Juustot

  • 35 312
  • 151

pjotrborodin

Jäsen
Suosikkijoukkue
tunturikiekko
Eikös Cheddar ole kotoisin Briteistä? Sieltä aikanaan ainakin kannoin jos jonkinlaista tavallista/savuista/maustettua Cheddaria. Toki jos ainoa kokemus Cheddarista on Big-Macin välistä, niin tokihan nämä paloina myytävät juustot ovat eri planeetalta.

Maistelin tuossa juuri kyseistä juustoa ja ei se nyt niin erikoista ollut hintaansa nähden. Turhan laimeaa tavaraa oli. Varmaan edellisellä kerralla minulla oli eri merkkiä. Täytynee kysyä marketista, mitä merkkiä tuo on, niin voi sitten käydä vaikka Stockalla/kauppahalleista väijymässä onko siellä jotain muuta brändiä tarjolla.

Kyllä, Cheddaria löytyy monenlaisia. Klassisin taitaa olla Keen`s Cheddar, joka on kotoisin Briteistä, ja sieltäpä Cheddar-juusto taitaa olla lähtöisin. Itse viittasin Big-Mac Cheddariin aiemmin, se on ihan hyvä hampurilaisen välissä.
Löytyypä Cheddaria vuohenmaidosta valmistettunakin, tais olla Kolatun Vuohijuustolan kehittelemä.

Mut tuo jalopeno-cheddar, itse en sanoisi laimeaksi, juuri tuon tulisuuden takia. Tämä tulisuus juuri jakaa mielipiteitä, se kun peitää alleen muut maut.
Ja tulisuus juustossa on harvoin se, mitä makuna ensimmäisenä odotan.
 

Fordél

Jäsen
Juusto kuin juusto, joten nostan esiin Halloumi juuston Kyprokselta. Oletteko maistelleet?

Raakana en ole maistanut ja sellainen kutina on, että ei maistu raakana juuri miltään. Eilen kuitenkin paistelin siitä siivuja salaattiin ja kyllä oli hyvää! Melkosen suolainenhan tuo on, joten moni liottaa sitä vedessä ennen kun käy kokkailemaan. Salaatissa kyllä menee suolaisenakin. Suosittelen ehdottomasti kokeiltavaksi ja juuri paistettuna erilaisissa pöperöissä. Ohjeita sen käyttöön löytyy netistä vaikka kuinka.
 

J.Petke

Jäsen
Juusto kuin juusto, joten nostan esiin Halloumi juuston Kyprokselta. Oletteko maistelleet?

Raakana en ole maistanut ja sellainen kutina on, että ei maistu raakana juuri miltään. Eilen kuitenkin paistelin siitä siivuja salaattiin ja kyllä oli hyvää! Melkosen suolainenhan tuo on, joten moni liottaa sitä vedessä ennen kun käy kokkailemaan. Salaatissa kyllä menee suolaisenakin. Suosittelen ehdottomasti kokeiltavaksi ja juuri paistettuna erilaisissa pöperöissä. Ohjeita sen käyttöön löytyy netistä vaikka kuinka.

Itse ostin taannoin kumpulan Halloumia paistettavaksi ja täytyy kyllä myös sanoa, että suolaistahan tuo oli. Sinällään ehkä liian suolaista mutta lisäkkeenä aivan helvetin hyvää.. Salaattiin, ruokaan, patonkiin; sopii.

Sanoisin, että kyseessä on Fetan isosisko. Kypsempi, tiukempi ja "erilainen". Maistan toistekin.

Kysyisin notta miksi vitussa juustoista on olemassa näitä 5% versioita. Syön kumia jos haluan mutta en halua sitä juuston muodossa.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Arla Ingmanin Castello Black teki kauppansa jouluna ainakin allekirjoittaneelle. Aivan mainion pehmeä sinihomejuusto on siis kyseessä.
 

Fingerpori

Jäsen
Suosikkijoukkue
kärpät
Juusto kuin juusto, joten nostan esiin Halloumi juuston Kyprokselta. Oletteko maistelleet?

Raakana en ole maistanut ja sellainen kutina on, että ei maistu raakana juuri miltään. Eilen kuitenkin paistelin siitä siivuja salaattiin ja kyllä oli hyvää! Melkosen suolainenhan tuo on, joten moni liottaa sitä vedessä ennen kun käy kokkailemaan. Salaatissa kyllä menee suolaisenakin. Suosittelen ehdottomasti kokeiltavaksi ja juuri paistettuna erilaisissa pöperöissä. Ohjeita sen käyttöön löytyy netistä vaikka kuinka.

Juu on tullut kyseistä juustoa maisteltua juurikin Kyproksella. Siellä sitä oli tarjolla paikallisissa iltamissa jossa sitä sai sitten avotulella paistaa ja erittäin hyvää oli.Suolaista se on ku pe....e mutta hyvää.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Kysyisin notta miksi vitussa juustoista on olemassa näitä 5% versioita. Syön kumia jos haluan mutta en halua sitä juuston muodossa.

Amen to that brother. En ymmärrä sitä itsekään. Veikkaan, että valmistaja on halunnut tuoda "samalla maulla" kevyemmän version markkinoille läskeille suomalaisille. Määrästä se on kiinni, jos syö rasvaista juustoa. Ei aina ole pakko ahmia kokonaista juustoa.

Menin kerran tekemään sen virheen että otin Auran 17% juustoa. Yli 90 prossaa siitä jäi syömättä ja lähti roskiin oltuaan viikon avattuna jääkaapissa. Jos olisi lapsia, oisin voinut antaa sen palloleikkeihin palloksi.

Kastelholma napattu kaupan hyllystä mukaan. Pitänee napata viikonloppuna rauhassa vähän leivän päälle, kun sitä on kehuttu. Kannattaako muuten antaa juuston olla lämpimässä jonkin aikaa? Lienee että sillä tavalla tulee aromit paremmin esille.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mut tuo jalopeno-cheddar, itse en sanoisi laimeaksi, juuri tuon tulisuuden takia. Tämä tulisuus juuri jakaa mielipiteitä, se kun peitää alleen muut maut.
Ja tulisuus juustossa on harvoin se, mitä makuna ensimmäisenä odotan.

Viittasin tuolla aikaisemmalla lausunnolla, ettei se omasta mielestäni ollut niin tulista kuin edellisellä kerralla. Ehkä olen sitten tottunut noihin jalopenoihin, eivätkä ne juuston seassa enää juurikaan säväytä.

Juusto kuin juusto, joten nostan esiin Halloumi juuston Kyprokselta. Oletteko maistelleet?

paistettu Halloumi on kyllä salaatin kanssa alkupalojen aatelia. Myös Shopska-salaatti runsaalla vuohenjuustolla on aika hyvä ja yksinkertainen alkuruoka.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sensijaan preferoin tällä hetkellä edukasta italialaista Grana Padanoa, joka siis on kuin Parmesania, mutta ei tehty ao. maakunnassa. Tämä näkyy hinnassa ja maistuu vähempänä suolaisuutena. Oikein hyvää ja monikäyttöistä.
Grana Padano mullakin on käytännössä kyseessä, kun parmesanista höpötän. Tosin viimeksi ostin Pecorino Romanoa, mikä on hyvää sekin. Aika pitkälti ruoan kuin ruoan päälle tuota tulee raastettua ja salaatteihin tietysti. Parasta on se, kun pääsen ensi viikonloppuna käännyttämään edam-kansaa mm. parmesanin pariin duunatessani ruoat 30 äijälle.

Juusto kuin juusto, joten nostan esiin Halloumi juuston Kyprokselta. Oletteko maistelleet?
Paistanut olen jokusen kerran, ja olen tykännyt. Salaatteihin en ole vielä kokeillut.

Kysyisin notta miksi vitussa juustoista on olemassa näitä 5% versioita. Syön kumia jos haluan mutta en halua sitä juuston muodossa.
Juu, periaatteessa vältän viimeiseen asti kevytjuustoja, ainakin noita aivan kuivimpia. Tosin toissapäivänä etsin uusia tuttavuuksia, ja nappasin mukaani Ostkompanietin Mellan Prästin, 17% juusto. Yllättävän hyvää matskua. Maukas, vaikkakaan ei niin täyteläinen maku kuin rasvaisissa. Perusperiaate on silti se, että pidetään muulla tapaa kilot kurissa, mausta ei tingitä.

Arla Ingmanin Castello Black teki kauppansa jouluna ainakin allekirjoittaneelle. Aivan mainion pehmeä sinihomejuusto on siis kyseessä.
Itsekin sain tästä ketjusta muistaakseni Pisimmältä Kääpiöltä vinkin ko. homejuustosta. Todella hyvää, kuului myös meillä joulupöydän juustotarjottimelle.

Kastelholma napattu kaupan hyllystä mukaan. Pitänee napata viikonloppuna rauhassa vähän leivän päälle, kun sitä on kehuttu. Kannattaako muuten antaa juuston olla lämpimässä jonkin aikaa? Lienee että sillä tavalla tulee aromit paremmin esille.
Jos leima alkaa olla lopuillaan, kannattaa ottaa hetki ennen höyläilyä huoneenlämpöön, tällöin se ei murustu niin helposti. Tämä siis ihan käytännön juttuna. Tuleehan siinä makukin paremmin esiin. Jos taas pala on tuore, ei se murustu kylmänäkään kovin paljoa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Paistanut olen jokusen kerran, ja olen tykännyt. Salaatteihin en ole vielä kokeillut.

Halloumi on aika vakio kamaa kesällä grillissä. Suosittelen. Keskimmäisen pojan tyttökaveri on Ranskasta ja hänen isänsä lähettää/tuo paikallisia juustoja aika paljon. Asuvat alueella, josta on lähtöisin rogueford homejuusto. Tätä olemme nyt sitten tintanneet pari vuotta. On hyvää mutta aivan helvetin suolaista. Myös gouda tyyppiset maitojalosteet uppoavat meikäläiselle. Tuorejuustoja voi valmistaa itse ja ne ovatkin parhaimpia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ihan.

Haa, lähi-s-marketissa näkyi olevan tuota Kastelholmia hylly väärällään, joten täytyypä viikonlopuksi ostaa ja maiskutella. On parempi olla perkeleen hyvää juustoa sitten!

Noista kevytjuustoista tämänhetkinen suosikki on Salaneuvos 17% goudaa, ihan syötävää tavaraa luokassaan. Tuo 17% on muutenkin kyllä kipuraja, alle sen kun mennään, olen mielummin ilman.

Morbier-tuhkajuustoa vetelin viikonloppuna ja on se vaan perverssin hajuista. Vielä perverssimpää on se, että aina pitää silti jokaista palaa haistaa ennen syömistä, mikäköhän perkele siinäkin on?

Fetaa tulee lähes aina laitettua salaattiin, tällä hetkellä menossa on Arlan Apetina Greek Feta, joka siis Kreikassa tehtynä on kai ihan oikeaa fetaa. Ei mikään täysosuma, mutta pluspisteitä ehdottoman maalaismaisesta mausta, haisee melkein lehmältä! Mitäs juustoa perussalaattiin kannattaisi tunkea?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitäs juustoa perussalaattiin kannattaisi tunkea?
Parmesania lastuina, kevyesti perushöylällä tai terävällä veitsellä vuollen saa kivoja kikkaroita aikaan salaatin pinnalle. Tai sitten roisimpaa siivua sekaan.

Hah, ÅCA saisi maksaa mulle jo jonkinmoista provikkaa, kun jengi mättää Kastelholmia koriin minkä ehtii. Älkää kuitenkaan sortuko liian tuoreeseen palaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Hah, ÅCA saisi maksaa mulle jo jonkinmoista provikkaa, kun jengi mättää Kastelholmia koriin minkä ehtii. Älkää kuitenkaan sortuko liian tuoreeseen palaan.
Meilläkin on ostettu Kastelholmia puoli tusinaa pakettia sen jälkeen kun aloitit mainoskampanjan...

Tuo kypsyttely on monille juustoille eduksi. Sopii tosiaan useisiin juustoihin, poislukien esim. edamit ja vastaavat. Varsinkin monet sinihomejuustot kehittyvät kaupasta kiikuttamisen jälkeen vielä pitkään edukseen. Tässä ketjussa olen aiemmin hehkuttanut parasta ennen -päivän ohittanutta Black Castelloa. Nytkin on yksi sellainen jääkaapissa kypsymässä, jossa se saa olla avaamatta ainakin helmikuun puoliväliin. Varsinaista herkkua oli aikanaan jääkaapin nurkkaan unohtamani viskillä maustettu ja savikippoon pakattu stilton-juusto. Olipa melkoinen menestys juustotarjottimella!
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Varsinaista herkkua oli aikanaan jääkaapin nurkkaan unohtamani viskillä maustettu ja savikippoon pakattu stilton-juusto. Olipa melkoinen menestys juustotarjottimella!

Tämä kävi itsellenikin joskus. Tuli jostain reissusta tuotua muistaakseni portviinillä maustettua stilttonjuustoa, tai varmuuden vuoksi puristeille, ainakin sen tyyppistä. Unohtuipa sitten tuo kauniin sininen keraaminen astia jääkaapin perille, suurin syy kun emännälle oli se astia, ei niinkään juusto.

Juusto meinasi sitten lentää suoraan biojäteastiaan, mutta onneksi maistoin kuitenkin. Ei ne päiväykset nyt kauheasti ollet yli, mutta kun nuo naiset nyt ovat mitä ovat. Ihan loistavaa kamaa oli se.

Kevytjuustoista sanon tähän, että niillekin on oikeasti paikkansa. Saatan joskus jopa syödä leivän päällä näitä 5-10% kyhäelmiä, vaikkei se maku nyt ihan oikeaa juustoa vastaakkaan. Mutta kun kuuluu tähän porukkaan, joka lihoo kilon, kun naapuri tilaa pizzan, niin nuo ruoka-aineet, joissa rasva/hiilihydraati/proteiinisuhde on ns. kohdallaan, niin 3% rasvaa sisältävä suolapommi, jota fetaksikin kutsutaan, on salaatissa ihan hyvää. Fetasalaatissa vieläpä väitän, ettei kovinkaan moni normikansalainen itseasiassa edes huomaa eroa.

Muutenkin olen aika hyvin arkikäytössä tottunut näihin 17% rasvaa oltermanneihin ja emmentaleihin. Juhlapöytään nillä ei tosin ole mitään asiaa.

Englannissa eläneenä sanon vaan, että olkaa kiitollisia suomalaisesta juustovalikoimasta. Penzanzen Tescosta loytyy suurin piirtein Oriveden S-Marketin kokoinen juustohylly. 97,42% juustoista ovat erilaisia cheddareita. Meillä ihan normikaupassa juustovalikoima on huomattavasti suurempi, kuin isossa marketissa englannissa. Ihan juustokaupassakin löydät pääsääntöisesti vain pienillä makueroilla olevia cheddartyyppisiä juustoja.

t. hanu
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kaikille halloumin suolaisuuden surijoille vinkiksi, että suolaisuutta voi miedontaa liottamalla juustoa / juustonviipaleita maidossa ennen sen käyttämistä ruoanlaitossa.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Hah, ÅCA saisi maksaa mulle jo jonkinmoista provikkaa, kun jengi mättää Kastelholmia koriin minkä ehtii. Älkää kuitenkaan sortuko liian tuoreeseen palaan.
Piti juuri tuklla kysymään, että minkälaisen palkkion tuosta saat? Itsekin tulin juuri kaupasta Kastelholmpalan kanssa. Jesus, että oli kermajuusto meikun makuun. Aivan erinomaista.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Pikkusiskoa ei ollut mainittu, niin pitää mainita se. Jos siis tykkää vain valkosipulista ja juustoista, niin todennäköisesti myös tuosta. Onhan noita juustoja mistä pidän, mutta niitä on paljon, monia mitä ei Suomesta edes saa, joten turha lähteä luettelemaan muita. Ajattelin vain tuon mainita, kun pikaisella katselulla huomannut mainintaa ja kyseessä kuitenkin aika "peruskaupoista" saatava juusto.
Ei kai noita Pikkusiskoja ja Mustapekkoja (vai mikä se vastaava mustapippurin makuinen nyt oli) yms. tuorejuustoja oikeina juustoina voi pitää. Hieman helpommin lähestyttäviä ne varmasti on kuin oikeat kypsytetyt juustot.

