, joka haluaa olla suurseura. JYP sai muutaman lottovoiton mm. Wallinheimon ja Immosen muodossa aikanaan ja kuvitteli ilmeisesti että näitä tulee jatkossakin kausittain. Ei voi kyllä kuin ihmetellä jos Liigaseura alkaa budjetoida pelaajamyyntivoittoja ja laskee menonsa näiden varaan.

Jypin kausihan ei pelillisesti loppujen lopuksi ollut edes mikään mahalasku. Runkosarjassa viides, European Trophyn voitto ja pleijareissa puolivälieristä game sevenissä pihalle. Jos näillä saavutuksilla tehdään miljoonaluokan taloudellinen tappio, niin jokin on pahasti pielessä.

Ripaus (eikä ihan pieni sellainen) realismia kehiin jatkossa niin eiköhän JYP tästä selviä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Porvoon Kärppä on oikeassa. Tätä inhorealismia olen itsekin välillä yrittänyt täällä tuoda välillä esille. Vastaukset ovat aina tyyliin: Huonoa markkinointia,twitter puuttuu,tylsät ottelut. Halli on edelleen JYPille se valtava rajoite mitä ei kyllä millään markkinoinnilla saada kiinni. Se on puhdasta matematiikkaa. Jatkuvat mitalipelit ja idänkauppa ovat olleet elinehto tällaisille kulubudjeteille mitä on nähty. Näinköhän vaan on seuralla varaa odotettuun luokkakokoukseen. MM-tason kaverit eivät takuulla makkarapalkalla lähde talkoisiin. Pelaajabudjettien kasvu kertonee osaltaan myös siitä että kolmos-nelosketjujen jyrien palkat ovat nousseet. Hankala on yhtälö tuleville vuosille. Vielä kun on näitä kalliihkoja pitkiä sopimuksia tyyliin Pihlman.

Lisätään nyt vielä että toivottavasti joku keksii viisasten kiven millä kärkikahinoissa pysytään mukana. En toivo näivettämisen tietä mutta ennemmin keskikastissa järkevästi kuin seuran konkurssi ja tuho.
 
Viimeksi muokattu:

Markiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on sitä kun lähdetään mopolla moottoritielle. JYP on Liigan mittapuulla korkeintaan keskikokoinen seura, joka haluaa olla suurseura. JYP sai muutaman lottovoiton mm. Wallinheimon ja Immosen muodossa aikanaan ja kuvitteli ilmeisesti että näitä tulee jatkossakin kausittain. Ei voi kyllä kuin ihmetellä jos Liigaseura alkaa budjetoida pelaajamyyntivoittoja ja laskee menonsa näiden varaan.

Jypin kausihan ei pelillisesti loppujen lopuksi ollut edes mikään mahalasku. Runkosarjassa viides, European Trophyn voitto ja pleijareissa puolivälieristä game sevenissä pihalle. Jos näillä saavutuksilla tehdään miljoonaluokan taloudellinen tappio, niin jokin on pahasti pielessä.

Ripaus (eikä ihan pieni sellainen) realismia kehiin jatkossa niin eiköhän JYP tästä selviä.

En näe ainuttakaan syytä sille, että JYPin pitäisi jotenkin luovuttaa menestyksen tavoitteleminen kaudesta toiseen, vaan pitää pystyä rakentamaan paremmin organisoitu ja ehdottomasti MARKKINOITU joukkue.

JYP on tehnyt aikaisempina kausina voittoa vuodesta toiseen, vaikka pelaajia ei ole joka kaudella edes saatu myytyä. Turskaa oli tästä kaudesta tulossa, se oli tiedossa jo pitkään. Se mikä oli kammottava virhe toimistolta, oli täydellinen epäonnistuminen markkinoinnissa tällä kaudella. Miettikää nyt kuinka paljon vähemmän sitä turskaa olisi nyt tullut, jos yleisömäärät olisivat olleet keskiarvoltaan edes 4200-4300 katsojan pintaa. Otsikot ei olisi läheskään yhtä isoja kuin nyt ovat.

JYPin ei tarvitse tästä taantua mihinkään, mutta oppia pitää ottaa ja paljon. Jos nyt hoidetaan hommat hyvin, niin kyllä me pyöritään mitalipeleissä voittoa tekevällä joukkueella myös seuraavat viisi vuotta.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
En näe ainuttakaan syytä sille, että JYPin pitäisi jotenkin luovuttaa menestyksen tavoitteleminen kaudesta toiseen, vaan pitää pystyä rakentamaan paremmin organisoitu ja ehdottomasti MARKKINOITU joukkue.

JYP on tehnyt aikaisempina kausina voittoa vuodesta toiseen, vaikka pelaajia ei ole joka kaudella edes saatu myytyä. Turskaa oli tästä kaudesta tulossa, se oli tiedossa jo pitkään. Se mikä oli kammottava virhe toimistolta, oli täydellinen epäonnistuminen markkinoinnissa tällä kaudella. Miettikää nyt kuinka paljon vähemmän sitä turskaa olisi nyt tullut, jos yleisömäärät olisivat olleet keskiarvoltaan edes 4200-4300 katsojan pintaa. Otsikot ei olisi läheskään yhtä isoja kuin nyt ovat.

JYPin ei tarvitse tästä taantua mihinkään, mutta oppia pitää ottaa ja paljon. Jos nyt hoidetaan hommat hyvin, niin kyllä me pyöritään mitalipeleissä voittoa tekevällä joukkueella myös seuraavat viisi vuotta.
Missään tapauksessa menestyksen tavoittelusta ei kannata luopua. Siitähän urheilussa on kyse. Kysymys kuuluukin millä keinoin sitä tavoitellaan. Minä painotan sanaa realismi.

Fakta on se, että Jypin halliin mahtuu about 4500 katsojaa. Se ei siitä markkinoinnilla muuksi muutu. Pitäisi ruveta rakentamaan.

Jypin katsojakeskiarvot ovat vuosia pyörineet 4000 katsojan tuntumassa. Tuosta pystyy nykyisellä hallilla parantamaan teoriassa sen 500 katsojaa. Karkealla laskutoimituksella tämä 500 katsojan lisäys toisi 500x30x20=300 000 euroa lisätuloja joukkueelle runkosarjasta. Ei sen enempää eikä vähempää. Lasku on karkea mutta suuntaa antava. Jypin pitäisi myydä seuraavat kolme-neljä vuotta halli täyteen jokaisessa runkosarjapelissä, jos se haluaisi kuitata tämän kauden miljoonatappion kasvaneella yleisömäärällä.

Minun on hyvin vaikea nähdä, miten JYP pystyy uskottavasti painimaan budjetissa esim. Kärppiä, IFK:ta, Tapparaa tai Tepsiä vastaan, kun se joutuu antamaan tasoitusta yleisökeskiarvossa n. 1500-2500 katsojaa. Laskepa samalla karkealla laskukaavalla mitä tämä tekee euroissa. Nämä mainitut on kuitenkin niitä Liigan isoja seuroja, johon porukkaan Seppäsen JYP kuvittelee kuuluvansa. Lienee turha mainitakaan että edellä mainitut sijaitsevat myös Jyväskylää isommalla talousalueella, jolloin yhteistyökumppaneidenkin haaliminen on Jyväskylää helpompaa.

JYP lienee tehnyt vuosia voittoa, mutta kuinka paljon sitä on euromääräisesti tullut? Kuinka monen vuoden voitot menivät yhden kauden miljoonaturskalla sen sileän tien?

Opelix sen sanoi. Minustakin JYPin pitäisi suosiolla tyytyä olemaan taloudellisesti siellä keskikastissa minne se kuuluu ja tavoitella menestystä ennen kaikkea laadukkaan urheilullisen työn kautta. Nykyisen kaltainen rahan käyttö noilla resursseilla johtaa ennen pitkää tuhoon. Toivon mukaan JYPin johto ottaa onkeensa nyt heti. Noilla resursseilla ei yksinkertaisesti voi kovin isoa riskipeliä pelata.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Missään tapauksessa menestyksen tavoittelusta ei kannata luopua. Siitähän urheilussa on kyse. Kysymys kuuluukin millä keinoin sitä tavoitellaan. Minä painotan sanaa realismi.

Fakta on se, että Jypin halliin mahtuu about 4500 katsojaa. Se ei siitä markkinoinnilla muuksi muutu. Pitäisi ruveta rakentamaan.

Edellisestä remontista on varmaan vieläkin velkaa jälellä ja, koska herra arkkitehti oli niin fiksu seuraavan remontin myötä pitää repiä katto irti, jos halliin halutaan lisää paikkoja. Kaupunki on aivan perseaukinen, joten sieltä on turha odottaa rahallista tukea näin pian edellisen remontin jälkeen, joten hallin uusiminen ei ole realismia varmaan 10 vuoteen.

Mitenköhän muuten tuo junnujen siirtopykälä menee... mietin tässä, kun Määttä siirtyi kanukkien junnuliigasta NHL:ään jäikö JYP nyt täysin ilman 200k dollarin korvausta kasvattamastaan pelaajasta ja onko sama edessä myös Hongan kanssa?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin sen verran korjattakoot että kapasiteetti ei ole edes enää tuota 4500 katsojaa vaan muistaakseni tippui 4350 tienoille viimeisimmän istuinpäivityksen myötä. Niin ja se on helvetin vaikea myydä noita viimeisiä 200-300 seisomapaikkaa. Korjatkaa nyt jos muistan ihan väärin.

Eli 4000 on ihan maksimi mitä voidaan katsojia keskimäärin odottaa.
 

Powerage

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Anaheim Ducks
Niin sen verran korjattakoot että kapasiteetti ei ole edes enää tuota 4500 katsojaa vaan muistaakseni tippui 4350 tienoille viimeisimmän istuinpäivityksen myötä. Niin ja se on helvetin vaikea myydä noita viimeisiä 200-300 seisomapaikkaa. Korjatkaa nyt jos muistan ihan väärin.

Eli 4000 on ihan maksimi mitä voidaan katsojia keskimäärin odottaa.

Olet juurikin oikeassa. Jos hallissa on 4000 rikki, se on täynnä. Nuo parisataa seisomapaikkaa saadaan kyllä fyysisesti kyseiseen rakennukseen sisälle, mutta peliä he eivät näe kuin juottoloista.
Onhan niitä sitten tungettu jokaiseen mahdolliseen rakoon, esim. kaikki seisomokatsomoiden portaat yksiä lukuunottamatta tukkoon ja siihen pyörätuolipaikkojen viereiselle sisäänkäynnille niin paljon porukkaa, että alimmat penkkirivit kiittelivät.

Nykypäivänä kun sisään saa sen 3800 niin halli näyttää pääpiirteittäin täydeltä.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Max puolta milliä ite ootin turskaa mut ohan toi miljoona euroa ihan sairas summa tämän kokoiselle organisaatiolle. Ja kun organisaatio ei voi hyvin, ei tule menestystäkään. Huolestuttavinta on se, että ensi kaudella jatketaan samalla linjalla.

Koko brändille pitäisi saada tuore ilme ja täysi restartti. Lähtisin ihan jo pelkästään yleisilmeestä, logo ja värit saa säilyä ennallaan (tosin itse modernisoisin myös logoa), pelipaidat ja ottelutapahtumat uusiksi.

Pelillisesti pitäisi miettiä että mitähän vittua? Seppänen ja Virtanen ei todellakaan ole samalla sivulla siinä miltä pelin tulisi näyttää, vaikka sitä niin vannovat. Virtanen ei halua taklaavaa ja agressiivista peliä vaan kiekollista neppailua. Vai onko koko ukko tuuliviiri?

