Erehdyin tästä kauden alussa mainitsemaan, että miten esim. viinikaappi tai jääkaappi fanituotteena soveltuu ns. tuotevalikoimaan. Kuulemma näitä on hyvä pitää valikoimassa, kun joku voi tätä tarvita. Pyydän jo ennakolta anteeksi, jos jokin mielensä pahoitti. No nyt niitä on myynnissä ja jos arvioisin, että yhteensä 5 on myyty niin veikkauksen olevan yläkantissa. No tarjolla kuitenkin siis tämä on.
Tässä tullaan oikeastaan siihen ongelmaan, että jos kysytään mitkä tuotteet Jypillä myyvät ja kuinka nopea on heidän varastonkierto yms. ei vastauksia heillä näihin ole. Varastoon ostetaan sitä tavaraa, mitä Joutsenen Janne tuonne toimittaa ja mitä on nopea hankkia tarvittaessa ja pelipaidat yms. tulevat sitten LSW:n kautta. Syy ei ole tavaraliikennettä pyörittävän Tiinan, vaan se ettei tähän oikeasti uskota ja myyntiä ei osata ylätasolla tehdä ja johtaa.
Suurin ongelma tässä on Jypin rajallinen kyky ja ymmärrys nykypäivän myynnistä ja markkinoinnista. Tehkääpä ihan huviksenne muutama vierailu Jypin fanishoppiin, tehkää muutama googlehaku ja katsokaa, alkaako Jyp mainonta teidän suuntaan. Tai jos haette yrityksen pikkujouluihin tietoa, tuleeko vastaan Jyp-aiheisia sisältöjä / mainoksia. En tätä ole nyt viimeaikoina testannut, mutta aikanaan kun tuota huvikseni testasin, niin mitään ei tapahtunut. Harmi sinällään, koska sisältöjä Jypiltä löytyisi ja yhteisö pystyisi näitä tehokkaasti jakamaan eteenpäin, mikäli yhteisöä osattaisiin ohjata sekä hyödyntää.
Isossa kuvassa tässä tullaan Jypin julkaiseman strategian kohtaan 3 "myynnin ja markkinoinnin kehittäminen ja datan ymmärtäminen ja sen hyödyntäminen". Kohta 3 ei ikipäivänä tule kuntoon näillä tekijöillä, kaikki kunnioitus Jypin nykyjohtoa ja toimistoa kohtaan, mutta tämän alan osaajat sieltä puuttuvat.
Jypin operatiivinen johtaminen on ad-hoc toimintaa, välillä tulee fanituotteita suunnasta x ja y, sitten järjestetään fanireissuja joihin ei läheskään kaikki halukkaat mahdu, yrityksiä ei puhutella heidän strategian ja arvojen näkökulmasta, vaan myydään samaa vanhaa näkyvyyttää jne. Otteluun saapuvaa katsojaa ei ohjata tai ei osata ohjata ostokäyttäytymisen osalta mitenkään, kärjistäen katsoja tulee peliin 15 min ennen, ostaa nakkimukin ja oluen ja häviää pois ottelun jälkeen. Peliin hän tulee koska tietää että tänään pelataan. Se mitä katsojat haluaisivat ja miten uusia kohderyhmiä saataisiin halliin ei tunnisteta.
Jyp ei ole pystynyt uudistumaan toimiston osalta ja resurssit ovat myös sellaiset, ettei tätä oikein voi edes vaatiakaan. Peräänkuluttaisin vihdoinkin kovia (ja "kalliita") rekrytointeja myös toimiston suuntaan. Nämä investoinnit kyllä maksaisivat itsensä takaisin.