Kyllä täytyy olla ihan perusmarkettienkin juustovalikoimaan jo tyytyväinen, nykyään ne ovat jo todella monipuolisia kun verrataan vaikka viiden vuoden takaiseen tilanteeseen, kun ei voinut kuvitellakaan saavansa Gruyereä tai Apfenzelleriä mistään pikkukaupungin cittarista.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Itse pidän suunnattomasti kaikista erilaisista juustoista pl. brie. Kunnollista brietä en ole saanut maistettua vaan kaikki on jotenkin tuntunut todella katkerilta ja lopulta mauttomilta.
Kannattaa antaa brielle mahdollisuus, kokeile vaikka aluksi jättää "kuori" syömättä. Kun totut makuun, on se taivaallinen. Briessä on se jännä juttu ainakin itselläni, että siihen kyllästyminen tulee nopeasti eikä sitä pysty ahmimaan niin suuria määriä kuin esim. jotain kovempia juustoja.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kannattaa antaa brielle mahdollisuus, kokeile vaikka aluksi jättää "kuori" syömättä. Kun totut makuun, on se taivaallinen. Briessä on se jännä juttu ainakin itselläni, että siihen kyllästyminen tulee nopeasti eikä sitä pysty ahmimaan niin suuria määriä kuin esim. jotain kovempia juustoja.
Aloittevalle ja miksei myös hangaround-vaiheen brieharrastajalle voisin suositella Valion 17-prosenttista. Juusto on aika mietoa ja raikasta, sitä syö kuin leipää. Itselläni Valio 17 osui ostoskoriin ekan kerran vasta joulukuussa, mutta sen jälkeen on jo pari haettu lisää. Toimii mahtavasti paahtimessa käyneen ruisleivän ja esim. vehnäoluen kanssa, ja kyllähän tuota vetelee myös sellaisenaan. Kuoressa on kiva suutuntuma eikä ollenkaan kittinen, sopinee myös snadisti ennakkoluuloisille.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkos joku maistanut Tolko-merkkistä ruohosipulilla maustettua juustoa? Ilmeisesti jonkinlaista homejuustoa. Huomasin tuossa, että lähikaupassa olisi sitä ja taidan huomenna kaapata paketin matkaan. Kerran olen tuota herkkua maistanut ja siitä on parisen vuotta. Silloin muistaakseni tykkäsin kovasti.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kevytjuustoista vielä sen verran että vaikka ne on ylensä aika syvältä niin tuo Ritan Herkun Kevyt Gouda on hyvä arkijuusto vaikka siinä on vain 17% rasvaa.
 

zaluun

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tanska
Jos pitäisi yksi suosikkielintarvike valita niin ehdottomasti kyseessä on juusto. Hyviä juustoja on niin todella paljon, että vaikea sanoa omaa suosikkiaan. Suositellaan nyt muutamaa, mitä en ole huomannut täällä vielä mainitun. Ehkä uusin loistava löytö on italialainen Taleggio-juusto. Melko voimakkaan makuinen, hyvin kypsynyt ja rasvainen juusto. Ihan käsittämättömän hyvää. Toinen hyvä on tanskalainen Danbo-juusto mistä olen löytänyt myös erittäin vähärasvaisia versioita, jotka kuitenkin maistuvat ja tuntuvat juustolta. Haisee pahalta, mutta maistuu hyvältä. Tulisen juuston ystäville suosittelen ainakin suurista K-ryhmän kaupoista löytyvää chiligoudaa, jonka merkkiä en kyllä tähän hätään muista.
 

ipaz

Jäsen
ipazin uusin suosikkivälipala: Leivon leipomon kovat Varrasviipaleet ja Valion Ritari-juusto. Toki muukin kermajuusto käy, mutta tuo Ritari sopii parhaiten.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Hah, ÅCA saisi maksaa mulle jo jonkinmoista provikkaa, kun jengi mättää Kastelholmia koriin minkä ehtii. Älkää kuitenkaan sortuko liian tuoreeseen palaan.

Eilen tarttui alekorista palanen tätä herkkua matkaan. Parasta ennen 29.1.2009. On kyllä aivan toiselta planeetalta kuin tavalliset kermajuustot. Siellä oli muitakin ÅCA:n tuotteita ja erityisesti kiinnostaa tuo Prostinna. Kokemuksia?
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Korkkasin eilen siinä puoli kahdentoista maissa illalla Kastelholmin pelistä tultuani. Oli se hyvää, vaikka veistelin suoraan jääkaapista leivän päälle.
Pitää odotella tuonne maaliskuun alkupuolelle että saadaan päiväystä pitemmälle.

Nyt jo maistui syntisen hyvälle, mitähän se on sitten myöhemmin.
Mulla oli vaan liian väärää ruisleipää. Ois pitänyt olla Vaasan ruispaloja. Niillä sitten seuraavaksi.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Valion emmental violetti osui silmien eteen lähikaupassa ja päätin antaa emmentelille mahdollisuuden vaikka en mikään suuri emmentalin ystävä ole. Tämä tuote kuitenkin sulatti sydämmeni ja seuraavalla kerralla kokeilen saman sarjan mustaleimaa.

Valio Emmental Violetti:
http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuoteryhma?tuory=2860

Halloumia olen kokeillut kesällä grillissä sekä kotona pannulla paistaen ja kummallakin tavalla halloumi toimii. Paistetun halloumin päälle voi myös puristaa sitruunaviipaleen mehut. Antaa hyvän loppusilauksen tälle erinomaiselle juustolle.

- Tinke-80
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös