Juustot

  • 35 299
  • 151

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Leivänpäällisjuusto on hieman vaikeampi lajitella kuin vaikkapa "herkuttelujuusto". Leivän päälle tulee usein vaikkapa kalkkunaa, kinkkua tai meetfurstia. Lisäksi tuore- tai suolakurkkua, tomaattia tai salaattia. Gouda voi olla liian vahva maultaan ja siksi voikkarilla suosin juuri tavallista edamia tai vaikkapa sinileimaa. Hyvä vaihtoehto on myös maustetut tuorejuustot.
Minä taas ajattelen, että jos tuollaisen paketin kasaan, pitää siinäkin juuston maistua. Tai vaikka laittaisin leivän päälle pelkän voin ja juuston, sama juttu. Itse asiassa tuore 100% ruisviipale on mun mielestäni parasta pelkän voin kanssa tai korkeintaan jonkin luonteikkaan kermajuuston kanssa.

Joillain on perjanpullo, mulla on perjantaipatonki, Rostenin Crusta Baquette. Siihen kuuluu voi, kylmäsavukinkkua, puhvelimozzarellaa, tomaattia ja basilikaa. Liian hyvää. Huuhdotaan alas liki hiilipaahtoisella kahvilla.

Alepassa osui käteen tällainen juusto http://www.skane-finland.com/frames.php?p=juustot&t=glimminge eli Skånemejerierin Glimminge Port Salut. Aivan mielettömän hyvää ja aromikkaan hapanta! Maistuu pitkälti samanlaiselle kuin Sampion ylistämä Kastelholm. Tätä Glimmingeä ei tarvitse niin hakea, vaan siis ihan pienestä lähi-Alepasta löytyi. Suosittelen!
Maistoin jokunen vuosi sitten tuota, enkä silloin ihastunut. Pitänee antaa uusi tilaisuus, koska muistaakseni kilohintakaan ei ole kovin paha, ja tuota todellakin on melkein joka kaupassa. Voi olla, että olen aikoinaan valinnut liian tuoreen paketin.
---

Harmi, kun Prisma luopui Kastelholmista. Sain sentään kunnian ostaa kaksi viimeistä pakettia alennuksella, vaikka leimaa on tammikuulle. Toinen meni jo, toinen kypsyy vuodenvaihteeseen. Valion vanha gouda on odottamassa korkkausta, hyvää matskua sekin. Lisäksi tuohon nurkille avatussa ABC:ssa on joku Deli Bakery tjsp, jossa oli ihan kohtalainen juustotiski viinien ja oluiden lisäksi.
 
Cumulu Blu on ehkä paras maistamani (savustettu) sinihomejuusto. Vaikea vain löytää täältä Suomesta mistään. Joskus sitä on saanut Anton&Antonista. Onko tätä tai vastaavia juustoja tullut vastaan?

Tänään uuden vuoden aattona pöydässä on ranskisduo Brie de Meaux & Bleu D'Auvergne. Viikonloppuna sitten raclettea.

Ja hillokkeista kun oli puhe, niin tässä yksi loistava resepti:

Kirsikkachutney
2 kg kirsikkaa
1 kg hillosokeria
2 dl viinietikkaa
3 dl punaviiniä
6 valkosipulin kynttä
1-2 chiliä
tuoretta timjamia

Hauduttele noin tunti ja jäähdytä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös