Epäilen että fanituote myynti Suomessa on niin pientä ettei kunnollisiin tuotteisiin pystytä panostamaan riittävästi euroja siten että se jotakin tuottaisi seuralle. Kun katsoo valikoimaa niin huomaa että se on sitä samaa rihkamaa mitä yrityspuolella yleensäkin on tarjolla. Siihen sitten firman logo ja siinä se.
Jos haluaa laatua pitää olla suunnittelija ja valmistaja ja sellainen on pois suljettua yksittäisen seuran kohdalla kustannus syistä. Volyymit ovat niin pieniä. Harvaa valmistajaa kiinnostaa tuottaa esim. Jypille mitään kunnollista fanikamaa jos tilausmäärät ovat muutamia kymmeniä tai satoja. Silloin joudutaan tyytymään valmiiseen rihkamaan johon painetaan logo.
Toivoisinkin että Liiga ottaisi homman siipiensä suojaan jolloin sillä olisi aivan eri volyymi neuvotella kun kaikki seurat ovat asiakkaana omilla väreillään. Myös nettimyynti pitäisi olla Liigan järjestämä jolloin saataisiin seurojen kuluja jaettua. Seurat voisivat itse myydä käytävillä tai haluamissaan paikoissa.
Toivoisin myös että edellä mainittujen lisäksi fanipaidat, hupparit ja pipot yms.. toteutettaisiin NHL tyyliin eli ei mitään mainoksia yms… Olisi kiva nähdä miten hyvältä Liigajoukkueiden paidat voisivat näyttää kun joku ammattilainen olisi ne suunnitellut ilman mainoksia. Kaukalossa kun sitä ei ole mahdollista toistaiseksi toteuttaa niin edes fani puolella olisi seuran värit ja brändi paremmin esillä.
Eihän täällä mihinkään NHL tasoon päästä mutta ehkä askeleen parempaan suuntaan kuitenkin.
Boldattu olisi ollut hyvä idea ehkä joskus 30 vuotta sitten, mutta tällä hetkellä ei tule toimimaan. Tämä on mielestäni vähän sama kuin sanoisi että seurojen pitäisi antaa omat juniorituotantonsa Liigalle käytettäväksi yhteiseen käyttöön. Käytännössä ratkaisussa häviäisi ne seurat, joilla junnupelaajapolkuun on panostettu merkittävästi ja taas voittajia olisivat ne seurat, joilla oma juniorituotanto on retuperällä.
Sama juttu myös fanituotteissa. Tapparat, Ilvekset, IFK:t ja Kärpät nauravat paskaisesti tuollaisille ehdotuksille. Heillä fanituotemyyntiin on tunnuttu aidosti panostettavan, eikä heillä ole mitään tarvetta lähteä yhteisille markkinoille Liigan alla. Vastaavasti taas ne seurat jotka ovat hoitaneet fanituotemyyntinsä huonosti, olisivat tietenkin voittajia valmiiseen pöytään istuessa.
Liigassa on järkyttävän kovat erot fanituotteiden myynnissä. Tämän ketjun avausviestissä on vuodelta 2006 Hesarin kaivamat luvut Liiga-seurojen fanituotemyynnistä, ja JYP oli tuolloin kaikista surkein 20 000 euron myynnillä. Toisessa päässä IFK myi 600 000 euron edestä, eli 30-kertaisesti mitä me. Tasoerot olivat (ainakin tuohon aikaan) järkyttäviä: seitsemän heikoiten myynyttä seuraa myivät fanituotteita YHTEENSÄ alle 300 000 euron edestä, eli alle puolet siitä mitä IFK myi.
Se täytyy kuitenkin sanoa, että JYP on parantanut 15 vuodessa merkittävästi. Onneksi suurin osa meistä ei edes muista miten kehnolla tolalla fanituotemyynti oli. Muistan omista lapsuusajoistani hyvin sen, että halusin ostaa fanituotteita, mutta niiden ostaminen oli tehty lähes mahdottomaksi. Tiilitalossa Aren aukiolla oli joku ahdas JYP-kioski, johon mahtui kerralla ehkä kaksi asiakasta ja tuotevalikoima oli mitä oli. Silloin junnuna sitä ei edes osannut tajuta miten surkealla tolalla tuotteiden laatu ja ulkonäkö olivat. Onneksi näistä ajoista ollaan tultu järkyttävän isoja askelia eteenpäin, mutta siitäkin huolimatta JYP sijoittunee fanituotemyynnissä yhä sääliplayoffien ulkopuolelle.
JYPin kannattaisi ehdottomasti benchmarkata mitä Tampereella, Oulussa ja Helsingissä tehdään. Käykää katsomassa mitä siellä on tarjolla, minkälaisissa tiloissa ja miten tuotteet on esitelty. Kannattaa myös katsoa miten niitä tuotteita myydään verkkokaupassa.
@Kelmu yllä jo kertoi teille digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksista, joita valtaosa tavallisistakin yrityksistä käyttää nykyään markkinoinnissa. Minulle tulee jatkuvasti ainakin Ilveksen, Tapparan, IFK:n ja Kiekko-Espoon mainoksia kaikkialla vastaan kun liikun internetissä. Tämä perustuu siihen, että olen satunnaisesti vieraillut seurojen verkkokaupoissa ja nyt katsomiani tuotteita tarjotaan minulle niin sanotulla remarketingilla. Google myös tietää minun olevan jääkiekosta kiinnostunut, joten se tarjoaa minulle jääkiekkoon liittyviä mainoksia. Fanituotteiden lisäksi näen saan ottelulippujen mainoksia eteeni. Mikä vielä parasta, niin näiden mainosten hintalappu taitaa olla murto-osa siitä, mitä se tupakka-askin kokoinen mainos paperisen KSML:n etusivulla maksaa, ja analytiikan avulla nettimainoksien tuottavuutta voi helposti seurata. Silloin ei rahaa heitetä siis "sokkona" mihinkään.
En sano sitä, etteikö Liiga-seurojen kannattaisi tehdä yhteistyötä fanituotteiden saralta. Varmasti siitä saisi jonkinlaisia synergiaetuja, oppeja tai muuta konkreettista hyötyä. Tosin tietyillä seuroilla homma näyttää olevan sen verran hyvin hallussa jo omasta takaa, että näinköhän heitä yhteistyö kiinnostaa.