Tätä väitettä pitää sen verran korjata alalla töitä tehneenä, että ei ne isoilla painatuksilla olevat paidat ihan älyttömän edullisia ole valmistaa. Tai siis oikeasti isoissa erissä on, mutta niissä käy herkästi siten, että hyödytty kate hävitään ylimääräiseen varastoon, jota sitten pelaajan lähtiessä joudutaan dumppaamaan halvalla pois.
Siitä toki ehdottomasti samaa mieltä, että tuollaisia paitoja saisi kyllä tehdä. Itse en pitäisi yhtään hölmönä vaihtoehtona sitä, että tällaisia tuotteita voitaisiin teetättää hallilla pelien aikana tilauksesta. Painatusprässi hallille ja nimiä/numeroita valmiiksi teetettynä. "Tilaa ekalla erätauolla, saat paidan itsellesi toisella erätauolla."
Ja sama toki myös pelipaitoihin. Palvelusta ihmiset olisivat myös herkästi valmiita maksamaan hieman enemmän, jolloin esimerkiksi T-paidan hinta voisi olla vaikka 35-40€, riippuen vähän että tulisiko paitaan vaan "nimi+numero" vai myös JYPin logo etupuolelle.
Hyvä viesti. Pienellä viiveellä muutama ajatus pelipaitamyyntiin.
Idea painatuskoneen tuomisesta hallille on hyvä. Varastoonhan näitä ei kannata ostaa, koska pelaajat voivat koska tahansa vaihtaa joukkuetta tai sitten käy muuten vain jotain ikävää, joka tyrehdyttää paitamyynnin (case Lahtinen). Kaiken järjen mukaa tuo olisi vielä ihan realistista tehdä. Olen ollut joskus messuilla, joissa jaettiin ilmaisia t-paitoja ja näitä kuvia painettiin paitoihin lennosta. Toki kuva oli pieni, noin kännykän kokoinen, mutta niitä tehtiin sarjatulella. Eiköhän JYPillä olisi tehtävissä joku kompromissi tässä. JYP-logohan voidaan painaa isossa erässä, jolloin vain nimi ja numero jäisi kauppatilanteessa painettavaksi.
Mitä taas tulee yleisemmin peli- ja fanipaitoihin, minä olen aina ihmetellyt sitä, mikseivät seurat ota tästä kaikkea sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia irti. Tuohan olisi aihealueena yksi aarreaitta kiinnostavan sisällön luomiseen, joka vielä siinä sivussa promoaa kivasti tuotteita. Minua esimerkiksi kiinnostaisi tietää se, kenen pelaajan nimellä myydyt paidat tekevät eniten kauppaa. Tämänlaisen seurannan tekeminen luulisi olevan helppoa myös jälkikäteen, kai noista tilauksista on jotain merkintöjä jäänyt historian kirjoihin. Esimerkiksi nyt voisi paitoja markkinoida some-päivityksillä tyyliin "Tammikuun fani- ja pelipaitamyynnissä fanien ylivoimainen suosikki oli numerolla 40 Daniel Torgersson. Torgen ja muiden JYP-pelaajien pelipaidat löydät osoitteesta jypshop.fi".
Ja erilaisia "paitatilastojahan" voisi pyöritellä vaikka miten paljon, jos vain volyymi siihen riittää. Esimerkiksi vaikkapa miten ostot ovat jakautuneet koti-, vieras- ja lauantaipaitoihin. Tilastoja voi pyörittää kuukausi- tai kausitasolla.
Olenpa joskus miettinyt myös sitä, että JYP ja muut seurat eivät tunnu hirveän hanakasti markkinoivan monien fanien klassikkolahjaa pyöreisiin synttäreihin. Hallilla näkee jatkuvasti erilaisia "Kalevi #60" paitoja ja muita hauskoja erikoispainatuksia. Näitäkin mahdollisuuksia olisi kiva tuota jollain tavalla enemmän ilmi, tuomaan kuluttajille inspiraatiota esimerkiksi merkkipäiväostoksiin.