1. Seurajohto päättää millaista lätkää joukkueen haluaa pelaavan. 2. Hankitaan sopiva valmentaja toteuttamaan tätä visiota, jonka pitäisi olla pelillinen johtaja ja suunnannäyttäjä. 3. Seurajohdon tulisi hankkia siihen sopivat pelaajat ja kuunnella valmentajaa hankinnoissa. Näin asioiden pitäisi mennä. Nyt hommat on menny niin, että ensin hankittiin halpa valmentaja, joka syö johdon kädestä ja jolla ei ole pelillistä identiteettiä. Sitten tehdään omituisia ratkaisuja pelaajarintamalla. Ja lopuksi kehutaan että se peli, mistä seurajohto tykkäsi, oli täysin eriä kuin mitä valmentaja koitti ajaa sisään koko kauden. Ansaittu lopputulos 3 millin miehistöllä, jota ei johda kukaan. Paska homma vaan että päätä hakataan samaan tyyliin seinään ensi kaudella, ja ehkä sitten vasta herätään.
 

Tempestas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on sitä kun lähdetään mopolla moottoritielle. JYP on Liigan mittapuulla korkeintaan keskikokoinen seura, joka haluaa olla suurseura. JYP sai muutaman lottovoiton mm. Wallinheimon ja Immosen muodossa aikanaan ja kuvitteli ilmeisesti että näitä tulee jatkossakin kausittain. Ei voi kyllä kuin ihmetellä jos Liigaseura alkaa budjetoida pelaajamyyntivoittoja ja laskee menonsa näiden varaan.

Porvoon Kärpän kannattaisi ehkä lukea myös tuo alkuperäinen Keskisuomalaisen haastattelu (luin tämän siis itsekin myöhemmin), johon Iltasanomissa viitataan. Siinä Seppäsen lausuntoja on kyllä tulkittu osittain virheellisesti. Keskisuomalaisen jutussa hän ei siis mainitse, että toteutumattomat Venäjän kaupat olisivat pääsyy tuolle mega luokan tappiolle kuten uutisesta helposti ymmärtää. Hän pikemminkin kertoo, ettei niiden varaan ole voinut laskea eikä voi laskea varsinkaan jatkossa.

Väitän että varsinkin Seppänen sekä jokainen JYPin asioita lähempää seuraava on ollut tietoinen, ettei kuluneen kauden joukkueessa ole ollut todellisia potentiaalisia kaupattavia pelaajia/pelaajaa (ottaen kokonaisuuden huomioon), eikä se ole tullut yllätyksenä. Niin kuutamolla Seppänen, kaverin historian huomioiden, ei ole voinnut olla kauteen lähdettäessä että olisi ottanut tarkoituksella puolen miljoonan riskin, kun puhutaan siitä saadaanko esimerkiksi Näkyvä, KHL:stä ilman sopparia palannut Tuppurainen tai positiivisesti yllättänyt (pistemääräkin yllätti luultavasti kaikki) Louhivaara myydyksi loppukaudesta.

Tappion syynä ovat pikemminkin ylikallis joukkue, täysin vituiksi menneet ylimääräiset pelaajahankinnat (jotka rasittivat pelaajabudjettia entisestään) sekä markkinoinnin floppaaminen. Tappiota olisi varmasti tullut paremmallakin yleisömäärällä, mutta kun yhdistetään nuo ylläolevat asiat heikosti sujuneeseen yritysmyyntiin niin siitähän sitä pottia jo kertyy. Kysymys kuuluu myös onko JYPillä varaa ylläpitää nykyisen rakenteen kaltaista farmiseuraa, mikä ei suoraan siis näy tässä tappiollisessa tuloksessa, mutta syö varmasti organisaation resursseja? Tuskin on nykyisessä muodossaan, siihen tullee muutoksia jo ensi kaudelle.

Täytyy vielä sen verran todeta Porvoon Kärpälle, että JYPin nousun takana (myös taloudellisesti) keskikastista kohti (huom. kohti - ei kärkeen) terävintä kärkeä on ollut paljon muutakin kuin pari lottovoittoa. Se tässä harmittaakin, että tämän meneillään olevan tilikauden rankasti tappiollinen tulos rasittaa yhtiön tasetta tottakai tulevaisuudessakin. Voi myös todeta, että täytyy olla tyytyväinen siihen, että yhtiön tase kestää noinkin ison tappion. Monella Liigaseuralla niin ei välttämättä olisi..

