Vähän jäitä hattuun nyt yhden henkilön ristiinnaulitsemisen sijasta. Minulla ei ole Tiinasta mitään huonoa sanottavaa, aina on ollut hyvää palvelua kun on pitänyt ostaa lippuja tai fanituotteita. Minä olen ollut siinä käsityksessä että hän on pitänyt seuran kioskeja ja muita palveluita pystyssä ensin talkoolaisena, sitten osa-aikaisena ja vasta viime vuosina täysipäiväisenä (ja niihin viime vuosiin liittyy JYPin toistuvat korona-ajan palkanleikkaukset yms). Hassua lukea kommentteja suojatyöpaikasta, kun en menisi edes takuuseen siitä, onko kyseessä varsinaisesti edes työpaikka.
Enemmänkin oma syyttävä sormeni osoittaa tässäkin kohti seuraa. Sen verran mitä minä olen rivien välistä onnistunut lukemaan, niin JYPillä (ja monilla muillakin jääkiekkojoukkueilla ja suurten palloilupelien seuroilla) pelaajiin upotetaan järkyttäviä summia rahaa, mutta samaan aikaan kaukalon ulkopuolella saman organisaation työntekijät tekevät yhtä tärkeää työtä lähestulkoon merkkaripalkalla. Ai niin, pääsee seuraamaan joukkueen toimintaa läheltä, sillä kun ei vaan asuntolainoja lyhennellä.
Kun ei malta maksaa mitään, harvemmin saa myöskään mitään. Eiköhän se ole tämänkin ongelman perimmäinen syy. Johonkin severilahtisiin hakataan kuusinumeroisia summia vuodessa, mutta kun pitäisi saada omia fanituotteita vedettyä uudelle levelille, niin sitten sitä rahaa ei enää olekaan. JYPin kokoisen joukkueen fanituotemyynnissä olisi helpostikin töitä useammalle henkilölle, mutta jos kokonaisuus on yhden henkilön takan, en ihmettele että mitään ei tapahdu. Työtähän tuossa on ihan helvetisti, kun pitää suunnitella tuotteet, tilata ne, huolehtia varastointi, hoitaa esillepano verkkokaupassa/hallilla, hoitaa myynti ja markkinointi sekä osata tilanteen tullen vastata kysymyksiin - vieläpä mahdollisimman nopeasti. Puhumattakaan siitä, että toimintaa pitäisi jatkuvasti kehittää lisää kaiken tämän ohessa.
Tämä on yksi asia mitä en jääkiekkojoukkueen pyörittämisessä ole koskaan ymmärtänyt. Joukkueen pelaajistoon ja valmennukseen tehtävät panostukset ymmärretään, mutta monesti kun pitäisi puhua niistä seuran kaikista näkymättömimmistä duunareista, joiden nimet eivät löydy teksti-tv:stä, niin nämä eivät kiinnosta ketään - vaikka näiden rooli on avainasemassa seuran taloudellisen tilanteen suhteen.
Tässä kun huhu- ja utopiaketjuissa kuolataan jos jonkinlaisen pelaajavahvituksen perään, niin minä toivoisin JYPiltä vahvistusta koodinimellä "valtterilindholm". Kaveri ei välttämättä paina byyrejä kaukalossa, mutta voi olla siitäkin huolimatta erittäin merkittävässä roolissa sen suhteen, miltä seuran tulevaisuus näyttää.