Pelaajabudjettia ei olla kaikesta huolimatta leikkaamassa rankalla kädellä, säilyy 2,5 miljoonan euron hujakoilla, joten ei tässä mitään tuomiopäivää kannata kuitenkaan manailla (mitä moni muualla näyttää toivovan menestysputken jälkeen), kunhan virheistä otetaan opiksi. Kun katsotaan kuluneen kauden kulubudjettia (7,2 miljoonaa euroa) niin sehän on Liigan viidenneksi suurin, joten siinä on varmasti tehostettavaa ja tuohon varmasti tartutaankin.

Menestystä voi realistisesti odottaa siis myös jatkossa, urheilullisen menestyksen takana kun on onneksi paljon muutakin kuin raha ja senhän Porvoon Kärppä varmasti tietääkin Kärppä kannattajana laihempien vuosien jälkeen. Hienoa kuitenkin, että Kärppä fanilla on noinkin paljon mielenkiintoa tälle meille tärkeälle aiheelle mestaruushumusta huolimatta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tempestasin kirjoitukseen vastaan sen verran että jyvällä olet Akatemian suhteen. Tiedän varmasti että JYP on tarjonnut KeuPalle yhteistyösopimusta ja täten Akatemian rooli ja asemointi menee uusiin puihin. Miten Mestispaikka jne..No eiköhän tässäkin olla pian viisaampia.

Tuo nyt sitten taas menee Huuhaa-osastolle että näinä taloudellisina aikoina markkinointi olisi voinut vaikuttaa turskan määrään paljoakaan. Varmasti on nipistettävä kulupuolta eikä laskea Vesalaisen mallin mukaan toivotaantoivotaantuloja. Toisaalta hyvällä työllä voi keskikastin budjetilla pelata mitaleista jos tehdään oikeita asioita oikeilla hurrikaanisydämisillä pelaajilla.
 

Tempestas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo nyt sitten taas menee Huuhaa-osastolle että näinä taloudellisina aikoina markkinointi olisi voinut vaikuttaa turskan määrään paljoakaan. Varmasti on nipistettävä kulupuolta eikä laskea Vesalaisen mallin mukaan toivotaantoivotaantuloja. Toisaalta hyvällä työllä voi keskikastin budjetilla pelata mitaleista jos tehdään oikeita asioita oikeilla hurrikaanisydämisillä pelaajilla.

Oletko siis todella sitä mieltä, että erilaisilla ratkaisuilla markkinoinnin suhteen ei olisi ollut mahdollisuuksia saada enemmän irti, kuin mitä kuluvan kauden luvut näyttävät? Enemmän siis katsojia halliin, enemmän myyntiä niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaidenkin puolelta ja sitä kautta vähemmän tappiota? Totta helvetissä markkinointi olisi voinnut vaikuttaa turskan määrään paljonkin, huuhaata väittää toisin jos myynnistä yhtään ymmärtää. Sellaista markkinointiosastoa ei olekaan, joka ei voisi enää myydä enemmän/paremmin, vaikuttaa kassavirran kasvuun tai sitten se on todella väärässä paikassa. Ottelutapahtuman kokonaisvaltaisesta kehittämisestä on puhuttu jo pitkään, juuri mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut. Se on myös olennainen osa markkinointia. Näkyihän se jo konkreettisesti kausikorttilaisena peleissä, kun katsoi esimerkiksi noita tyhjiä penkkirivejä tai yritysasiakkaiden määrää Hurrikaani ravintolassa.

Työni puolesta olen myös jonkin verran perillä talousalueen eri toimialoiden käytössä olevista resursseista, kun puhutaan niistä käytössä olevista rahoista, mitä esimerkiksi tämänkaltaisiin tarkoituksiin käytetään ja kyllä se viesti on jo pidempään ollut, että touhu kaipaa freesausta kaikinpuolin. Toisin sanoen, myös enemmän vastinetta rahalle. Pelkän yleisen heikon taloudellisen tilanteen taakse ei voida aina mennä (yritys)myynninkään suhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös